روانشناسی یادگیری
فاطمه بهجتی اردکانی؛ فاطمه حسین پورزاد؛ آزاده چوب فروش زاده
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی شبیهسازی ذهنی فرآیندی و فرآوردهای بر انعطافپذیری شناختی، اهمالکاری تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان متوسطهی دورهی دوم انجام شد. این پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل همهی دانش-آموزان متوسطهی دوم شهر بادرود در سال 1403 بودند ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی شبیهسازی ذهنی فرآیندی و فرآوردهای بر انعطافپذیری شناختی، اهمالکاری تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان متوسطهی دورهی دوم انجام شد. این پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل همهی دانش-آموزان متوسطهی دوم شهر بادرود در سال 1403 بودند که از میان آنها، 30 نفر به روش نمونهگیری غیرتصادفی از نوع در دسترس انتخاب شدند. سپس، آزمودنیهای گروه آزمایش، به مدت 8 جلسهی یک ساعته آموزش پروتکل شبیهسازی ذهنی فرآیندی و فرآوردهای دریافت کردند. جهت ارزیابی آزمودنیها نیز از پرسشنامههای انعطافپذیری شناختی دنیس و واندروال (2010)، اهمالکاری تحصیلی سولومون و راث بلوم (1984) و عملکرد تحصیلی تیلور و فام (1999) استفاده شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از آزمودن تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرمافزار SPSS-27 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد که شبیهسازی ذهنی فرآیندی و فرآوردهای بر انعطافپذیری شناختی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان متوسطه دوره دوم اثر مثبت و معناداری داشت (05/0>P). با این وجود، این مداخله بر اهمالکاری تحصیلی این گروه از دانشآموزان اثر معناداری نداشته است (05/0<P). برنامه آموزش شبیهسازی ذهنی فرآیندی و فرآوردهای میتواند به عنوان یک مداخلهی سودمند برای بهبود انعطافپذیری شناختی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان متوسطهی دوره دوم مورد استفاده قرار گیرد.
مهران سلیمانی؛ نیلوفر کاظمی منیر
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای مغز (TDCS ) بر افزایش انعطاف پذیری شناختی و سرعت پردازش کودکان با نارسایی توجه/ فزون کنشی (ADHD) انجام شده است. این پژوهش از نظر روش از نوع نیمه آزمایشی پیش-آزمون- پس آزمون با گروه گواه میباشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه کودکان مبتلا به نارسایی توجه/ فزون کنشی (ADHD) مراجعه کننده ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای مغز (TDCS ) بر افزایش انعطاف پذیری شناختی و سرعت پردازش کودکان با نارسایی توجه/ فزون کنشی (ADHD) انجام شده است. این پژوهش از نظر روش از نوع نیمه آزمایشی پیش-آزمون- پس آزمون با گروه گواه میباشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه کودکان مبتلا به نارسایی توجه/ فزون کنشی (ADHD) مراجعه کننده به مراکز و کلینیکهای درمان اختلالات رفتاری کودکان در شهر ارومیه در 3 ماهه اول سال 98 را شامل می شود. تعداد 30 نفر از کودکان مبتلا به نارسایی توجه/ فزون کنشی (ADHD) مراجعهکننده به کلینیک پیشگامان امید در شهر ارومیه در 3 ماهه اول سال 98 به-عنوان نمونه پژوهش انتخاب و با روش نمونهگیری تصادفی ساده در 2 گروه آزمایش و گواه گنجانده شدند. ابزار پژوهش شامل آزمون سرعت پردازش وکسلر و انعطافپذیری شناختی بود. گروه آزمایش بهمدت 10 جلسه 10 دقیقهای در معرض درمان تحریک الکتریکی مستقیم از فراجمجمهای مغز (TDCS) قرار گرفت. دادههای جمعآوریشده با آزمون کواریانس چندمتغیره و از طریق نرمافزار 19 Spss مورد تجزیهوتحلیل آماری قرار گرفت. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد مداخله TDCS بر افزایش انعطافپذیری شناختی (05/0 >P ) و سرعت پردازش (01/0 > P) کودکان با نارسایی توجه/ فزون کنشی (ADHD) اثربخش بود. با توجه به نتایج می توان گفت مداخله درمانی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای مغز (TDCS ) میتواند در ارتقاء کارکردهای اجرایی مانند انعطافپذیری شناختی و سرعت پردازش در کودکان ADHD موثر باشد.
حسین زارع؛ اعظم فرمانی
چکیده
هدف این پژوهش ارائهی مدلی در مورد نقش مؤلفههای صبر در پیشبینی راهبردهای یادگیری با واسطهگری انعطافپذیری شناختی بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور خرامه بود که در نیمسال تحصیلی 94- 93 مشغول تحصیل بودند. از میان این افراد، تعداد 270 دانشجو به روش نمونهگیری خوشهای بهعنوان گروه نمونه انتخاب ...
بیشتر
هدف این پژوهش ارائهی مدلی در مورد نقش مؤلفههای صبر در پیشبینی راهبردهای یادگیری با واسطهگری انعطافپذیری شناختی بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور خرامه بود که در نیمسال تحصیلی 94- 93 مشغول تحصیل بودند. از میان این افراد، تعداد 270 دانشجو به روش نمونهگیری خوشهای بهعنوان گروه نمونه انتخاب شدند. افراد گروه نمونه با تکمیل مقیاس صبر (خرمائی، فرمانی و سلطانی، 1393 ج)، پرسشنامه انعطافپذیری شناختی (دنیس و وند روال، 2010) و مقیاس رویکردهای یادگیری شناختی/ فراشناختی (الیوت و همکاران، 1999) در این پژوهش شرکت کردند. نتایج نشان داد مدل مطرحشده از برازش خوبی برخوردار است. همچنین نتایج نشاندهندۀ اثر مستقیم و غیرمستقیم مؤلفههای صبر بر راهبردهای یادگیری بود. مؤلفههای شکیبایی و استقامت با واسطهگری ادراک کنترلپذیری خرده مقیاس ناسازمانی در مطالعه را بهصورت منفی و معنادار پیشبینی کردند. همچنین مؤلفههای متعالیشدن و رضایت از طریق نقش واسطهای ادراک گزینههای مختلف ناسازمانی در مطالعه را بهصورت منفی و معنادار و رویکرد پافشاری را بهصورت مثبت و معنادار پیشبینی کردند. بر طبق این نتایج به متخصصان حوزۀ یادگیری و روانشناسان پیشنهاد میشود که بهمنظور کمک به دانشجویان در استفاده از رویکردهای مناسب یادگیری از راهبردهای آموزشی صبر استفاده کنند.