القرآن الکریم. (1371). ترجمه: مکارم شیرازی. قم: انتشارات دارالقرآن الکریم.
احسانی، مریم. صباراد، لیدا ؛ جهانیان، ایمان و خیرخواه، فرزان. (1393). ارتباط هوش هیجانی و وضعیت تحصیلی در دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل. فصلنامه مرکزی مطالعات وتوسعهی آموزشی علوم پزشکی. 5(1): 80-87
اکبرزاده، نسرین. (1383). هوش هیجانی: دیدگاه سالووی و دیگران. تهران: فارابی
اورکی، محمد امین و برقی ایرانی، زیبا. (1389). رابطه جهتگیری مذهبی با اضطراب مرگ در دانشجویان. کنگره بینالمللی دین، فرهنگ و روانشناسی.
آذربایجانی،مسعود و موسوی اصل، م. (1387). درآمدی بر روانشناسی دین، چاپ دوم. تهران: سمت.
آرین، خدیجه. (1378). بررسی رابطه دینداری و رواندرستی ایرانیان مقیم کانادا. پایان نامه دکتری روانشناسی عمومی، تهران: دانشکدهی روان شناسی و علوم تربیتی.
آقایار، سیروس و شریفی درآمدی، پرویز. (1386). هوش هیجانی. تهران: سپاهان
آقاگدی، پریسا و اعتمادی، احمد. (1391). بررسی اثربخشی آموزش نظریه انتخاب و کنترل گلاسر بر تحول الگوی هویت نوجوانان. مجله مطالعات روانشناختی، دانشگاه الزهراء.8(4): 34-55
آلپورت، گوردن. (1995). بالیدن/ شایعه از نظر روانشناسی / ریشههای دینطلبی، ترجمه مسعود رضوی، 1344. انتشارات سازمان تربیت معلم وتحقیقات تربیتی.
آمدی تمیمی، عبدالواحد. (517 ق). غررالحکم و دررالکلم، ترجمهی محمد علی انصاری (1380). موسسه انتشاراتی امام عصر (عج)، ح 5357.
باقری، مسعود؛بنی اسدی، حسن و داوری، صفورا.(1390). رابطه دینداری و ابعاد شخصیت با سلامت روان معلمان شهرستان رودان. دوفصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات اسلام و روان شناسی. 5(9):7-32
بشارت،محمد علی. (1384). بررسی تأثیر هوش هیجانی بر کیفیت روابط اجتماعی. فصلنامه مطالعات روان شناختی. دانشکده علوم تربیتی وروان شناسی دانشگاه الزهرا. 1(2): 25-38
تابش، فهیمه و زارع، حسین. (1391). تأثیر آموزش مهارتهای هوش هیجانی بر سبکهای تصمیمگیری عقلایی، شهودی، اجتنابی، وابسته و آنی. مجله علوم رفتاری. 6(4): 323-329
جوادی آملی، عبدالله. (1377). شریعت در آئینهی معرفت. قم: انتشارات نشر اسراء.
جیمز، ویلیام. (1929). دین و روان، ترجمه مهدی قائمی (1372)، چاپ دوم. تهران: انتشارات آموزش انقلاب اسلامی.
حسنزاده، رمضان. (1393). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: ساوالان
حسینی، فریده السادات ؛ مزیدی، محمد. و حسین چاری، مسعود. (1389). پیش بینی سبکهای هویت بر اساس جهتگیریهای مذهبی در میان دانشجویان دانشگاه شیراز. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهراء (س). مجله اندیشههای نوین تربیتی. 6(1):53-71
خداپناهی، محمد کریم و خاکسار بلداجی، م. (1384). رابطه جهتگیری مذهبی و سازگاری روانشناختی در دانشجویان. مجله روانشناسی. 9(2):310-320
خداپناهی، محمدکریم و خوانینزاده سریزدی، مرجان. (1379). بررسی نقش ساخت شخصیت در جهتگیری مذهبی دانشجویان. مجله روانشناسی.14.4(2):185-204
خدایاری فرد، محمد ؛ احمد پور داریانی،مسعود ؛ هدهدی، بهزاد و مؤمنی لیلا. (1391). بررسی رابطه دینداری با موفقیت کارکنان ایرانی. فصلنامه توسعه کارآفرینی.5(4):7-25
خدایاری فرد، محمد؛ سماواتی، سیما و اکبری زردخانه، سعید. (1388). آمادهسازی مقیاس دینداری برای جمعیت دانش آموزی. اندیشههای نوین. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا (س). 5(4):107-127
خدایاری فرد، محمد؛فقیهی، علینقی؛ غباری بناب، باقر؛ شکوهی یکتا، محسن و رحیمی نژاد، عباس. (1391). مبانی نظری و روششناسی مقیاسهای دینداری، چاپ اول. تهران: انتشارات آوای نور.
دژکام، نجمه. (1381). بررسی رابطه عزت نفس و هوش هیجانی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی. پایان نامهی کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی. دانشگاه آزاد اسلامی
دهشیری، غلامرضا (1384). بررسی رابطه دینداری و بحران هویت در بین دانش آموزان دبیرستانی شهرستان یزد. فصلنامه تعلیم و تربیت. 21(2): 87-98
سایبان فرد، زهرا. (1381). بررسی رابطه جهتگیری مذهبی (درونی- برونی) با شیوههای مقابله با استرس در دانشجویان دانشگاههای تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
سلطانی فر، عاطفه.(1386). هوش هیجانی. فصلنامه اصول بهداشتی روانی. 9(35و36): 83-84
سیف، علی اکبر. (1389). روانشناسی پرورشی نوین. تهران: نشر دوران.
