نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجودکتری/دانشگا ه علامه طباطبایی

2 دانشیار/دانشگاه علامه طباطبایی

3 دانشیار گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

4 گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی

5 مدیر گروه سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

این پژوهش سعی دارد با استفاده از فنون تحلیل هم رخدادی واژگان، نقشه دانش در پژوهش‌های منتشرشده در پایگاه Web of Science در حوزه تربیت جنسی را با استفاده از رویکردهای تحلیل شبکه و دیداری‌سازی علمی موردمطالعه قرار دهد. در یک مطالعه توصیفی تحلیلی، تعداد 1556 منابع علمی موضوع تربیت جنسی از پایگاه Web of Science به‌صورت جستجوی عنوانی، مورد تحلیل بیبلومتریک قرار گرفت. تحلیل داده‌ها توسط امکانات این پایگاه و همچنین نرم‌افزار VOS viewer که یک نرم‌افزار تحلیل شبکه اجتماعی است صورت گرفت. یافته‌ها: منابع بازیابی شده تولیدات علمی سال‌های 1909 تا 2021 را پوشش داد. نتایج مطالعه نشان‌دهنده روند صعودی انتشار مقالات حوزه تربیت جنسی در ده سال اخیر بود. بیشترین تعداد مقالات در سال 2019، 190 مقاله بود. بیشترین انتشارات این حوزه به‌صورت مقاله پژوهشی اصیل (661/62 %) و از کشورهای آمریکا (368/38 %) بود. مدارک موردمطالعه نشان داد، مفاهیمی از قبیل: تحقیقات آموزشی، بهداشت شغلی محیط عمومی، روانشناسی ازجمله پرکاربردترین زمینه‌ها در حوزه‌ی تحقیقات تربیت جنسی در سطح بین‌المللی به شمار می‌روند. ترسیم شبکه هم تألیفی مجلات در موضوع تربیت جنسی در 6 خوشه و با تعداد 393 تألیف مشترک نمایش داده شد. واژه‌های کلیدی از پیشگیری از بارداری و بیماری‌های مقاربتی ‌به سمت هویت‌یابی جنسی و سپس پیشگیری از آسیب‌های روانی متحول شدند. ازآنجاکه مبحث تربیت جنسی به‌طور گسترده در کشورهای دنیا و ایران موردتوجه قرارگرفته؛ به نظر ضروری می‌رسد برای ارائه برنامه‌های آموزشی مرتبط جهت آموزش مباحث جنسی به دانش آموزان متناسب با سطح آن‌ها در راستای آشنایی آن‌ها با این مباحث اندیشیده شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات