Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Curriculum Development, Payam-e-Noor University

2 M.A. in Educational Planning, Islamic Azad University, Karaj Branch,

3 Ph.D. Candidate of Educational Technology, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

Abstract

The main purpose of this research is the qualitative analysis of the Secondary School English Learning Curriculum based on Wayne Stein and Faint Straw Model. The research method is qualitative. For collecting data, unstructured interview was used. The population of this research included all the mall and female English teachers in Karaj. The sample was determined by theoretical saturation criterion, that after interviewing with 25 teachers, interview was saturated. The findings of data analysis included "Grounded Theory" that based on which the following factors such as: outdated English textbooks, foreign textbooks content are not good and enough and Foreign curriculum doesn't focus on four language skills (listening, reading, writing, speaking), unexperienced teachers who do not master new teaching method, grammar–based content, uninterested students in learning foreign language, grammar translating method instead of learning through communication, are effective in influencing learning English.

Keywords

الماسی، محمدعلی. (1385). آموزش‌وپرورش تطبیقی. تهران: سمت.
ایمان زاده، م. (1384). بررسی وضعیت یادگیری دانش آموزان در درس زبان انگلیسی و راه‌های ارتقای کیفیت آن در منطقه مرند. شورای تحقیقات آموزش‌وپرورش استان آذربایجان شرقی. تبریز.
جعفرخانی، فاطمه؛ زارعی زوارکی، اسماعیل و دلاور، علی. (1394). ایجاد برنامه آموزش زبان در دوره اول ابتدایی: بایدها ونبایدها. فصلنامه روان­شناسی تربیتی. 11(37)، 33-50.
جلالیان، ن. (1377). بررسی عوامل مؤثر بر در افت تحصیلی دروس علوم پایه و زبان انگلیسی از دیدگاه معلمان، مدیران و دانش آموزان. شورای تحقیقات آموزش‌وپرورش استان ایلام.
جمالی پاقعله، مهدیه. (1387). دانش آموزان و ناتوانی آن‌ها در تکلم به زبان انگلیسی. مجله رشد آموزش زبان. شماره 4.
رحیمی، ع. (1374). بررسی افت تحصیلی درس زبان انگلیسی شهرستان اصفهان. شورای تحقیقات آموزش‌وپرورش استان اصفهان
رضایی، محمدجواد. (1384). فنون تدریس کنش‌های زبانی در کتب دبیرستانی. مجله رشد آموزش زبان. شماره 62.
روحانی، م و ربیعی، س.(1391). جامعه‌شناسی یادگیری و تدریس زبان. تهران: امیرکبیر.
صحرایی، رضا مراد و خالقی نژاد، شراره. (1391). راهبردهای یادگیری زبان دوم: در جستجوی نمایه‌ای برای زبان فارسی. فصلنامه روان‌شناسی تربیتی. 26(8)، 2-34.
صفرنواده، خدیجه؛ علی عسگری، مجید؛ موسی پور، نعت الله و عنابی سراب. محمدرضا. (1389). تحلیل و آسیب‌شناسی محتوای کتب درسی زبان انگلیسی دوره متوسطه و ارزیابی آن با معیار عملکرد رویکرد آموزش ارتباطی زبان. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران. 5(17). 86-114.
ضیاء حسینی، محمد. (1376). روش تدریس زبان انگلیسی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
عباسی، مهوش؛ احمدی، غلامرضا و لطفی، احمدرضا. (1388). مشکلات یاددهی و یادگیری درس زبان انگلیسی دانش آموزان دوره متوسطه شهر اصفهان از دیدگاه دبیران. دانش و پژوهش در علوم تربیتی- برنامه‌ریزی درسی. 22، 156-141.
علیپور، وحیده. (1395). بررسی کیفی موانع تفکر انتقادی در برنامه درسی آموزش متوسطه از دیدگاه متخصصان برنامه درسی. مجله پژوهش‌های کیفی در برنامه‌ریزی درسی. 1(2)، 1-30.
عنابی سراب، محمدرضا. (1389). راهنمای برنامه درسی زبان‌های خارجی در دوره متوسطه: فرصت‌ها و چالش‌ها در تولید اجرای برنامه. نوآوری‌های آموزشی، 9(35)، 172-199.
فیلیک، اووه. (بی تا) درآمدی بر تحقیق کیفی. ترجمه‌ی هادی جلیلی(1386). تهران. نشر نی.
قهرمانی، م. (1382). بررسی و مقایسه تأثیر روش‌های مختلف تدریس زبان انگلیسی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه دوم دبیرستان‌های شهر همدان. شورای تحقیقات آموزش‌وپرورش استان همدان.
ملکی، حسن. (1378). برنامه‌ریزی درسی راهنمای عمل. تهران: مدرسه
منصوریان، یزدان. (1386). کارگاه آموزشی با عنوان پژوهش کیفی. تهران دانشگاه تربیت‌معلم.
نادری. عزت الله و سیف نراقی. مریم. (1391). روش‌های تحقیق در علوم انسانی. تهران: ارسباران
Awan, R. U. N., Noureen, G., & Naz, A. (2011). A Study of Relationship between Achievement Motivation, Self Concept and Achievement in English and Mathematics at Secondary Level. International Education Studies, 4(3), 72-79.
Burstall, C. (1975). Primary French in the Balance∗. Educational Research, 17(3), 193-198.
Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research 3e.
Coskun, L. (2014). The Girls are better at Language Learning: A Comparative Approach. Journal of Educational and Social Research, 4(2), 17.
Dey, I. (1993). Qualitative Data Analysis: A User Friendly Guide for Social Scientists Routledge London Google Scholar.
Glasser, B. G., & Strauss, A. L. (1967). The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research Adline De Gruyter. New York.
Guagnano, D. (2010). Bilingualism and cognitive development: A study on the acquisition of number skills (Doctoral dissertation, University of Trento).
Nikoopour, J., Farsani, M. A., & Neishabouri, J. K. (2011). Language learning strategy preferences of Iranian EFL students. In International Conference on Social Science and Humanity IPEDR (Vol. 5, pp. 356-360).
Ortiz, A. (2007). English language learners with special needs: Effective instructional strategies. Bilingual Education and Bilingualism, 61, 281.
Xiong, X. (2010). A comparative study of boys & girls English study differences. Journal Of Language Teaching & Research, 1(3), 309-312..
Zhang, Dongbo. (2012). Chinese Primary School English Curriculum Reform. Perspectives on Teaching and Learning English Literacy in China, Multilingual Education, 3(5), 67-83.