Document Type : Research Paper

Authors

1 Associate Professor, Department of Psychology, Bu Ali Sina University

2 M.A. in Educational Psychology, Bu Ali Sina University

Abstract

The aim of this research is toinvestigate the influence of mental states instruction on the moral judgment in the 5th grade female primary students of Hamedan. This research is a semi-experimental one with pre-test and post-test control group. The research population is all of the 5th grade female primary students in the academic year 1393-94 from which 75 students were chosen, by random cluster sampling, from Education Organization of Hamedan, Region 2, then were randomly replaced in one control group and several 15-peson groups. Learning of mental states for each tentative group was considered in 3 sessions. In this ground, control group received no training. The tool of research was moral judgment questionnaire of Sinha and Verma (1998). Data were analyzed by covariance analysis. With regard to value of chi- , the effect size is 66% which represents a strong impact of mental states learning on moral judgment increase.

Keywords

 
بیابانگرد، اسماعیل. (1384). روان‌شناسی نوجوانان. تهران:دفتر فرهنگ.
جهانگیرزاده، محمدرضا. (1390). دیدگاه‌های تحولی شناختی در رشد اخلاقی. فصلنامه معرفت اخلاقی، شماره چهارم ص 101-122.
سمائی، سهیلا؛ ضیایی، مریم؛ خداپناهی، محمد کریم و حیدری، محمود. (1391). بررسی تأثیر انواع هیجان‌های منفی بر قضاوت اخلاقی در بین دانشجویان دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی. فصلنامه تازه‌های علوم شناختی، سال 14، شماره 2، تابستان 1391
سین‌ها، دور و وارما، میرا. (1998). آزمون قضاوت اخلاقی (MJT). ترجمه ابوالفضل کرمی. (1385)، تهران: روان تجهیز سینا.
ضیایی، مریم؛ خداپناهی، محمد کریم؛ حیدری، محمود و کشوری، فاطمه. (1388). بررسی تأثیر القاء هیجانی بر سرعت قضاوت‌های اخلاقی شخصی و غیرشخصی. مجله علوم رفتاری، 7، ص 155- 163.
عبدالله زاده رافی، مهدی؛ بهرامی، هادی و میرزمانی بافقی، سید محمود. (1389). تحول نظریه ذهن دانش آموزان عقب‌مانده ذهنی و ارتباط آن با تعداد خواهران و برادران. مجله روان‌شناسی، ص 19-27.
قمرانی، امیر؛ البرزی، شهلا و خیر، محمد. (1385). بررسی روایی و اعتبار آزمون نظریه ذهن در گروهی از دانش آموزان کم‌توان ذهنی و عادی شهر شیراز. مجله روان‌شناسی، سال 10، 199-181.
Flavell, J. H. (1999). Cognitive development: Children’s knowledge about the mind. Annual Review of Psychology, 50
Greene, J. D. (2001). Why are VMPC patients more utilitarian? A dual-process theory of moral judgment explains. TRENDS in Cognitive Sciences, 11, 322-23.
Greene, J. D., Morelli, S. A., Lowenberg, K., Nystrom. L. E., & Cohen, J. D. (2008). Cognitive load selectively interferes with utilitarian moral judgment. Cognition, 107, 1144-54.1–5
Horberg, E. J., Oveis, C., Keltner, D., & Cohen, A. B. (2009). Disgust and moralization of purity. Journal of Personality and social Psychology, 97, 963-968.
Hutcherson, C. A., & Gross, J. J. (2011). The Moral Emotions: A Social Fuctionalist Account of Anger,
Karaibrahimoglu, K., Erdener, E., & Var, T., (2009), Ethical behavior in accounting: Some evidence from Turkey. African Journal of Business Management, Vol. 3(10), pp. 540-547
Kreibig, S. D., Wilhelm, F. H., Roth, W. T., & Gross, J. J. (2007). Cardiovascular, electro dermal and respiratory response patterns to fear- and sadness- inducing films. Psychophysiology, 44, 787-806.
LaBounty, J., Wellman, H., Olson, S., Lagattuta, K., & Liu, D. (2008), Mothers' and Fathers' Use of Internal State Talk with their Young Children. Social Development, 17, 757-775.
Moll, J., de Oliveira-Souza, R., & Zahn, R. (2008). The Neural Basis of Moral Cognition, Sentiments, Concepts, and Values. Ann NY AcadSci, 1124, 161–180
Moll, J., Zahn, R., de Oliveira-Souza, R., Krueger, F., & Grafman, J. (2005). The neural basis of human cognition. Nature Reviews, 6, 799- 809
Strominger, N., Lewis, R. L., & Meyer, D. E. (2011). Divergent effects of different positive emotions or moral judgment. Cognition, 119, 295-300.
Wellman, H. M. (2001). Meta-analysis of theory of mind development: The truth about false belief.
Young, L., & Koenigs, M. (2007). Investigating emotion in moral cognition: a review of evidence from functional in moral cognition: a review of evidence from functional.