محمد عسگری
چکیده
تقویت مهارتهای تفکّر علمی برجستهترین کارکرد مؤسسات آموزشی است، و تفکّر انتقادی هدف اصلی مؤسسات آموزش عالی به منظور افزایش شایستگی دانشجویان در قرن 21 بوده است. هدف پژوهش حاضر، مطالعه روند تحول تفکّر انتقادی دانشجویان روانشناسی در طول چهار ساله تحصیل بود. روش پژوهش از نوع پیمایشی در یک مطالعه مقطعی بود. جامعه آماری و نمونه مورد ...
بیشتر
تقویت مهارتهای تفکّر علمی برجستهترین کارکرد مؤسسات آموزشی است، و تفکّر انتقادی هدف اصلی مؤسسات آموزش عالی به منظور افزایش شایستگی دانشجویان در قرن 21 بوده است. هدف پژوهش حاضر، مطالعه روند تحول تفکّر انتقادی دانشجویان روانشناسی در طول چهار ساله تحصیل بود. روش پژوهش از نوع پیمایشی در یک مطالعه مقطعی بود. جامعه آماری و نمونه مورد مطالعه همه دانشجویان ورودی1398 تا 1401 رشته روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی که تعداد آنها 87 نفر بود. برای سنجش تفکّر انتقادی دانشجویان، از آزمون تفکّر انتقادی واتسون-گلاسر(1937) استفاده شد. این آزمون دارای 80 سوال و پنج خرده آزمون استنباط، شناسایی مفروضه ها، استنتاج، تعبیر و تفسیر و ارزشیابی استدلالهای منطقی است که هر 16 سوال آن یک مولفه را میسنجد. برای تحلیل دادهها از تحلیل رگرسیون چندگانه و تحلیل تشخیصی استفاده شد. نتایج نشان داد که تفکّرانتقادی و مولفههای تفکّر انتقادی دانشجویان پایین و ضعیف است. روند کلی تحول تفکّر انتقادی در دانشجویان در طول چهارساله تحصیل صعودی است، گرچه این روند در سال سوم کمی نزولی بود. مولفههای شناسایی مفروضه ها، استنتاج، تعبیرو تفسیر، و ارزشیابی استدلالهای منطقی روند افزایشی معنیدار داشت، اما مولفه استنباط روند معنیداری نداشت. بعلاوه، مؤلفههای تعبیر و تفسیر، و شناسایی مفروضهها بیشتر از سایر مؤلفهها در ایجاد تمایز در چهار ورودی مورد بررسی تأثیر دارد و ارزشیابی استدلالهای کمترین تأثیر را دارد. پس میتوان نتیجه گیری کرد که با وجود اینکه تفکر انتقادی دانشجویان ضعیف ارزیابی می-شود، اما تحصیلات دانشگاهی بر روند رشد تفکّر انتقادی دانشجویان روانشناسی دانشگاه علامهطباطبائی موثر بوده است.
نرجس خاتون اویسی؛ زهرا جامه بزرگ؛ سعید پورروستایی اردکانی؛ خدیجه علی آبادی؛ محمد رضا نیلی احمد آبادی
چکیده
ادبیات فراوانی در مورد زیباییشناسی، اصول طراحی بصری و تئوری طراحی گرافیک وجود دارد. اما در مورد روند یادگیری الکترونیکی و دورههای آنلاین از نظر زیباییشناسی بسیار اندک بحث شدهاست. یکی از موانع اصلی دستیابی به دانش مورد نیاز در این زمینه عدم درک تعاریف کاربردی و ایدههای مفهومی در این حوزه است. استفاده مناسب از مفاهیم زیباییشناسی ...
