Authors

Islamic Azad University -Roudehen

Abstract

The purpose of this study was to predict high-risk behaviors based on cognitive abilities by mediating motivational structures in high school adolescents in Tehran. A total of 426 girls and boys in Tehran second high school were selected by cluster sampling, and responded to the high risk behaviors questionnaire (Zademohammdi & Ahmadabadi,1390), the motivational structure questionnaire (Cox & Klinger, 2004), and the cognitive abilities questionnaire (Nejati, 1392a). For data analysis, statistical analysis of structural equation modeling using the LISREL software was used. Fit indices indicated the fitting of the conceptual model with the data. Comparative Fit Index (CFI = 0.94), fitting goodness index (GFI = 0.95), fitted goodness softened index (AGFI 0.92), and root mean square error approximation (RMSEA = 0.08). They showed that the model fitted with the gathered data. The findings showed that the motivational structure (adaptive Non-adaptive) mediates the role of the relationship between cognitive abilities and high-risk behaviors. Also, the direct effect of adaptive and non-adaptive motivational structure on risk behaviors was significant. The direct effect of cognitive abilities on the adaptive and non-adaptive motivational structure was significant. Also, cognitive abilities were able to explain 5% of adaptive behavior variance and 28% of non-adaptive behavior variance. In addition, two variables of motivational structure (adaptive and non-adaptive behavior) and cognitive abilities could together predict 20 percent of the variance of risky behaviors.

Keywords

پارسیان، منیژه؛ هاشمیان، کیانوش و ابوالمعالی، خدیجه. (1394). پیش­بینی نگرش به مصرف مواد مخدر در نوجوانان بر اساس عوامل خطرساز تربیتی، خانوادگی با میانجی­گری مهارت حل مسئله اجتماعی. مجله علوم پژوهش اردبیل، 15 (2)، 206-198.
رشید، خسرو. (1394). رفتارهای پرخطر در بین دانش آموزان نوجوان دختر و پسر شهر تهران. فصلنامه رفاه اجتماعی، 15 (57)، 55-31.
ری کاف، تنکو و مارکولایدز، جرج ای. (1393). مبانی مدل یابی معادلات ساختاری با تاکید بر برنامه‌های LISREL ، EQS  و MPLUS، ترجمۀ بلال ایزانلو، محسن دهقانی، مجتبی حبیبی عسگرآباد. تهران: رشد. (انتشار به زبان اصلی، 2006).
زاده محمدی، علی و احمدآبادی، زهره. (1387). هم وقوعی رفتارهای پرخطر در بین نوجوانان دبیرستانی شهر تهران. فصلنامه خانواده پژوهی. 4 (13)، 87-100.
زاده محمدی، علی؛ احمدآبادی، زهره و حیدری، محمود. (1390). تدوین و بررسی ویژگی­های روان­سنجی مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی. مجله رواتپزشکی و روان‌شناسی بالینی ایران، 17 (3)، 225-218.
سلیمانیان، علی اکبر و فیروزآبادی، عباس. (1390). رابطه ساختار انگیزشی با سلامت روان و نگرش به مواد مخدر در دانشجویان. اعتیاد پژوهی. 5 (20): 25-40.
سلیمانیان، علی اکبر؛ گل پیچ، زینب و دررودی، حمید. (1392). مقایسه تاب‌آوری رفتارهای پرخطر بر اساس ساختار انگیزشی در نوجوانان. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 5 (2)، 387-394.
صمیمی، زبیر؛ حیرتی، حبیبه؛ رامش، سمیه و کردتمینی، مسلم. (1395). نقش انگیزش تحصیلی در تبیین رفتارهای پرخطر دانش آموزان اقشار آسیب‌پذیر. فصلنامه سلامت روان کودک، 3 (3)، 95- 85.
ضرغام حاجبی، مجید؛ پورعبدل، سعید و سراوانی، شهرزاد. (1395). مقایسه خودتنظیمی انگیزشی و رفتارهای پرخطر در دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی و دانش­آموزان عادی. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد. 18 (3)، 88-97.
علیزادگانی، فاطمه؛ اخوان تفتی، مهناز و خادمی، ملوک. (1396). بررسی علل گرایش یه رفتارهای پرخطر در دانش­آموزان پسر دبیرستان­های تهران: فصلنامه انتظام اجتماعی. 9 (2)،.103-128
فتحی، یوسف و ذاکری پور، غلامرضا. (1393). شناسایی علل گرایش روان­شناختی نوجوانان به رفتارهای پرخطرو راهکارهای مقابله با آن. فصلنامه علمی- تخصصی دانش انتظامی پلیس پایتخت. 20 (6)، 95-126.
نجاتی، وحید و شیری، اسماعیل. (1392). شواهد عصب­شناختی نقصان کنترل مهاری و تصمیم­گیری مخاطره­آمیز در افراد سیگاری. تحقیقات علوم رفتاری، 11 (1)، 1-9.
نجاتی، وحید. (a 1392). پرسشنامه توانایی­های شناختی: طراحی و بررسی خصوصیات روان­سنجی. فصلنامه تازه­های علوم شناختی. 15 (2)، 11-19.
نجاتی، وحید. (b1392). ارتباط بین کارکردهای اجرایی مغز با تصمیم­گیری پرخطر در دانشجویان. تحقیقات علوم رفتاری، 11 (4)، 270-278.
 
