آریافر، زبیده. (1382). تحول شناختی و عملکرد ریاضی دانشآموزان. فصلنامه نوآوری آموزشی، 2(5)، 123-138.
برزگر بفرویی، کاظم، سعدی پور، اسماعیل، ابراهیمی قوام، صغری و فرخی، نورعلی. (1391). ارائه مدلی برای عملکرد شیمی دانشآموزان، بر اساس باورهای معرفت شناختی، ادراک از محیط یادگیری سازندهگرا و راهبردهای انگیزشی و شناختیِ سطح بالا. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 8(26)، 177-210.
بهرامی، فاطمه و بدری، مرتضی. (1396). رابطه ادراک از محیط یادگیری و سرزندگی تحصیلی با نقش واسطهای شناخت، فراشناخت، انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی در دانشجویان. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(9)، 122-189.
پناهیپور، ثنا و عربزاده، مهدی. (1398). جهتگیری هدفی، خودکارآمدی ریاضی و عملکرد ریاضی، هفتمین کنگره انجمن روانشناسی ایران، تهران.
پناهیپور، ثنا. (1397). روابط ساختاری خود تفسیری، اهداف پیشرفت 2×3 و خودکارآمدی ریاضی با عملکرد ریاضی، پایاننامه منتشر نشده کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه تحصیلی علوم تربیتی.
تقیزاده، هادی، عبدخدایی، محمد سعید و کارشکی، حسین. (1393). نقش سبکهای شناختی، اهداف پیشرفت و خودکارآمدی ریاضی در پیشرفت ریاضی دانشآموزان دبیرستانهای دولتی شهر مشهد. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 2(6)، 58-41.
چراغی، مریم، کاویانی، الهام و جانی جبارآبادی، شهین. (1399). نقش آموزش مبتنی بر تفکر انتقادی و محیط یادگیری و سازنده گرا در پیشرفت درس ریاضی پنجم ابتدایی، همایش ملی مجازی بومیسازی، بروزرسانی و کارآمدی مدیریت آموزشی در سازمانهای آموزشی، کرمانشاه.
حاجی تبار فیروزجایی، محسن. (1398). ارائه مدل ساختاری تأثیر ادراک دانشآموزان از محیط کلاس بر خودکارمدی تحصیلی و نگرش به علوم با میانجیگری ادراک از ارزیابی. سامانه مدیریت نشریه علمی دانشگاه کردستان، 7(3)، 209-226.
حقایقی، مرضیه و کارشکی، حسین. (1394). ساخت و اعتباریابی پرسشنامهی ادراک دانشآموزان از محیط یادگیری سازندهگرای اجتماعی. فصلنامه مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 5(11)، 91-118.
حکیمزاده، رضوان، مقدم زاده، علی و امیری، محمد. (1396). پیشبینی عملکرد ریاضی دانشآموزان از طریق مهارتهای مطالعه ریاضی و خودکارآمدی ریاضی: نقش تعدیل کننده جنسیت. فصلنامه مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 7(19)، 93-113.
سعدیپور، اسماعیل، ابراهیمی قوام، صغری فرخی، نورعلی، اسد زاده، حسن و ثامتی، ناهید. (1397). مدل پیشبینی عملکرد تحصیلی بر اساس مؤلفههای هوش عاطفی، مهارتهای حل مسئله و انگیزش پیشرفت با میانجیگری راهبردهای یادگیری (شناختی و فرا شناختی) در دانشآموزان مدارس هوشمند و عادی. فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی، 12(40)، 65-90.
سیف، علی اکبر. (1389). روانشناسی پرورشی روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: موسسه انتشارات آگاه.
شفیعی، ناهید، بهروزی، ناصر، شهنی ییلاق، منیجه و ابوالقاسمی، محمود. (1397). رابطه علی ادراک از محیط یادگیری سازنده گرا و تفکر سیستمی با گرایش به یادگیری مادام العمر از طریق میانجی گری انگیزش درونی دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز. نشریه علوم تربیتی، 25(2)، 109-130.
علمالهدی، حسن. (1381). راهبردهای نوین در آموزش ریاضی. تهران: شیوه.
قلانی، محمدرضا، حربی، آزاده و بهارلو، مصطفی. (1397). طراحی و آزمون الگویی از پیشآیندهای عملکرد تحصیلی درس ریاضی. دوفصلنامه مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 5(15)، 59-83.
کدیور، پروین، فرزاد، ولیالله، عربزاده، مهدی و نگهبان سلامی، محمود. (1389). فراتحلیل مطالعات مربوط به عملکرد ریاضی دانشآموزان. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 1(5)، 94-75.
کیامنش، علیرضا و نصیبه، پور اصغر. (1385). نقش خودپنداره ریاضی، انگیزش یادگیری ریاضی، عملکرد قبلی ریاضی و جنسیت در پیشرفت ریاضی. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، 2(13)، 77-94.
محسنپور، مریم. (1384). نقش خودکارآمدی، اهداف پیشرفت، راهبردهای یادگیری و پایداری در پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانشآموزان سال سوم متوسطه شهر تهران، پایاننامه منتشر نشده کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه تحصیلی علوم تربیتی.
محمدزاده، محمد، اسدی، یونسی، محمدرضا، سالاریفر، محمد حسن و عسگری، علی. (1394). نقش واسطهاى نگرش نسبت به ریاضى و خودکارآمدى ریاضى در رابطهی بین ادراک از خوشبینى آموزشى معلم با پیشرفت ریاضى دانشآموزان دورهی متوسطه. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 58(15)، 7-27.
مروتی، ذکراله، شهنی ییلاق، منیجه، مهرابیزاده، هنرمند و کیانپور قهفرخی، فاطمه. (1392). رابطهی علی محیط یادگیری سازندهگرای ادراک شده و عملکرد ریاضی با میانجیگری جهتگیری درونی هدف، ارز تکلیف، نگرش نسبت به ریاضی و خودکارآمدی ریاضی در دانشآموزان دبیرستانهای دولتی شهر اهواز. مجله دستاوردهای روانشناختی، 4(1)، 122-91.
نریمانی، محمد و سلیمانی، اسماعیل. (1392). اثربخشی توانبخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی (حافظهی کاری و توجه) و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی. فصلنامهی ناتوانیهای یادگیری، 3(6)، 92-117.
نقش، زهرا و رمضانی خمسی، زهرا. (1396). ادراک از محیط یادگیری کلاس و هیجان تحصیلی: تحلیل چند سطحی کلاس ریاضی. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 8(1)، 127-141.
نیوشا، بهشته، شاکریان، فاطمه و جباری، عظمت. (1397). رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی و انگیزه تحصیلی با پیشرفت درس ریاضی در دانشآموزان سال اول دبیرستان، نخستین همایش ملی پژوهشهای کاربردی در مدیریت، روانشناسی و علوم تربیتی، ساوه.
References
Akun & Askar, P. (2010). The development of a scale on assessing constructivist Learning environments. Journal of Education, 39. 32-43.
Aldridge, J. M., Dorman, J. P., & Fraser, B. J. (2004). Use of multitrait-multimethod modelling to validate actual and preferred forms of the technology-rich outcomes-focused learning environment inventory (TROFLEI). Australian Journal of Educational & Developmental Psychology, 4, 110-125.
Alt. Dorit. (2015). Assessing the contribution of a constructivist learning environment to academic self-efficacy in higher education. Learning Environments Research 18(1).
Anita, Habóka, Andrea, Magyarb, Mária, B.Németha & Benő, Csapó. (2020). Motivation and self-related beliefs as predictors of academic achievement in reading and mathematics: Structural equation models of longitudinal data. International Journal of Educational Research, Volume 103,
https://doi.org/10.1016/j.ijer.101634.
Anthoni, R., & Artino, Jr. (2010). Online task value and self – efficacy scale. Psychological Review, 84, 191-215.
Aslihan, Hafızoglu, Sundus, Yerdelen. (2019). ARTICLEThe Role of Students’ Motivation in the Relationship between Perceived Learning Environment and Achievement in Science: A Mediation Analysis. Science Education International, 30(4), 251-260.
Aunola. K, Leskinen, E, & Nurmi. J.-E. (2006). Developmental dynamics between mathematical performance, task motivation, and teachers’ goals during the transition to primary school British. Journal of Educational Psychology, 76 (1) (2006), pp. 21-40.
Baker, D. P., & LeTendre, G. K. (2005). National differences, global similarities-word culture and the future of schooling. Stanford, CA: Stanford University Press, ISBN 0‐804‐75021‐1, 195-216.
Bandura, A. (1986). "Organizational Application of Social Cognitive Theory". Australian Journal of Management. 13 (2): 275–302. Doi: 10.1177/031289628801300210.
