Document Type : Research Paper

Authors

1 MA in Educational Psychology, Al-Zahra

2 Associate Professor of Educational Psychology, Al-Zahra University; e-mail: makhavan@alzahra.ac.ir

Abstract

The present descriptive research aims at studying the factors influencing satisfaction of high school students from their choice of discipline (math-physics, humanities and experimental sciences). A sample of 209 second grade high school students are selected using random clustered technique out of whom 14 students are selected randomly for an interview. A researcher-made questionnaire (r=0/89) is used as the research tool and the data are analyzed using descriptive and inferential statistics. Results show there is a positive, significant correlation between students’ satisfaction and personal interest and negative significant correlation between counseling services and selection procedure. However the relation between this variable and the view of parents is not significant. Findings show a significant relationship between students’ satisfaction and consistency of the academic and their abilities. Also, there is a significant relation between future job preference and satisfaction from the selected discipline. In this research the most influential factors on students’ satisfaction are respectively the personal interest, future job preference and counselors' recommendation. The parents’ views have the least influence. The results also indicate no significant difference between the sexes in this respect. However, the difference between the levels of satisfaction from different disciplines is significant, in a way that students of humanities have the highest satisfaction and students of math–physics are the least satisfied with their choice of discipline. Other findings show that students are satisfied with the compulsory selection of discipline in the first grade of high school.

Keywords

اعلایی هره دشت،غلامحسین. (1376) .ارزشیابی ملاک های هدایت تحصیلی نظام جدید متوسطه. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
بالی تیرکده،محمدولی. (1374). بررسی عوامل موثردرهدایت تحصیلی-شغلی دانش آموزان نظام جدید آموزش متوسطه برای انتخاب رشته تحصیلی و شغل آینده خویش در شهرستان نوشهر. پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشگاه علامه طباطبائی.
پیروز نیا،ایمان. (1378). بررسی تاثیر ارائه اطلاعات تحصیلی- شغلی مکفی برگزینه‏های تحصیلی- شغلی دانش‏آموزان دختر سال سوم علوم انسانی منطقه12. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهرا.
جمالی،محمدعلی. (1367). بررسی تنگناهای موجود درنظام هدایت تحصیلی دانش‏آموزان تهران در گذر از راهنمایی به دبیرستان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت معلم.
زندوانیان نایینی،احمد. (1385). مقایسه تطبیقی عملکردتحصیلی فارغ التحصیلان شاخه نظری نظام جدید، کالبدشکافی وضعیت امروز و چشم انداز فردای علوم انسانی دردوره متوسطه و آموزش عالی، چکیده مقالات کنگره ملی علوم انسانی دروضعیت امروز.تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی شورای بررسی متون و کتب اسلامی.
سلیمان نژاد،روح انگیز. (1378). بررسی علل عدم توجه به اولویت‏های پیشنهادی مشاوران به وسیله دانش‏آموزان دختر نظام جدید آموزش متوسطه در آموزش و پرورش شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهراء.
شریفی،سیروس. (1374). بررسی عوامل موثردرانتخاب رشته تحصیلی وعلایق شغلی در دانش‏آموزان مقطع راهنمایی مدارس شهرستان خرم دره در سال تحصیلی 73-74. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی.
شعاع کاظمی، مهرانگیز. (1378). بررسی میزان تاثیر ارائه اطلاعات تحصیلی- شغلی شاخه بهداشتی- درمانی بر گزینه‏های تحصیلی- شغلی دانش‏آموزان دختر دوره پیش دانشگاهی رشته علوم تجربی منطقه 2 آموزش و پرورش شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهراء
صافی،احمد. (1383). راهنمایی تحصیلی در مدارس ایران (راههای موفقیت در تحصیل). تهران: نشرروان.
فرشاد،مجید. (1371). بررسی تاثیر برنامه های راهنمایی و مشاوره در انتخاب رشته های تحصیلی به ویژه رشته‏های فنی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
محمدی احمدآبادی،احمد. (1383). بررسی عوامل سازمانی موثر در هدایت توجه به رشته‏های شاخه نظری از دیدگاه دبیران و دانش آموزان سال دوم متوسطه شهرستان‏های اردکان و میبد در سال تحصیلی 82-83 به منظور فراهم سازی پیشنهادهایی برای اصلاح برنامه های درسی سال اول متوسطه. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت معلم.
محمودی، حسن. (1374). بررسی وضعیت انتخاب رشته تحصیلی توسط دانش‏آموزان پسر مستعد سال اول دبیرستان‏های مشهد ازدیدگاه دانش‏آموزان و مدیران در سال تحصیلی73-74. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی.
میرزاده، شجاع. (1379). بررسی علل گرایش دانش آموزان به رشته‏های مختلف شاخه نظری از دیدگاه دیبران و دانش‏آموزان سال دوم آموزش متوسطه شهرستان بندرعباس درسال تحصیلی 78-79. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت معلم.
نظری، حمیده. (1371). بررسی میزان پایداری دانش‏آموزان در رشته‏های انتخابی خود پس از راهنمایی تحصیلی و حرفه‏ای. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.
هیبت الهی، سید محمد. (1371). بررسی علل گرایش دانش آموزان دوره متوسطه به رشته‏های مختلف تحصیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشگاه تربیت معلم.