نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، مدیریت آموزشی. دانشکده مدیریت. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب. تهران. ایران

2 استادیار، مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)

3 دانشیار، مدیریت آموزشی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

هدف اصلی این پژوهش ارائه مدلی به منظور ایجاد شبکه‌های یادگیری دانشجویی در تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های آزاد شهر تهران بوده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی است و از رویکرد کیفی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه صاحبنظران، اساتید و مدیران ارشد حوزه مدیریت‌آموزشی و یادگیری است که در زمینه یادگیری مجازی تجربه و حضور دارند. جهت نمونه‌گیری برای انجام مصاحبه‌های عمیق از روش نمونه‌گیری هدفمند تا اشباع نظری با روش نمونه گیری گلوله برفی استفاده شد. به منظور جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات برای سؤالات پژوهش در این پژوهش از ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده گردیده است و با استفاده از سه فرایند همپوش در فرایند تحلیل تئوری مفهوم-سازی بنیادی کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی به تحلیل یافته‌ها پرداخته شده است. نتایج پژوهش نشان داد: " یادگیری شبکه ای و تیمی و تعامل" به عنوان کانونی یا مقوله محوری مطرح شده‌اند. مقوله‌های " انگیزه‌های دانشجویان، برنامه‌ریزی شبکه های یادگیری و امکانات و تدارکات" به عنوان عللی تلقی می‌شوند که نقش فعال در ایجاد شبکه‌های یادگیری دانشجویی در تحصیلات تکمیلی نقش داشته و تا این عوامل مهیا نشوند یادگیری شبکه‌ای شکل نمی‌گیرد. مهمترین راهبردهای اتخاذ شده در این پژوهش عبارتند از: " شبکه‌سازی، پشتیبانی، چرخه دانش و ارشادگری". شرایط بستر در پژوهش کنونی مقوله‌های " مشکلات دانشجویان، جو محیطی و گروه دانشجویان و اساتید" هستند. مقوله‌های " درگیری دانشجویان و ساختار سازمانی دانشگاه" به عنوان شرایط مداخله‌گر الگوی پارادایمی مورد توجه قرار گرفته‌اند.

