Document Type : Research Paper

Author

Lecturer of Psychology, Islamic Azad University, South Tehran Branch, Tehran, Iran, e-mail: majidmmozafar@gmail.com

Abstract

This study examines the effectiveness of Tusi’s moral education approach on teachers' attitudes in the moral education process of elementary school students. The research method was quasi-experimental in which pretest-posttest design was used for experimental and control groups. The statistical population included elementary school teachers of Region 2 of Tehran. Sample group including 30 people in the experimental group and 30 people in the control group were selected randomly from subsidiary schools in Region 2 of Tehran. The measuring instrument was attitude measuring questionnaire developed by researchers inclusive of 30 questions with 5-point Likert scale which its reliability was 84.0 based on the retest score and was 85.0 based on Cronbach's alpha. The teachers attended in 8 4-hour training sessions in the form of a workshop. While understanding the attitude, they learned designing lesson plans skills based on the moral education of Tousi. The results showed that cognition and approaches design skills influence on change the human attitude in the process of moral education.

Keywords

ابن مسکویه، احمد بن محمد بن یعقوب. (۱۳۸۵). الهوامل و الشوامل. قاهره: لجنة التألیف و النشر و الترجمه
بناری، علی‌همت، «تربیت اخلاقی و ضرورت نگاهی دوباره به آن» تربیت اسلامی ـ تربیت اخلاقی» (1379)، ص 166-192.
خواجه نصیرالدین طوسی. (۱۳۷۳). اخلاق ناصری، تصحیح وتوضیح مجتبی مینوی و علیرضا حیدری، چاپ پنجم. تهران: انتشارت خوارزمی.
داوودی، محمد. (1389). سیره تربیتی پیامبر و اهل بیت. تهران: انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
سادات، محمدعلی. (1388). اخلاق اسلامی. تهران: وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی
شاملی، عباسعلی. (1389). در تکاپوی رسیدن به مدلی از تربیت اخلاقی در اسلام. تربیت اسلامی تربیت اخلاقی ص 15-45.
شعبانی، زهرا. (۱۳۹۱). فراتحلیل تحول اخلاقی در تحقیقات انجام شده طی سال­های 1365 ـ 1388. دو فصلنامه علمی پژوهشی، پژوهش ونگارش، سال شانزدهم ۱۳۹۱
کیانی، بختیار نصرآبادی.(1390). اهداف، اصول و روش­های تربیت اخلاقی از دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی. پژوهش درتعلیم و تربیت اسلامی، سال نوزدهم، دوره جدید، شماره 12.
لطف­آبادی، حسین. (138۴). روان­شناسی تربیتی. تهران: سمت.
نوروزی، عاطفت دوست. (1390). بررسی تطبیقی دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی وکلبرک. معرفت اخلاقی، سال دوم.
 
Glassman, M. J. (1997). Moral action in the context of social activity. In meeting of the Society for Research in Child Development, Washington, DC.
Haidt, J. (2001). The emotional dog and its rational tail: a social intuitionist approach to moral judgment. Psychological review, 108(4), 814.
Haidt, J. (2001). The emotional dog and its rational tail: a social intuitionist approach to moral judgment. Psychological review, 108(4), 814.
Hoffman, M. L. (2000). Empathy and moral development. New York: Cambridge University Press.
Kohlberg, L. (1969). Stage and sequence: The cognitive-developmental approach to socialization. Rand McNally.
Miller, J. G. (1995). Culture, context, and personal agency: The cultural grounding of self and morality. In meeting of the Society for Research in Child Development, Indianapolis.
Simonson, M. and Maushak, N. (2001). Instructional technology and attitude change. In D. Jonassen (Ed.), Handbook of research for educational communications and technology (pp. 984-1016).Mah way, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.