Document Type : Research Paper

Authors

1 Lecturer, Farhanguian University

2 Associate Professor, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba’i University.

Abstract

The main aim of the present research was to investigate the effects of instructional methods (group discussion, question-answer, scientific display, and lecturing) on students' achievement motive. The research statistical population included all students of Teacher Training Centers (Farhanguian University) in Alborz province. In a semi-experimental design, 270 students were selected using proportional stratified random sampling method and then assigned into four groups. Afterwards, each group was taught a common course (educational psychology) with a specified teaching method for one semester. The subjects' achievement motive was measured by Hermance' achievement motive questionnaire. The collected data were analyzed using One-way Analysis of Variance (ANOVA), Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) and Tukey's test. The results revealed that students' achievement motive was significantly different in terms of different teaching methods taught to them. That is, students who were taught by group discussion method, showed a high level of achievement motive. In this manner, scientific display, and question-answer affected students' achievement motive. It can be concluded that instruction with modern teaching methods help enhance students' achievement motive.

Keywords

ابراهیم‌آبادی ،حسین. (1387). مقایسه تأثیر دو روش آموزش از طریق شبکه وب و آموزش به روش سنتی (سخنرانی) بر یادگیری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان سال دوم دبیرستان مفید تهران.
آزادی، مهران. (1385). پیشرفت تحصیلی و روش‌های تدریس در دانشجویان با سبک‌های شناخت مستقل وابسته به زمینه.
استوار، نگار؛ غلامی­آزاد، سهیل و مصرآبادی، جواد. (1391). تاثیر آموزش طبقه­بندی­شده بر شناخت، فراشناخت و مهارت­های یادگیری دروس ریاضی.
استیک، دیبوراجی. (1380). انگیزش برای یادگیری، ترجمه­ی رمضان حسن‌زاده. مشهد: دنیای پژوهش.
اسلامیان،حسن؛ سعیدی رضوانی، محمود. (1392). مقایسه تأثیر روش-های آموزشی مباحثه گروهی وسخنرانی بر یادگیری دانش­آموزان.
اصابت طبری، عصمت. (1379). بررسی تأثیر روش‌های فعال تدریس بر خلاقیت فراگیران. دانشگاه آزاد تهران مرکز.
البرز، شیرین. (1380). رابطه بین انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی. دانشگاه شیراز.
بهرامی، فاطمه. (1380). مقایسه میزان تأثیر روش تدریس بحث گروهی با روش تدریس سخنرانی بر پیشرفت تحصیلی و مهارت‌های ارتباطی دانشجویان. دانشگاه اصفهان.
جوزانی، کمال و سعدی­پور، اسماعیل. (1392). بررسی تأثیر روش­های آموزش فعال و سنتی بر انگیزه دانش­آموزان پایه دوم دبیرستان در درس انگلیسی.
جویس، بروس؛ کالهون،امیلی و هاپکینز، دیوید. (1388). الگوی یادگیری ابزارهایی برای تدریس. ترجمه دکتر محمود محمودی و لطفعلی عابدی.تهران: سمت.
خندقی، مقصود. (1392). تأثیر سبک یادگیری دانشجویان بر سبک تدریس مرجح آنان. فصلنامه روان­شناسی تربیتی، شماره 28،سال نهم.
ریچاردسون، دیوید. (1385). روش‌های تدریس پیشرفته. ترجمه دکتر هاشم فردانش. تهران: انتشارات سمت.
سلمانی‌مقدم، زهرا. (1380). بررسی رابطه‌ی وضعیت خود درگیروکاردرگیر باانگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز.
سیف، علی اکبر. (1386). سنجش فرآیند و فرآورده یادگیری: روش‌های قدیم و جدید. تهران: نشر دوران.
سیلور، جان. (1380) .برنامه‌ریزی درسی برای تدریس و یادگیری بهتر. ترجمه‌ی خویی‌نژاد. انتشارات آستان قدس رضوی.
شجاع نوری، فروغ و شکری، فرزانه. (1392). مقایسه تأثیر آموزش پژوهش­محور، آموزش­محورو آموزش-پژوهش­محور بر مهارت­های طلبه­های حوزه­های علمیه خواهران. فصلنامه روان شناسی تربیتی، شماره 30،سال نهم.
شعبانی، حسن. (1384). مهارت‌های آموزشی. تهران: انتشارات سمت.
صفوی، امان اله. ( 1382). روش‌ها، فنون و الگوهای تدریس. تهران: انتشارات سمت.
فاطمی، احمد. (1393). رابطه بین جو روانی اجتماعی کلاس با بکارگیری روش­های فعال تدریس و پیشرفت تحصیلی. مقاله نخستین همایش ملی علوم تربیتی و روان­شناسی.
کارشکی،حسین. (1393). نقش آگاهی معلمان از روش­های نوین تدریس و انگیزش شغلی بر پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان. اولین کنفرانس سراسری توسعه پایدار در علوم تربیتی و روان­شناسی.
کرمی، مرتضی؛ محمدزاده قصر، اعظم و افشاری، معصومه. (1391). تأثیر یادگیری تعاملی بر پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان دبیرستانی مشهد.
محمدی، فرزانه. (1385). نقش روش‌های تدریس فعال و کاربردی در فرآیند آموزش به­عنوان کارآمدترین روش مدیریت کلاس آموزش و پرورش، زاهدان.
ملکی، حسن. (1393). مقایسه اثربخشی روش­های تدریس مشارکتی و بارش مغزی بر کفایت اجتماعی. فصلنامه روان­شناسی تربیتی، شماره 32،سال دهم.
مومنی، حسین ؛ جلالی، سعید. (1393). تأثیر روش تدریس همیاری بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان پسر در درس مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی. اولین کنفرانس سراسری توسعه پایدار در علوم تربیتی و روان­شناسی
میلر،ماری. (1380). راهنمای تدریس در دانشگاه‌ها. ترجمه­ی ویدا میری. تهران: انتشارات سمت
یاریاری، فریدون؛ کدیور، پروین. (1388). تأثیر روش­های یادگیری تعاملی بر اعتمادبه نفس و مهارت-های اجتماعی دانش­آموزان دبیرستانی. مجله روان­شناسی دانشگاه تبریز،شماره10.
یزدیان­پور، ندا؛ یوسفی، علیرضاو حقانی، فریبا. (1389). تأثیرآموزش از طریق تعامل بر پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان دختر در پایه سوم تجربی فولادشهر. مجله دانش و پژوهش شماره 22.