بیشتر
ادبیات فراوانی در مورد زیباییشناسی، اصول طراحی بصری و تئوری طراحی گرافیک وجود دارد. اما در مورد روند یادگیری الکترونیکی و دورههای آنلاین از نظر زیباییشناسی بسیار اندک بحث شدهاست. یکی از موانع اصلی دستیابی به دانش مورد نیاز در این زمینه عدم درک تعاریف کاربردی و ایدههای مفهومی در این حوزه است. استفاده مناسب از مفاهیم زیباییشناسی میتواند در پذیرش سیستم یادگیری از نظر قابلیت و سهولت استفاده، فراتر رفتن از ویژگیهای ابزاری و توجه به ویژگیهای غیرابزاری مانند جنبههای عاطفی، زیباییشناسی و انگیزشی طراحی یادگیری الکترونیکی با توجه به نیازهای یادگیرندگان اثربخش باشد و از یک سو باعث یادگیری و رضایتمندی آنها و ازسوی دیگر باعث افزایش کارایی سیستم آموزش گردد و در نهایت به یک تجربه یادگیری باارزش منجر شود. هرچند تعریف زیباییشناسی در یادگیری الکترونیکی پیچیده و تاحدی ذهنی است اما میتوان گفت شامل ظاهر قابل قبول، رابط بصری جذاب و محتوای منظم و ترکیبی از هر سه عنصراست که تجربه یادگیرنده را افزایش داده و نتایج یادگیری را تقویت میکند و بر کل سیستم تأثیرگذار است. بنابراین هدف پژوهش حاضر تبیین مفاهیم و فرآیند استفاده از زیبایی و زیباییشناسی بصری برای بهبود تجربه یادگیری الکترونیکی و گسترش دانش زیباییشناسی بصری در این حوزه با استفاده از روش گستره پژوهی می باشد.
بهاره السادات حیدریه زاده؛ امید شکری؛ جلیل فتح آبادی؛ شهریار شهیدی؛ سعید اکبری زردخانه
چکیده
در مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی کاربرد مداخلات مبتنی بر کفایتهای هیجانی و اجتماعی و شناسایی تعدیلگرهای چندگانه در این قلمرو مطالعاتی، از روش فراتحلیل استفاده شد. پس از تصریح ملاک-های ورود و خروج، تلاشهای مداخلهای مبتنی بر برنامههای کفایتهای هیجانی و اجتماعی از بانکهای اطلاعاتی استخراج و از این طریق 30 پژوهش و 162 ...
بیشتر
در مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی کاربرد مداخلات مبتنی بر کفایتهای هیجانی و اجتماعی و شناسایی تعدیلگرهای چندگانه در این قلمرو مطالعاتی، از روش فراتحلیل استفاده شد. پس از تصریح ملاک-های ورود و خروج، تلاشهای مداخلهای مبتنی بر برنامههای کفایتهای هیجانی و اجتماعی از بانکهای اطلاعاتی استخراج و از این طریق 30 پژوهش و 162 اندازه اثر برای تحلیل نهایی انتخاب شدند. دادههای پژوهش حاضر با استفاده از ویرایش دوم نرمافزار جامع فراتحلیل(CMA2) تحلیل شدند. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که اندازه اثر کلی اثربخشی مداخلات مبتنی بر کفایتهای هیجانی و اجتماعی بر بهزیستی عاطفی معلمان 598/0 به دست آمد. همچنین نتایج تحلیل نشان داد که بین اندازه اثر مطالعات مورد بررسی با توجه به جنسیت شرکتکنندگان، تعداد جلسات آموزشی و بر حسب مولفههای متغیر وابسته تفاوت معناداری وجود دارد. به طور کلی نتایج نشان داد که اگرچه مداخلات آموزشی مبتنی بر کفایتهای هیجانی و اجتماعی نقشی موثر در افزایش بهزیستی عاطفی و کاهش آشفتگی روانشناختی معلمان دارد؛ اما تمرکز بر نقش تبیینی برخی از تعدیلگرها نظیر جامعه هدف، ماهیت متغیرهای وابسته و تعداد جلسات آموزشی از نقش تعیینکنندهای برخوردار است. واژگان کلیدی: فراتحلیل، تعدیلگرها، کفایتهای هیجانی و اجتماعی، بهزیستی عاطفی
یوسف دهقانی؛ سمیرا علی زاده؛ فریده سادات حسینی
چکیده
درگیر کردن حرکات افراد با ناتوانی یادگیری میتواند برای آنها کمک کننده باشد و روش ایزی مایند نیز یکی از روشهایی است که با همراه کردن حرکات با یادگیری ریاضی میتواند به بهبود یادگیری افراد مبتلا به این ناتوانی کمک نماید. از این رو، هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی روش ایزی مایند بر غلبه جانبی مغز و حافظه دیداری دانش آموزان با ناتوانی ...
