Document Type : Research Paper

Authors

1 teacher/education and training

2 Associate professor, Department of psychology, University of Tehran

3 Associate Professor, Department of Psychology, University of Tehran

Abstract

The purpose of this study is to investigate the influence of personality traits with its emphasis on individual learning on students' career aspirations. The research is a descriptive - correlation study and the population consisted of all of MA educational sciences and Psychology students of Allameh Tabatabai University in academic years of 2016-2017. Graduate students (N=350) were assigned as research population. The research sample was selected by Using Cochran formula on Simple random sampling (n=180). The data gathering tools of the stratified sampling method included questionnaire, Career Anchors Shine, short form NEO personality traits and individual learning questionnaire. The validity of the questionnaires have been confirmed in numerous Internal and external studies. With research on 30 students and by using Cronbach's alpha coefficient ,the reliability of the career aspirations questionnaire and personality traits and individual learning was obtained 0/91, 0/86 and 0/90 respectively. Descriptive and inferential statistics (Pearson correlation, regression analysis, path analysis) were applied to analyze the data by using SPSS and Amos Software. The findings showed that Personality characteristics in Error-level P

Keywords

بذل، معصومه. (1382). بررسی ارتباط مهارت حل مسأله و میزان سازگاری در دانش آموزان دختر و پسر پایه‌ی دوم مقطع دبیرستان در شمال و جنوب تهران. پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهرا.
بردبار طارمسری، قمر. (1391).اثربخشی آموزش مهارت‌های مثبت اندیشی بر سازگاری عاطفی، اجتماعی و آموزشی دختران دبیرستانی خانواده‌های ایثارگر. پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.
پوردهقانی اردکانی، حمیدرضا. (1383).بررسی رابطه‌ی بین میزان سازگاری تحصیلی و سبک هویت دانشجویان دانشگاه تهران در سال تحصیلی 82- 83. پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.
رحمان پور، نسرین؛ بهرامی، هادی و کریمی، یوسف. (1388). رابطه نوع هویت‌یابی با سطوح سازگاری در دانش آموزان دختر دبیرستانی. پژوهشگاه علوم انسانی.
رحیمی، رحمان. (1391).بررسی رابطه سازگاری عاطفی- اجتماعی و سبک‌های هویت با سازگاری تحصیلی در دانش آموزان متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 91-90. پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.
رحیمی­نژاد، عباس؛ یزدانی ورزنه، محمدجواد؛ امانی، حبیب و فراهانی، حجت­اله. (1389). بررسی ویژگی­های سنجشی نسخه چهارم پرسشنامه سبک­های هویت (ISI-4). علوم روان‌شناختی، 36(9): 405- 418.
زاهد، عادل؛ رجبی، سعید و امیدی، مسعود. (1391). مقایسه سازگاری اجتماعی، هیجانی، تحصیلی و یادگیری خودتنظیمی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 2(1): 62-43.
سعادتی شامیر، ابوطالب؛ شهرآرای، مهرناز و فرزاد، ولی اله. (1386). بررسی ارتباط بین سبک‌های هویتی و مسئولیت‌پذیری در دانشگاه‌های تهران. پژوهش‌های تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، (10): 116-91.
فولادچنگ، محبوبه. (1385). نقش الگوهای خانوادگی در سازگاری نوجوانان. فصلنامه خانواده پژوهی، 2 (7): 221-209
Allen., & Collins, W. A. (1990). Parent-child relationships in the transition to adolescence: Continuity and change in interaction, affect, and cognition. In Raymond Monte mayor, Gerald Adams, and Thomas Gullotta eds., From Childhood to Adolescence: A Transitional Period? Beverly Hills, CA: Sage, 1990
Almog, Nistam. (2011). Academic and social adjustment of university students with visual impairment. Ph.D Thesis. School of education. Bar-Ilan University.
Andre de Araujo, Abraaho. (2012). Adjustment Issues of International Students Enrolled in American Colleges and Universities: A Review of the Literature. Higher Education Studies. Vol.1, No.1, 2-8.
Berzonsky, M. D., Soenens, B., Luyckx, K., Smite, I., Papini, D. R., & Goossens, L. (2013). Development and Validation of the Revised Identity Style Inventory (ISI-5): Factor Structure, Reliability, and Validity. Psychological Assessment © 2013 American Psychological Association, Vol. 25, No. 3, 893–904.
Collins, W.A. (1990). Parent-child relationships in the transition to adolescence: Continuity and change in interaction, affect, and cognition. In R. Montemayor & G.R. Adams (Eds.), From childhood to adolescence: A transitional period? Advances in adolescent development, 2. Newbury Park: Sage.
Das, MS.J & Deb, Mr. A. (2013). A comparative study on social adjustment among tribal and non tribal students. Journal of humanities and social science, Vol.12.PP.29-32.
Ferrer-Wreder, L. Palchuk, A. Poyrazli, S. Smal, M.L. & Domitrovich C. E. (2008). Identity and Adolescent Adjustment. An International Journal of Theory and Research. Vol, 8. 95-105.
Johnson, E. A. & Nozick, K. J. (2011). Personality, Adjustment and Identity style influences on stability in Identity and self-concept during the transition to university. An international journal of theory and research. Vol, 11. 25-46.
Louis, Preeti. Emerson, Arnold. (2012). Adolescent Adjustment in high school students: A brief report on mid-adolescence transitioning. gesje: Education Science and Psychology, No.3 (22). 15-24
Schwartz, S. J., Mullis, R. L., Waterman, A. S., & Dunhum, R.M. (2000). Ego identity status, identity style, and personal expressiveness: An empirical investigation of three convergent constructs. Journal of adolescent research. Vol. 15.
Soenens, B,. Berzonsky, M. D., Dunkel, C. S., Papini, D. R., & Vansteenkiste, M. (2011). International Journal of Behavioral Development. 35 (4). 358-369.
Taylor, M. A., & Pastor, D. A. (2005, May). Adjustment to college as a predictor of first-year retention. In annual meeting of the Association of Institutional Research. San Diego, CA.
Vleiorans, G. & Bosma, H.A. (2005). Are identity styles important for psychological well-being? Journal of adolescent, 28, 397-469.