جلیل یونسی
چکیده
ارزیابی اثربخشی مداخلات رفتاری در موقعیتهای مختلف آموزشی و درمانی در طرحهای آزمایشی نیازمند شناسایی ساختار دادههای جمعآوری شده و روشهای مناسب تجزیه و تحلیل دادهها است. با توجه به اینکه محققان برای تحلیل دادههای طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل در نمونههای زوجی عمدتاً از تحلیل کوواریانس استفاده میکنند در این مقاله ...
بیشتر
ارزیابی اثربخشی مداخلات رفتاری در موقعیتهای مختلف آموزشی و درمانی در طرحهای آزمایشی نیازمند شناسایی ساختار دادههای جمعآوری شده و روشهای مناسب تجزیه و تحلیل دادهها است. با توجه به اینکه محققان برای تحلیل دادههای طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل در نمونههای زوجی عمدتاً از تحلیل کوواریانس استفاده میکنند در این مقاله با یک مثال تحقیقی از دادههای جمعآوری شده از یک طرح آزمایشی پیشآزمون- پس آزمون با گروه کنترل، کاربرد و دقت نتایج تحلیل کوواریانس و رویکرد مدل وابستگی متقابل بازیگر- شریک (APIM) مقایسه شده است. نتایج نشان داد که مدل APIM شامل اطلاعات اضافه-تری نسبت به تحلیل کوواریانس است؛ مدل APIM این امکان را ایجاد میکند که بتواند اثرات بازیگر و شریک را برآورد کرده و در تفسیر و نتیجهگیری مدنظر قرار دهد. زمانی بین نتایج این دو روش تناقض مشاهده میشود که سطح معناداری رد یا قبول فرضیه به سطح بحرانی 05/0 نزدیک است و در این موارد باید برای تفسیر و نتیجهگیری نهایی بسیار محتاطانه عمل کرد. در مواردی که سطح معناداری با 05/0 فاصله زیادی دارد، مشکلی ایجاد نشده و نتایج دو رویکرد همسو هستند. تغییر در تمرکز بر واحد تجزیهوتحلیل، به محققان امکان مطالعۀ فرآیندهای غالباً پیچیده و فرایندهای زیربنایی تعاملات اجتماعی را با روایی بسیار بیشتری فراهم میکند.
محبوبه سلیمانپور؛ سید محمد حسین رضوی؛ سید عماد حسینی؛ سعید امیرنژاد؛ ابراهیم علیدوست قهفرخی
چکیده
هدف از این پژوهش پیوند بازی، آموزش و پرورش در مهدهای کودک: طراحی مدل بر اساس نظریه داده بنیادبود. روش تحقیق تحلیلی بوده که بدین منظور از روششناسی کیفی استفاده شد. استراتژی تحقیق، استفاده از نظریه برخاسته از دادهها بود. مشارکتکنندگان در تحقیق 15 نفر شامل حوزه مدیریت ورزشی، مسئولین و دبیران مهدهای ورزشی بودند، و استراتژی نمونهگیری ...
بیشتر
هدف از این پژوهش پیوند بازی، آموزش و پرورش در مهدهای کودک: طراحی مدل بر اساس نظریه داده بنیادبود. روش تحقیق تحلیلی بوده که بدین منظور از روششناسی کیفی استفاده شد. استراتژی تحقیق، استفاده از نظریه برخاسته از دادهها بود. مشارکتکنندگان در تحقیق 15 نفر شامل حوزه مدیریت ورزشی، مسئولین و دبیران مهدهای ورزشی بودند، و استراتژی نمونهگیری در بخش کیفی هدفمند و با حداکثر تنوع یا ناهمگونی بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل محتوای مصاحبهها و کدگذاری استفاده شد. ابزار تحقیق مصاحبه باز بود و نتایج بر مبنای سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. یافتهها نشان داد عوامل سیاسی، عوامل اقتصادی، عوامل بینالمللی، عوامل محیطی، عوامل بازاریابی، عوامل درون سازمانی، بعد آموزش،عوامل شخصی مدیریت، خلاقیت و نوآوری، امکانات و تسهیلات، تغییر فنآوری، نیروی کار عوامل علّی بودند. عوامل زمینهای شامل عوامل انسان محور، پشتیبانی، عوامل مدیریتی کلان، سیاستهای حمایتی و مالی،ارتباطات، درآمد، عوامل قانونی بود. همچنین عوامل مداخلهگر مشکلات اقتصادی، مشکلات سیاسی، مسائل فرهنگی-اجتماعی، ضعف مدیریتی (سازمانی)، ضعف ساختار اطلاعاتی،ضعف نگرش،مشکلات حرفهای، مسائل و معضلات ساختاری،ضعف علمی بود. راهبردهای حمایتی، راهبردهای مدیریتی، راهبردهای ساختاری، راهبردهای حرفهای مدل مدیریت ایجاد و راه اندازی مهدهای ورزشی را تشکیل دادند. پیامدهای اجتماعی، پیامدهای حرفهای، پیامدهای روحی و روانی، پیامدهای اقتصادی، پیامدهای ورزشی، اشتغال زایی پیامدهای حاصل از پژوهش حاضر را تشکیل دادند. در نهایت عوامل مدیریتی، عوامل ساختاری،عوامل اقتصادی پدیدههای محوری را تشکیل دادند.