بیشتر
درگیر کردن حرکات افراد با ناتوانی یادگیری میتواند برای آنها کمک کننده باشد و روش ایزی مایند نیز یکی از روشهایی است که با همراه کردن حرکات با یادگیری ریاضی میتواند به بهبود یادگیری افراد مبتلا به این ناتوانی کمک نماید. از این رو، هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی روش ایزی مایند بر غلبه جانبی مغز و حافظه دیداری دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی بود. طرح پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه هدف، دانشآموزان کلاس اول و دوم با ناتوانی یادگیری ریاضی از مرکز ناتوانیهای یادگیری بوشهر بودند که ۳۰ نفر از آنها به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و در دو گروه ۱۵ نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار سنجش شامل آزمون نگهداری دیداری بنتون (1974) جهت سنجش حافظه دیداری، و دو پرسشنامه چاپمن (1987) و ادینبورگ (1970) جهت سنجش غلبه طرفی مغز بود. ابتدا نمرات پیشآزمون هر دو گروه ثبت گردید. سپس 12 جلسه ۴5 دقیقهای مداخله ایزی مایند بر روی گروه آزمایش اجرا گردید. در نهایت، نمرات پسآزمون هر دو گروه مورد سنجش قرار گرفتند. یافتهها نشان دادند که اجرای روش ایزی مایند بر حافظه دیداری ( 05/0>p و 727/5=F) و غلبه طرفی مغز ( 01/0>p و 698/19=F) تأثیر معناداری دارد. در نتیجه، معلمان کودکان با ناتوانی یادگیری ریاضی میتوانند جهت بهبود حافظه دیداری و غلبه طرفی مغز، از روش ایزی مایند برای این دانشآموزان استفاده نمایند.
سید علی مسلمی؛ مهدی واحدی؛ محمد رضا نیلی احمد آبادی
چکیده
هدف از اجرای پژوهش حاضر، طراحی یادگیری سیار مبتنی بر رویکرد استیم و تعیین تأثیر آن بر یادگیری دانش آموزان در درس ریاضی پایه ششم ابتدایی بود. تحقیق کاربردی و کمی و از نوع شبه آزمایشی در قالب طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان گرگان در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که با استفاده ...
بیشتر
هدف از اجرای پژوهش حاضر، طراحی یادگیری سیار مبتنی بر رویکرد استیم و تعیین تأثیر آن بر یادگیری دانش آموزان در درس ریاضی پایه ششم ابتدایی بود. تحقیق کاربردی و کمی و از نوع شبه آزمایشی در قالب طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان گرگان در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 70 نفر به عنوان نمونه انتخاب و به تصادف 35 نفر در گروه کنترل و 35 نفر دیگر در گروه آزمایش به جایگزین شدند. جهت گردآوری داده ها کمی از آزمون محقق ساخته استفاده گردید. جهت تحلیل داده های کمی و آزمون فرضیه ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها بیانگر آن است که تفاوت بین نمرات پس آزمون در دو گروه آزمایش و کنترل در سطوح یادگیری (تحلیل، ارزشیابی و آفرینش) درس ریاضی معنادار می باشد. بنابراین طراحی یادگیری سیار مبتنی بر رویکرد استیم، بر یادگیری دانش آموزان پایه ششم ابتدایی در درس ریاضی تاثیر دارد.
