نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای، برنامه ریزی درسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران (نویسنده مسؤل)

2 استاد، آموزش برنامه‌ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

3 استاد، برنامه‌ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

4 دانشیار، روان‌شناسی و آموزشی کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش عملی ریاضی بر شایستگی ریاضی و رفتارهای یادگیری کودکان است، روش انجام این پژوهش طرح شبه آزمایشی می‌باشد. بدین منظور 60 نفر از کودکان ( دختر )دوره پیش دبستانی به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. در ابتدا از دوگروه آزمون شایستگی ریاضی گرفته شد. سپس آموزش عملی مولفه های مشخص شده ریاضی پیش از دبستان طی 6 ماه در گروه آزمایشی اجرا گردید، و گروه کنترل آموزشهای معمول پیش دبستانیها را دریافت کرد. پس از اتمام برنامه آموزشی از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. نتایج نشان داد تفاوت میانگین شایستگی ریاضی در دو گروه بطور کلی معنی دار است. بررسی فعالیتهای یادگیری در حین آموزش نشان داد نوع برنامه و روش ارائه در نوع فعالیت، رفتار کلامی و مشارکت کودکان موثر بوده و بیشترین تاثیر را بر نوع فعالیت گذاشته است.

کلیدواژه‌ها

صفوی، امان الله. (1379). روشها و فنون تدریس، تهران: نشر معاصر.
عریضی سامانی، حمیدرضا؛ کاوسیان، جواد؛ و کدیور، پروین. (۱۳۸۳). «پایایی سنجی و اعتبار یابی مقیاس شایستگی ریاضی کودکان اوترخت در دانش آموزان دختر و پسر پیش دبستانی و دبستان شهر اصفهان»،  فصلنامه نوآوری‌های آموزشی، 9(3)، ۳۴-۴۱.
 غلامی، سیف الله.( 1377). « بررسی و مقایسه تحول شناختی مفهوم طول و عدد (بر اساس نظریه تحول شناختی پیاژه) در کودکان شنوا و ناشنوا»، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه تربیت معلم .
کهن صدق، صوفیا. (۱۳۸۶). آزمون سنجش مهارت‌های پایه ریاضی در بدو ورود به دبستان، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
کوئین، کارن. (۱۳۹۳). آماده سازی کودکان برای ورود به پیش دبستانی و دبستان، ترجمه احمد عابدی و مائده حسام، اصفهان: نشر نوشته.
 گال، مردیت. (1387). روش‌های تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روان‌شناسی، ترجمه احمدرضا نصر و همکاران، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی و دانشگاهی.
Berch, D. B. (2005). Making sense of number sense: Implications for children with mathematical disabilities. Journal of Learning Disabilities, 38, 333–339.
Bodovski, K. and George F. (2007). Mathematics growth in early elementary school: The roles of beginning knowledge, student engagement, and instruction. The Elementary School Journal, 108(2), 115-130.
Brophy, J. (1986). Teacher influences on student achievement. American Psychologist, 41(10), 1069–1077.
Bryant, D. P., Bryant, B. R., Roberts, G., Vaughn, S., Pfannenstiel, K. H., Porterfield, J., & Gersten, R. (2011). Early numeracy intervention program for first-grade students with mathematics difficulties. Exceptional Children, 78, 7–23.
Byrnes, J., & Wasik, B. A. (2009). Factors predictive of mathematics achievement in kindergarten, first and second grades: An opportunitypropensity analysis. Contemporary Educational Psychology, 34, 167–183.
Clarke, B., Baker, S., Smolkowski, K., Doabler, C., Strand Cary, M., & Fien, H. (2015). Investigating the efficacy of a core kindergarten mathematics curriculum to improve student mathematics learning outcomes. Journal of Research on Educational Effectiveness8(3), 303-324.
Cohrssen, C., Church, A., Ishimine, K., & Tayler, C. (2013). Playing with maths: Facilitating the learning in play-based learning. Australasian Journal of Early Childhood38(1), 95.
Dehaene, S. (1997). The number sense: How the mind creates mathematics. NewYork, NY: Oxford University Press.
Duncan, G. J., Dowsett, C. J., Claessens, A., Magnuson, K., Huston, A. C., Klebanov, P., Japel, C. (2007). School readiness and later achievement. Developmental Psychology, 43, 1428–1446.
Dyson, N. I., Jordan, N. C., & Glutting, J. (2011). A number sense intervention for low-income kindergartners at risk for mathematics difficulties. Journal of Learning Disabilities, 46, 166–181.