سیده خدیجه مرادیان گیزه رود؛ عزت اله قدم پور؛ مسعود صادقی؛ فیروزه غضنفری؛ محمد عباسی
چکیده
در دهۀ اخیر با توجه به سهم مؤثر طرد همسالان در مشکلات روانشناختی کودکان که گاهی به آینده نیز تعمیم پیدا می کرد، این سازه در ادبیات پژوهشی به شکلی بسیار جدّی تر پا به عرصۀ وجود گذاشته است. هدف اصلی پژوهش حاضر تدوین مدل ساختاری طرد همسالان بر پایۀ یک طرح پژوهشی آمیخته (کمّی - کیفی) بود. در قسمت کیفی با تکیه بر نظرات متخصصین تعلیم و تربیت ...
بیشتر
در دهۀ اخیر با توجه به سهم مؤثر طرد همسالان در مشکلات روانشناختی کودکان که گاهی به آینده نیز تعمیم پیدا می کرد، این سازه در ادبیات پژوهشی به شکلی بسیار جدّی تر پا به عرصۀ وجود گذاشته است. هدف اصلی پژوهش حاضر تدوین مدل ساختاری طرد همسالان بر پایۀ یک طرح پژوهشی آمیخته (کمّی - کیفی) بود. در قسمت کیفی با تکیه بر نظرات متخصصین تعلیم و تربیت و آموزگاران پایۀ ششم و نیز پیشینۀ پژوهشی مدل ساختاری عوامل مؤثر بر طرد همسالان با تکیه بر روش مثلث سازی طراحی گردید. بدین صورت که در آن متغیرهای مکنون ضعف های خانوادگی، ضعف در درک دیگران و ضعف در زبان و تعامل به صورت غیر مستقیم، و سازه های مشکلات روانشناختی، ضعف های تحصیلی، و عدم جذابیت ظاهری به صورت مستقیم بر طرد همسالان تاثیر می گذاشتند. در قسمت کمّی، جامعۀ مد نظر شامل کلیۀ دانشآموزان دبستانی شهر کرمانشاه در سال 97- 1396 بود که تعداد 311 نفر از ایشان به عنوان نمونه و به صورت خوشهای تصادفی انتخاب شدند و به ابزاری محقق ساخته پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده شد. بعد از تایید روائی و پایائی مدل مفهومی، نتایج برازش مدل نشان دهندۀ تایید آن بود. در مجموع می توان گفت که نتایج پژوهش حاضر می تواند الهام بخش اولیا، آموزگاران و سیاست گذاران آموزشی باشد و آن ها را در فرایند پیگیری و یا درمان کمک شایانی بنماید.
روانشناسی یادگیری
عنایت اله زمانپور
چکیده
پس از پاندمی (دنیاگیری) کووید-۱۹ کلاسهای دانشگاهها مدتی تعطیل شد ولی بلافاصله با تصمیم فوری مسئولین دانشگاهها اراده بر این شده که کلاسها بهصورت مجازی و الکترونیکی برگزار شود؛ این خواست بهنوعی بر دانشجویان تحمیل شد بدون آنکه بررسی شود که آیا دانشجویان با این شیوه همراهی لازم را دارند یا نه. هدف پژوهش حاضر تعیین میزان آمادگی ...
