اسکندری، حسین و قادری بگه جان، کاوه. (1396). اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی گروهی بر افزایش تابآوری معلولان جسمی حرکتی. مجله مطالعات ناتوانی، 2(7)، 6۲-۷۲.
آزاد منجیری، محمد و نامنی، ابراهیم. (1399). نقش تعدیلکننده همدلی در رابطه سرمایه روانشناختی با افسردگی و اضطراب در پرستاران. مجلة علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 27(3)، 251-461.
آسمند، پریسا، مامی، شهرام و ولی زاده، رضا. (1394). اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی در درمان باورهای غیرمنطقی، اضطراب و افسردگی جوانان دارای اختلال شخصیت ضداجتماعی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ۲۳(۱)، ۳۵-۴۴.
بابایی، لیلا، فخری، محمدکاظم، جدیدی، محسن و صالحی عمران، محمدتقی. (1394). اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی بر تنظیم هیجان و حمایت اجتماعی ادراکشده در بیماران کرونر قلبی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل، ۱۷(۱۱)، ۲۱-۲۷.
بارانی، حمید و فولاد چنگ، محبوبه. (1401). اثربخشی آموزش مهارتهای رفتاردرمانی دیالکتیکی بر نشانههای اضطراب و افسردگی دانشآموزان. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 13(1)، 287-304.
بلیر، سوسن، انصاری شهیدی، مجتبی و محمدی، شهرزاد. (1397). اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیک بر رفتارهای مخاطرهآمیز، افسردگی، اضطراب و استرس در بیماران مبتلا به ایدز. مجله پژوهش سلامت، ۳(۳)، ۱۵۵-۱۶۲.
بهرامی، فاطمه و زاهدی، یونس. (1397). در پژوهشی به تعیین اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی بر امید به زندگی و تابآوری مادران دارای کودک استثنایی. فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 9(35)، 171-189.
ترخان، مرتضی. (1397). بخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی بر تنانگاره و باورهای غیرمنطقی زنان مبتلا به سرطان پستان. مطالعات زن و خانواده، 6(1)، 197-216.
حاجی احمدی، هاجر، شمس اسفندآباد، حسن و کاکاوند، علیرضا. (1393). اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی بر استرس ادراکشده، خودکارآمدی و کیفیت زندگی بیماران دچار سرطان پستان. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 8(1)، 23-33.
حسینچاری، مسعود و دهقانی زاده، محمدحسین. (1391). سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوی ارتباطی خانواده نقش واسطهای خودکارآمدی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 4(2)، 47-21.
زمانی، نرگس، فرهادی، مهران، جمیلیان، حمیدرضا و حبیبی، مجتبی. (1393). اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی با تکیه بر مؤلفه تحمل پریشانی و نظمبخشی هیجانی بر رفتارهای تکانشی و خشم انفجاری. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک، 17(11)، 21-30.
سلیمانی، مهسا، خداویردی، ترانه و قاسمزاده، عزیز رضا. (1393). اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی بر کاهش میزان پرخوری و افسردگی بیماران زن مبتلا به اختلال پرخوری افراطی. مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، 32(1)، 14-23.
سورگی، سیروس گودرزی، یاسمن، شبیب اصل، نادره و قربانی، مرتضی. (1400). اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر سرزندگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان. مجله علمی پژوهان، 20(1)، 44-50.
صادقی، مسعود و خلیلی گشنیگانی، زهرا. (1395). نقش ابعاد یادگیری خودراهبر در پیشبینی سرزندگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان، پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 8(2)، 9-18.
صالحی، سعید. (1393). بررسی رابطهی بین سبکهای زندگی والدین با خلاقیت و پایستگی تحصیلی فرزندان آنان در سال تحصیلی 93-92، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی.
صدوقی، مجید. (1398). تحلیل کانونی رابطه سرمایه روانشناختی با اشتیاق تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، 6(2)، 87-101.
عالیساری نصیرلو، کریم، نادری، فرح، همائی، رضوان و مکوندی، بهنام. (1401). اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی بر عاطفه خودآگاه و کیفیت زندگی خانواده در مادران دارای کودک با اختلال رشد ذهنی. دوماهنامه علمی پژوهشی طب توانبخشی، 11(7)، 1-10.