یاسمین عابدینی
چکیده
چکیدههدف پژوهش حاضر بررسی کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی از نظر میزان توجه به اصول یادگیری مبتنی بر مغز بود. جامعهی آماری پژوهش، شامل کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی بود که با استفاده از نمونهگیری تمام شمار، بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شد. طرح پزوهش حاضرکیفی بوده و با استفاده ازروش تحلیل محتوا صورت ...
بیشتر
چکیدههدف پژوهش حاضر بررسی کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی از نظر میزان توجه به اصول یادگیری مبتنی بر مغز بود. جامعهی آماری پژوهش، شامل کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی بود که با استفاده از نمونهگیری تمام شمار، بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شد. طرح پزوهش حاضرکیفی بوده و با استفاده ازروش تحلیل محتوا صورت گرفته است. واحد تحلیل محتوا ،کلیه صفحات این کتاب( شامل متن، تصاویر، پرسش ها و فعالیتهای هر درس) بود. ابزار مورداستفاده در این پژوهش، چک لیست محقق ساخته طراحی شده بر اساس ادبیات موجود درحوزه اصول یادگیری مبتنی بر مغز بود که پایایی آن از طریق محاسبه ضریب توافق کاپا موردبررسی قرارگرفت. یافتهها نشانداد در کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی کمترین میزان توجه به اصل غرقه سازی همخوان و بیشترین میزان توجه به اصل پردازشگری فعال صورت گرفته است ، در حالی که میزان توجه به اصل هشیاری آرمیده در سطح متوسطی قرار دارد. لذا می توان نتیجه گرفت که طراحان برنامه درسی به مولفه های تنوع در ارایه متون، تصاویر و فعالیتها، و هم چنین مشاهده گری دردنیای اجتماعی و انجام فعالیت های عملی مبتنی بر تجارب یادگیری ملموس و عینی نظیر گردش های علمی ، انجام آزمایش و ایفای نقش و استفاده از نمایش فیلم ، کلیپ و سایر محتواهای دیجیتالی که تاثیر زیادی بر توسعه شناخت اجتماعی کودکان و نوجوانان در عصر فناوری های اطلاعات و ارتباطات دارد توجه اندکی داشته اند.
یاسمین بهمنی؛ فریده حمیدی؛ سارا دازی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه متغیر شناختی استدلالادراکی در اختلالات یادگیری خواندن و ریاضی و نارسایی بیشفعالی/نقصتوجه انجام شد. پژوهش حاضر از نوع علی مقایسهای بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان پایههای دوم تا پنجم ابتدایی مبتلا به اختلالهای ریاضی، خواندن و نارسایی بیشفعالی/نقصتوجه که در سال تحصیلی1401-1402 به مراکز اختلالات ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مقایسه متغیر شناختی استدلالادراکی در اختلالات یادگیری خواندن و ریاضی و نارسایی بیشفعالی/نقصتوجه انجام شد. پژوهش حاضر از نوع علی مقایسهای بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان پایههای دوم تا پنجم ابتدایی مبتلا به اختلالهای ریاضی، خواندن و نارسایی بیشفعالی/نقصتوجه که در سال تحصیلی1401-1402 به مراکز اختلالات یادگیری شهر تهران مراجعه کردند بود.با شیوه نمونهگیری هدفمند 93 دانش آموز انتخاب شدند به نحوی که در هر یک از گروههای اختلال ریاضی، اختلال خواندن و نارسایی بیشفعالی/نقصتوجه 31 دانشآموز قرار داشت.ابزارهای مورد استفاده آزمون خواندن تبریزی(1378)، پرسشنامه مقیاس درجهبندی والدین کانرز (1386)، مجموعهآزمون استانداردشده حساب یا آزمون پیشرفتتحصیلی و تشخیصی ریاضی شلو(1993) و آزمون هوش وکسلر کودکان ویرایش چهارم هنجارشده توسط عابدی، صادقی و ربیعی(1392) بود. سئوال پژوهش با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی بنفرونی نسخه هجدهم در نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. از یافتهها میتوان نتیجه گرفت فقط بین گروههای خواندن و ریاضی در متغیر استدلالادراکی تفاوت معناداری وجود دارد(5/0P <) ؛ که گروه اختلال ریاضی عملکرد ضعیفتری نسبت به گروه اختلال خواندن دارد. به عبارتی دیگر میتوان نتیجه گرفت استدلالادراکی میتواند متغیر ویژهتری برای اختلال ریاضی باشد. لذا به متخصصان توصیه میشود در مواجه با کودکان دارای اختلال ریاضی در زمینه استدلالادراکی اقدامات موثرتری انجام دهند.