بیشتر
پس از پاندمی (دنیاگیری) کووید-۱۹ کلاسهای دانشگاهها مدتی تعطیل شد ولی بلافاصله با تصمیم فوری مسئولین دانشگاهها اراده بر این شده که کلاسها بهصورت مجازی و الکترونیکی برگزار شود؛ این خواست بهنوعی بر دانشجویان تحمیل شد بدون آنکه بررسی شود که آیا دانشجویان با این شیوه همراهی لازم را دارند یا نه. هدف پژوهش حاضر تعیین میزان آمادگی دانشجویان برای یادگیری در بستر الکترونیکی و تأثیر این عوامل بر پیشرفت تحصیلی است. در پژوهش حاضر عوامل متعددی بهمنظور تبیین پیشرفت تحصیلی دانشجویان در آینده مطالعه شده است که برخی از آنها به ویژگیهای شخصیتی فرد یادگیرنده (دانشجو) برمیگردد ازجمله عامل وظیفهشناسی ، خودتنظیمی ، تابآوری تحصیلی و نیز برخی به نگرش ایشان برمیگردد ازجمله نگرش به فناوریهای دیجیتال و نگرش به سامانه یادگیری الکترونیکی . پس از الکترونیکی کردن ابزار پژوهش بهصورت الکترونیکی، در اختیار دانشجویان درس آمار استنباطی دوره کارشناسی پس از پایان تدریس قرار گرفت. در راستای تحلیل روابط چندگانه بین متغیرها از مدل معادلات ساختاری با استفاده از روش کمترین مربعات جزئی بهره برده شده است و از مهمترین نتایج میتوان به عدم معناداری تأثیر وجدانی و معناداری مستقیم تابآوری و خودتنظیمی بر پیشرفت تحصیلی دانشگاهی اشاره کرد. به دنبال نتایج این پژوهش پیشنهادهایی برای فراگیران الکترونیکی دانشگاهها و مسئولین ارائه شده است.
مهتاب چنگایی؛ حسین سلیمی بجستانی؛ کیومرث فرحبخش؛ آسیه شریعتمدار؛ نور علی فرخی
چکیده
ﭼﮑﯿﺪه این ﭘـﮋوﻫﺶ با هدف ﺗـﺪوﯾﻦ الگوی مفهومی مشروطی تحصیلی بر اساس تجارب زیسته دانشجویان مشروط و متون پژوهشی با روش تحقیق کیفی پدیدار شناسی انجام شد. به این منظور ۱۲ مصاحبه نیمه ساختاریافته با ۱۰ دانشجوی زن و۲ دانشجوی مرد که در وضعیت مشروطی تحصیلی بودند، بصورت نمونه گیری هدفمند بعمل آمد. مصاحبه های ضبط شده بصورت مکتوب و با روش ...
بیشتر
ﭼﮑﯿﺪه این ﭘـﮋوﻫﺶ با هدف ﺗـﺪوﯾﻦ الگوی مفهومی مشروطی تحصیلی بر اساس تجارب زیسته دانشجویان مشروط و متون پژوهشی با روش تحقیق کیفی پدیدار شناسی انجام شد. به این منظور ۱۲ مصاحبه نیمه ساختاریافته با ۱۰ دانشجوی زن و۲ دانشجوی مرد که در وضعیت مشروطی تحصیلی بودند، بصورت نمونه گیری هدفمند بعمل آمد. مصاحبه های ضبط شده بصورت مکتوب و با روش کولایزی تجزیه وتحلیل گردید. هم چنین ۲۵ متن پژوهشی مرتبط با موضوع با روش تحلیل محتوا تجزیه وتحلیل شد. بطور کلی ۶ مضمون عوامل فردی، خانوادگی، آموزشی، اقتصادی- اجتماعی وراهبرد های مقابله ای غیر انطباقی با ۲۵ زیر مضمون از تحلیل ها بدست آمد که با سازماندهی آنها در قالب پیشایندهای(علّی، مداخله گر، زمینه ای) مشروطی، راهبردها/ واکنش ها و پیامدها، الگوی مفهومی مشروطی تدوین گردید. با توجه به الگوی حاصله، به نظر می رسد درصورت استمرار شرایط و عدم مداخله، مشکل عدم موفقیت تحصیلی دانشجویان هم چنان تداوم یافته و حتی تشدید شود. برای کمک به چنین دانشجویانی برای خروج از این چرخه، مداخلات چند بعدی و از جمله مشاوره های روان شناختی پیشنهاد می گردد.
روانشناسی یادگیری
محدثه مظاهری؛ محمود حیدری؛ جلیل فتح آبادی؛ شهلا پاکدامن
چکیده
چکیدههدف از پژوهش حاضر بررسی نقش تبیین کنندگی شیوه های فرزندپروری در پیش بینی خودناتوان سازی ادعایی دانشجویان با در نظر گرفتن نقش میانجیگری خودکارآمدی است. روش مطالعه، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان دانشگاه شهیدبهشتی تهران است، که 373 نفر از آنها به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. و مقیاس خودناتوانسازی ...
