آقایی، اصغر. (1397الف). نظریه انسان سالم. اصفهان. چاپ اول. اصفهان: نشر نوشته.
آقایی، اصغر. (1397ب). معنا و حیرت: راهنمای درمان افسردگی براساس نظریه انسان سالم، چاپ اول. اصفهان: نشر نوشته.
اسلامی، محمدعلی، درتاج، فریبرز، سعدی پور، اسماعیل و دلاور، علی. (1395). مدل یابی علّی اشتیاق تحصیلی بر مبنای منابع شخصی و منابع اجتماعی در دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه امیرکبیر تهران. فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 7(22)، 131-161.
تقیان الموتی، سارا و عاشوری، هایده. (1399). رابطه سبکهای یادگیری و اشتیاق تحصیلی با خودکارامدی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان تنکابن. اولین کنفرانس ملی پژوهش های کاربردی در فرایندهای تعلیم و تربیت، میناب، ایران.
جعفرپور، فرزانه. (1399). رابطه اشتیاق تحصیلی با اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان با نقش میانجی انگیزه پیشرفت دانش آموزان. پنجمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش، محمودآباد، ایران.
حسینی اردکانی، اشرف. (1399). اثربخشی روانشناسی مثبت نگر بر انگیزش پیشرفت و خودکارآمدی بر دانشجویان ساکن خوابگاه. ایدههای نوین روانشناسی، 4(8)، 1-12.
خطیب زنجانی، نازیلا و شمسایی، شهناز. (1399). بررسی تاثیر روانشناسی مثبت گرا بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهرکرمان. ششمین همایش ملی پژوهشهای نوین در حوزه علوم انسانی، اقتصاد و حسابداری، ایران:تهران.
رئیسزاده، کوثر و حافظی، فریبا. (1399). رابطه اشتیاق تحصیلی با عملکرد تحصیلی با نقش تعدیل کننده هوش هیجانی در دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه اهواز. کنفرانس بینالمللی فقه، حقوق، روانشناسی و علوم تربیتی در ایران و جهان اسلام، کرج: ایران.
روئین، حسین، حسین زاده، بابک و شوشی صنمی، فرنگیز.(1399). تأثیر روانشناسی مثبت گرا بر گرایش های اسنادی و تفکر ارجاعی دانش آموزان متوسطه مبتلا به اضطراب امتحان. هفتمین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم تربیتی، روانشناسی و مشاوره، ایران، تهران.
شلیگانی بجنوردی، ناصر و سلیمانپور عمران، محبوبه. (1397). رابطه موفقیت خواهی، اشتیاق یادگیری و اهداف پیشرفت با معنی تحصیل دانش آموزان. پژوهش نامه برنامه ریزی درسی، 29، 75-93.
صادقی، مسعود، عباسی، محمد و بیرانوند، زینب. (1398). اثربخشی آموزش مهارتهای مثبتنگری مبتنی بر بسته کوئیلیام بر خوشبینی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان دختر. روان شناسی مدرسه، 8(4)، 156-175.
صادقی، مسعود و بیرانوند، زینب. (1396). تاثیر آموزش مثبت نگر گروهی بر پیوند با مدرسه در دانش آموزان دختر دوره متوسطه. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 3(2/10)، 19-35.
صدری، محمدرضا. (1400). تدوین بسته آموزشی معنا محورتحصیلی مبتنی بر نظریه انسان سالم و مقایسه اثربخشی آن با بسته آموزشی روانشناسی مثبتنگر بر خودکارآمدی تحصیلی، معنای تحصیلی، خوش بینی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی در دانش آموزان 12 تا 18 سال ایرانی ساکن دانمارک، رساله دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
طاهری، محمدرضا، منصوری، لیلا و نادری، سمیرا. (1397). رابطه معنای زندگی و خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهرستان ایذه. ششمین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم تربیتی، روانشناسی و مشاوره ایران، تهران، ایران.
