نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای، روان‌شناسی تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشیار، روان‌شناسی عمومی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 دانشیار، گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران

4 استادیار، گروه آموزشی روان‌شناسی کودکان استثنایی-تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

چکیده
هدف از پژوهش حاضر پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی براساس راهبردهای یادگیری و ارزش های تحصیلی با در نظر گرفتن نقش میانجی اهداف پیشرفت بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع مدل سازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش کلیه ی دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز در سال تحصیلی 1395-96 بود. تعداد افراد نمونه جمعاً 401 دانشجو بود که با روش خوشه ای(20 کلاس کارشناسی از 5 دانشکده ی واحد تهران مرکز) انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه ی خودکارآمدی تحصیلی اون و فرامن(1988)، مقیاس راهبردهای یادگیری وین اشتاین(1987)، پرسشنامه ارزش های تحصیلی پینتریچ و همکاران (2011) و پرسشنامه اهداف پیشرفت میگلی و همکاران (1988) بودند. داده های گردآوری شده با روش مدل سازی معادلات ساختاری تحلیل شدند.نتایج تحلیل داده ها نشان داد که مدل پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی براساس راهبردهای یادگیری و ارزش های تحصیلی با در نظر گرفتن نقش میانجی اهداف پیشرفت براساس داده های تجربی از برازش مطلوبی برخوردار است. همچنین اثر مستقیم و غیرمستقیم راهبردهای یادگیری و ارزش های تحصیلی بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان با 95 درصد اطمینان مورد تأیید قرارگرفت. اهداف پیشرفت به طور مستقیم بر خودکارآمدی تحصیلی اثر می گذارد.

