Document Type : Research Paper

Authors

1 . PhD Candidate, Tarbiat Mo'allem University

2 Associate Professor, Tarbiat Mo'allem University

3 . Assistant Professor, Tarbiat Mo'allem University

Abstract

Safeguarding the teenagers is one of the main concerns of every society due to their vulnerability to different threats and role in determining the future of their country. Despite the measures taken by societies, families, schools and police officers, juvenile delinquency and crime against them are serious. This is indicative of a gap in educational systems. To solve this problem, the authors of this paper designed and validated an extracurricular program for high-school students by emphasizing the police public education as the main core of their research. The method of this study was mixed exploratory research. In the qualitative part, a semi-directed interview and, in the quantitative part, a questionnaire was conducted, and the obtained model was validated. In the qualitative part, the population covered the principals of girls' and boys' high schools of the city of Tehran as well as the officials of the ministry of education and, in the quantitative part, planners of curriculum and public education of police departments. Sampling method in qualitative part was purposive and snowball sampling and, in the quantitative part, purposive and overall sampling.
Base on the results of the study, a model for extracurricular planning for high-school students was designed by emphasizing on the public education of the police. The characteristics of the nine elements of the model were recognized and prioritized according to the circumstance of high-school students, social threats and the attitude of experts in the field.

Keywords

اتکینسون، ان. (1385). پلیس جامعه محور درمدرسه. ترجمه: سروش بهربر. دانشگاه علوم انتظامی.
احمدی، حسین، شکوهی، مرتضی، بنی اسدی، حسین، جعفری، پروین، منصور کیایی، نادر. (1383). فعالیت‏های فوق برنامه، مبانی نظری و شیوه‏های ارزشیابی، منادی تربیت.
اسفندیاری، توران. (1387). عوامل و زمینه‏های مؤثر در آموزش‏های غیر رسمی‏شهروندی، مجموعه مقالات اولین همایش آموزش و یادگیری غیر رسمی. مشهد: دانشگاه فردوسی.
آقا گل زاده، غلامحسین. (1389). تعامل پلیس با مدارس با تأکید بر افزایش آگاهی‏های دانش‏آموزان در زمینه پیشگیری از جرایم، دفتر تحقیقات کاربردی پلیس پیشگیری ناجا.
پارسا، عبد الله. (1385). بررسی عوامل موثر بر برنامه درسی اجرا شده و برنامه درسی آموخته شده در دوره‏های کارشناسی دانشگاه شیراز، دانشگاه شیراز.
پیری، موسی. (1388). طراحی و اعتبار سنجی الگوی برنامه ریزی درسی مدرسه محور، دانشگاه تربیت معلم تهران.
تاجیک اسمعیلی، عزیزالله. (1387). بخش فوق برنامه الگوی نظری خرده نظام برنامه ریزی درسی و فناوری آموزشی از طرح تدوین سند ملی آموزش و پرورش، تهران: وزارت آموزش و پرورش.
تایلر، رالف. و. (1381). اصول اساسی و برنامه ریزی درسی و آموزشی. ترجمه: علی تقی پور ظهیر. تهران: انتشارات آگاه .
جعفری ثانی، حسین، علی اصغری، ام البنین و محبی امین، سکینه. (1387). تحلیل محتوای منابع آموزش‏های غیر رسمی‏سازمان‏های آتش نشانی، نیروی انتظامی ‏و هلال احمر خراسان رضوی در مدارس. مجموعه مقالات اولین همایش آموزش و یادگیری غیر رسمی. مشهد: دانشگاه فردوسی.
رجبی پور، محمود. (1386). بزهکاری دانش آموزان و امکان پیشگیری پلیس از روند رشد اجتماعی آن، فصلنامه دانش انتظامی. سال دهم، شماره دوم.
رجبی پور، محمود. (1387). مبانی پیشگیری اجتماعی از بزهکاری اطفال و نوجوانان. تهران: دفتر تحقیقات کاربردی پلیس پیشگیری و نشر منتهی.
رییسی وانانی، رضا. (1387). رابطه سرمایه‏گذاری در آموزش و پرورش با امنیت‏اجتماعی، مجموعه مقالات همایش دانش‏آموز، پلیس و امنیت اجتماعی.
سبحانی نژاد، مهدی، یوزباشی، علیرضا، عیوضی، مریم و میهمان دوست، زهرا. (1387). تبیین چالش‏ها‏ و راهکارهای بهره گیری از فعالیت‏های فوق برنامه مدارس جهت تربیت شهروندی دانش آموزان، مجموعه مقالات اولین همایش آموزش و یادگیری غیر رسمی. مشهد: دانشگاه فردوسی.
شرفی، محمد رضا. (1384). نقش فعالیت‏های مکمل و فوق برنامه در پیشگیری و کاهش آسیب‏ها‏، مجموعه مقالات همایش تبیین جایگاه فعالیت‏های مکمل و فوق برنامه.
شعاری نژاد، اکبر. (1382). نقش فعالیت‏های فوق برنامه در تربیت نوجوانان، انتشارات اطلاعات.
شمشیری، بابک. (1387). فعالیت‏های اردویی در طبیعت، حلقه مفقوده تربیت در آموزش و پرورش ایران، مجموعه مقالات اولین همایش آموزش و یادگیری غیر رسمی. مشهد: دانشگاه فردوسی.
فتحی واجارگاه، کورش. (1386). برنامه درسی به سوی هویت‏های جدید، تهران :آییژ.
فتحی واجارگاه، کورش. (1388). اصول و مفاهیم برنامه درسی. تهران: بال.
فضلی خانی، منوچهر. (1384). یادگیری و نظام مکمل، مقالات همایش تبیین جایگاه فعالیت‏های مکمل و فوق برنامه.
فضلی خانی، منوچهر و مظفری، عباسعلی و یوسفی، جمشید وگلچین، منیژه. (1384). راهنمای تهیه و تدوین فعالیت‏های مکمل و فوق برنامه، منادی تربیت.
کریمی، شوکت. (1384). راهنمای تهیه فعالیت‏های مکمل و فوق برنامه. اصفهان: مرکز تحقیقات معلمان اصفهان.
گیلک، مهناز. (1386). آموزش مهارت‏های زندگی از طریق فعالیت‏های مکمل و فوق برنامه مدارس، نشریه پیوند، انجمن اولیاء و مربیان ایران.
لهونی، افشین. (1385). فعالیت‏های مکمل و فوق برنامه در کلاس درس. مریوان.
ملکی، حسن. (1385). آشنایی با فعالیت‏های تربیتی اجتماعی، انتشارات آییژ.
ملکی، حسن. (1388). مقدمات برنامه درسی. تهران: سمت.
موسی پور، نعمت اله. (1382). مبانی برنامه ریزی آموزش متوسطه. مشهد: نشر نی.
مهر محمدی، محمود. (1386). الگوی نظری زیر نظام برنامه ریزی درسی و فناوری آموزشی. تهران: کمیته مطالعات نظری سند ملی آموزش و پرورش
 