بیشتر
چکیدههدف از پژوهش حاضر بررسی نقش تبیین کنندگی شیوه های فرزندپروری در پیش بینی خودناتوان سازی ادعایی دانشجویان با در نظر گرفتن نقش میانجیگری خودکارآمدی است. روش مطالعه، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان دانشگاه شهیدبهشتی تهران است، که 373 نفر از آنها به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. و مقیاس خودناتوانسازی جونز و برگلاس ( 1978) ، پرسشنامه خودکارآمدی شرر و همکاران (1982) و پرسشنامه ادراک از شیوههای فرزندپروری بامریند (1949) بر روی آنها اجرا گردید. به منظور بررسی فرضیهها از روش آزمون معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان داد که شیوه فرزندپروری مقتدرانه به طور مستقیم بر روی خودکارآمدی اثر مثبت و شیوه فرزندپروری مستبدانه به طور مستقیم بر روی خودکارآمدی اثر منفی دارد. همچنین خودکارآمدی اثر مستقیم و منفی معناداری روی خود ناتوان سازی ادعایی دارد و شیوه های فرزندپروری مقتدرانه و مستبدانه از طریق خود کار آمدی اثر غیر مستقیم منفی بر روی خود ناتوان سازی ادعای دارند. در مجموع می توان گفت خودکارآمدی در پیش بینی خودناتوان سازی ادعایی از طرف شیوه های فرزندپروری مستبدانه و مقتدرانه نقش میانجی ایفا می کند. بنابراین ارتقاء و بهبود خودکارآمدی می تواند نقش موثری در جهت پیش گیری و تعدیل استفاده از راهبرد های خودناتوان ساز داشته باشد.
روانشناسی یادگیری
نسترن سادات نقیب الساداتی؛ جواد مصرآبادی؛ ابوالفضل فرید
چکیده
در طول سه دهه اخیر پژوهشگران زیادی به بررسی تفاوت جنسیت در هیجان های تحصیلی پرداختهاند ولی نتایج بسیاری از آنها باهم متناقض بوده است؛ بنابراین انجام یک فراتحلیل جهت دستیابی به یک نتیجه جامع در این زمینه ضروری است. در این راستا هدف پژوهش حاضر ترکیب نتایج حاصل از پژوهشهای موجود در زمینه تفاوت جنسیت در هیجان های تحصیلی است. روش مورداستفاده ...
بیشتر
در طول سه دهه اخیر پژوهشگران زیادی به بررسی تفاوت جنسیت در هیجان های تحصیلی پرداختهاند ولی نتایج بسیاری از آنها باهم متناقض بوده است؛ بنابراین انجام یک فراتحلیل جهت دستیابی به یک نتیجه جامع در این زمینه ضروری است. در این راستا هدف پژوهش حاضر ترکیب نتایج حاصل از پژوهشهای موجود در زمینه تفاوت جنسیت در هیجان های تحصیلی است. روش مورداستفاده این پژوهش فراتحلیل است. جامعه آماری کلیه پژوهشهای منتشرشده در کشور بین سالهای 1370 تا 1400 بود. بعد از بررسی پژوهشهای اولیه بر اساس ملاکهای ورود و خروج، 146 اندازه اثر از 80 پژوهش منتخب وارد فرآیند تحلیل شدند. بهمنظور گردآوری اطلاعات از چکلیست مصرآبادی (1395) و بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها، از اندازهاثر ترکیبی با دو مدل اثرات ثابت و تصادفی، نمودار قیفی و تحلیل حساسیت استفاده شد. در این پژوهش از بین انواع شاخصهای d از شاخص g هجز استفاده شد. نتایج نشان داد که تفاوت بهدستآمده در شاخص هیجان های تحصیلی کل و انواع هیجانها، با توجه به تفسیر معیار d کوهن پایینتر از سطح کوچک است. با توجه به ناهمگنی اندازههای اثر، به تحلیل زیر مؤلفهها پرداخته شد. مبتنی بر اندازههای اثر بهدستآمده بین دختران و پسران در شاخص هیجان های تحصیلی کل و انواع هیجانها تفاوتی وجود ندارد.
