نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

2 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی یادگیری معکوس بر درگیری تحصیلی و مولفه‌های آن در دانش‌آموزان بود. روش ﭘﮋوﻫﺶ نیمه آزمایشی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون با یک گروه گواه بود؛ و جامعه آماری آن، کلیه دانش‌آموزان پسر پایه دهم تجربی دوره دوم متوسطه شهر اهر درسال تحصیلی97-96 می باشد؛ که از میان آنها، 46 نفر به روش نمونه گیری خوشه‌ای انتخاب و به طور تصادفی در دوگروه آزمایش وگواه قرارگرفتند. جهت گردآوری داده‌ها پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو و تسینگ(2011) در ابتدا به عنوان پیش‌آزمون بر روی هر دوگروه آزمایش وگواه اجرا شد. سپس گروه آزمایش طی 13 جلسه تحت یادگیری معکوس؛ و گروه گواه تحت روش یادگیری سنتی در درس ریاضی قرار گرفتند. بعد از اتمام جلسات، برای هر دوگروه پس آزمون اجرا شد. داده‌ها با استفاده ازآمار توصیفی و استنباطی(تحلیل کوواریانس چندمتغیری) تحلیل شدند. یافته‌های حاصل نشان دادند، یادگیری معکوس بر درگیری تحصیلی دانش‌آموزان موثر بوده؛ و همچنین براساس نتایج، تاثیر یادگیری معکوس بر همه مولفه‌های درگیری تحصیلی(شناختی، هیجانی، رفتاری و عاملیت) مثبت و معنادار است.

کلیدواژه‌ها

احمدی، غلامعلی؛ ریحانی، ابراهیم و نخستین روحی. ندا. (1393). ﺗﺄﺛﻴﺮ آﻣﻮزش ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﮔﻔﺘﻤﺎن رﻳﺎﺿﻲ ﺑﺮ ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ اﺳﺘﺪﻻل رﻳﺎﺿﻲ دانش آموزان دوره­ی متوسطه، روان­شناسی مدرسه،4(1)، 37-22.
اکبری، نرگس؛ آیتی، محسن و زارع مقدم، علی. (1397). اعتباریابی پرسشنامه سواد یادگیری مادام‌العمر در دبیران دوره دوم متوسطه، فصلنامه اندازه­گیری تربیتی، 8(31). 216-191.
 افضلی، افشین؛ دلاور، علی؛ فلسفی­نژاد، محمدرضا و برجعلی. احمد. (1395). مدل­سازی تشخیصی شناختی (CDM) ریاضیات پایه اول دبیرستان، فصلنامه اندازه­گیری تربیتی،6(24)،21-1.
بهمنی، مصطفی؛ صفایی موحد، سعید؛ حکیم زاده، رضوان؛ عطاران، محمد و علوی مقدم، سید بهنام. (1396). بررسی میزان مشارکت و پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان دبیرستانی در درس زبان انگلیسی با استفاده از روش آموزش کلاس معکوس، پژوهش‌های کاربردی روان‌شناختی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 8(2)، 49-35.
پیری. موسی؛ صاحب­یار. حافظ و سعداللهی. آرش. (1397). تأثیر کلاس معکوس بر خودراهبری در یادگیری درس زبان انگلیسی، نشریه علمی- پژوهشی فناوری آموزش، 12(3)، 236-229.
سلسبیلی، نادر و قاسمی، نرجس. (1384). عوامل مؤثر بر شکست تحصیلی: نگاهی دوباره به عوامل درونی و بیرونی، تهران، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره مسلسل 8.
سماوی. سیدعباس؛ ابراهیمی، کلثوم و جاودان. موسی. (1395). بررسی رابطه درگیری­های تحصیلی، خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانش­آموزان دبیرستانی شهر بندرعباس، دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 4 (7)، 71-92.
عمادی. سید رسول و فرشچی. فاطمه. (1394). تحلیل همبستگی مشغولیت تحصیلی دانشجویان با دستاوردهای تحصیلی آن‌ها، دوفصلنامه مطالعات برنامه‌ریزی آموزشی،4(8)، 134-115.