عبیاوی، ایمان، حمید، نجمه و شهنی ییلاق، منیژه. (۱۳۹۷). بررسی آموزش معنادرمانی مذهب محور بر افزایش انگیزش تحصیلی و رضایت از زندگی در دانش آموزان پسر پایه اول دبیرستان مبتلا به افسردگی. اندیشه های نوین تربیتی، 14(1)، 223-246.
عظیمی خویی،آرزو و نوابینژاد، شکوه. (1395). اثربخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر انگیزش پیشرفت دانش آموزان دختر دوره دوم آموزش متوسطه مدارس غیرانتفاعی منطقه 5 خانواده و پژوهش، 13(33)، 43-60.
قدم پور، عزت الله، قاسمی پیر بلوطی، محمد، حسنوند، باقر و خلیلی گشنیگانی، زهرا. (1396). ویژگیهای روان سنجی مقیاس اشتیاق تحصیلی دانش آموزان. فصلنامه اندازه گیری تربیتی. 8(29)، 167-184.
قدم پور، عزت الله، خلیلی گشنیگانی، زهرا و منصوری، لیلا. (۱۳۹7). رابطه معنای زندگی و اشتیاق تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه اول شهر ایذه. رویش روان شناسی، 7(28)، 79-92.
قدم پور، عزت الله، یوسف وند، مهدی، علوی، زینب و خسروی سمیه.(1397). اثربخشی معنادرمانی بر اشتیاق تحصیلی و سرسختی تحصیلی در دانشآموزان پسر دوره متوسطه دوم شهر خرمآباد در سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵. رویش روان شناسی، ۷(۹)، ۱۲۳-۱۳۸.
منصوری، لیلا، خلیلیگشنیگانی، زهرا و دریکوند، محمد. (1398). نقش میانجی اشتیاق تحصیلی در رابطه بین معنای زندگی و بهزیستی تحصیلی دانش آموزان. اولین کنفرانس ملی کودکان استثنایی از منظر روانشناسی تربیتی، علوم شناختی و آسیب شناختی، اهواز، ایران.
منصوری، لیلا و خلیلی گشنیگانی، زهرا. (1395). رابطه معنای زندگی و اشتیاق تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه اول شهر ایذه. دومین کنگره بین المللی توانمند سازی جامعه در حوزه علوم اجتماعی، روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، ایران.
References
Bakker, A. B., Hakanen, J. J., Demerouti, E., & Xanthopoulou, D. (2007). Job resources boost work engagement, particularly when job demands are high. Journal of Educational Psychology, 99(2), 274.
Basurrah, A., Lambert, L., Setti, A., Murphy, M., Warren, M., Shrestha, T., & di Blasi, Z. (2021). Effects of positive psychology interventions in Arab countries: a protocol for a systematic review. BMJ Open, 11, e052477.
Borup, J., Graham, C.R., West, R.E.,
Archambault, L., &
Spring, K. J. (2020). Academic communities of engagement: an expansive lens for examining support structures in blended and online learning.
Educational Technology Research and Development,
68, 807-832.
Bouchey, H. A., Shoulberg, E. K., Jodl, K. M., & Eccles, J. S. (2010). Longitudinal links between older sibling features and younger siblings' academic adjustment during early adolescence. Journal of Educational Psychology, 102(1), 197.
Closson, L. M., & Boutilier, R. R. (2017). Perfectionism, academic engagement, and procrastination among undergraduates: The moderating role of honors student status. Learning and Individual Differences, 57, 157-162.
Datu, A. J. D., Ping Wong, G. S., & Rubie-Davies, C. (2021). Can kindness promote media literacy skills, self-esteem, and social self-efficacy among selected female secondary school students? An intervention study. Computers & Education, 161, 104062
Entwistle, N.J., & McCune, V. (2004). The conceptual bases of study strategy inventories. Educational Psychology Review, 16(4). 325-345.
Greenberg, M. T., Domitrovich, C. E., Weissberg, R. P., & Durlak, J. A. (2017). Social and emotional learning as a public health approach to education. The Future of Children, 27(1), 13-32.
