مهتاب پورآتشی؛ اصغر زمانی
چکیده
تحقیق حاضر با هدف بررسی سبکهای تفکر و جهتگیری هدف در دانشجویان و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی دانشجویان انجام شده است. این تحقیق از نوع توصیفی همبستگی و که برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. جامعۀ آماری تحقیق را دانشجویان کارشناسی رشتههای کشاورزی دانشگاههای تهران، یاسوج، ایلام، شهید باهنر کرمان، و رازی کرمانشاه ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف بررسی سبکهای تفکر و جهتگیری هدف در دانشجویان و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی دانشجویان انجام شده است. این تحقیق از نوع توصیفی همبستگی و که برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. جامعۀ آماری تحقیق را دانشجویان کارشناسی رشتههای کشاورزی دانشگاههای تهران، یاسوج، ایلام، شهید باهنر کرمان، و رازی کرمانشاه تشکیل میدادند که 247 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون توصیفی و آزمون استنباطی و با بهرهگیری از برنامه نرمافزاری اس.پی.اس.اس انجام شد. سبکهای تفکر در 5 بعد (شامل گرایش، کارکردها، سطوح، شکلها، و حوزه) و 13 سبک و جهتگیری هدف در 2 بعد و چهار هدف پیشرفت مورد سنجش و بررسی قرار گرفت. نتایج تفاوتهای معنیداری را در برخی از انواع سبک تفکر و جهتگیری هدف در میان گروههای مورد بررسی نشان داد. نتایج حاصل از تحلیل مسیر حاکی از آن بود که از میان سبکهای تفکر، سبک اجرایی و بیرونی بهترتیب بیشترین تأثیر را بر عملکرد تحصیلی نشان دادند و این تأثیرها بهصورت مثبت بود. علاوه بر این، از میان ابعاد جهت گیری هدف، عملکرد – گرایش بیشترین تأثیر را بر عملکرد تحصیلی نشان داد و این تأثیر نیز به صورت مثبت بود.