احمدیان، زهرا. (1400). تاثیر آموزش مهارت خودآگاهی و تنظیم هیجان بر انگیزش پیشرفت و شادکامی تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهر قم. پیشرفتهای نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، 4(40)، 85-98.
پور محسنی کلوری، فرشته، صبوری، فاطمه و مولائی، مهری. (1398). اثربخشی آموزش مهارتهای خلاقیت بر تفکر انتقادی، مهارتهای اجتماعی و خلاقیت دانش آموزان پایه ششم ابتدائی. تفکر و کودک، 10(2)، 23-45.
پورنسایی، غزل السادات، پیرخائفی، علیرضا و صداقتی فرد، مجتبی. (1399). اثربخشی الگوی عصب روان شناختی خلاق سازی ذهن بر بهبود کارکردهای ادراکی حرکتی، بینایی فضایی و حافظه کودکان حساب نارسا پایه اول تا پنجم دوره ابتدایی. کودکان استثنایی، 20(3)، 112-99.
پیرخائفی، علیرضا. (1388). بررسی نقش آموزش خلاقیت در پیشبینی و تبیین سلامت روان به منظور تدوین مدل سلامت روانی بر اساس متغیرهای خلاقیت، خود کارآمدی و شیوه کنارآمدن با فشار روانی، پایان نامه دکتری روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی.
پیر خائفی، علیرضا. (1393). رسالهای در باب خلاقیت درمانی، چاپ اول. تهران: کتاب مهربان.
پیرخائفی، علیرضا. (1397). اثربخشی الگوی بالینی خلاقیت درمانی بر ارتقاء کارکردهای اجرائی و کاهش افسردگی بیماران افسرده. عصب شناسی، 4(4)، 21-40.
پیرخائفی، علیرضا، گودینی، علی اکبر و حسینی، عبدالحمید. (1396). اثربخشی الگوی بالینی خلاقیت درمانی بر علائم جسمانی، اضطراب، افسردگی و کارکردهایاجتماعی دانشآموزان. روانشناسی بالینی و شخصیت، 5(1)، 179-186.
پیرخائفی، علیرضا و باجلان، شکوه. (1399). اثربخشی الگویبالینی خلاقیتدرمانی بر توجه و حافظه کودکان دارای اختلال یادگیری ریاضی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 10(2)، 64-29.
حامدی نسب، صادق و عزیزی، معصومه. (1400). نقش واسطهای تفکرانتقادی در ارتباط بین ویژگیهایشخصیتی و خلاقیت با عملکرد تحصیلیدانشجویان. آموزش مهندسی ایران، 23(90)، 130-115.
حقیری، سمانه و پیرخائفی، علیرضا. (1395). اثربخشی الگویبالینی خلاقیتدرمانی بر کاهش نشانگان اضطراب و افسردگی پس از زایمان. روانشناسی تحلیلی- شناختی، 7(23)، 35-42.
دوایی، مهدی، کاشانی، وحید، لیلا و آجرلو، الهام. (1400). اثربخشی آموزش حلمسئله خلاقانه بر مدیریت هیجان و تابآوری مادران دانشآموزان سرآمد. تازههای علوم شناختی، 23(1)، 115-106.
رشیدی پور، فاطمه، شکری، امید، فتح آبادی و جلیل، پور شهریار، حسین. (1399). فراتحلیل اثربخشی مداخلات روانی- آموزشی بر افزایش انگیزش پیشرفت یادگیرندگان. مطالعات آموزش و یادگیری، 12(2)، 254-289.
ریو، جان مارشال. (2015). انگیزش وهیجان. ترجمه یحیی سید محمدی. (1395). تهران: ویرایش.
سجادی منزه، حمید رضا و پیرخائفی، علیرضا. (1396). اثربخشی الگوی خلاقیت درمانی بر ارتقاء انگیزه و عملکرد تحصیلی دانشآموزان. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 4(16)، 39-48.