Bandura, A. (1977). Self efficacy: Toward a unifying theory of behavior change. Psychological review, 48, 191 - 215.
Bandura, A. (2001). Social Cognitive Theory: An Agentic Perspective. Annu, Rev. Psychol. 52:1-26.
Bermejo, Vicente, Ester, Pilar and Morales2, Isabel. (2020). A Constructivist Intervention Program for the Improvement of Mathematical Performance Based on Empiric Developmental Results (PEIM). Madrid: Editorial Complutense, 13. Doi: 10.3389/fpsyg.2020.582805.
Bong, M. (2001). Between– and within– domain relations of academic motivation among middle and high school students: Self-efficacy. Task value and achievement goals. Journal of Educational Psychology, 65, 317-329.
Brooks, J. (2010). “The effectiveness of constructivist science instructional methods on middle school students' student achievement and motivation”. Thesis for doctoral degree (Ph.D), Walden University, Minnesota, USA.
Cetin & Dindar, A. (2016). Student motivation in constructivist learning environment. Eurasia journal of mathematics, Science & Technology Education, 12 (2), 233-247.
Corter, James E. (2005). Motivation, Autonomy Support, and Mathematics Performance: A Structural Equation Analysis. Dissertation Abstracts International Section A: Humanities and Social Sciences, 66(1-A), 157-180.
Dethlefs, T.M. (2002). Relationship of costructivitist learning environment to student's attitudes and achievement in high school mathematics and science. (Unpublished Doctoral Dissertation). University of Nebraska.
Diseth A., Meland, E., & Breidablik, H. J. (2014). Self-beliefs among students: Grade level and gender differences in self-esteem, selfefficacy and implicit theories of intelligence. School: the mediating role of goals and belonging. Journal of educational psychology, 88, 408-422.
Dorman, J. P., & Fraser, B. J. (2009). Psychosocial environment and affective outcomes in technology-rich classrooms: Testing a causal model. Social Psychology of Education, 12(1), 77–99.
Guay, F. Ratelle, C.F, Roy. A. & Litalie. D. (2010). Academic self-concept, autonomous academic motivation, and academic achievement: Mediating and additive effects Learning and Individual Differences. Learning and Individual Differences, 20, pp. 644-653.
Hongbiao, Y., Lian Shi., Winnie Wing Yi Tam., & Genshu Lu. (2020). linking university mathematics classroom environments to student achievement: The mediation of mathematics beliefs. Studies in Educational Evaluation, 66, 95-117.
Jill M, Aldridge & Kate, Rowntree. (2021). Investigating Relationships between Learning Environment Perceptions, Motivation and Self-Regulation for Female Science Students in Abu Dhabi, United Arab Emirates. Research in Science Education,
https://link.springer.com.
Johnson, B., & McClure, R. (2004). Validity and reliability of a shortened, revised version of the constructivist learning environment survey. Learning Environments Research, 7, 65-80.
Jones, B. D., Sahbaz, S., Schram, A. B., & Chittum, J. R (2017). Using psychological constructs from the MUSIC Model of Motivation to predict students’ science identification and career goals: results from the US and Iceland. International Journal of Science Education, 39(8), 1089-1108.
Kingir, S., Tas, Y., Gok, G., & Vural, S. S. (2013). Relationships among constructivist learning environment perceptions, motivational beliefs, self-regulation and science achievement. Routledge, available from: Taylor & Francis, Ltd. 325 Chestnut Street Suite 800, Philadelphia, PA 19106. doi:https://doi.org/10.1080/02635143.2013.825594.
Köller, O., Baumert, J., and Schnabel, K. (2016). Does interest matter? The relationship between academic interest and achievement in mathematics. J. Res. Math. Educ. 32, 448–470. Doi: 10.2307/749801.
Komarraju, M. & Nadler, D. (2013). Self-efficacy and academic achievement: Why do implicit beliefs, goals, and effort regulation matter? Learning and Individual Differences, 25, 67-72.
Lipnevich A., F. Preckel, & R. Roberts (2016). Psychosocial skills and school systems in the Twenty-first century: Theory, research, and applications. New York, Springer.
Liu, Xing & Koirala, Hari. (2009).The Effect of Mathematics Self-Efficacy on Mathematics Achievement of High School Students. See discussions, stats, and author profiles for this publication at:
https://www.researchgate.net/publication/42090228.