 
Albert, D., Chein, J., & Steinberg, L. (2013). The teenage brain: Peer influences on adolescent decision making. Current directions in psychological science, 22(2), 114-120.
Baskin-Sommers, A; Sommers, I. (2006). The co-occurrence of substance uses and high-risk behaviors. In The Journal of adolescent health: official publication of the Society for Adolescent Medicine 38 (5), 609–611. DOI: 10.1016/j.jadohealth.2005.07.010.
Berthelsen, D., Hayes, N., White, S. L., & Williams, K. E. (2017). Executive function in adolescence: Associations with child and family risk factors and self-regulation in early childhood. Frontiers in psychology, 8, 903.
Brechwald, W. A., & Prinstein, M. J. (2011). Beyond homophily: A decade of advances in understanding peer influence processes. Journal of Research on Adolescence, 21(1), 166-179.
Brown, B. B. (2004). Adolescents’ relationships with peers. Handbook of adolescent psychology, 2, 363-394.
Casey, B. J., Jones, R. M., & Hare, T. A. (2008). The adolescent brain. Annals of the New York Academy of Sciences, 1124(1), 111-126.
Cleveland, M. J., Feinberg, M. E., & Jones, D. E. (2012). Predicting alcohol use across adolescence: Relative strength of individual, family, peer, and contextual risk and protective factors. Psychology of Addictive Behaviors, 26(4), 703.
Cox, W. M., & Klinger, E. (2002). Motivational structure: Relationships with substance use and processes of change. Addictive Behaviors, 27(6), 925-940.
Cox, W. M., & Klinger, E. (2004). Measuring motivation: the motivational structure questionnaire and personal concerns inventory. Handbook of motivational counseling: Concepts, approaches, and assessment, 141-175.
Cox, W. M., & Klinger, E. (Eds.). (2004). Handbook of motivational counseling: Concepts, approaches, and assessment. John Wiley & Sons.
Cox, W. M., & Klinger, E. (Eds.). (2011). Handbook of motivational counseling: Goal-based approaches to assessment and intervention with addiction and other problems. John Wiley & Sons.
Crone, E. A., & Dahl, R. E. (2012). Understanding adolescence as a period of social–affective engagement and goal flexibility. Nature Reviews Neuroscience, 13(9), 636.
De Guzman, M. R., & Bosch, K. R. (2007). High-risk behaviors among youth. Lincoln (NE): University of Nebraska–Lincoln Extension, Institute of Agriculture and Natural Resources.
Eckstrand, K. L., Choukas-Bradley, S., Mohanty, A., Cross, M., Allen, N. B., Silk, J. S., & Forbes, E. E. (2017). Heightened activity in social reward networks is associated with adolescents’ risky sexual behaviors. Developmental cognitive neuroscience, 27, 1-9.
Ernst, M., & Fudge, J. L. (2009). A developmental neurobiological model of motivated behavior: anatomy, connectivity and ontogeny of the triadic nodes. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 33(3), 367-382.
Fadardi, J. S., & Cox, W. M. (2008). Alcohol-attentional bias and motivational structure as independent predictors of social drinkers’ alcohol consumption. Drug & Alcohol Dependence, 97(3), 247-256.
Greene, K., Krcmar, M., Walters, L. H., Rubin, D. L., & Hale, L. (2000). Targeting adolescent risk-taking behaviors: the contributions of egocentrism and sensation-seeking. Journal of adolescence, 23(4), 439-461.
Groman, S. M., James, A. S., & Jentsch, J. D. (2009). Poor response inhibition: at the nexus between substance abuse and attention deficit/hyperactivity disorder. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 33(5), 690-698.
Ivaniushina, V., Alexandrov, D., & Musabirov, I. (2016). The Structure of Students’ Motivation: Expectancies and Values in Taking Data Science Course. Вопросы образования, (4 (eng)).
Kann, L; McManus, T; Harris, W. A.; Shanklin, S. L.; Flint, K. H.; Hawkins, J et al. (2016). Youth Risk Behavior Surveillance - United States, 2015. In Morbidity and mortality weekly report. Surveillance summaries (Washington, D.C.: 2002) 65 (6), 1–174. DOI: 10.15585/mmwr.ss6506a1.
Lindberg, L. D., Boggess, S., & Williams, S. (2000). Multiple Threats: The Co-Occurrence of Teen Health Risk Behaviors.
Luna, B., Marek, S., Larsen, B., Tervo-Clemmens, B., & Chahal, R. (2015). An integrative model of the maturation of cognitive control. Annual review of neuroscience, 38, 151-170.
Richter, M. (2010). Risk behaviour in adolescence. Springer Fachmedien.
Roditis, M., Delucchi, K., Cash, D., & Halpern-Felsher, B. (2016). Adolescents' perceptions of health risks, social risks, and benefits differ across tobacco products. Journal of Adolescent Health, 58(5), 558-566.
Somerville, L. H., Jones, R. M., & Casey, B. J. (2010). A time of change: behavioral and neural correlates of adolescent sensitivity to appetitive and aversive environmental cues. Brain and cognition, 72(1), 124-133.
Victor, E. C., & Hariri, A. R. (2016). A neuroscience perspective on sexual risk behavior in adolescence and emerging adulthood. Development and psychopathology, 28(2), 471-487.
Votta, E., & Manion, I. (2004). Suicide, high-risk behaviors, and coping style in homeless adolescent males' adjustment. Journal of Adolescent Health, 34(3), 237-243.