محمدحسین دهقانیزاده؛ مسعود حسینچاری؛ مرتضی مرادی؛ عباسعلی سلیمانی خشاب
دوره 10، شماره 32 ، تیر 1393، ، صفحه 1-30
چکیده
این تحقیق به منظور بررسی تأثیر ادراک از الگوهای ارتباطات خانواده (الگوی ارتباطی گفت و شنود و الگوی ارتباطی همنوایی) و ساختار کلاس (تکلیف، سختگیری در ارزشیابی، تأکید بر ارزشیابی و مرجعیت) بر روی سرزندگی تحصیلی با بررسی نقش واسطهای ابعاد خودکارآمدی صورت گرفت. شرکتکنندگان این پژوهش 337 نفر از دانشآموزان (176 دختر و 161 پسر) در مقطع متوسطهی ...
بیشتر
این تحقیق به منظور بررسی تأثیر ادراک از الگوهای ارتباطات خانواده (الگوی ارتباطی گفت و شنود و الگوی ارتباطی همنوایی) و ساختار کلاس (تکلیف، سختگیری در ارزشیابی، تأکید بر ارزشیابی و مرجعیت) بر روی سرزندگی تحصیلی با بررسی نقش واسطهای ابعاد خودکارآمدی صورت گرفت. شرکتکنندگان این پژوهش 337 نفر از دانشآموزان (176 دختر و 161 پسر) در مقطع متوسطهی شهر مهریز بودند که به روش خوشهای تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش، نسخهی ابزار تجدید نظر شدهی الگوهای ارتباطات خانواده، پرسشنامهی ساختار کلاس، نسخهی ابعادخودکارآمدی و پرسشنامهی سرزندگی تحصیلی بودند. برای بررسی پایایی این ابزارها از آلفای کرونباخ و برای بررسی روایی آنها از روش تحلیل عامل و همسانی درونی استفاده شد. ابزارها پایایی و روایی مطلوبی را نشان دادند. برای تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل مسیر با به کارگیری رگرسیون همزمان و مطابق با مراحل پیشنهادی بارون و کنی (1986) استفاده شد. به طور کلی نتایج حاکی از آن بود که اول، برخی از ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده و ساختار کلاس به صورت مستقیم قدرت پیشبینی سرزندگی تحصیلی را دارند. دوم، برخی از ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده و همچنین ساختار کلاس پیشبینیکنندهی مستقیم ابعاد خودکارآمدی هستند. سوم، پس از بررسی ضرایب مسیرهای بدست آمده، معلوم شد که متغیر ابعاد خودکارآمدی نقش واسطهای میان الگوی ارتباطی گفت و شنود، جذابیت تکلیف و مرجعیت از یکسو و سرزندگی تحصیلی از سوی دیگر دارد. یافتهها با توجه به تحقیقات پیشین به بحث گذاشته شده و پیشنهادهایی به منظور پژوهش بیشتر در این زمینه مطرح شده است
محمد خیّر؛ مسعود حسینچاری؛ محمود بحرانی
دوره 8، شماره 24 ، تیر 1391، ، صفحه 144-169
چکیده
هدف از این مطالعه، بررسی میزان سوگیری باورهای خودکارآمدی دانشآموزان با توجه به ملاکهای بیرونی، و تأثیر آن بر پیامدهای انگیزشی، عاطفی و عملکرد تحصیلی آنان بوده است. جامعه آماری این تحقیق را دانشآموزان پابه دوم راهنمایی تشکیل میدادند و نمونه مورد مطالعه شامل 273 نفر از دانشآموزان (150 دختر و 123 پسر) بودند که به روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف از این مطالعه، بررسی میزان سوگیری باورهای خودکارآمدی دانشآموزان با توجه به ملاکهای بیرونی، و تأثیر آن بر پیامدهای انگیزشی، عاطفی و عملکرد تحصیلی آنان بوده است. جامعه آماری این تحقیق را دانشآموزان پابه دوم راهنمایی تشکیل میدادند و نمونه مورد مطالعه شامل 273 نفر از دانشآموزان (150 دختر و 123 پسر) بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامهای متشکل چند مقیاس برای سنجش خودکارآمدی، انگیزش، عواطف و احساس نسبت به مدرسه، به همراه یک آزمون ریاضی محقق ساخته بوده است. براساس اختلاف نمره مقیاس خودکارآمدی با معدل سه نمرة ارزیابی معلمان، ارزیابی همکلاسان و نمره کسب شده در آزمون ریاضی، دانشآموزان به سه گروه دارای قضاوتهای خودکارآمدی خوشبینانه، واقعبینانه و بدبینانه تقسیم شدند. تحلیل دادهها با استفاده از شیوه تحلیل واریانس و آزمون تی صورت گرفته است. یافتهها نشان داد که بیشتر دانشآموزان دچار خطای بیشبرآورد خودکارآمدی تحصیلی هستند. تحلیل واریانس پیامدهای انگیزشی و عاطفی حاکی از تفاوت معنادار میانگین گروه دارای باورهای خودکارآمدی واقعبینانه و بدبینانه، به نفع گروه اول بود. همچنین در متغیر عملکرد ریاضی میانگینهای هر سه گروه بطور معناداری از یکدیگر متفاوت بودند. گروه دارای باورهای بدبینانه بالاترین و گروه دارای باورهای خوشبینانه کمترین نمره عملکرد ریاضی را دارا بودند. این نتایج نشان دهنده ارتباط نوع باورهای خودکارآمدی دانشآموزان با جنبههای انگیزشی، عاطفی و عملکردی در امور تحصیلی است. با توجه به برآورد غیر واقع بینانه دانشآموزان از کارآمدی تحصیلی خود، توصیه میشود درباره واقعیتر نمودن خودکارآمدی آنان چارهاندیشی شود.