غباری بناب، باقر؛ نصرتی، فاطمه و غلامحسین زاده، حسن. (1393). تأثیر روش خودآموزی بر عملکرد حل مسئله­ی ریاضی دانش آموزان اختلال ریاضی، مجله­ی ناتوانی‌های یادگیری، (3)3،67-55.
موسوی، سیده فاطمه. (1391). مقایسه‌ی اثربخشی آموزش خصوصی همتایان و خودآموزی شناختی بر پیشرفت، اضطراب و نگرش به درس ریاضی، مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 4(2)، 156-138.
Arum, R. & Roksa, J (2011), Academically adrift: Limited learning on college campuses, US: University of Chicago Press.
Boesen, J. Lithner, J. & Palm, T (2010), The relation between types of assessment tasks and the mathematical reasoning students use, Educational Studies in Mathematics, 75. 89-105.
Chan, K. K (2015), Salient beliefs of secondary school mathematics teachers using dynamic geometry software, Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 11(1). 139-148.
Chen Hsieh, J. S., Wu, W. C. V., & Marek, M. W (2016), Using the flipped classroom to enhance EFL learning.Computer Assisted Language Learning, 1-25.
Christophersen, K. A., Elstad, E., Juuti, K., Solhaug, T., & Turmo, A (2017), Duration of on-campus academic engagements of student teachers in Finland and Norway, Education Inquiry, 8(2). 89-103.
Cronhjort, M; Filipsson, L; & Weurlander, M (2017), Improved engagement and learning in flipped-classroom calculus. Teaching Mathematics and its Applications: An International Journal of the IMA.1-9. hrx007, https://doi.org/10.1093/teamat/hrx007
Desie, Y., & Tefera, B (2017), Doctoral Students’ Engagement in Addis Ababa University, Ethiopia: Nature, Sources and Challenges, International Journal of African Higher Education, 4(1). 10.6017/ijahe.v4i1.9340.
Dhir, A., & Alsumait, A (2013), Examining the Educational User Interface, Technology and Pedagogy for Arabic Speaking Children in Kuwait, Journal of Universal Computer Science, 19(7). 1003-1022
Farah, M (2014), The impact of using flipped classroom instruction on the writing performance of Twelfth Grade Female Emirati Students in the Applied Technology High School(ATHS), Dissertation Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements of the Degree of Master of Education in Teaching English to Speakers of Other Languages (TESOL). The British University in Dubai.
Filippetti, A., & Savona, M (2017), University–industry linkages and academic engagements: Individual behaviors and firms’ barriers, The Journal of Technology Transfer, 42 (4). 719-729.
Gaughan, J. E (2014), The flipped classroom in world history, History Teacher, 47(2). 221-244.
Gilboy, M. B., Heinerichs, S., & Pazzaglia, G (2015), Enhancing student engagement using the flipped classroom, Journal of nutrition education and behavior, 47(1). 109-114.
Gutman,.L. M. &Schoon,I (2013), The impact of non-cognitive skills on outcomes for young people, Institute of Education, London.
Hardin, B. L. & Koppenhaver, D. A(2016), Flipped Literacy Professional Development: An Innovation in Response to Teacher Insights, Journal of Adolescent & Adult Literacy, 60(1).45-54. https://doi.org/10.1002/jaal.522
Hargreaves, D. H (2004), Learning for Life: the Foundations for Lifelong Learning. Bristol: Policy Press.
Helgeson, J (2015), Flipping the English Classroom, Kappa Delta PiRecord, 51(2). 64-68.
Jian Qiang (2018), Effects of Digital Flipped Classroom Teaching Method Integrated Cooperative Learning Model on Learning Motivation and Outcome, EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(6). 2213-2220. https://doi.org/10.29333/ejmste/86130
Kim, M. K., Kim, S. M., Khera, O., & Getman, J (2014), The experience of three flipped classrooms in an urban university: an exploration of design principles, The Internet and Higher Education, 22. 37-50.
