نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی
2 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
همه چیز در جهان حرکت موزون دارد. با نگاهی دقیق به دنیای اطراف پی میبریم که حیات و زندگی به شکل فعالیت دورهای با آهنگی منظم است. هدف این مقاله بررسی رابطه بین ریتمهای شبانهروزی دانشآموزان با عملکرد تحصیلی آنان است. روش این پژوهش میباشد. جامعه این تحقیق را دانشآموزان دختر اول راهنمایی منطقه 12 شهر تهران تشکیل میدهد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 70 نفر انتخاب شد. برای سنجش نوع ریتم شبانهروزی دانشآموزان اعم از نوع صبحگاهی و عصرگاهی از پرسشنامۀ هورن و استبرگ (1976) استفاده شد. عملکرد تحصیلی دانشآموزان نیزاز طریق آزمون دقّتسنج تولزپیرون، آزمون محاسبات ریاضی، تست حافظه بینایی (دیداری) و تست حافظۀکلامی (گفتاری) سنجیده شد. جهت مقایسهی ریتمهای شبانهروزی دانشآموزان (صبحکار و عصرکار) از آزمون t و به منظور مقایسهی رابطه ریتم شبانهروزی و نوبت ارزیابی در دانشآموزان از تجزیه و تحلیل واریانس (ANOVA) استفاده شد. نتایج نشان داد که بین نوع چرخه شبانه روزی و عملکرد تحصیلی شامل حافظه کلامی، عملکرد ریاضی و دقّت رابطه وجود دارد. لیکن با حافظه دیداری رابطه معناداری وجود ندارد. هم چنین بین عملکرد تحصیلی دانشآموزان صبحکار و عصرکار تفاوت معناداری وجود دارد؛ بنابراین، لازم است مدیران و متصدیان آموزشی به منظور بهینه کردن فرایندهای یادگیری و یاددهی وبرنامهریزی مفید از ساعات پربازده و کمبازده دانشآموزان اطلاع داشته باشند.
کلیدواژهها