عشقآبادی، سحر، رضایی، علیمحمد و طالع پسند، سیاوش. (1400). بررسی روابط ساختاری سرمایههای روانشناختی و خودتعیینگری با اضطراب امتحان با توجه به نقش واسطهای درگیری تحصیلی و سخترویی. مجله روانشناسی بالینی، 13(3)، 33-46.
عظیمی، داریوش، قدیمی، سمیه، خزان، کاظم و درگاهی، شهریار. (1396). نقش سرمایههای روانشناختی و اشتیاق تحصیلی در سرزندگی تحصیلی و تعلل ورزی تصمیمگیری دانشجویان پرستاری. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، ۱۲(۳)، ۱۵۷-147.
فولادی، اسما، کجباف، محمدباقر و قمرانی، امیر. (1395). اثربخشی آموزش سرزندگی تحصیلی بر معنای تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر پایه سوم دوره اول متوسطه شهر مشهد. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 4(3)، 93-103.
قدم پور، عزت اله، فرهادی، علی و نقی بیرانوند، فاطمه. (1395). تعیین رابطه بین فرسودگی تحصیلی با اشتیاق و عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، ۸(۲)، ۶۰-۶۸.
کشاورز، امیر، مولوی، حسین و کلانتری، مهرداد. (1387). رابطه بین سرزندگی با شادکامی. مطالعات روانشناختی، 4(4)، 45-67.
مالمیر، صونا و بیانفر، فاطمه. (1398). رابطه سرمایه روانشناختی و خرده مقیاسهای آن با شادکامی و شیفتگی در دانشآموزان دختر. مجله پیشرفتهای نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزشوپرورش، 2(18)، 101-112.
مداحی، محمدابراهیم و مداح، لیلی. (1393). بخشی رفتاردرمانی دیالکتیک در کاهش افسردگی و افکار خودکشی دانشآموزان دختر. روانشناسی مدرسه، 3(3)، 74-85.
مظفری، سارا، حسینی، جواد و طباطبایی راد، الهه سادات.(1396). رفتاردرمانی دیالکتیکی و اختلال مصرف مواد مروری نظری و پژوهشی. فصلنامه سلامت اجتماعی و اعتیاد، ۴(۱۳)، ۱30-۱11.
ندیمی، محسن. (1394). اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی گروهی بر افزایش تحمل آشفتگی و بهبود تنظیم هیجانی مواد مخدر. فصلنامه اعتیاد پژوهی، 9(36)، 32-40.
هارون رشیدی، همایون و کاظمیان مقدم، کبری. (1397). رابطه بین سرمایه روانشناختی با خلاقیت مدیران زن مدارس شهر دزفول. فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 8(3)، 42-25.
هاشمی، تورج، باباپور، خیرالدین، جلیل و بهادریخسروشاهی، جعفر. (1391). نقش سرمایه روانشناختی در بهزیستی روانی با توجه به اثرات تعدیلی سرمایه اجتماعی. پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 1(4)، 123-144.
همایون پور، پریسا، صیرفی، محمدرضا و قره، سحر. (1400). اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیک در کاهش هیجانات منفی و کاهش وزن در زنان چاق. فصلنامه روانشناسی سلامت، 5(1)، 64-57.
هویدا، رضا، مختاری، حجتاله و فروهر، محمد. (1391). رابطه مؤلفههای سرمایه روانشناختی و مؤلفههای تعهد سازمانی. مجله پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری، 2(3)، 43-56.
یعقوبی، ابوالقاسم، نادری پور، حسین، یارمحمدی واصل، مسیب و محققی، حسین. (1400). تبیین بهزیستی روانشناختی بر اساس ذهنآگاهی، نیاز به شناخت و سرمایههای روانشناختی در دانشجویان. فصلنامه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، 15(52)، 217-237.
References
Asarnow, J. R., Berk, M. S., Bedics, J., Adrian, M., Gallop, R., Cohen, J., Korslund, K., Hughes, J., Avina, C., Linehan, M. M., & McCauley, E. (2021). Dialectical Behavior Therapy for Suicidal Self-Harming Youth: Emotion Regulation, Mechanisms, and Mediators. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 60(9), 1105-1115.e1104.