کلیدواژه‌ها

باقری امین، یمنی دوزی سرخابی محمد، فراستخواه مقصود، خراسانی اباصلت (1396). مطالعه تحلیلی شبکه یادگیری فردی دانشجویان. آموزش عالی ایران. ۹ (۳) :26-1.
باقری، امین (1397). مطالعه و ارائه الگوی شبکه‌های یادگیری- نوآوری. پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت آموزشی دانشگاه شهید بهشتی.
تقوی­قره­بلاغ، حسین (1393). اراﺋﻪ اﻟﮕﻮی ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺣﺮﻓﻪای داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﻣﻘﻄﻊ دﮐﺘﺮی رﺷﺘﻪ ­ﻫﺎی ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ. رساله دکتری رشته مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی.
حسن­زاده، غلامرضا و ابوالحسنی، فرید (1392). یادگیری مبتنی بر تیم؛ شیوه‌ای نوین در آموزش برنامه‌های ادغام یافته پزشکی: تجربه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران. 13 (7): 610-601.
داوری دولت­آبادی، نسرین و ملائی، رقیه (1396). یادگیری تیمی اعضای هیئت علمی؛ یک گام به سوی دانشگاه­های یادگیرنده. مجله راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، 4 (2): 80-72.
صادقی، علیرضا. (1391). ویژگی‌ها و ضرورت تدوین برنامه درسی چندفرهنگی در ایران: بررسی چالش‌ها و ارائه راهبردها. راهبرد فرهنگ، شماره هفدهم و هیجدهم، 93-121.
صادقی، محمد. (1388). گفت و گو درباره عقلانیت و نوگرایی: محمد علی همایون کاتوزیان، سید حسین نصر، مصطفی ملکیان و ... قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
صالح زاده، پرشنگ. (1393). بررسی تربیت چندفرهنگی در دانشگاه کردستان. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه کردستان.
عبادی، رحیم. (1384). فناوری اطلاعات و اموزش و پرورش. تهران: موسسه توسعه فناوری آموزشی مدارس هوشمند.
یاسمی­نژاد، عرفان؛ آزادی، اکرم؛امویی، محمد رضا (1390)" فضای مجازی، امنیت اجتماعی ، راهبردهای استراتژی " منتشر شده در همایش ملی صنایع فرهنگی نقش آن در توسعه پایدار در سال 90.
یمنی دوزی سرخابی، محمد (1391). کیفیت در آموزش عالی. تهران: سمت.
یمنی دوزی سرخابی، محمد؛ باقری، امین؛ فراستخواه، مقصود و خراسانی، اباصلت (1397). شبکه‌های اجتماعی دانشجویی در فرآیند یادگیری- نوآوری: مرور نظام مند مقاله‌های علمی- پژوهشی (1395-1385). پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت، د18(1)1: 115-92.
Benson, V. & Filippaios, F. (2015) "Collaborative competencies in professional social networking: Are students short changed by curriculum in business education?". Computers in Human Behavior, (51): 1331-1339.
 Benson, V., Saridakis, G., & Tennakoon, H. (2015) "Purpose of social networking use and victimisation: Are there any differences between university students and those not in HE?". Computers in Human Behavior, 51, 867-872.
Creswell J. w. (2014). Research Dsign: Qualitative, Quantitative & mixed method approaches (fourth edition).Sage publications London: New Delhi. 
Criado, R. & Romance, M. (2012) Structural Vulnerability and Robustness in Complex Networks: Different Approaches and Relationships between them. In Thai & Pardalos (Ed.). Handbook of Optimization in Complex Networks Communication and Social Networks, New York: Springer.
De Laat, M., & Lally, V. (2003). Complexity, theory and praxis: Researching collaborative learning and tutoring processes in a networked learning community. Instructional science, 31(1), 7-39.
Drlik, M; Skalka,A.(2011).Virtual faculty development using top-down implementation strategy and adapted EES model. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 28, 616 – 621.
Edmunson, A. (2007). The cultural adaption process (CAP) model: designing E-learning for another culture. In A. information science publishing.
Eferakorho, J. (2003). A critical analysis of multicultural education reform initiatives in collegiate teacher preparation program. A dissertation of doctor of philosophy in the University of Missouri- Colombia.
Egne, R, M. (2014). Representation of the Ethiopian multicultural
society in secondary teacher education curricula. Journal of Teacher Education for Sustainability, vol. 16, no. 1, pp. 54ñ75.
Ehlers, U, D. (2009). Web 2.0- e- learning 2.0- quality 2.0? Quality for new learning cultures. Quality Assurance in Education. Vol. 17 No. 3. pp. 296-314.
Ferrell, G. M. (2001). The changing faces of virtual education, the commonwealth of learning, Vancouver, Canada.
Gaggioli, A., Riva, G., Milani, L., & Mazzoni, E. (2012). Networked flow: Towards an understanding of creative networks. Springer Science & Business Media.
Geranios, Ch, A. (1997). Cognitive, affective and behavioral outcomes of multicultural courses and intergroup dialogues in higher education. A dissertation of doctor of philosophy in the University of Arizona state.
Ghislandi, P. (2012). E learning: theories, design, software and applications. Publishing process manager ivona ovric: Croatia.
Goodyear, P., Banks, S., Hodgson, V. & McConnell, D. (2004) Research on networked learning: An overview. In Goodyear, Banks, Hodgson & MacConnell (Ed.)
Goodyear, P., Jones, C., Asensio, M., Hodgson, V., & Steeples, C. (2005). Networked learning in higher education: Students’ expectations and experiences. Higher Education, 50(3), 473-508.
Hoy, W. K., & Miskel, C. G. (2005). Educational Administration: Theory, Research and Practice (7th ed.). New York: McGraw Hill.
Jackson, D. & Temperley, J. (2007). “From professional learning community to networked learning community” In Stoll & Louis (Ed.) Professional Learning Communities
Jin, Y, L; Li, L & Luo, Sh. (2014). Chinese multi-cultural education:
possibilities and paths. International Journal of Educational Management,
Vol. 28 No. 3. 
Jones, R. (2009). Personal knowledge management through communicating. Online Information Review, 33(2), 225-236.
Kaplan, A, M and Haenlein, M. (2016). Higher education and the digital revolution: About MOOCs, SPOCs, social media, and theCookie Monster. Business horizon, 59, 441- 450.
Kaplan, A, M. (2014). European management and European business schools: insights from history of business schools. European management Journal, 32, 4, 529-534.
Lim, J., & Richardson, J. C. (2016). Exploring the effects of students' social networking experience on social presence and perceptions of using SNSs for educational purposes. The Internet and Higher Education, 29, 31-39.
Mayer, A., & Puller, S. L. (2008). The old boy (and girl) network: Social network formation on university campuses. Journal of public economics, 92(1), 329-347.
Petropoulou, O., Altanis, I., Retalis, S., Nicolaou, C. A., Kannas, C., Vasiliadou, M., & Pattis, I. (2010). Building a tool to help teachers analyse learners’ interactions in a networked learning environment. Educational Media International, 47(3), 231-246.
Pike, G. R., Kuh, G. D., & McCormick, A. C. (2011). An investigation of the contingent relationships between learning community participation and student engagement. Research in Higher Education, 52(3), 300-322.
Pittaway, L., Rodriguez-Falcon, E., Aiyegbayo, O., & King, A. (2010). The role of entrepreneurship clubs and societies in entrepreneurial learning, International Small Business Journal, 29(1), 37-57.
Porter, C. M., & Woo, S. E. (2015). Untangling the networking phenomenon: A dynamic psychological perspective on how and why people network. Journal of Management, 41(5), 1477-1500.
Roblyer, M. D., McDaniel, M., Webb, M., Herman, J., & Witty, J. V. (2010). Findings on Facebook in higher education: A comparison of college faculty and student uses and perceptions of social networking sites. The Internet and higher education, 13(3), 134-140.
Rocconi, L. M. (2011). The impact of learning communities on first year students’ growth and development in college. Research in higher education, 52(2), 178-193.
Saviotti, P. P. (2009). Knowledge Networks: Structure and Dynamics. In Pyka & Scharnhorst (Ed.) Innovation Networks: New Approaches in Modelling and Analyzing (pp. 19-41), Heidelberg: Springer
Tidd, J. & Bessant, J.R. (2013). Managing innovation: Integrating technological, market and organizational change, trabslated by Arasti, et.al., Tehran: Rasa. (In Persian)
Trannsue, B, M. (2014). Connectivism and information literacy: moving from learning theory to pedagogical practice. Public Services Quarterly, 9:3, 185-195.
Verma, S. (2009). Personal knowledge management: a tool to expand knowledge about human cognitive capabilities. International Journal of Engineering and Technology, 1(5), 435-438.
Wisdom, T. N., Song, X., & Goldstone, R. L. (2013). Social learning strategies in networked groups. Cognitive Science, 37(8), 1383-1425.