سلمانی پور نفلبری، رضا و پیرخائفی، علیرضا. (1395). اثربخشی آموزش الگوی بالینی خلاقیت درمانی بر تعارضات زناشویی. نهمین کنگره بین المللی روان درمانی (اجلاس آسیایی در بستر ارزشهای فرهنگی)، کد COI مقاله: PSYCONGRESS09_118
شولتز، دوان پی، شولتز و سیدنی آلن. (2013). نظریههای شخصیت. ترجمه سید محمدی. (1400). تهران: ویرایش.
صوفی، صلاح و گنجی، حمزه. (1392). تدوین مدل ساختاری برای پیشبینی پیشرفتتحصیلی از طریق عزت نفس کلی خود پنداره تحصیلی راهبرد های یادگیری خود تنظیم انگیزش تحصیلی خود مختار. مطالعات روان شناسی تربیتی، 10(18)، 143-166.
طباطبایی، سید سجاد، وزیری، الهام و توحیدی، افسانه. (1396). تحلیل ساختاری تاثیر عاملهای شخصیت بر پیشرفتتحصیلی میانجیگری راهبردهای مقابلهای و اثربخشی عاملهای یادگیری دانشجویی. روان شناسی تربیتی، 13(46)، 49-75.
علیمرادی، زینب. (1400). بررسی و تحلیل نقش اشتیاق و انگیزش تحصیلی در پیشرفت دانش آموزان. رهیافتهای نوین در مطالعات اسلامی، 3(6)، 183-204.
عاشوری، مجتبی، بدری، رحیم، واحدی، شهرام و محبی، مینا. (1399). اثربخشی برنامه یادگیری اجتماعی- هیجانی بر انگیزش و خودکارآمدی تحصیلی. روانشناسانتحولی، 16(64)، 447-437.
عابدی، جمال. (1372). خلاقیت و شیوههای نو در اندازهگیری آن. پژوهشهای روانشناختی، 2(2)، 54-46.
کجباف، محمد باقر، مولوی، حسین و شیرازی تهرانی، علیرضا. (1382). رابطه باورهایانگیزشی و راهبردهاییادگیریخودتنظیمی با عملکردتحصیلی دانشآموزان دبیرستانی. تازههای علوم شناختی، 5(17)، 27-33.
میرزاده، رقیه و پیرخائفی، علیرضا. (1396). اثربخشی آموزش الگویبالینی خلاقیتدرمانی بر ارتقاء امید و شادکامی زنان مبتلا به سرطان پستان. روانشناسی سلامت، 6(21)، 52-65.
موسوینیک، مریم، ملکوتی، کاظم و تلخابی، سجاد. (1399). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیریخودتنظیمی و باورهایانگیزشی بر پیشرفتتحصیلی دانشآموزان دورهی ابتدایی شهرستان ساوه. دومین کنگره تازه یافتهها در حوزه خانواده، بهداشت روان، اختلالات، پیشگیری و آموزش،تهران.https://civilica.com/doc/1038101
مرادی، محمدرضا، ماهرالنقش، مریم و ماهرالنقش، فهیمه. (1399). اثربخشی آموزش خودگردانی یادگیری بر باورهایانگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشآموزان با اختلال یادگیری نوشتاری. ناتوانی های یادگیری، 10(1)، 151-169.
نیکنام، کریم، غباری بناب، باقر و حسن زاده، سعید. (1399). اثربخشی آموزش حل مسئله خلاقانه بر خلاقیت و سازگاری اجتماعی دانشآموزان پسر تیزهوش. کودکان استثنایی، 20(2)، 62-47.
References
Ansong, D., Eisensmith, S. R., Okumu, M., & Chowa, G. A (2019). The importance of self-efficacy and educational aspirations for academic achievement in resource-limited countries: Evidence from Ghana. Journal of Adolescence,70, 13-23.
