نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد، آموزش و بهسازی منابع انسانی ، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای سرمایه های روان شناختی در رابطه میان ادراک از رهبری اصیل و هیجانات منفی تدریس معلمان در میان دبیران مقطع متوسطه دوم شهر شیراز در قالب یک مدل علی انجام شد. برای این منظور 345 نفر از معلمان (155 مرد و 190 زن) مقطع متوسطه دوم شهر شیراز با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و به پرسشنامه رهبری اصیل آوولیو و گاردنر (2005)، پرسشنامه سرمایه روان شناختی لوتانز، آوولیو و آوی (2007) و پرسشنامه هیجانات تدریس فرینزل (2010) پاسخ دادند. داده های به دست آمده از نمونه با استفاده از نرم افزار آماری LISREL و به روش تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که ابعاد ادراک از رهبری اصیل دارای اثر مستقیم و مثبت بر سرمایه های روان شناختی هستند. به علاوه، سرمایه های روان شناختی بر هیجان های منفی تدریس دارای اثر مستقیم، مثبت و معنادار بودند. مطابق با یافته ها، خودآگاهی، اخلاق مداری، پردازش متوازن و شفافیت رابطه ای از طریق نقش واسطه خوش بینی، خودکارآمدی، امیدواری و تاب آوری بر هیجانات منفی تدریس دارای اثر غیرمستقیم و معنادار بودند.

کلیدواژه‌ها

اسلامیان، حسن؛ جعفری ثانی، حسین؛گودرزی، زهره و اسلامیان، زهرا (1393). رابطه بین هوش هیجانی و به کارگیری مؤلفه‌های تدریس اثربخش استادان دانشگاه علوم پزشکی مازندران. مجله‌ایرانی آموزش در علوم پزشکی،14(8)،685-694.
هاشمی نصرت آباد, تورج؛ ماشینچی عباسی، نعیمه؛ عدل نسب، لادن و بهادری خسروشاهی، جعفر(1391). مقایسه تیپ شخصیتیD  و فرسودگی حیاتی در بیماران قلبی و افراد عادی.  فصلنامه علمی- پژوهشی روانشناسی سلامت،1(3)،68-60.
حجازی، الهه؛ صادقی، ناهید و خاکی، سکینه خاتون (1391). رابطه نگرش شغلی، احساس کارآمدی و کارآمدی جمعی با تعهد شغلی معلمان. نوآوری‌های آموزشی، 11(42)، 29-7.
خاصی، ندا؛ خاصی، بیتا؛ یوسفی، فایق و آزادی، نمامعلی (1396). بررسی میزان خشم صفت معلمان مدارس ابتدایی شهر کرمانشاه. مجله ره آورد سلامت،3(1)،52-43.
خلیلی باهر، روزبه (1392). بررسی ارتباط رهبری اصیل باخلاقیت با توجه به نقش میانجی سرمایه روان‌شناختی کارکنان اداره آموزش فنی وحرفه‌ای استان گیلان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات وعلوم انسانی، دانشگاه گیلان.
عالی پور، سیروس؛ شهنی ییلاق، منیجه و سحاقی، حکیم (1395). رابطه علی ادراک حمایت عاطفی معلم با عملکرد زبان انگلیسی با میانجی گری احساس تعلق، لذت، ناامیدی، خودکارآمدی و تلاش تحصیلی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی،3(1)،59-49.
علی اصغری صدری، زهرا و پناه علی، امیر ( 1395). نقش عاطفه مثبت  و منفی و تنظیم هیجانی در پیش بینی استرس و رضایت شغلی معلمان کودکان با نیازهای ویژه. تعلیم و تربیت استثنایی،2(139)،22-13.
 کاهه، مریم(1391). رابطه رهبری اصیل باعملکرد خلاق و اشتیاق به کار شرکت خودروسازی زامیاد. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی.
کریمی فر، مسعود؛ دین پرور، احسان؛ روح الامینی، مرضیه سادات و بشارت، محمد علی (1396). اثر آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گروس، بر میزان سازگاری عاطفی و اجتماعی مردان جوان. تازه‌های علوم شناختی، 19(1)،37-25.
کریم زاده، منصوره (1393). تأثیر آموزش مهارت‌های هیجانی- اجتماعی در بهبود سلامت روان معلمان مقطع ابتدایی. رفاه اجتماعی،14(53)،149-131.
گلستانی نیا، ندا؛ شهنی ییلاق، منیجهو مکتبی، غلامحسین (1392). بررسی رابطه‌ی علّی خودکارآمدی تحصیلی و مشوق های انگیزشی منفی با عملکرد تحصیلی با میانجیگری ادراک کنترل، ارزش تکلیف، امید و نا‌امیدی در دانش‌آموزان دختر سال دوم دبیرستان.روان شناسی مدرسه، 3(1)،100-83..
مقیمی مفرد، فاطمه (1393). بررسی رابطه سرمایه روانشناختی با اشتیاق شغلی و میل ماندن در شغل کارکنان بهره برداری شرکت نفت گچساران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد مرودشت، 13-59.
مؤمنی، نونا (1390). طراحی وتبیین مدل توسعه‌یافته رهبری اصیل مبتنی بر دیدگاه علامه طباطبایی، پایان نامه دکترای تخصصی، 46-65.
نجاری، رضا؛ دانایی فر، حسن و صالحی، علی(1392). بررسی و تبیین نقش سرمایه روانشناختی در پیامدهای سازمانی. فصلنامه مدیریت سازمان‌های دولتی، 1(2)،36-23.
 