Farran, D. C., Plummer, C., Kang, S., Bilbrey, C., & Shufelt, S. (2006). Child observation in preschool manual. Nashville, TN: Vanderbilt University.
Gersten, R., & Chard, D. (1999). Number sense rethinking arithmetic instruction for students with mathematical disabilities. The Journal of Special Education, 33(1), 18–28.
Ginsburg, H. P., & Baroody, A. J. (1990). Test of early mathematics ability: Profile/examiner record form. Pro-Ed.
Hanich, L. B., Jordan, N. C., Kaplan, D., & Dick, J. (2001). Performance across different areas of mathematical cognition in childrenwith learning difficulties. Journal of Educational Psychology, 93, 615–627.
Hofer, K. G., Farran, D. C., & Cummings, T. P. (2013). Preschool children's math-related behaviors mediate curriculum effects on math achievement gains. Early Childhood Research Quarterly, 28(3), 487-495.
Jordan, N. C., Kaplan, D., Ramineni, C., & Locuniak, M. N. (2008). Development of number combination skill in the early school years: When do fingers help?  Developmental Science, 11(5), 662-668.
Kinzie, M. B., Whittaker, J. V., Williford, A. P., DeCoster, J., McGuire, P., Lee, Y., & Kilday, C. R. (2014). MyTeachingPartner-Math/Science pre-kindergarten curricula and teacher supports: Associations with children's mathematics and science learning. Early Childhood Research Quarterly, 29(4), 586-599.
Mononen.Riikka.a, Pirjo b, & Aunio.Koponen. (2014). Investigating RightStart Mathematics Kindergarten Instruction in Finland, Journal of Early Childhood Education Research, 3)1 (, 2-26.
Morgan, P. L., Farkas, G., & Wu, Q. (2009). Five-year growth trajectories of kindergarten children with learning difficulties in mathematics. Journal of Learning Disabilities, 42, 306–321.
National Center for Education Statistics. (2013). The nation’s report card: 2013 mathematics and reading (Report No. NCES 2014-451). Washington, DC: Institute of Education Sciences, USDepartment of Education.
Nguyen, T., Watts, T. W., Duncan, G. J., Clements, D. H., Sarama, J. S., Wolfe, C., & Spitler, M. E.(2016). Which preschool mathematics competencies are most predictive of fifth grade achievement? Early childhood research quarterly36, 550-560.
Passolunghi, M. C., & Costa, H. M. (2016). Working memory and early numeracy training in preschool children. Child Neuropsychology22(1), 81-98.
Perry, B., MacDonald, A., & Gervasoni, A. (2015). Mathematics and transition to school: Theoretical frameworks and practical implications. Singapore: Springer.
Piaget, J. (1965). The stages of the intellectual development of the child. Educational psychology in context: Readings for future teachers, 98-106.
Powell, D., Burchinal, M., File, N., & Kontos, S. (2008). An eco-behavioral analysis of children’s engagement in urban public school preschool classrooms. Early Childhood Research Quarterly, 23, 108–123.
Pyle, A., & DeLuca, C. (2017). Assessment in play-based kindergarten classrooms: An empirical study of teacher perspectives and practices. The Journal of Educational Research, 110(5), 457-466.
Roche, A., Clarke, D. M., Clarke, D. J., & Sullivan, P. (2014). Primary teachers’ written unit plans in mathematics and their perceptions of essential elements of these. Mathematics Education Research Journal, 26(4), 853-870.
Sarama, J., Lange, A. A., Clements, D. H., & Wolfe, C. B. (2012). The impacts of an early mathematics curriculum on oral language and literacy. Early Childhood Research Quarterly, 27(3), 489-502.
Sullivan, P., Clarke, D., & Clarke, B. (2009). Converting mathematics tasks to learning opportunities: An important aspect of knowledge for mathematics teaching. Mathematics Education Research Journal, 21(1), 85-105.
Torbeyns, J., Noortgate, w.v., Ghesquiere, P., & Verschaffel, L. (2002). Development of Early Numeracy in 5 to 7. Educational Research and Evaluation, 8, 249-275.
Vitiello, V., Booren, L., Downer, J., & Williford, A. (2012). Variation in children’s classroom engagement throughout a day in preschool: Relations to classroom and child factors. Early Childhood Research Quarterly, 27, 210–220.