Authors

1 Assistant Professor of Comparative Studies Higher Education, Institute for Research and Panning in Higher Education

2 Assistant Professor, Department of Higher Education Management Studies, Institute for Research and Planning in Higher Education

Abstract

The aim of this study was to assess thinking styles and goal orientation of students and their relationship with academic performance. This article is descriptive-correlational research and data gathered using questionnaire. Statistical population of the study comprised students studying at Agricultural Colleges of Universities of Tehran, Yasoohj, Ilam, Shahid Bahonar Kerman, and Razi Kermanshah, which a sample of 247 students was randomly selected. Data were analyzed using descriptive and inferential statistics, conducting SPSS. Thinking styles grouped in five dimensions including function, form, level, scope, and leaning and goal orientation in two dimensions. The findings revealed that there were differences between male and female students on some aspects of thinking styles and goal orientations. The findings revealed that among thinking styles, global and executive and among goal orientation, performance-oriented had the most positive effects on academic performance.

Keywords

باباعلی، فاطمه. (1384). مقایسه سبک‌های تفکر و رابطه آن با خلاقیت دانشجویان. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا (ع).
باقری، اصغر و پیرموذن، سحر. (1395). بررسی روحیه کارآفرینی دانشجویان رشته کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی. کنگره ملی آموزش عالی ایران.
جوادی علمی، لیلا. (1389). تدوین مدل موفقیت تحصیلی براساس سبک­های تفکر دانشجویان دانشگاه بجنورد. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
جهانشاهی، ناهید و ابراهیم قوام، صغری (1385). بررسی تطبیقی رابطه بین سبک تفکر با سن، جنسیت، رشته تحصیلی و میزان تحصیلات در معلمان مقاطع سه گانه ابتدایی، راهنمایی و متوسطه. روانشناسی تربیتی، دوره 2، شماره 5، ص 58-37.
رضایی، علی محمد؛ جهان، فائزه و رحیمی، معصومه (1395). عملکرد تحصیلی: نقش اهداف پیشرفت و انگیزه پیشرفت. روانشناسی تربیتی، دوره 12، شماره 42، ص 171-155.
رضائی، اکبر. (1388). نقش باورهای معرفت شناختی، سبک­های تفکر، راهبردهای یادگیری در عملکرد تحصیلی دانشجویان. فصلنامه علمی پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز، سال چهارم، شماره 16، ص 204-188.
زرافشانی، کیومرث؛ شرفی، لیدا؛ بیناییان، اکرم؛ ملک حسینی، افسانه؛ نوروزی، مرضیه و حیدری، حسین. (1395). بررسی علل انصراف دانشجویان از تحصیل؛ مورد دانشگاه رازی کرمانشاه. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، دوره 22، شماره 1، ص 19-4.
سلیمان­پور، محمدرضا و حسینی، محمود. (1390). بررسی مقایسه‌ای دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد پیرامون توسعه کارآفرینی در آموزش عالی کشاورزی (مطالعه موردی استان تهران). پژوهش‌های ترویج و آموزش کشاورزی، 4(1)، 26-15.
شکری، امید؛ کدیور، پروین، فرزاد، ولی الله و دانشورپور، زهره. (1385). رابطه سبک­های تفکر و رویکردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان. تازه­هایعلومشناختی، سال 8، شماره 2، ص 52-44.
صیف، محمدحسین. (1395). تدوین مدل علّی تعلل ورزی تحصیلی بر اساس جهت گیری هدف تحصیلی با نقش واسطه‌ای درگیری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیل. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، سال چهارم، شماره ششم، ص 117-103.
عاشوری، جمال؛ آزادمرد، شهنام؛ جلیل آبکنار، سیده سمیه و معینی­کیا، مهدی. (1392). الگوی پیش­بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس راهبردهای شناختی و فراشناختی، جهت‌گیری هدف­های پیشرفت و هوش معنوی در درس زیست شناسی. مجله روانشناسی مدرسه، سال دوم، شماره 4، ص 136-118.
کرمی دارابخانی، رؤیا؛ آگهی، حسین؛ شیری، نعمت الله و غلامی، مصیب. (1391). نقش سبک­های تفکر در خلاقیت دانشجویان کشاورزی (مطالعه موردی دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه). ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دوره دوم، شماره 1.
مشتاقی، سعید؛ میرهاشمی، مالک و شریفی، حسن­پاشا. (1392). بررسی نقش سبک‌های فرزندپروری ادراک شده در جهت گیری هدف پیشرفت دانش آموزان. یافته‌های نو در روان شناسی، سال هشتم، شماره 26، ص 52-39.