طالبان، محمدرضا. (1378). بررسی تجربی دینداری نوجوانان کشور. وزارت آموزش و پرورش، دفتر توسعه و برنامهریزی امور پرورشی.
قربانی، نیما. (1377). روانشناسی دین، یک روی آورد علمی چندتباری، فصلنامه قبسات، سال سوم، شماره 2 و 3
کلینی، محمد بن یعقوب. (329 ق). اصول الکافی، ترجمهی سید علی مرتضوی (1392). قم: نشر سرور.
گلمن، دانیل. (1995). هوش هیجانی، ترجمهی نسرین پارسا (1380). تهران: رشد.
لشکری، کبری. (1381). سنجش و اندازهگیری. تهیه آزمون هوش هیجانی و بررسی اعتبار وروایی و نرمیابی آن بر روی دانشجویان دانشگاههای شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
مجدآبادی فراهانی،زهره؛ شهرآرای، مهرناز؛ داور پناه، فروزنده و جوادی، یاسر. (1393). بافت مدرسه، هویت ورفتارهای مشکل آفرین در اوائل نوجوانی. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی. 5(3): 173-190
محمدی ری شهری، محمد. (1407- 1347 ق). میزان الحکمة. ترجمهی حمیدرضا شیخی (1392). قم: انتشارات دارالحدیث.
محمدی، زهره و لطفیان، مرتضی.(1387). بررسی قدرت پیشبینیکنندگی ابعاد هویتی فرزندان از طریق ابعاد فرزندپروری والدین در میان دانشجویان دانشگاه شیراز. فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه الزهراء (س).4(2):39-56.
محمدی ریشهری، محمد. (1378). خردگرایی در قرآن و حدیث. قم: نشر دارالحدیث. ص 230. ح 727
محمودی،مسعود نجفی، فیروز. (1391). بررسی اثر آموزش هوش هیجانی بر مهارتهای ارتباطی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد. مجله روشها و مدل های روانشناختی. 2(8): 35-53
معتمدی شلمزاری، عبدالله. (1381). رابطهی هوش، نگرشهای مذهبی و رویدادهای زندگی با سالمندی موفق. پایان نامه دکتری. تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
منتظرغیب، طیبه؛ قدسی، احقر و کیاخنژاد، مهین. (1391). رابطه هوش هیجانی با میزان سخترویی دانشجویان دانشگاه. فصلنامه مشاوره شغلی وسازمانی.4(13):101-114
نقابی، سعید و بهادری، محمد کریم. (1391). رابطه هوش هیجانی و رفتار کارآفرینانه. مجله طب نظامی. 14(2):123-128
هاشمی، زهرا و جوکار، بهرام. (1389). بررسی رابطه جهتگیری مذهبی اسلامی با ابعاد هویت. مجله دانش و رفتار. 17(4):59-74
یاسمینژاد، پریسا؛ گلمحمدیان، محسن و فعلی، بهنام. (1390). بررسی رابطه مذهبی و سرسختی روانشناختی در دانشجویان. فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم وتربیت اسلامی.19(12):119-137
Bar-El, R., García-Muñoz, T., Neuman, S., & Tobol, Y. (2013). The evolution of secularization: cultural transmission, religion and fertility—theory, simulations and evidence. Journal of Population Economics, 26(3), 1129-1174.
Bar-On, R. (1997). BarOn emotional quotient inventory. Toronto: Multi-Health Systems.
Bar-On, R. (2006). The Bar-On model of emotional-social intelligence (ESI) 1. Psicothema, 18(Suplemento), 13-25.
Erikson, E. H. (1993). Young man Luther: A study in psychoanalysis and history. WW Norton & Company.
Goleman, D. (1998). Working with emotional intelligence. Bantam.
Janati, Y., Musavi, S. A., Âzimi Lolaty, H., Fani Saberi, L., Hamta, A., Feyzi, S., & Ghobadi, M. (2012). Investigating emotional intelligence and self esteem Level among nursing and midwifery students of Mazandaran University of Medical Sciences in 2010. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences, 21(1), 254-261.
Johnson, S. J., Batey, M., & Holdsworth, L. (2009). Personality and health: The mediating role of trait emotional intelligence and work locus of control. Personality and Individual Differences, 47(5), 470-475.
Mayer, J. D., & Salovey, P. (1993). The intelligence of emotional intelligence. Intelligence, 17(4), 433-442.
Ozer, D. J., & Benet-Martinez, V. (2006). Personality and the prediction of consequential outcomes. Annu. Rev. Psychol., 57, 401-421.
Smith, C. A. B. (2000). Emotional intelligence and religious orientation as predictors of abortion decision-making (Doctoral dissertation, Azusa Pacific University).
Spilka, B., Hood, R. W., Hunsberger, B., & Gorsuch, R. (2003). The psychology of religion: An empirical approach. Guilford Press.
Treadway, K. M. (1996). Religion and optimism modeles of the relationship. The student Journal of psychology.
Young, J. S., Cashwell, C. S., & Shcherbakova, J. (2000). The moderating relationship of spirituality on negative life events and psychological adjustment. Counseling and Values, 45(1), 49.