Lester, D (2013), A Review of the Student Engagement Literature, Focus On Colleges, Universities, and Schools, 7(1). 1-8.
Linnenbrink, E. A., & Pintrich, P. R (2003),The role of self-efficacy beliefs in student engagement and learning in the classroom, Reading & Writing Quarterly, 19. 119–137. DOI: 10.1080/10573560308223.
Lo, C. K., & Hew, K. F (2017), A critical review of flipped classroom challenges in K-12 education: possible solutions and recommendations for future research, Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 12 (1). 1-22.
McLean, S., Attardi, S. M., Faden, L., & Goldszmidt, M (2016), Flipped classrooms and student learning: not just surface gains, Advances in Physiology Education, 40(1). 47-55.
Mehring, J (2016), Present Research on the Flipped Classroom and Potential Tools for the EFL Classroom, Computers in the Schools, 33(1). 1-10
Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Gozalez, E. J., Gregory, K. D., Garden, R. A., O’Conner, K. M., Chrostowski, S. J. & Smith, T. A (2000), TIMSS 1999: International mathematics report. Findings form IEA’s repeat of the third international mathematics and science study at eighth grade. Boston College:USA
Myung, K. L; & Bu K.P (2018), Effects of Flipped Learning Using Online Materials in a Surgical Nursing Practicum: A Pilot Stratified Group-Randomized Trial, Healthc Inform Res, 24(1). 69-78.
Okorie, E. U (2015), Effects of Instructional Software Package Method of Teaching (ISPMT) on Students’ Interest and Achievement in Chemical Bonding, Education, 5(6).158-165.
Otero-Saborido, F. M., Sánchez-Oliver, A. J., Grimaldi-Puyana, M., & Álvarez-García, J (2018), Flipped learning and formative evaluation in higher education, Education and Training, 60 (3). 23-35.
Pintrich,P.R. & De Groot,E.V (2010), Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance, Journal of Educational Psychology, 82. 33-40
Prashar, A (2015), Assessing the flipped classroom in operations management: A pilot study, Journal of Education for Business, 90(3). 126-138.
Reeve, J (2013), How students create motivationally supportive learning environments for themselves: The concept of agentic engagement, Journal of Educational Psychology, 105(3). 579–595. doi: 10.1037/a0032690.
Rotellar, C. & Cain, J (2016), Research, Perspectives, and Recommendations on Implementing the Flipped Classroom, American journal of pharmaceutical education, 80(2). 34.
Rutkowski, J. & Moscinska, K (2015), Self Directed Learning and Flip Teaching, Electric Circuit Theory Case Study, University of Technology (SUT).
Strayer, J. F (2012), How learning in an inverted classroom influences cooperation, innovation and task orientation, Learning Environments Research, 15(2). 171-193.
Subramaniam, R.S & Muniandy, B (2019), The Effect of Flipped Classroom on Students’ Engagement, Technology, Knowledge and Learning, 24. 355-327. https://doi.org/10.1007/s10758-017-9343-y.
Thai, N. T. T., Wever, B. De, & Valcke, M (2015), The impact of a flipped classroom design on learning performance in higher education: Looking for the best “blend” of lectures and guiding questions with feedback, Computers & Education, 197. 113-126.
Thomas, J. S. & Philpot, T. A (2012), An inverted teaching model for a mechanics of materials course, In Proceedings of the ASEE Annual Conference & Exposition.
Vaughan, M (2014), Flipping the learning: An investigation into the use of the flipped classroom model in an introductory teaching course, Education Research and Perspectives, 41(1). 25-41.
Webster, D.R., Majerich, M. M. & Madden, Amanda, G. M (2016), Flippin’ Fluid Mechanics - Comparison using two groups. Advances in Engineering Education. Atlanta: Georgia Institute of Technology.
Zainuddin, Z. & Attaran, M (2016), Malaysian students’ perceptions of flipped classroom: a case study, Innovations in Education and Teaching International, 53(6). 660-670
Zepke, N., & Leach, L (2010), Improving student engagement: Ten proposals for action, Active Learning in Higher Education, 11(3). 167-177.