Blanch, A., & Aluja, A (2009). Towards effective computer-related learning environments for primary school students’creative thinking development. In Proceedings of the SQM & INSPIRE conference 2009 Tampere, Finland.
Bergey, B. W., Parrila, R. K., & Deacon, S. H. (2018). Understanding the academic motivations of students with a history of reading difficulty: An expectancy-value-cost approach. Learning and Individual Differences, 67, 41-52.
Costa & Mccare, R.R. (1992). NEO PI-R Professional manual. Odessa, FL: Psychological Assessment Resources.
Chon, Y. V., & Shin, T. (2019). Profile of second language learners' metacognitive awareness and academic motivation for successful listening: A latent class analysis. Learning and Individual Differences, 70, 62-75.
Fuchs, G. L, Kumar, V.K & Porter, J, (2007). Emotional creativity, alexithymia, and styles of creativity. Creativity Research Journal, 19(25), 233-245.
Gao, Y., & Eccles, J. (2020). Who lower their aspirations? The development and protective factors of college-associated career aspirations in adolescence. Journal of Vocational Behavior, 116, 103367.
Gabriel, A., Monticolo, D, Camargo, M., & Bourgault, M. (2016). Creativity support systems: A systematic mapping study. Thinking Skills and Creativity, 21,109–122.
Herrera.L, Al-lal.M,Mohamed.L (2020).Academic Achievement, Self-Concept, Personality and Emotional Intelligence in Primary Education. Analysis by Gender and Cultural Group.
Educational Psychology. Front.
https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.03075
Hayat,A.A,Shateri.K,Amini.M,Shokrpour.N (2020).Relationships between academic self-efficacy, learning-related emotions, and metacognitive learning strategies with academic performance in medical students: a structural equation model.National Center For Biotecnology Information. 17;20(1):76. doi: 10.1186/s12909-020-01995-9.
Jiang, Y., Rosenzweig, E. Q. & Gaspard, H (2018). An expectancy-value-cost approach in predicting adolescent students’ academic motivation and achievement. Contemporary Educational Psychology, 54, 139-152.
Kuo, F., Chen, N., & Hwang, G. (2014). A creative thinking approach to enhancing the web-based problem solving performance of university students. Computers and education, 72, 220-230.
Kartal, S. K. (2020). Examining factors for the academic motivation based on the confirmatory, the exploratory and the factor exploratory structural equation models. International Journal of Progressive Education, 16(1), 192-204.
Koenka, A. C. (2020). Academic motivation theories revisited: An interactive dialog between motivation scholars on recent contributions, underexplored issues, and future directions. Contemporary Educational Psychology, 10,101831.
Lazowski, R. A., & Hulleman, C. S. (2016). Motivation interventions in education: A meta-analytic review. Review of Educational Research, 86(2), 602-640.
Liu & Huang, P. (2019). Beneficial effects of self-affirmation on motivation and performance reduced in students hungry for others approval. Contemporary Educational Psychology, 56, 1-13.
Linnenbrink-Garcia, L., Perez, T., Barger, M. M., Wormington, S. V., Godin, E., Snyder, K. E & Schwartz-Bloom, R. (2018). Repairing the leaky pipeline: A motivationally supportive intervention to enhance persistence in undergraduate science pathways. Contemporary Educational Psychology, 53, 181-195.
Liem, A. D., Lau, S., & Nie, Y. (2008). The role of self-efficacy, task value, and achievement goals in predicting learning strategies, task disengagement, peer relationship, and achievement outcome. Journal of Contemporary Educational Psychology,33(32), 486-512.
Lynch , A,D . lerner ,R,M.,& Leventhal,T.(2013). Adolescent academic achivement and school engagement: An examination if the role of school – wide peer culture. Journal of young adolescen,42(11)6 – 12.
Muwonge ,Ch. M. Schiefel ,U. Ssenyonga ,J. Kibedi, H (2019). Modeling the relationship between, motivational beliefs, cognitive learning strategies, and academic performance of teahcer education students. South African Journal of Psychology; 49( 1)122-135.