مجتبی طاهری؛ حمید فرهادی راد؛ عبدالله پارسا؛ سکینه شاهی
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی عوامل شکلدهنده ظرفیت رهبری آموزشی و ارائه الگوی ظرفیت رهبری آموزشی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان انجامشده است. برای گردآوری، تحلیل و تبیین دادهها روش نظریه داده بنیاد و رویکرد نظاممند (سیستماتیک)، استفاده شده است. مشارکتکنندگان در این پژوهش از بین اساتید دانشگاه فرهنگیان و دانشگاههای دولتی در ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی عوامل شکلدهنده ظرفیت رهبری آموزشی و ارائه الگوی ظرفیت رهبری آموزشی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان انجامشده است. برای گردآوری، تحلیل و تبیین دادهها روش نظریه داده بنیاد و رویکرد نظاممند (سیستماتیک)، استفاده شده است. مشارکتکنندگان در این پژوهش از بین اساتید دانشگاه فرهنگیان و دانشگاههای دولتی در سال تحصیلی 1402-1401 و به روش نمونهگیری هدفمند، انتخاب شدند. دادههای موردنیاز از طریق مصاحبههای نیمه ساختارمند جمعآوریشده و اشباع نظری پس از مصاحبه عمیق با 16 نفر از مشارکتکنندگان، حاصل شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که توسعه ظرفیت رهبری آموزشی دانشجومعلمان به عنوان پیشران کلیدی تحقق جامعهمحوری دانشگاه فرهنگیان در سطح فردی به خود راهبری، در سطح سازمانی به شکلگیری بستر مشارکت و خودگردانی مدرسه، و در سطح فرا سازمانی به تقویت جایگاه نهادی دانشگاه فرهنگیان منجر میشود. همچنین بر پایه یافتههای این پژوهش میتوان گفت مزیتهای نسبی فوق از طریق راهبردهای بسیار مهمی مانند هم آفرینی، رهیاری، رهبری تأملی و کارورزی رهبری قابلدسترسی بوده و تحت تأثیر عوامل زمینهای، علّی و مداخلهگری مانند الزامات نوظهور جامعه ذینفعان، انحصارگرایی در تربیتمعلم و شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه میباشند.
مجید فیروزکوهی برنج آبادی؛ صغری ابراهیمی قوام؛ حسن اسدزاده؛ اسماعیل سعدی پور؛ نورعلی فرخی
چکیده
این پژوهش سعی دارد با استفاده از فنون تحلیل هم رخدادی واژگان، نقشه دانش در پژوهشهای منتشرشده در پایگاه Web of Science در حوزه تربیت جنسی را با استفاده از رویکردهای تحلیل شبکه و دیداریسازی علمی موردمطالعه قرار دهد. در یک مطالعه توصیفی تحلیلی، تعداد 1556 منابع علمی موضوع تربیت جنسی از پایگاه Web of Science بهصورت جستجوی عنوانی، مورد تحلیل بیبلومتریک ...
