Document Type : Research Paper

Authors

1 Lecturer of Farhanguian University, Ardebil, Iran

2 Professor in Applied Statistics, Isfahan University, Isfahan, Iran

Abstract

The purpose of this study was to investigate the effectiveness of teaching for successful intelligence on learning cognitive and affective outcomes of university students in Educational Psychology course. 112 university students of Farhangian University (Ardebil Allameh Tabataba’i and Bentolhoda Sadr campuses) were chosen by purposeful sampling. This study was a quasi-experimental design. For obtaining data, Researcher-based Academic Performance Test and University Attitude Assessment Survey-Revised (MC) Coach & Sigle, (2003) were used. Research data were analyzed by multivariate covariance. Results indicated teaching for successful intelligence effects on comprehension, analytical skill, creative skills, practical skills (ƞ=0/45, P<0.05, df=(5,101), F=16.97) and academic self-concept, and attitude to class and education (ƞ=0.18, P<0.05, df=(5,101), F=4.51), and no effects on retention, attitude to university, motivation/self-regulation and goal evaluation. Findings of this study can be used in improvement of learning university students and so as improvements of analytical, creative, and practical skills and academic affection. So they can be used in teacher-students teaching and training. Results can be used in other higher education centers.

Keywords

آقابابایی، سارا؛ ملک­ پور، مختار؛ کجباف، محمد باقر؛ و عابدی، احمد. (1394). اثربخشی آموزش هوش موفق بر توانایی های تحلیلی، عملی و خلاقانه دختران تیزهوش 12-9 ساله شهر اصفهان. فصلنامه کودکان استثنایی، 4(58)، 44-37.
استرنبرگ، رابرت؛ و همکاران. (2000). هوش عملی در زندگی روزمره (ترجمه الهه حجازی و یاسمین عابدینی ،1385). تهران: انتشارات آگاه.
استرنبرگ، رابرت؛ و گریگورنکو، النا. (2007). تدریس در جهت پرورش هوش موفق (ترجمه فرشته چراغی و همکاران، 1390). تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم.
بلوم، بنجامین؛ انگلهارت، ماکس؛ فرست، ادوارد؛ هیل، واکر؛ و کراتوول، دیوید. (1956). طبقه بندی هدفهای پرورشی، کتاب اول: حوزه شناختی. (ترجمه علی اکبر سیف و خدیجه علی آبادی،1368). تهران: رشد.
پارسا، عبداله؛ ساکتی، پرویز. (1384). بررسی روابط ساده و چندگانه ساخت و سازگرایی در کلاس و شیوه اجرای برنامه درسی (رویکردهای تدریس و ارزیابی) با رویکردهای یادگیری دانشجویان در دوره های کارشنای دانشگاه شیراز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 3(4): 184-147.
دانش پژوه، زهرا. (1382). ارزشیابی مهار‌ت‌های حرفه‌ای معلمان علوم و ریاضی دوره راهنمایی و ارائه روشهای ارتقاء کیفی آن. فصلنامه نوآوری‌های آموزشی،2(6) : 93-69.
راقبیان، رویا؛ اخوان­تفتی، مهناز؛ و حجازی، الهه. (1391). بررسی اثربخشی برنامه طراحی شده بر اساس رویکردهای پرسش از نویسنده و درک خواندن سه وجهی بر افزایش درک خواندن دانش آموزان. روانشناسی مدرسه، 1(2): 39-58.
سند تحول راهبردی آموزش و پرورش.(1390). تهران: دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش.
سیانسیلو، آنا؛ و استرنبرگ، رابرت. (2004). هوش: نظریه‌ها، اندازه‌گیری، و آموزش. (ترجمه محمد امیری مجد و سالار فرامرزی،1390). اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی.
سیف، علی اکبر. (1387). روانشناسی پرورشی. تهران: انتشارات آگاه.
شعبانی، حسن. (1390). مهارت‌های آموزشی و پرورشی (روش‌ها و فنون تدریس). تهران: سمت.
قلاوندی، حسن؛ قلعه­ای، علیرضا؛ و بهشتی­راد، رقیه. (1392). بررسی ادراکات و انتظارات دانشجویان از کیفیت خدمات اموزشی دانشگاه ارومیه و رابطه آن با ارزشیابی از عملکرد اساتید. اندیشه‌های نوین تربیتی، 9(4)، 143-117.
مهرمحمدی، محمود. (1386). بازاندیشی فرایند یاددهی-یادگیری و تربیت معلم. تهران. انتشارات مدرسه.
مصرآبادی، جواد. (1389). هنجاریابی و تحلیل عاملی اکتشافی پرسشنامه تجدید نظر شده سنجش نگرش به مدرسه. علوم تربیتی. (12): 107-120 .
نگهبان­سلامی، محمود. (1392). تاثیر آموزش هوش موفق بر تفکر انتقادی، خودکارآمدی، و عملکرد تحصیلی دانش آموزان. رساله دکتری، دانشگاه خوارزمی. تهران.
نوشادی، ناصر؛ خادمی، محسن. (1389). بررسی و سنجش میزان اندیشه های انتقادی دانشجویان و مدرسان مطالعات اجتماعی مراکز تربیت معلم ایران. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 58(2):170-141.
Aljughaiman, A. M. Ayoub, A. E. (2012). The Effect of an Enrichment Program on developing Analytical, creative & Practical abilities of elementary gifted students. Journal for the Education of the Gifted, 35(2), 153-174. 
Avalos, B. (2011). Teacher Professional development in Teaching and Teacher Education over ten years. Teaching and Teacher Education, 27(1), 10-20.     
Baslanti, U. (2008). Investigating the underachievement of university students in Turkey: Exploring subscales. International Journal of progressive Education, 4(2), 120-149. 
Baslanti, U. & MC Coach, D. B. (2006). Factors related to the underachievement of university students in Turkey. Roeper Review, 28(4), 210-215.
