Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Mohaghegh Ardebili University

2 M.A. in Educational Research, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Mohaghegh Ardebili University:

Abstract

The aim of this study was to investigate the relationship between the identity properties and computer anxietywith computer self-efficacy of high schools students of Amol. The research method was a correlation. The purpose of this study is an applied research. The population was 11,532 students. The sample was 390 which had been selected by cluster sampling. The research instrument was Computer AnxietyHiens Questionnaire, identity properties of NEO and Computer Self-efficacy Questionnaire of Morfy et al. Data were analyzed using Pearson correlation, multiple regression and path analysis via a simultaneous use of SPSS21 and LISREL8.80. There is a negative relationship between computer anxiety and computer self-efficacy. There is a relationship between identity properties with computer self-efficacy. Regression analysis showed that extroversion, openness, agreement, conscience and computer anxiety predict students' computer self-efficacy. The results of path analysis showed that extroversion, openness, computer anxiety, conscience through agreement effect on computer self-efficacy students. But Agreement directly affects the impact on students' computer self-efficacy. On the other hand, extroversion, openness, computer anxiety through conscience has an indirect effect on agreement indirect effect. But conscience can have a direct effect on agreement. The findings of this study are based on the use of identity properties and computer anxiety focuses on students' computer self-efficacy. 

Keywords

اورنگ، طیبه. (1383). بررسی علل روانی چت کردن در شهر تهران. پایان­نامه کارشناسی ارشد روان­شناسی. دانشگاه تهران.
احمدی ده­قطب الدینی، محمد؛ مشکانی، محمد و محمدخانی، عظیم. (1389). تاثیر خودکارآمدی رایانه و اضطراب رایانه بر سازه­های مدل پذیرش فناوری دیویس: چشم­اندازهای جدید روان­شناسی اجتماعی. مجله پژوهش­های روان­شناختی، 1(25)، 72-51.
اکبری بورنگ، محمد و رضاییان، حمید. (1387). اضطراب رایانه در دانشجویان دانشگاه اراک و رابطه آن با کارآمدی رایانه. مجله روانپزشکی و روان­شناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 14 (1)، 92-90.
خانجانی، زینب و اکبری، سعیده. (1390). رابطه ویژگی­های شخصیتی نوجوانان و اعتیادبه اینترنت. یافته­های نو در روان­شناسی، 6 (19)، 127-113.
زکی، محمدعلی. (1391). آزمون و اعتباریابی مقیاس اضطراب کامپیوتر در بین دانشبران دختر و پسر آموزشگاه­های شهر اصفهان. فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال دوم، (4)، 28-5.
زمانپور، عنایت اله؛ خانی، محمدحسین و مرادیانی دیزه رود، خدیجه. (1392). تاثیر اضطراب کامپیوتر بر نگرش به یادگیری الکترونیکی: نقش واسطه­ای نگرش و خودکارآمدی کامپیوتر و اینترنت. فصلنامه روان­شناسی،‌سال نهم (28)، 101-77.
شایق، سمیه؛ آزاد،حسین و بهرامی، هادی. (1388). بررسی اعتیاد به اینترنت و رابطه آن با ویژگی­های شخصیتی در نوجوانان تهران. مجله علمی پژوهشی اصول بهداشت روانی، 2 (42)، 149-158.
عسگری، پرویز و مرعشیان، فاطمه. (1388). رابطه بین ویژگی­های شخصیتی و اضطراب کامپیوتر با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز. یافته­های نو در روان­شناسی،2 (8)، 23-35.
غلامعلی لواسانی، مسعود. (1383). تدارک مدل معادلات ساختاری اضطراب رایانه در دانشجویان دانشگاه تهران. مجله روان­شناسی و علوم تربیتی، (66)، 98-77.
قراباغی، حسن؛ امیرتیموری، محمد حسن و مقامی، حمیدرضا. (1390). بررسی رابطه­ی بین خلاقیت با خودکارآمدی رایانه­ای در دانشجویان کارشناسی رشته­ی تکنولوژی آموزشی دانشکده­ی روان­شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 1 (2)، 178-151.
محمودی، قهرمان و سیادتی، عباس. (1388). بررسی میزان اضطراب کامپیوتر در اعضای هیأت علمی و مدیران پرستاری. مجله نظام سلامت، 1 (3)، 48-41.
نادمی، فرح و سعیدی رضوانی،کامبیز. (1385). استفاده از اینترنت و پیامدهای روانی و اجتماعی آن. پایان­نامه کارشناسی ارشد روان­شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز.
نادری، فرح و احدی، حسن. (1384). بررسی اضطراب کامپیوتر و رابطه­ی آن با ویژگی­های فردی در دانشجویان دانشگاه­های اهواز. مطالعات روان­شناختی دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی دانشگاه الزهرا، 1 (2)، 24-7.
Anandarajan. & M. Simmers, C. (2003). Managing Web Usage in the Workplace: ASocial, Ethical and Legal Perspective, united state of America, Idea Group Inc (IGI) publication.
Bessiere, Katherine. & kiesler, sara. (2002). http : // www.cs.cmu.edu/ ~ kraut / R Kvaut. site . files / articles / Bessiereoo Internets - social Resource — Depressionl.
Cakir, O. (2012). Students' self confidence and attitude regarding computer: An international analysis based on computer availability and gender factor. Social and Behavioral Sciences, 47, 1017 – 1022.
Durndell, A. & Haag, Z. (2002). Computer self-efficacy, computer anxiety,attitudes towards the Internet and reported experience with the Internet, by gender, in an East European sample. Computers in Human Behavior, 18(5), 521-535.
Hamburger, Y. A, Artzi, B. E (2000). The relationship between extraversion andneuroticism and different uses of the internet. Computers in Human Behavior, 4(16), 441- 499.
Hardie, E. & Yittee, M. )2007(. Excessive internet use: The role of personality, loneliness and social support Networks ininternet addiction. Emerg Technol Society; 5 (1):37-47.
Hemby, K.V. )1997). E. ects of keyboarding skill on self-reported computer anxiety among traditional versus traditional college students. Delta pi Epsilon Joumal, 39(1).
Jin, D. & Lin, S. (2012). Advances in Future Computer and Control Systems, Volume 2, New York, Springer publication.
Igbaria, M. & Chakrabarti, A. (1990). Computer anxiety and attitudes towards computer use. Behavior and Information Technology, 9, 229-241.
King, J. Bond, T. & Blanford. (2002). An investigation of computer anxiety by gender and grade. Computers in Human Behavior, 18: 69-84.
Meerkerk, M. A. Gert-Jan, m, Regina J. J.M. Van-Den, Eijnden, Henk, F. (2006). Sensation seeking and internet dependence of Taiwanese high school adolescevits computers in Human behavior.
Schwarzer, R. (1986). Self-Related cognitions in anxiety and motivations. NewJersey: L. Erlbaum and Associates.
Tekinarsian E. Computer anxiety: across-cultural comparative study of Dutch and Turkish university students. Computer in Human Behavior 2008; 24(4): 1572-84.
Young, K. S. Rodgers, R. C. (1998). Internet Addiction: Personality Traits Associated with Its Develo