Document Type : Research Paper

Authors

allameh

Abstract

The purpose of this study was to investigate the effect of learning community on social skills and academic achievement of students at Allameh Tabataba'i University in Tehran. Based on the main goal, the method of this study was pre-test, a two-group post-test (for social skills variable) and a two-group post-test (for academic achievement variable). The population of this study was students of Allameh Tabataba'i University Faculty of Psychology of Educational Sciences. Among the statistical population, 14 people were selected as the subjects who were randomly assigned to experimental and control groups. The results of the covariance analysis test for social skills test were significant at 95% confidence level (P <0.05) and showed that the community of learning has an impact on social skills and increases it. The results of t-test showed that there is a significant difference between the level of academic achievement of students in the experimental and control groups, in other words, students who have been trained in the learning community method have had more academic achievement. It is suggested that teachers and educators use this method to improve the level of social skills and academic achievement of students at universities and institutions with community-based learning infrastructure infrastructures.

Keywords

Main Subjects

پورجمشیدی، مریم. مؤمنی راد، اکبر (1394). ابزارها و رسانه‌های حمایت‌کننده از اجتماع یادگیری برخط. همایش ملی شبکه های اجتماعی مجازی: بستری برای آموزش و یادگیری. دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
شاه بیگی، فرزانه و نظری، سمانه. (1390). آموزش مجازی: مزایا و محدودیت‌ها. 6(1)، 54-47.
شکوهی، علی اکبر (1392). رابطه کیفیت برنامه‌های آموزشی با کارآفرینی و موفقیت شغلی کارکنان شرکت بالان صنعت شهر شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
قلاوندی، حسن. علیزاده، معصومه (1392). بررسی عوامل مؤثر بر پدیرش فناوری اطلاعات. گسترش مدل پذیرش فناوری اطلاعات. نشریع علمی پژوهشی فناوری آموزش. جلد9. شماره 3. زمستان 1394. صص 105 تا 113
قهامی، ریحانه. عزتی، محسن (1388). مطالعه تأثیر تفحص گروهی بر رشد مؤلفه‌های مهارت­های اجتماعی دانش‌آموزان دختر پایه ی پنجم ابتدایی ناحیه 5 شهر اصفهان. فصلنامه علمی پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت. سال دوم. شماره 4. تابستان 88. صص 76-63. 
کرامتی، محمدرضا (1386). تأثیر یادگیری مشارکتی بر رشد مهارت­های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی ریاضی. مجله روانشناسی و علوم تربیتی. سال سی و هفتم. شماره 1. ص 55-39.
کشاورز، محسن. رحیمی، محسن. اسماعیلی، زهره (1392). بررسی میزان تأثیر یادگیری الکترونیکی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.  فصلنامه علمی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه. 2(1).
مقامی، حمید رضا (1394). مقایسه تأثیر سه روش آموزش حضوری، الکترونیکی و تلفیقی  بر یادگیری و یادداری، انگیزه پیشرفت تحصیلی و مهارتهای اجتماعی دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی. پایان نامه دکتری رشته تکنولوژی آموزشی. دانشگاه علامه طباطبائی تهران.
مؤمنی راد، اکبر (1392)، «شناسایی عوامل مؤثر بر شکل‌گیری  اجتماع یادگیری در آموزش الکترونیکی و ارائه مدلی برای طراحی آن». رساله دکتری رشته تکنولوژی آموزشی. دانشگاه علامه طباطبائی تهران.  
Alkhalaf, S., Drew, S., & Alhussain, T. (2012). Assessing the impact of e-learning systems on learners: a survey study in the KSA. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 47, 98-104.
Baum, W. (2011). What Is Radical Behaviorism? A Review Of JAY MOORE’s Conceptual Foundations Of Radical Behaviorism. Journal Of The Experimental Analysis Of Behavior. Jan; 95(1):119–126.
Kear, K. (2011). online and social networking communities. New York: Routledge.   http://bytheway.edublogs.org/2014/02/27/kear-2011-online-communities/
Rhema, Amal & Miliszewska, Iwona. (2014). Analysis of Student Attitudes towards E-learning: The Case of Engineering Students in Libya. Issues in Informing Science and Information Technology. 11, 1669—190.
Wang, T. H. (2014). Developing an assessment-centered e-Learning system for improving student learning effectiveness. Computers & Education, 73, 278-289.
Wenger, E. (1998). Communities of practice: managing and identity. Journal of asynchronous learning networks.2 (1), 34-49.