بیشتر
این پژوهش سعی دارد با استفاده از فنون تحلیل هم رخدادی واژگان، نقشه دانش در پژوهشهای منتشرشده در پایگاه Web of Science در حوزه تربیت جنسی را با استفاده از رویکردهای تحلیل شبکه و دیداریسازی علمی موردمطالعه قرار دهد. در یک مطالعه توصیفی تحلیلی، تعداد 1556 منابع علمی موضوع تربیت جنسی از پایگاه Web of Science بهصورت جستجوی عنوانی، مورد تحلیل بیبلومتریک قرار گرفت. تحلیل دادهها توسط امکانات این پایگاه و همچنین نرمافزار VOS viewer که یک نرمافزار تحلیل شبکه اجتماعی است صورت گرفت. یافتهها: منابع بازیابی شده تولیدات علمی سالهای 1909 تا 2021 را پوشش داد. نتایج مطالعه نشاندهنده روند صعودی انتشار مقالات حوزه تربیت جنسی در ده سال اخیر بود. بیشترین تعداد مقالات در سال 2019، 190 مقاله بود. بیشترین انتشارات این حوزه بهصورت مقاله پژوهشی اصیل (661/62 %) و از کشورهای آمریکا (368/38 %) بود. مدارک موردمطالعه نشان داد، مفاهیمی از قبیل: تحقیقات آموزشی، بهداشت شغلی محیط عمومی، روانشناسی ازجمله پرکاربردترین زمینهها در حوزهی تحقیقات تربیت جنسی در سطح بینالمللی به شمار میروند. ترسیم شبکه هم تألیفی مجلات در موضوع تربیت جنسی در 6 خوشه و با تعداد 393 تألیف مشترک نمایش داده شد. واژههای کلیدی از پیشگیری از بارداری و بیماریهای مقاربتی به سمت هویتیابی جنسی و سپس پیشگیری از آسیبهای روانی متحول شدند. ازآنجاکه مبحث تربیت جنسی بهطور گسترده در کشورهای دنیا و ایران موردتوجه قرارگرفته؛ به نظر ضروری میرسد برای ارائه برنامههای آموزشی مرتبط جهت آموزش مباحث جنسی به دانش آموزان متناسب با سطح آنها در راستای آشنایی آنها با این مباحث اندیشیده شود.
مجید کارگر مغانجوقی؛ نعیمه محب؛ رعنا ساکن آذری؛ بهرام اصل فتاحی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش مقایسه آموزش مبتنی بر مشارکت و آموزش مبتنی بر بیان داستان های علمی بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان آماده برای آزمون تیزهوشان بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف تحقیق از نوع کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها از نوع نیمه آزمایشی بود، که در آن از طرح پیش آزمون_ پس آزمون با گروه کنترل که دو گروه آزمایش و یک گروه گواه بود. جامعه ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش مقایسه آموزش مبتنی بر مشارکت و آموزش مبتنی بر بیان داستان های علمی بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان آماده برای آزمون تیزهوشان بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف تحقیق از نوع کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها از نوع نیمه آزمایشی بود، که در آن از طرح پیش آزمون_ پس آزمون با گروه کنترل که دو گروه آزمایش و یک گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر تبریز است که در سال تحصیلی1401-1402 مشغول تحصیل بودند. شرکت کنندگان پژوهش شامل 45 دانش آموز پسر پایۀ ششم ابتدایی بودند که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شده است. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، استفاده از پرسشنامه استاندارد انگیزش تحصیلی هارتر، که شامل 33 گویه و هدف آن بررسی انگیزش تحصیلی در بین دانش آموزان می باشد. نتایج بدست آمده از این تحقیق نشان داد که بین گروههای آزمایش(آموزش مبتنی بر مشارکت و آموزش بیان داستانهای علمی) و گروه کنترل در متغیر وابسته پژوهش(انگیزش تحصیلی) تفاوت معنیداری وجود دارد یعنی آموزش مبتنی بر مشارکت و آموزش مبتنی بر بیان داستانهای علمی منجر به افزایش انگیزش تحصیلی در دانش آموزان بود که با توجه به تفاوت میانگینها در آمار توصیفی، روش آموزش مبتنی بر بیان داستانهای علمی اثرگذاری بیشتری را ایجاد کرده بود.