روانشناسی یادگیری
سیف اله آقاجانی؛ ساناز عینی؛ ژیلا نیازی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مدلیابی علی اضطراب مدرسه براساس عوامل تنشزای آموزشی و شایستگی آموزشی با میانجی-گری دشواری در تنظیم هیجان در دانشآموزان بود. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان منطقه 1 شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. 240 نفر از دانش آموزان به روش نمونهگیری خوشهای در پژوهش ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر مدلیابی علی اضطراب مدرسه براساس عوامل تنشزای آموزشی و شایستگی آموزشی با میانجی-گری دشواری در تنظیم هیجان در دانشآموزان بود. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان منطقه 1 شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. 240 نفر از دانش آموزان به روش نمونهگیری خوشهای در پژوهش شرکت کردند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای اضطراب مدرسه فیلیپس (1978)، پرسشنامه عوامل تنشزای آموزش معصومی و دشتی (1396)، شایستگی آموزشی دیپرنا و الیوت (1999) و دشواری تنظیم هیجان گراتز و رومر (2004) استفاده شد. دادههای جمعآوریشده با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج مربوط به شاخصهای برازش مدل نیز نشان داد که دشواری در تنظیم هیجان میتواند میانجی روابط بین عوامل تنشزای آموزشی و شایستگی آموزشی با اضطراب مدرسه باشد (01/0>p). بر این اساس میتوان نتیجه گرفت باتوجه به اضطراب و توانایی ضعیف برای مقابله با چالشها در مدرسه، دانشآموزان درمعرض خطر هستند و این یافته میتواند بهعنوان پشتوانه پژوهشی برای مشکلات روانشناختی در نوجوانان و دانشآموزان بهکار رود.
لیلا زمانی کوخالو؛ مژگان سپاه منصور؛ خدیجه ابوالمعالی الحسینی
چکیده
این پژوهش با هدف، تعیین اثربخشی آموزش صلح، بر روابط بینفردی وانگیزهتحصیلی دانشآموزان، بهروش نیمهتجربی با طرح پیش آزمون- پسآزمون با در نظرگرفتن گروه کنترل وپیگیری یکماهه انجام شد. جامعهآماری پژوهش، کلیه دانش-آموزان دختر دوره اول متوسطه منطقه 19، آموزش وپرورش شهرتهران ، درسالتحصیلی 99-98 ، به تعداد بالغ بر5901 نفر بود. ...
بیشتر
این پژوهش با هدف، تعیین اثربخشی آموزش صلح، بر روابط بینفردی وانگیزهتحصیلی دانشآموزان، بهروش نیمهتجربی با طرح پیش آزمون- پسآزمون با در نظرگرفتن گروه کنترل وپیگیری یکماهه انجام شد. جامعهآماری پژوهش، کلیه دانش-آموزان دختر دوره اول متوسطه منطقه 19، آموزش وپرورش شهرتهران ، درسالتحصیلی 99-98 ، به تعداد بالغ بر5901 نفر بود. حجم نمونه آماری پژوهش،40 نفر دانشآموز دورهاول متوسطه بود که بهروش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها، بخش ارزیابی روابط بینفردی و انگیزهتحصیلی ازپرسشنامه شایستگی تحصیلی(ACES)، الیوت ودیپرنا (1999) بود. پس ازاجرای پیشآزمون، گروه آزمایش طی8 جلسه90 دقیقهای بهصورت پیدرپی، براساس پروتکل آموزش صلح محقق ساخته، تحت آموزشصلح قرارگرفته وگروه کنترل، هیچگونه آموزشی دراین زمینه دریافت نکردند. درانتها، هردوگروه درمعرض آزمون ارزیابی روابط بینفردی و انگیزهتحصیلی قرارگرفتند(پسآزمون). پس از گذشت یک ماه مجدداً هر دو گروه درمعرض همان آزمون قرارگرفتند(پیگیری). دادهها بهروش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر وآزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل شد. تحلیل واریانس نشان داد که آموزش صلح 57 درصد تغییرات واریانس نمرات مهارتهای بینفردی و1/46 درصد تغییرات واریانس نمرات انگیزهتحصیلی را تبیین میکند؛ بنابراین میتوان گفت آموزش صلح در افزایش مهارتهای بینفردی و انگیزه-تحصیلی دانشآموزان مؤثر بوده است. و این تأث یر پس از مرحله پیگیری پایدار مانده است(01/0 p<). نتایج این پژوهش حاکی ازضرورت یادگیری چگونه باهم زیستن است. آموزشصلح باتأثیرگذاری مثبت بر روابط بینفردی وانگیزهتحصیلی دانشآموزان، موجب بهبود روابط بینفردی دانشآموزان درمدرسه و افزایش انگیزه به تحصیل درآنان میگردد.