Magidson, Susan. (2005). Building bridges within mathematics ducation: Teaching. Research and instructional design. Journal of Mathematical Behavior. 24(2), 135-169.
MeharRam & Sanwal, Navdeep, (2017). Effect of Constructive Learning Approach on Achievement in Mathematics in Relation to Self-efficacy. Education and Applied Social Science: Vol. 8, Special Issue, 343-348.
Michalis P. MichaelidesEmail authorGavin T. L. BrownHanna EklöfElena C. Papanastasiou. (2019). The Relationship of Motivation with Achievement in Mathematics. Motivational Profiles in TIMSS Mathematics. Part of the IEA Research for Education book series (IEAR, volume 7), 9-23.
Negara, H R P, Nurlaelah, E, Wahyudin, T Herman and M Tamur1. (2021). Mathematics self efficacy and mathematics performance in online learning, Journal of Physics: Conference Series, doi:10.1088/1742-6596/1882/1/012050.
Nese, Ozkal. (2019). Relationships between Self-Efficacy Beliefs, Engagement and Academic Performance in Math Lessons. Journal of Educational Sciences, v14 n2 p190-200.
Nie, Y., & Lau, S. (2010). Differential relations of constructivist and didactic instruction to students' cognition, motivation, and achievement. Learning and Instruction, 20(5), 411-423.
Ozkal, K., Tekkaya, C., & Cakiroglu. J. (2009). Investigation 8th grade student's perceptions of constructivist science learning environment. Education & Science.34 (153), 38-46.
Pajares, F. (2003). Self - efficacy beliefs, motivation and achievement in writing: A review of the literature. Reading and writing Quarterly, 19, 139-158.
Partin, M.L., & Haney, J.J. (2012). The CLEM model: path analysis of the mediating effects of attitudes and motivational beliefs on the relationship between perceived learning environment and course performance in an undergraduate non-major biology course. Learning Environments Research, 15(1), 103-123.
Patrick, H., Ryan, A. & Kaplan, A. (2007). Early adolescents' perceptions of classroom environment, motivation, and beliefs. Journal of Educational Psychology, 99, 83-98.
Petegem, P. V., Donche, V. & Vanhoof, J. (2005). Relating pre-service teachers Approach to learning and preferences for constructivist learning environments. Learning Environments Research, 8, 309-332.
Peters, Brian M. (2013). Efficacy of ethanol against Candida albicans and Staphylococcus aureus polymicrobial biofilms. Antimicrob Agents Chemother, 57(1):74-82.
Pintrich, P. R., Schunk, D.H., (2002). Motivation in Education theory, research, and applications. Columbus, OH: Merrill.
Romberg, T. A., & Kaput, J. J. (1999). Mathematics worth teaching, mathematics worth understanding. In E. Fennema & T. A. Romberg (Eds.), Mathematics classrooms that promote understanding (pp. 3–17). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Schunk, D. H., & Ertmer, P. A. (1999). Self-regulatory processes during computer skill acquisition: Goal and self-evaluative influences. Journal of Educational Psychology, 91, 251–260.
Schunk, D. H., & Miller, S. D. (2002). Self-efficacy and adolescents’ motivation. In F. Pajares & T. Urdan (Eds.), Academic motivation of adolescents. 29–52.
Sungur, S., & Gungoren, S. (2009). The role of classroom environment perceptions in self-regulated learning and science achievement. Elementary Education Online, 8(3), 883-900.
VanDinther, M., Filip, D., & Segers, M. (2011). Factors affecting students’ self-efficacy in higher education. Educational Research Review, 6, 95–108.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Wei, Lau Shiao., & Elias, Habibah. (2011). Relationship between Students' perceptions of classroom environment and their Motivation in learning English language. International Journal of Humanities and Social Science, 21(1), 240- 250.
Woolley, M. E., Strutchens, M. E., Gilbert, M. C., & Martin, W. G. (2010). Mathematics success of Black middle school students: Direct and indirect effects of teacher expectations and reform practices. The Negro Educational Review, 61(1–4), 41–59.
Yager, R. E., & McCormack, A. J. (1989). Assessing teaching/learning successes on multiple domains of science and science education. Science Education, 73(1), 45-58.
Yerdelen, S. (2013). Multilevel İnvestigations of Students’ Cognitive andAffective Learning Outcomes and their Relationships with Perceived Classroom Learning Environment and Teacher Effectiveness. Unpublished Doctoral Dissertation, Middle East Technical University.