Alexander, G. & Van Wyk, M. (2012). Exploring the value of cooperative learning in enhancing teaching in integrated school environments of the Northern Cape province. Journal of Procedia Social and Behavioral Science, 47, 1945-1949
Atkinson, J. w. & Birch. D. C. (1978). An introduction to motivation. NewYork: D.Van Nostrand.
Beck, E.  C. (2008). Understanding Educational Changer: A System Model Approach, Second North American Conference on the Learning Paradigm, P.109
Dörnyei, Z. & Csizér, K. (1998). Ten commandments for motivating language learners: an empirical study. Language Teaching Research, 2, 203-229.
Effandi, Z. & Zanaton, I. (2007). Promoting Cooperative Learning in Science and Mathematics Education: A Malaysian perspective. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 3(1), 35-39.
Fischer, S. & Shachar, H. (2004). Cooperative Learning and the achievement of motivation and
Perceptions of student in 11th grade chemistry classes. Journal of Learning and Instruction, 14(2), 69-87.
Gardner, Robert. C. (2009). Teachers motivation, classroom strategy use, students motivation and second language achievement, 31-34.
Gillies, R M. (2003). The Effect of Cooperative Learning on Junior High School Student during Small Group. Journal of Learning and Instruction, 14, 197-213.
Glickman, A. (1991). Instructional models, Strategies, Methods and Skills. http://www.newhorizons.org.Learining – in medicine vol 3.
Gokkurt, B. Dundatr, S. Soylu, Y. & Akgun, L. (2012). The effects of Learning together Technique which is based on cooperative Learning on students achievement in mathematics class. Journal of Procedia Social and Behavioral Sciences, 46, 3431-3434.
Hall, R. H. & O’Donnell, A. M. (1996). Cognitive and Affective Outcomes of Learning from Knowledge Maps. Contemporary Psychologist, 21, 94-101.
Hmieleski, K. M. Traver, H. A. & Michael, J. Kalsher. (2003). Teaching and learning styles in training and development. Htt://www.hemielesk.com.
Jacques, S. R. (2001).Preferences for instructional activities and motivation: A comparison of student and teacher perspectives. In Z. Dörnyei & R. Schmidt (Eds.), Motivation and second language acquisition. Honolulu: University of Hawaii Second Language Teaching and Curriculum Center.
Karen, T. (2009). Optimizing ICT Effectiveness in Instruction and Learning Multilevel Transformation Theory and a Pilot project in Secondary Education, Journal of Computers &Education, 24-55.
Lee, Y. & Nelson, D. W. (2005). Viewing or Visualizing Which Concept Map Strategy Works Best On Problem- solving Performance. British Journal of Educational Technology, 36, 193-203.
Leondari, A. (1998). Syngollitov. E. Kiosseoglu. G An academic achievement, motivation and future selves. J Educ stud.
Madrid, D. (2002). “The Power of the FL Teacher’s Motivational Strategies”. Cauce, 25.
Pedró, F. (director), Lloret, T. Carrasco, S. Plandiura, R. Mominó J. M. Meneses, J. (2008). El professorat de Catalunya. Barcelona: Fundació Jaume Bofill.
Marilena,p. (2007). Students motivation and achievement and teachers practices in the classroom.60-63. Michele T. Cook. The effectiveness of constructivist science instructional
Nanthini, v. (2012). Success prediction of students by integrating communication skills with achievement motivation and personality, 1754-1759.
methods on high school students motivation. Welden univercity 2007.
Nichols, J. D. (2002). The Effect of Cooperative Learning on Student Achievement and Motivation In a High School Geometry Class Contemporary. Educational Psychology, 21, 467-476.
Schmidt, R. & Watanabe, Y. (2001). “Motivation, strategy use and pedagogical preferences in foreign language learning”. In Z. Dörnyei & R. Schmidt(eds.), Motivation and second language acquisition. Honolulu: University of Hawaii Second Language Teaching and Curriculum Center.
Servet, C. Kubra, A. & Esra, B. (2013). Implementing cooperative Learning in the Language Classroom: opinions of Turkish teachers of English. Journal of Procedia Social and Behavioral Sciences, 70, 1852-1859.
Sumita, R. (2012). Construction of achievement motivation scale. christ college of education banglor-29.
Sockett, h. (1988). Education and will: Aspects of personal capability. American journal of education, 96, 195-214.
Weiner. B. (1989). Theory of motivation and emotion. New York: Springer-Verlag.
Winston, Vaughan. (2002). Effect of Cooperative Learning on Achievement and Attitude Among Student of Color. Journal of Educational Research, 95, 220-229.
Yang, Liu, F. (2005). The study of interactions and attitudes of third-grade students Learning information technology via a cooperative approach. Computers in Human Behavior, 21, 45- 72.
Zahara, Aziz. & Anowar, Hosein. (2010). A comparison of cooperative Learning and conventional teaching on students’ achievement in secondary mathematics. Journal of Procedia Social and Behavioral Sciences, 9, 53-62.