مهدی محمدی؛ سیده حانیه حسینی
چکیده
هدف از این پژوهش، ارائه مدل پیشگیری قلدری سایبری مبتنی بر مشارکت دانش آموز، مدرسه و والدین بود. رویکرد این پژوهش سنتز پژوهی کیفی، از نوع فراترکیب نظریه ساز بود. بر اساس جستجوی نظاممند منابع در پایگاههای اطلاعاتی پرداخته شدو نهایتا 67 مقاله اصیل انتخاب شدند. با تکنیک دستهبندی یافته ها و تکنیک کمی فراچکیده نویسی، ابتدا 66 کد باز استخراج ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، ارائه مدل پیشگیری قلدری سایبری مبتنی بر مشارکت دانش آموز، مدرسه و والدین بود. رویکرد این پژوهش سنتز پژوهی کیفی، از نوع فراترکیب نظریه ساز بود. بر اساس جستجوی نظاممند منابع در پایگاههای اطلاعاتی پرداخته شدو نهایتا 67 مقاله اصیل انتخاب شدند. با تکنیک دستهبندی یافته ها و تکنیک کمی فراچکیده نویسی، ابتدا 66 کد باز استخراج گردیدند و سپس براساس مشابهتها ارتباط مفهومی و خصوصیات مشترک بین کدهای باز، 17 کد محوری افراد (مانند والدین، مشاوران و...)، برنامه های مداخله ای (شامل برنامه های ویژه دانش آموزان مانند مداخله مبتنی بر هنرهای رزمی، مداخله پیشگیرانه و...) و ویژه والدین (مانند برنامه ویدیویی موردکاوی، برنامه پیشگیری مداخله خانواده و...)، شایستگی ها و توانمندی های دانش آموزان (مانند ترویج و افزایش همدلی، ارتقا رشد شخصیتی و...)، توانمندی های ایجاد شده در سایرین (مانند افزایش آگاهی معلمان و افزایش نقش والدین در نظارت و...)، پیامدهای عاطفی-روانی (مانند ایجاد محیط حمایتی، بهبود حمایت اجتماعی و...) و پیامدهای اجتماعی (مانند کاهش تاثیر قلدری سایبری، کاهش قربانی شدن در قلدری سایبری و...) مشخص شدند و و در مدل نهایی پیشگیری قلدری سایبری مبتنی بر مشارکت دانش آموز، مدرسه و والدین جایابی شدند. با استفاده از تکنیکهای اعتبارپذیری و انتقالپذیری، اعتبار یافتههای مدل انجام شد. به طور کلی، برای توانمندسازی دانش آموزان در مقابل قلدری سایبری نیاز به آگاهی سازی خود آنان و آگاهی سازی و حمایت والدین و معلمان، مدیران و مشاوران مدرسه در کنار استفاده از برنامه ها و نرم افزارهای ویژه پیشیگیری و آموزش قلدری سایبری است.
علی جعفری؛ مسلم شجاعی
چکیده
فقدان ارتباط موثر با والدین در زندگی فرزندان، به تعامل های والد- فرزندی ضعیف تر و سطحی تر منجر می شود و این تعامل ضعیف موجبات بروز مشکلات پیچیده در آینده را، برای فرزند فراهم می آورد. هدف این پژوهش طراحی الگوی تعاملات والدین با دانش آموزان در شرایط پاندمی بود. روش پژوهش از نوع آمیخته (کیفی- کمی) و جامعه مورد مطالعه شامل خبرگان حوزه های ...