Brody, N. (2014). A Plea for the teaching of intelligence: personal reflections .Intelligence, 42, 136- 141.
Dahlgren, M.A. Reid, A. Dahlgren, L.O. & Petocz, P. (2007). Learning for the professions: Lessons from linking international research project. Higher Education, 56(22), 129-148.
Deary, L. J. (2014). Teaching Intelligence. Intelligence, 42, 142-147.
Douglas N. Harris, T.R. Sass. (2011). Teacher training, teacher quality and student achievement. Journal of Public Economics, 95(7-8), 798-812.
Galea, J. Legarreta, j. Marti, A. & Gisbert, M. (2002). On the design of learning contents of 3d virtual environments. Proceedings of ICTE. International Conference onIinformation and Communication Technologies in Education. Spain. ISBN, 84-95251-07-0.    
Grigorenko, E. L. Sternberg R.J. Strauss S. (2006). Practical intelligence and elementary-school teacher effectiveness in the United States and Israel: Measuring the predictive power of tacit knowledge. Thinking Skills and Creativity, 1(1): 14-33.
Hanter, M. S. & Linder, C. V. (2005). How to study? Journal of Experimental Psychology, 13o (2), 224-237.
Hernnstein, R.J. & Murray, C. (1994). The bell curve. New York: Free Press.
Lave. J. (1998). Cognition in practice. New York: Macmillan.
Mackintosh, N. J. (2014). Why teaching intelligence? Intelligence, 42, 166-170.
Mandelman, S.D. Barbot, B. & Grigorenko, E. L. (2015). Predicting academic performance and trajectories from a measure of successful intelligence. Learning and Individual Differences, In Press. Retrieved from Sciencedirect, 28 July.
Richter, D. Kunter, M. Klusmann, U. Ludtke, O. & Baumert, J. (2011). Professional Development across the teaching carrier: Teachers Uptake of Formal Ana Informal Learning opportunities. Teaching and Teacher Education. 27(1). 116-126.
San, M. (1999). Japan's beginning teacher's perception and professional development. Journal of Education of teaching, 25(1): 7-29.
Sanden, J.V. & Teurlings, C. (2008). Developing competence during practice period: The learner's perspective. In Tuomi- Grohn, tertlu and Engestrom. Between school and work new perspective on transfer and boundary- crossing. (pp: 110-137), United kingdom: Emerald. 
Santrock, J.W. (2007). Educational psychology. New York: McGraw-Hill.
Stemler, S.E. Elliott, J.G. Grigorenko, E.L. & Sternberg, R.J. (2006). There's more to teaching than instruction: seven strategies for dealing with the practical side of teaching. Educational Studies, 32(1), 101-118.
Sternberg, R.J. (1985). Beyond IQ: A triarchic theory of human intelligence. New York: Cambridge University Press.
Sternberg, R.J. (1988). The triarchic mind: A new theory of human intelligence. New York: Viking.
Sternberg, R.J. (1998). Principles of Teaching for Successful Intelligence. Educational psychologist. 33(2/3).65-72.
Sternberg, R.J. (1999) .The theory of Successful Intelligence. Review of General psychology, 3, 292-316.
Sternberg, R.J. (2002). Raising the achievement of all students: teaching for successful intelligence. Educational psychology Review. 14(4).383-393.
Sternberg, R.J. (2003). A Broad View of Intelligence. The Theory of Successful Intelligence. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 55, 139-154.
Sternberg R. J. (2014). Teaching about the nature of Intelligence. Intelligence.42. 176-179.
Sternberg R. J. (2015). Successful intelligence: A model for testing intelligence beyond IQ tests. European Journal of Education and Psychology,In Press. Retrieved from Science direct, 28 July.
Sternberg, R. J. Torff, B. & Grigorenko, E.L. (1998a). Teaching for successful intelligence raises school achievement. Phi Delta Kappan .79: 667-669.
Sternberg, R.J. Torff, B. & Grigorenko, E.L. (1998b). Teaching triarchically improves school achievement. J. Edu psychol. 90: 374-384.
Sternberg, R. J. Convey B.E.، Ketron J.L. & Bernstein M. (1981). People`s perception of intelligence. Journal of personality and social psychology. 41, 37-55.
Sternberg, R.J. Grigorenko, E.L. Jarvin, L. (2000). Improving reading Instruction: The triarchic model. Educational Leadership, 58(6): 48-52.
Sternberg, R. J. Grigorenko, E. L. (2002).The Theory of Successful Intelligence as a Basis for Instruction and Assessment in Higher Education. New direction for teaching and learning. 89، 45-53.
Sternberg R. J. Grigorenk, E. L. Jarvin L. (2011). Explorations of the nature of giftedness. New York: Cambridg University Press.
Unal, C. & Inan, H.Z. (2010). Students perceptions of a situated learning environment. Procedial social and Behavioral sciences, 2, 2171-2175.
Zohar, A. (1999). Teacher's metacognitive knowledge and the instruction of higher order thinking. Teaching and teacher Education .15، 413-429.