کلیدواژه‌ها

اصغری، فرهاد؛ سعادت، سجاد؛ کرجوندانی، ستاره و جانعلی زاده کوکنه، سحر. (1391). رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی با بهزیستی روانشناختی، انسجام خانواده و سلامت معنوی در دانشجویان دانشگاه خوارزمی. آموزش در علوم پزشکی، 14(7)، 593-581.
بورگ، والتر و گال، مردیت دامین. (1996). روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی. ترجمه احمدرضا نصر و همکاران. (1391). تهران: سمت.
چراغی، فاطمه؛ شمسایی، فرشید؛ شیخ الاسلامی، فرزانه و حسن طهرانی، طیبه. (1392). ارتباط خودکارامدی با راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی همدان. آموزش در علوم پزشکی، 13(4)، 340-331.
رستمی، فرحناز و علی آبادی، وحید. (1393). تأثیر راهبرادهای یادگیری شناختی و فراشناختی در پیش‌بینی انگیزه‌ی پیشرفت تحصیلی دانشجویان کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه. فصل نامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی. 30، 76-67.
شیخ احمدی، جمال،  زندی،  فرزاد،  اکبری،  مریم و یار احمدی، یحیی. (1399). تدوین مدل ساختاری سازگاری اجتماعی براساس خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد خانواده با میانجی گری راهبردهای فراشناختی. فصلنامه روان شناسی تربیتی، 16(56)، 281-305.
ضیغمیان، سیده فاطمه و معینی کیا، مهدی. (1398). فراتحلیل عوامل اثرگذار بر راهبرد خودتنظیمی در یادگیری. فصلنامه روان شناسی تربیتی، 15(54)، 57-33.
طالب زاده نوبریان، محسن؛ ابوالقاسمی، محمود؛ عشوری نژاد، فاطمه و موسوی، سید حسن. (1390). بررسی روابط ساختاری خودپنداره، یادگیری خودتنظیمی و موفقیت تحصیلی دانشجویان. روش‌ها و مدل‌های روانشناختی، 1(4)، 80-65.
فولادوند، خدیجه؛ فرزاد، ولی اله؛ شهرآرای، مهرناز و سنگری، علی اکبر. (1389). اثر حمایت اجتماعی، استرس تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی بر سلامت روانی- جسمانی. روان شناسی معاصر، 4(2)، 14-1.
کارشکی، حسین؛ خرازی، علی نقی و قاضی طباطبایی، محمود. (1387). بررسی رابطه ادراکات محیطی مدرسه و اهداف پیشرفت. مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی، 9(2)، 93-79.
ناصری جهرمی، رضا؛ محمدی، مهدی؛ رحمانی، هادی و زارعی،مهدی. (1393). مقایسه خودراهبری یادگیری، ارزشهای تحصیلی و ارزشیابی دانشجویان رشته‌های مهندسی از کیفیت تدریس اعضای هیئت علمی؛ مورد مطالعه: دانشگاه هرمزگان. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 16(61)، 117-97.
Bandura, A. (1997). Self efficacy: the exercise of control. New yotk: W.H. Freeman and company.
Byrne, B. M. (2010). Structural equation modeling with AMOS: Basic concepts, applications, and programming. Routledge.
Chen, J., & Proctor, R. W. (2017). Role of accentuation in the selection/rejection task framing effect. Journal of Experimental Psychology: General, 146(4), 543-568.
Dembo, M.H. (2002).Self-regulation of academic learning in middle-level schools.The Elementary School Journal.
DeWall, C. N., Baumeister, R. F., & Vohs, K. D. (2008). Satiated with Belongingness? Effects of Acceptance, Rejection, and Task Framing of Self Regulatory Performance. Journal of Personality and Social Psychology, 95: 1367-1382.
Dweck CS, Leggett EL (1988). A social-cognitive approach to motivation and personality. Psychological Review.; 95(2): 256-73.
Elliot AJ, McGregor HA (2001). A 2 X 2 achievement goal framework. J Pers Soc Psychol.; 80(3): 501- 19.
Feldman, D.B., & Kubota, M. (2015). Hope, self-efficacy, optimism, and academic achievement: Distinguishing constructs and levels of specificity in predicting college grade-point average. Learning and Individual Differences, 37, 210-216.
Harackiewicz JM, Barron KE, Pintrich PR, Elliot AJ, Thrash TM (2002). Revision of achievement goal theory: Necessary and illuminating. Journal of Educational Psychology.; 94(3): 638 45.
Kaplan A, Maher ML. (2007). The contributions and prospects of goal orientation theory. Educational PsychologyReview. 19(2):141-84.
Kline, R.B.,. (2011). Principles and Practice of Structural Equation Modeling. 3rd ed. New York: The Guilford Press.
Kinnunen, S. M., Puolakanaho, A., Tolvanen, A., Mäkikangas, A., & Lappalainen, R. (2018). Does mindfulness-, acceptance-, and value-based intervention alleviate burnout?—A person-centered approach. International Journal of Stress Management. Advance online publication.
Lee, J.Q., McInerney, D, M. , Liem, G, A, D., & Ortiga, Y, P. (2010). The relationship between future goals and achievement goal orientations: An intrinsic–extrinsic motivation perspective. Journal of Contemporary Educational Psychology, 1-16.
Lietz, p., & Matthews, B. (2010). The effects of College students. Personal Values on Changes in Learning approaches" Res High Educ, 51: 65-87.
Middleton, M & Midgley, C, (1997). Avoiding the demonstration of lack of ability: an underexplored aspect of goal theory, Journal of Educational Psychology, 89, 710-718.
Midgley C, Kaplan A, Middleton M, Maehr ML, Urdan T, Anderman LH, et al (1988) . The development and validation of scales assessing student’s achievement goal orientations. Contemp Educ Psychol.; 23(2): 113
Mousoulides, N., & Philippou, G. (2005).Students' motivational beliefs, Sef-regulation strategies and mathematics achievement. In Chick, H. L. & Vincent, J. L. (Eds.). Proceedings of the 29 th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 3, pp.321-328. Melbourne: PME.
Muenks, K., Wigfield, A., Yang, J. S., & O'Neal, C. R. (2017). How true is grit? Assessing its relations to high school and college students’ personality characteristics, self-regulation, engagement, and achievement. Journal of Educational Psychology, 109(5), 599-620.
Owen, S.V. & Froman, R.D. ( 1988). Development of a college academic self-efficacy scale.  (Report No. TM012 263). East Lansing, MI: National Center for Research on Teacher Learning. ERIC Document Reproduction Service No. ED298158 (PDF) Academic Self-Efficacy, Emotional Intelligence, GPA and Academic Procrastination in Higher Education. Available from https://www. researchgate.net/publication/ 262057128_Academic_Self Efficacy_Emotional_Intelligence_GPA_and_Academic_Procrastination_in_Higher_Education [accessed Nov 12 2018].
Peak, B. & Miller, Ch. (2010). I think I can, I think I can, I think I can't know I can multi-user virtual environments(moves)as a means of developing competence and confidence in undergraduate nursing .2, 4571-4575.
Pekrun R, Elliot AJ, Markus AM. (2009). Achievement Goals and Achievement Emotions: Testing a Model of Their Joint Relations With Academic Performance. Journal of Educational Psychology.; 101(1): 115-35.
Schleifer L. F. and Dull Richard B.) 2009.( “Meta Cognition and Performance in the Accounting Classroom”, Issues in Accounting Education, 24(3, pp. 339-367.
Schneider, M., & Preckel, F. (2017). Variables associated with achievement in higher education: A systematic review of meta-analyses. Psychological Bulletin, 143(6), 565-600.
Sobel, Michael E. (1982). "Asymptotic Confidence Intervals for Indirect Effects in Structural Equation Models". Sociological Methodology. 13: 290–312.
Swalander, L. & Taube, K. (2009). Influences of family based prerequisites, reading attitude, and self-regulation on reading ability, 32, 206-230.
Ucar, M.F., & Sungur, S. (2017). The role of perceived classroom goal structures, self-efficacy, and engagement in student science achievement. Research in Science & Technological Education, 35(2), 149-168.
Wahlheim, C. N., McDaniel, M. A., & Little, J. L. (2016). Category learning strategies in younger and older adults: Rule abstraction and memorization. Psychology and Aging, 31(4), 346-357.
Weinstein, C. E., Schulte, C., & Palmer, D. H. (1987). LASSI user's manual. Clearwater, FL: Hemisphere.
Wentzel, K. R. (2005). Peer Relationships, Motivation, and Academic Performance at School. In A. J. Elliot, & C. S. Dweck (Eds.), Handbook of Competence and Motivation. New York: Guilford Press.
Yeo, D. J., & Fazio, L. K. (2018). The optimal learning strategy depends on learning goals and processes: Retrieval practice versus worked examples. Journal of Educational Psychology. Advance online publication.
Yusuf M(2011). The impact of self-efficacy, achievement motivation, and self regulated learning strategies on students’ academic achievement. Procedia - Social and Behavioral Sciences; 15: 2623-26.