نظری­فر، فرهاد؛ ابوالقاسمی نجف آبادی، مهدی؛ کمالی، هادی و حسینی هفشجانی، تورج. (1389). کارکرد سبک‌های تفکر و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان دانشکده‌های فنی – مهندسی و روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. برنامه ریزی درسی- دانش و پژوهش در علوم تربیتی، شماره بیست و پنجم، ص 20-1.
Adell, M. A. (2002). Strategies for improving academic performance in Adolescents. Madrid: Piramide.
Ames, R. (1983). Teachers' attributions for their own teaching. Teacher and student perceptions: Implications for learning, 105-124.
Asuquo, I. M., & Kalu, I. M. Goal Orientation, Adaptive Learning Strategies and Academic Achievement of Community Health Students in Primary Health Care.
Bernardo, A. B., Zhang, L. F., & Callueng, C. M. (2002). Thinking styles and academic achievement among Filipino students. The journal of Genetic psychology, 163(2), 149-163.
Bulus, M. (2016). Predictive Analysis Among Thinking Styles, Goal Orientations and Academic Achievement of Student Teachers. YUKSEKOGRETIM DERGISI, 6(2), 62-71.
Cano-Garcia, F., & Hughes, E. H. (2000). Learning and thinking styles: An analysis of their interrelationship and influence on academic achievement. Educational Psychology, 20(4), 413-430.
Ebenuwa-Okoh, E. E. (2010). Influence of age, financial status, and gender on academic performance among undergraduates. Journal of Psychology, 1(2), 99-103.
Elliot, A. J., & McGregor, H. A. (2001). A 2× 2 achievement goal framework. Journal of personality and social psychology, 80(3), 501.
Elliott, E. S., & Dweck, C. S. (1988). Goals: An approach to motivation and achievement. Journal of personality and social psychology, 54(1), 5.
Fatemi, M., & Heidarie, A. (2016). Relationship between Thinking Styles and Academic Achievement of the Students. International Journal of Humanities and Cultural Studies (IJHCS) ISSN 2356-5926, 2(4), 1353-1361.
Fer, S. (2005). Validity and Reliability of the Thinking Styles Inventory. Educational Sciences: Theory & Practice, 5(1).
Furnham, A., Chamorro-Premuzic, T., & McDougall, F. (2003). Personality, cognitive ability, and beliefs about intelligence as predictors of academic performance. Learning and Individual Differences, 14(1), 47-64.
Grigorenko, E. L., & Sternberg, R. J. (1997). Styles of thinking, abilities, and academic performance. Exceptional children, 63(3), 295-312.
Güler, M. (2017). The Effect of Goal Orientation on Student Achievement. In The Factors Effecting Student Achievement (pp. 291-307). Springer International Publishing.
Horak, E., & Du Toit, J. W. (2002). A study of the thinking styles and academic performance of civil engineering students. Journal of the South African Institution of Civil Engineering, 44(3), 18.
Ko, K., Atwater, D., & Gwin, C. (2011). When Academic Performance Alone Is No Longer Enough. Business Education Digest, (18).
Mangal, S.K. (2005). Advanced educational psychology. New Delhi: Prentice Hall of India Ltd.
Mattern, R. A. (2005). College students’ goal orientations and achievement. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 17(1), 27-32.
Moller, A. C., & Elliot, A. J. (2006). The 2× 2 achievement goal framework: An overview of empirical research. Focus on educational psychology, 307-326.
Pintrich, P. R., & Schunk, D. H. (2002). Motivation in education: Theory, research, and applications (2nd Ed.). Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Sternberg, R. J. (1994). Thinking styles: Theory and assessment at the interface between intelligence and personality.
Sternberg, R.J. (2003). Thinking styles. New York: Cambridge University Press.
Urtel, M. G. (2008). Assessing academic performance between traditional and distance education course formats. Journal of Educational Technology & Society, 11(1).
Zainalipour, H., Zarei, E., & Dayeripour, F. (2012). A study of individual factors influencing on academic achievement motivation in higher-school female students. Journal of Educational and Management Studies, 2 (2), 43, 47.
Zhang, L. F. (2001). Approaches and thinking styles in teaching. The Journal of Psychology, 135(5), 547-561.
Zhang, L. F. (2002). Thinking styles: Their relationships with modes of thinking and academic performance. Educational Psychology, 22(3), 331-348.