منابع
امیریان، سیدخدیجه. (1392). رابطه درماندگی آموخته شده با پیشرفت تحصیلی میانجی گری اهمالکاری تحصیلی و اضطراب امتحان، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی چاپ نشده، دانشگاه مشهد.
حسن نیا، سمیه، صالح صدق پور، بهرام و ابراهیم دماوندی، مجید. (1393). مدل یابی رابطه ساختاری هوش هیجانی و شادکامی با واسطه گری خودکارآمدی و خودتنظیمی تحصیلی. نشریه مطالعات آموزش و یادگیری، 6(2)، 32-60.
سیداسماعیلی قمی، نسترن، کاظمی، فرنگیس و پزشک، شهلا. (1394). تأثیر آموزش برنامهی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر میزان فشار رونی مادران کودکان کم توان ذهنی. فصلنامه افراد استثنایی، 5(17)، 131-148.
سیف، علی اکبر. (1398). روانشناسی پرورشی و روانشناسی یادگیری. تهران: نشر دوران.
شعبانی، حسن. (1391). مهارتهای آموزشی و پرورشی. تهران: سمت.
شیخ الاسلامی، علی و سید اسماعیلی قمی، نسترن. (1393). مقایسه تأثیر روش های آموزشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی و مهارتهای مطالعه بر اضطراب امتحان دانشآموزان. مجله روانشناسی مدرسه، 3(2)، 104-121.
شیخ الاسلامی، علی، درتاج، فریبرز و اسکندر، زهیر. (1394). اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر حضورذهن بر اضطراب اجتماعی دانش آموزان. مجله روان شناسی مدرسه، 4(4)، 94-110.
شیخ الاسلامی، علی، درتاج، فریبرز، دلاور، علی و ابراهیمیقوام، صغری. (1391).تأثیر آموزش برنامۀ کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر اضطراب امتحان دانشآموزان. پژوهش در نظام های آموزشی، 6(18)، 1-15.
شیخ الاسلامی، علی، قمری کیوی، حسین و اشرفی ورجوی، صبا. (1394). تاثیر روش آموزشی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودکنترلی دانشآموزان دختر. پژوهش در نظام های آموزشی، 9(28)، 104-87.
غریبی، حسن، رستمی، چنگیز، کریمیان، عدالت، غریبی، جلال و محمودی، هیوا. (1396). اثربخشی شناختدرمانی و واقعیتدرمانی به روش گروهی بر کاهش افت تحصیلی دانشآموزان دختر بیسرپرست و بدسرپرست دوره راهنمایی. مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 3(1)، 39-49.
قاطع، افشین. (1392). تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر خودکارآمدی و تاب آوری دانشآموزان سوم دبیرستان شهر گرمی، پایاننامه کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی چاپ نشده، دانشگاه آزاد واحد اردبیل.
قدمپور، عزت، میرزاییفر، داود و سبزیان، سعیده. (1393). بررسی رابطه بین درگیری تحصیلی و افت تحصیلی در دانشآموزان پسر و دختر سال اول دبیرستانهای شهر اصفهان (پیشبینی افت تحصیلی بر اساس درگیری تحصیلی). فصلنامه روانشناسی تربیتی، 11(34)، 247-232.
کریمی فرد، سمیه. (1394). بررسی اثربخشی درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر افزایش خودکارآمدی و نگرش های مثبت در دانشآموزان، پایاننامه کارشناسی ارشد، روانشناسی چاپ نشده، دانشگاه آزاد اسلامی رشت، واحد علوم و تحقیقات.
References
Bandura, A. (2000). Cultivate self–efficacy for personal and organizational effectiveness. Handbook of principles of organization behavior. Oxford, uk: Blachwell, 120-139.
Bassam, K., Manoj, S. & Claude, F. (2015). Mindfulness-based stress reduction for healthy individuals: A meta-analysisReview Article. Journal of Psychosomatic Research, 78(6): 519-528.
Carr A. (2011). Positive psychology: Routledge.
Chang, V.Y., Palesh, O., Caldwell, R., Glasgow, N., Abramson, M., Luskin, F., Gill, M., Burke, A. & Koopman, C. (2004). The effects of a mindfulness-based stress reduction program on stress, mindfulness self-effi-cacy, and positive states of mind. Stress and Health, 20(2): 141-147.
Crane, R. (2009). Mindfulness based cognitive therapy: The CBT distinctive features series.1st ed. UK: Routledge, 14-28.
KabatZinn, J. (2003). Mindfulness-based interventions in context: Past, present and future. Clinical psychological: Science & Practice, 10: 144-156.
Orsillo & Roemer, L.B. (2005). Acceptance and Mindfulness-Based Approaches to Anxiety Conceptualization and Treatment. United States of America, Springer, 131-147.
Ost, L. G. (2008). Efficacy of the third wave of behavioral therapies: A systematic review and meta-analysis. Behaviour Research and Therapy, 46, 296-321.
Schunk & Pajares, F. (2000). The development of academic self-efficacy, In A. Wigfield & j. Eccles (EDS). Development of Achievement motivation. San Diego: Academic Press.
SeonAhn, H., Bong, M., & Kim, S. (2017). Social models in the cognitive appraisal of self-efficacy information. Contemporary Educational Psychology 48 (2017) 149–166.
Shao, J., Yang, H., Zhang, Q., Du, W., & Lei, H. (2019). Commonalities and Differences in Psychological Adjustment to Chronic Illnesses among Older Adults: a Comparative Study Based on the Stress and Coping Paradigm. International journal of behavioral medicine, 26(2): 143-153.
Sherer & Maddux, JE., Mercandante, B., Prentice-Dunn, S., Jacobs, B. & Rogers, R. (1982). The Self- Efficacy Scale: Construction and validation. Psychological Reports, 51(2), 663-671.
Sohail N. (2013). Stress and academic performance among medical students. Journal of the College of Physicians and Surgeons-Pakistan: JCPSP, 23(1):67-71.
Strobel M, Tumasjan A, Sporrle M. (2011). Be yourself, believe in yourself, and be happy: self-efficacy as a mediator between personality factors and subjective well-being. Scand Journal Psychol, 2(1):43-48.
Turner, J.A., Anderson, M.L., Balderson, B.H., Cook, A.J. & Sherman, KD. (2016). Mindfulness-based stress reduction and cognitive-behavioral therapy: similar effects on mindfulness, catastrophizing, self-efficacy, and acceptance in a randomized controlled trial. Pain, 12(2): 14-20.
Zhu B, Chen C, Shi Z, Liang H, Liu B. (2016). Mediating effect of self-efficacy in relationship between emotional intelligence and clinical communication competency of nurses. International Journal of Nursing Sciences, 3(2): 162-168.
استناد به این مقاله: شیخ الاسلامی، علی، قمری گیوی، حسین و حقوقی، رویا. (1400). اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر باورهای خودکارآمدی دانشآموزان دختر دچار افت تحصیلی.
فصلنامه روان شناسی تربیتی، 17(61)، 105-118
. doi: 10.22054/jep.2021.54582.3110
Educational Psychology is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.