بیشتر
فقدان ارتباط موثر با والدین در زندگی فرزندان، به تعامل های والد- فرزندی ضعیف تر و سطحی تر منجر می شود و این تعامل ضعیف موجبات بروز مشکلات پیچیده در آینده را، برای فرزند فراهم می آورد. هدف این پژوهش طراحی الگوی تعاملات والدین با دانش آموزان در شرایط پاندمی بود. روش پژوهش از نوع آمیخته (کیفی- کمی) و جامعه مورد مطالعه شامل خبرگان حوزه های روانشناسی، علوم تربیتی، جامعه شناسی و ارتباطات و والدین دارای فرزند دانش آموز در شهر تهران بود. حجم نمونه در بخش کیفی بر اساس اصل اشباع نظری 20 نفر از خبرگان با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و در بخش کمی طبق فرمول کوکران 384 نفر با استفاده از روش نمونه گیری چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری داده ها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه تعامل والدین با دانش آموزان و در تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوا، روش کدگذاری و معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که روابط بین فردی، اقتصاد و مدیریت هزینه، رعایت بهداشت و امور تحصیلی بر تعاملات والد – فرزندی تاثیرگذار است. مقدار ضریب بتا روابط بین فردی برابر با 485/0، و مقدار ضریب بتا مربوط به اقتصاد برابر 745/ ، ضریب بتا مربوط به مسیر سوم برابر 256/0 و ضریب بتای مسیر چهارم برابر با 487/ میباشد.
صادق حکمتیان فرد؛ سید موسی گلستانه؛ مهناز جوکار کمال آبادی؛ یوسف دهقانی
چکیده
پژوهش کیفی حاضر با هدف تبیین ادراک و نگرش نسبت به اهمالکاری و عوامل آن (زمینهای، تداوم بخش و آشکارساز) در دانشجویان انجام گرفت. این مطالعه با بهره گیری از روش نظریه زمینهای انجام شد. ابتدا از جامعه دانشجویان دانشگاه خلیج فارس در سال تحصیلی 1403-1402 در زمینه اهمالکاری شیوع شناسی شد و دانشجویانی که نمرات آنها دو انحراف معیار بالاتر از ...
بیشتر
پژوهش کیفی حاضر با هدف تبیین ادراک و نگرش نسبت به اهمالکاری و عوامل آن (زمینهای، تداوم بخش و آشکارساز) در دانشجویان انجام گرفت. این مطالعه با بهره گیری از روش نظریه زمینهای انجام شد. ابتدا از جامعه دانشجویان دانشگاه خلیج فارس در سال تحصیلی 1403-1402 در زمینه اهمالکاری شیوع شناسی شد و دانشجویانی که نمرات آنها دو انحراف معیار بالاتر از میانگین بود، به عنوان اهمالکار شناسایی شدند. سپس با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته اطلاعات لازم از 22 نفر دانشجوی اهمالکار، جمعآوری گردید. یافتهها در ادراک و نگرش اهمالکاری، دو مقوله اصلی (منفی و مثبت) و هفت مفهوم اولیه (تاخیر در انجام وظایف، ویژگی های شخصیتی، فرسودگی، عاطفه منفی، خودسرزنشی، نگرش مثبت موقتی، دارا بودن افکار مقابله ای) را نشان دادند. عوامل اهمالکاری از سه مقوله اصلی (عوامل زمینهای، تداومبخش و آشکار ساز) و دوازده مفهوم اولیه (ویژگیهای شخصیتی، خانواده، شیوه فرزندپروری، اعتماد بنفس پایین، فضای مجازی، فرسودگی، سبگ زندگی، دوران کرونا، زمینه تحصیلی، ارتباط با دیگران، دوران نوجوانی و زمینه شغلی) تشکیل شدند. الگوهای پایدار شخصیتی، خانوادگی و انگیزشی طبقه مرکزی یافته های حاضر را شکل دادند. این یافتهها تلویحات کاربردی مهمی در فهم نیمرخ شخصیتی، خانوادگی و انگیزشی افراد اهمالکار دارند.