Henderson-King, D., & Smith, M. N. (2006). Meanings of education for university students: Academic motivation and personal values as predictors. Social Psychology of Education, 9(2). 195-221.
Henderson-King, D., & Mitchell, A. M. (2011). Do materialism, intrinsic aspirations, and meaning in life predict students’ meanings of education? Social Psychology of Education, 14(1), 119-134.
Hendriks, T., Warren, M. A., Schotanus-Dijkstra, M., Hassankhan, A., Graafsma, T., Bohlmeijer, E., & de Jong, J. (2019). How WEIRD are positive psychology interventions? A bibliometric analysis of randomized controlled trials on the science of well-being. The Journal of Positive Psychology, 14(4), 489-501.
Huebner, E. S., Gilman, R., Reschly, A. L., & Hall, R. (2009). Positive schools. In S. J. Lopez & C. R. Snyder (Eds.), Oxford library of psychology. Oxford handbook of positive psychology (p. 561-568). Oxford University Press.
Hill, N. E., Liang, B., Price, M., Polk, W., Perella, J., & Savitz‐Romer, M. (2018). Envisioning a meaningful future and academic engagement: The role of parenting practices and school‐based relationships. Psychology in the Schools, 55(6), 595-608.
Kotera, Y., Green, P., & Sheffield, D. (2021). Positive psychology for mental wellbeing of UK therapeutic students: Relationships with engagement, motivation, resilience and self-compassion. International Journal of Mental Health and Addiction, Jan 12, 1-16.
Kuh, G. D., Cruce, T. M., Shoup, R., Kinzie, J., Gonyea, R. M. (2008). Unmasking the effects of student engagement on first-year college grades and persistence. The Journal of Higher Education, 79(5), 540-563.
Mason, H. D. (2017). Sense of meaning and academic performance: A brief report. Journal of Psychology in Africa. 27(3). 282-285.
Perkmann, M., Salandra, R., Tartari, V., McKelvey, M., & Hughes, A. (2021). Academic engagement: A review of the literature 2011–2019. Research Policy, 50(1), 1-20.
Platt, I. A., Kannangara, C., Tytherleigh, M., & Carson, J. (2020). The hummingbird project: A positive psychology intervention for secondary school students. Frontiers in Psychology, 11, 2012.
Schaufeli, W. B., Salanova, M., González-Romá, V., & Bakker, A. B. (2002). The measurement of engagement and burnout: A two sample confirmatory factor analytic approach. Journal of Happiness Studies, 3(1). 71-92.
Seligman, M. E. P. (2019). Positive psychology: A personal history. Annual Review of Clinical Psychology, 15, 1-23.
Seligman, M. E., Rashid, T., & Parks, A. C. (2006). Positive psychotherapy. American Psychologist, 61(8), 774.
Strobel, M., Tumasjan, A., & Spörrle, M. (2011). Be yourself, believe in yourself, and be happy: Self‐efficacy as a mediator between personality factors and subjective well‐being. Scandinavian Journal of Psychology. 52(1). 43-48.
Taylor, R. D., Oberle, E., Durlak, J. A., & Weissberg, R. P. (2017). Promoting positive youth development through school‐based social and emotional learning interventions: A meta‐analysis of follow‐up effects. Child Development, 88(4), 1156-1171.
Tejada-Gallardo, C., Blasco-Belled, A., Torrelles-Nadal, C. et al. (2020). Effects of school-based multicomponent positive psychology interventions on well-being and distress in adolescents: A systematic review and meta-analysis. Journal of Youth & Adolescence, 49, 1943–1960
استناد به این مقاله: میرعرب رضی، حلیمه، شریعت نیا، کاظم، فکوری حاجی یار، حسین و بیانی، علی اصغر. (1400). طراحی الگوی برنامه درسی مساله محور در دوره پیش دبستانی.
فصلنامه روان شناسی تربیتی، 17(62)، 203-223. doi: 10.22054/jep.2022.64275.3506
Educational Psychology is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.