نیک پی، ایرج(1393). بررسی تأثیر ادراک رهبری اصیل بر رفتار شهروندی سازمانی از طریق سرمایه روان‌شناختی در میان اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های خرم آباد، پایان نامه دکتری، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان.
یوسفی، فایق؛ آزادی، نمامعلی؛ تیموری، پروانه؛ کهزادی، شادی؛ باقری، شراره و خاصی، بیتا (1394). بررسی میزان خشم حالت معلمان مدارس ابتدایی پسرانه و دخترانه شهر سنندج. مجله علوم پزشکی زانکو،16(50)،54-47.
 یوسفی، فایق؛ زارعی، امیر؛ حبیبی، سوگند و شیخ احمدی، شیلان (1393). بررسی مقایسه میزان ضریب هوشی دانشجویان رشته‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی کردستان و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی آنان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت،1(1)،9-1.
یوسفی، فایق؛ تیموری، پروانه؛ آزادی، نمامعلی و خاصی، بیتا (1395). بررسی و مقایسه خشم معلمان مدارس ابتدایی در دو شهر کرمانشاه و سنندج. مجله طب پیشگیری طبری،2(4)68-59 .
یوسفی، فایق؛ آزادی، نمامعلی، تیموری، پروانه و خاصی، بیتا (1395). بررسی میزان بروز خشم معلمان مدارس ابتدایی شهر سنندج. مجله علوم پزشکی زانکو،17(54)،51-45.
Avolio, B. J. & Gardner, W. L. (2005). Authentic Leadership development: Getting to the root of positive forms of leadership. Leadership Quarterly, 16, 315-338.
Afzal, A., Malik, N. I., & Atta, M. (2014). The moderating role of positive and negative emotions in relationship between positive psychological capital and subjective well-being among adolescents. International Journal of Research Studies in Psychology3(3), 29-42.
Becker, E. S. (2011), Teacher's emotion in the classroom and how they relate to emotional exhaustion - an experience-sampling analysis, Universität Konstanz, Konstanz.
Frenzel, A.C. (2014). Teacher emotions. In E. A. Linnenbrink-Garcia & R. Pekrun (Eds.), International Handbook of Emotions in Education .New York: Routledge, 494-519.
Frenzel, A. C., Goetz, T., Lüdtke, O., Pekrun, R., & Sutton, R. (2009). Emotional transmission in the classroom: Exploring the relationship between teacher and student enjoyment. Journal of Educational Psychology, 101, 705–716.
Gross J.J. (2001). Emotion regulation in adulthood: Timing is everything. Current Directions in Psychological Science, 10, 214-219.
 
Kersting, A. (2011). Toward a positive psychology of exeutive coaching in P.A.Linley & Joseph (Eds.), Positive psychology in practice. New York: Wiley, 287-302.
Lazarus R S. Stress and Emotion: A new Synthesis. New York: Springer; 1999
Luthans, F., Avolio, B.J. Avey J.B. (2007). Positive psychological capital: Measurement and relationship with performance and satisfaction. Personnel Psychology, 6, 138-146.
Nelson, K. Boudrias, J. Brunet, L. Morin, D. De Civita, M. Savoie, A. & Alderson, M .(2014), Authentic leadership and psychological well-being at work of nurses: The mediating role of work climate at the individual level of analysis. Burnout Research, 1, 90-101.
Philipp, A. & Schüpbach, H. (2010). Longitudinal effects of emotional labour on emotional exhaustion and dedication of teachers. Journal of Occupational Health Psychology, 15, 494-504.
Reynolds, J. C.(2010).The effect of a strengtshs-oriented approach to leadership development on the psychological capital and  authentic leadership capacities of leaders in faith based higher education institutions.            
Sahenk, S.S. (2010). Characteristics of the headmasters,  teachers and students in an effective school. Proc Soc Behav Sci, 2(2),4298-304.
Schlaerth, A. (2014). The Moderational Role of Organizational Culture and Psychological Climate in the Relationship Between Authentic Leadership and Constructive Conflict Behaviors. A dissertation submitted to the faculty of the California School of Professional Psychology in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy at Alliant International University, Los Angeles, California.
Snyder, C. R. & Lopez, S. J (Eds.). (2012). Handbook of positive psychology'', Oxford, UK7 Oxford University Press.
Yan Liu, B.S., M.B.A. (2012). Linking a uthentic leadership to positive emploee health, behavioral engagement, and job performance. college of business louisana thch university.
Zembylas, M. (2004). The emotional characteristics of teaching: an ethnographic study of one teacher. Teaching and Teacher Education, 20(4), 185-201.