Merrotsky G, P. (2013). Tolerance of ambuity: A trait of the creative personality. Creativity Research Journal, 25(54), 232-237.
Moore,Phillip J (2019). Academic achievement. An International Journal of Experimental Educational Psychology.39(8),981-992.
Meens, E. E., Bakx, A. W., Klimstra, T. A., & Denissen, J. J. (2018). The association of identity and motivation with students' academic achievement in higher education. Learning and Individual Differences, 64, 54-70.
Michel,I.K.Walinga,j.(2017). The creative imperative: The role of creativity, creative problem solving and insight as key drivers for sustainability. Journal of Cleaner Production, 140( 3), 1872-1884.
Pintrich, P. R.Degrote (2000). Multiple goals, multiple pathways: The role of goal orientation in learning and achievement. Journal of Educational Psychology, 92(43), 544-555.
Ryan, R. M., Ryan, W. S., Domenico, S. I., & Deci, E. L. (2019). The CHAPTER6 Nature and the Conditions of Human Autonomy and Flourishing. The Oxford Handbook of Human Motivation.(2nd edn).
RaeiDehaghi, M, Rohani. A, Khushavi, M (2020).Effectiveness of the Clinical Creativity Therapy Model on Reduction of Anxiety and Depression in Iran’s High School Students .International Journal of Humanities, Arts and Social Sciences.6) 1(25-31.
Shin, D., Lee, M., Ha, E., Park, H., Ahn, S., Son, E., & Bong, M (2019). Science for all: boosting the science motivation of elementary school students with utility value intervention. Learning and Instruction, 60, 104-116.
Schunk & Dibenedetto, M. K. (2020). Motivation and social cognitive theory. Contemporary Educational Psychology, 60, 101-106.
Song & Chung, Y. (2020). Reexamining the interaction between expectancy and task value in academic settings. Learning and Individual Differences, 78, 101839.
Torrance,E.P.(1998).An interview with E.Paul Torrance: About creativity. Journal Educational Psychology Review,10,441-452.
Talsma, K., Schüz, B., Schwarzer, R., & Norris, K. (2019). I believe, therefore I achieve (and vice versa): A meta-analytic cross-lagged panel analysis of self-efficacy and academic performance. Learning and Individual Differences, 61, 136-150.
Tracey, D., Morin, A. J., Pekrun, R., Arens, A. K., Murayama, K., Lichtenfeld, S. & Maïano, C. (2020). Mathematics motivation in students with low cognitive ability: A longitudinal study of motivation and relations with effort, self-regulation, and grades. American Journal on Intellectual and Developmental Disabilities, 125(2), 125-147.
Tsai, K.C. (2016). Personality, affect and creativity: a case study of Macau undergraduates, Journal of Education and Social Science, 4(8), 170-175.
Tavoosi, A, Hashemi Seraj, R. S ,Yoosefi Joibari. F(2018).Comparison of the Effectiveness of Creativity TherapyTraining and Group Counseling Based on ChoiceTheory on Students' Nostalgia. Journal of Applied Psychology & Behavioral Science. 3 (2) 50-56.
Wigfield, A., & Gladstone, J. R. (2019). What Does Expectancy-value Theory Have to Say about Motivation and Achievement in Times of Change and Uncertainty? Motivation in Education at a Time of Global Change: Theory, Research, and Implications for Practice Advances in Motivation and Achievement, Volume 20, 1532. Emerald Publishing Limited .
Yang ,j. Zhao , x (2021).The effect of creative thinking on academic performance: Mechanisms, heterogeneity, and implication. Thinking Skills and Creativity. 40, 100831.
Yoosefi Jooybari. F, Hassanzadeh,, R Fakhri, M. K (2018). Comparison of the Effectiveness of Creativity Therapy Training and Group Counseling Based on Choice Theory on Students’ Motivation Improving. International Clinical Neuroscience Journal.5(2) 67-71.