Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Department of Educational at Technology, Frahangian University

2 Assistant Professor, Department of Educational Technology, Allameh Tabataba’i University

Abstract

Choosing a field of study is considered as one of the most important measures of our lives, which has an undeniable impact on one's career and academic life. Selecting a field of study, in turn, depends on various factors, among which parents' role is one of the most crucial ones. Under different circumstances and due to various factors, parents can help their children to make a right choice or misguide them, which may lead to inappropriate decision making. Parents' familiarity with information and communication technology (ICT) is one of the factors included in this study, and the researcher intends to examine the impact of parents' familiarity with ICT on students' academic choices. In this survey study, the statistical population of 360 subjects was selected randomly from among the total population of 7800 students (9 to 11 grade male and female students) living in Dushanbe, Tajikistan. The results showed that: given that  ICT using parents have access to updated information and are more aware of the world's needs, they are more capable to help  the students regarding their academic guidance compared to other parents. Typically, students guided by ICT using parents are more successful, make more successful decisions, and also enjoy better job markets compared to students guided by parents who are unfamiliar with ICT.

Keywords

ایمانی، محمدتقی؛ پارسی، فرشته؛ و اسماعیل­تبار، مهدی. (1389). آنچه معلمان باید بدانند: فنون تدریس و یادگیری. تهران: فرهنگ سبز.
آزاد، جلال .(1391). بررسی تاثیر سطح سواد والدین بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزا. دانشگاه فرهنگیان: پردیس برادران شهید بهشتی زنجان.
برهانی، بهاءالدین. (1387). سازمان و مدیریت فنی حرفه­ای (گروه تحصیلی اداری مالی) رشته حسابداری بازرگانی. تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب­های درسی ایران.
چین، پل. (1388). کاربرد فنّاوری اطلاعات در تدریس، ترجمه: بهمن زندی و عبدالرحمن جریحی (1388). تهران: دانشگاه پیام نور. (سال انتشار اثر به زبان اصلی، 1968)
حوریزاد، بهمن. (1373). نگاهی به شیوه اصلاحات ضروری در فرآیند راهنمایی تحصیلی و شغلی.
خادم مسجدی، حمید. (1388). بررسی نقش فنّاوری اطلاعات و ارتباطات بر بهبود یاددهی یادگیری دانش­آموزان ناحیه 4 کرج. (پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه خوارزمی.
دالوز. (1380). آموزش برای قرن بیستم و یکم، ترجمه: افتخار زاده. تهران: عابد.
رئیس دانا، فرخ لقا. (1381). کاربردی‌ها و سودمندی‌های فنّاوری اطلاعات. تکنولوژی آموزشی، (2)،16.
سپهرنیا، رزیتاى؛ دلاور، علی؛ صالحی امیری، سید رضا. (1394) . رابطه آموزش با ارتقاء سرمایه فرهنگی در ایران. فصلنامه روانشناسی علامه طباطبایی؛ 11(38)،1-28.
سرایی، جاوید؛ و سرایی، مانا. (1390). فنّاوری اطلاعات و ارتباطات و تحولات نظام آموزشی. کتاب ماه علوم اجتماعی، (38)، 38-44.
شفیع‌آبادی، عبدالله. (1381). فنون و روش­های مشاوره. تهران: انتشارات ترمه با همکاری انتشارات چیر.
شکوهی، غلامحسین. (1367). تعلیم و تربیت و مراحل آن. مشهد: آستان قدس رضوی.
عبادی، رحیم. (1382). فنّاوری اطلاعات و آموزش‌وپرورش. تهران: موسسه فرهنگی منادی تربیت.
علی­آبادی، خدیجه. (1390). مقدمات تکنولوژی آموزشی. تهران: دانشگاه پیام نور.
قائمی، علی. (1361). تربیت سیاسی کودک. قم: انتشارات شفق.
کبیرزاده، آذر؛ رضایی قرّه تکان، مهدی؛ طیّبان، محمدرضا؛ و علیزاده، مصطفی. (1391). عوامل مؤثر بر انتخاب رشته دانشجویان مدارک پزشکی و فناوری اطلاعات سلامت در دانشگاه علوم پزشکی مازندران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی؛ 12(3)، 258-264.
لورابرک. (1390). روان‌شناسی رشد (جلد دوم)، ترجمه یحیی سید محمدی. تهران: ارسباران
نوابی نژاد، شکوه. (1373). راهنمایی و مشاوره (چاپ اول). تهران: انتشارات معاصر.
نوروزی، معصومه؛ زندی، فرامک؛ و مدنی، فریبرز موسی. (1387). رتبه‌بندی روش‌های کاربرد فنّاوری اطلاعات در فرایند یاددهی یادگیری مدارس. فصلنامۀ نوآوری آموزشی، (26)،16.
هولمز، دیانا؛ و کیت، جهان. (1377). آشنایی با فنّاوری اطلاعاتی، ترجمه: مجید آذرخش. تهران: انتشارات سمت.
یونسکو. (1384). آموزش در جامعه‌ی اطلاعاتی، ترجمه‌: ابراهیم کاظمی پور. (1390). تهران: کمیسیون ملّی یونسکو در ایران.
عبدالله ابن عبدالعزیز الموسی. (1381). التعلیم الالکترونی ... ترف ام ضروره. ورقه عمل مقدمه لندره مدرسه المستقبل جامعه الملک سعود (16).
Mishra, R. C. (2005). Management of Educational Research. India: Kul Bhushan
Nangia (APH Publishing Corporation).
http://anjomantarom.persianblog.ir