Avey JB, Luthans F, Smith RM, Palmer NF. (2010). Impact of positive psychological capital on employee well-being over time. J Occup Health Psychol, 15(1), 17–28.
Bakker DJ, Lyons ST, Conlon PD. (2017). An Exploration of the Relationship between Psychological Capital and Depression among First-Year Doctor of Veterinary Medicine Students. J Vet Med Educ, 44(1): 50-62.
Choudhary, Sh & Thapa,K (2012) Dialectical Behavior Therapy for anaging Interpersonal Relationships. Psychol Stud , 57(1), 46–54.
Feingenbaum, J. (2007). Dialectical behavior therapy: An increasing evidence base. Journal of Mental Health, 16 (1), 51-68.
Heystek J, & Emekako R. (2020). Leadership and motivation for improved academic performance in schools in low socioeconomic contexts. Int J Educ Manag, 34(9):1403-15.
Hong, E., O’Neil, H.F, & Peng, Y. (2016). Effects of explicit instructions, metacognition, and motivation on creative performance. Creativity Research Journal, 28(1), 33-34.
Kim M, Kim AC, Newman JI, Ferris GR, Perrewe PL. (2019). The antecedents and consequences of positive organizational behavior: The role of psychological capital for promoting employee well-being in sport organizations. Sport Management Review, 22(1),108-25.
Linda A. (2012) Can Dialectical Behavior Therapy Be Learned in Highly Structured Learning Environments? Results From a Randomized Controlled Dissemination Trial. Behavior Therapy, 42 , 263–275.
Luthans F, Luthans K, Luthans BC.(2004). Positive Psychological Capital: Going beyond human and social capital. Bus Horiz, 47(1), 45-50.
Luthans, F., Youssef, C., & Avolio, B. J. (2007). Psychological capital: Investment and developing positive organizational behavior. In D. L. Nelson & C. L. Cooper (Eds.), Positive Organizational Behavior. (pp. 9-24). California: Sage Publications.
Luthans, F. (2007). The need for and meaning of positive organizational behavior. Journal of OrganizationalBehavior, 23 (6), 695-706.
Luthans, B. C., Luthans, K.W., & Avey, J. B. (2014). Building the leaders of tomorrow: The development of academic psychological capital. Journal of Leadership & Organizational Studies, 21(2), 191–199.
Linehan, M.M. (1993). Cognitive-behavioral Treatment for Borderline Personality Disorder, New York: Guilford.
Malinowski, P., & Lim, H. J. (2015). Mindfulness at work: Positive affect, hope, and optimism mediate the relationship between dispositional mindfulness, work engagement, and well-being. Mindfulness, 6(6), 1250- 1262.
Martin AJ, & Marsh H. (2006). Academic resilience and its psychological and educational correlations: a construct validity approach. Psychology in the Schools, 43, 267-281.
Miller, A. L., Rathus, J., Linehan , M. M. (2007). Dialectical Behavior Therapy with Suicidal Adolescents. New York, Guilford
Putwain, D. V., Connors, L., Symes, W. & Douglas-Osborn, E. (2011). Is academic buoyancy anything more than adaptive coping? Anxiety, Stress & Coping, 1-10.
Seligman ME, (2000). Positive psychology: An introduction. Am Psychol, 55:5–14.
Soler J, Pascual JC, Campins J, Barrachina J, Puigdemont D, Alvarez E, Pérez V. (2005). Double-blind, placebo-controlled study of dialectical behavior therapy plus olanzapine for borderline personality disorder. Am J Psychiatry, 162(6),1221-1224.
Youssef-Morgan CM, Luthans F.(2015). Psychological Capital and Well-being. Stress Health, 31(3),180-188.
Zhou, H., Peng, J., Wang, D., Kou, L., Chen, F., Ye, M., & Liao, S. (2017). Mediating effect of coping styles on the association between psychological capital and psychological distress among Chinese nurses. Journal of psychiatric and mental health nursing, 24(2-3), 114-122.
استناد به این مقاله: کیوان، کیومرث، هارون رشیدی، همایون و کاظمیان مقدم، کبری. (1401). اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیک بر سرمایه روانشناختی و سرزندگی تحصیلی.
فصلنامه روانشناسی تربیتی، 18(64)، 109-127.
doi: 10.22054/jep.2023.66030.3562
Educational Psychology is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.