منابع انگلیسی
Breithaupt. Charles. E. (1996). A study of the relationship between students’ perceptions and characteristics and their participation in extracurricular activities in high school, The university of Texas at Austin.
Betz. Cecily. L, Betz Gay. Redcay. (2004), An exploratory study of future palns and extra curricular activities of transition-age youth and youngadults.
Blomfield. Corey. J, Barber. Bonnie. L . (2009).  Brief report: performing on the stage, the filed, or both? Australian adolescent extra curricular acivity participation and self-concept journal of adolescence 32.
Bievnat. Nancya, Klesse, Edward. j. (1989). the third curriculum, student activities ,national association of secondary school principas.
 Chambers. Elisna. A, Schreiber. James. B, Girls academic achievement: varying associations of extra curricular activities, Gender and Education, Vol. 16, No.3, September 2004.
Heckathorn, D.D. (2002). "Respondent-Driven Sampling II: Deriving Valid Estimates from Chain-Referral Samples of Hidden Populations". Social Problems 49 (1): 11–34.
Moriana . Juan, Antonio, Alos. Francisco, Alcala. Rocio, Pino. Moria, Jose, Herruzo. Javier, Ruiz. Rosario. (2006). Extra-curricular activities and academic performance in secondary electronic journal of research in educational psychology student, No 8 ,vol 4(1).
Shulruf. Boaz, Tumen. Sarah, Tolley. Hilary. (2008). Extra curricular activities in school, do they matter? children, and youth services review 30.
woods. Jackie. R, Alabama. Auburn. (2007). An investigation of two-year community college students’ involvement in extracurricular activities.