Document Type : Research Paper

Author

. Faculty Member, Allameh Tabataba'i University

Abstract

The purpose of this study is to analyze and criticize previous models of learning environments and instructional design and present a new model in this context. The main questions of the study were: (1) what are the points of strength and weakness of the global popular models of learning environments and instructional design? (2) What is the appropriate model according to the blended approach in learning environments and instructional design? The research method was analytical-descriptive based on George Bereday method. First, the author of the paper collected the needed information from various sources; compared, analyzed and criticized the selected models and finally presented a new model based on blended approach. The statistical population was all learning environment and instructional design models, and the sample included eight of these models that were selected by purposive sampling method. The findings showed that the majority of learning environment and instructional design models were designed according to independent approach, and all key elements of the complete instructional design plan were not included in the models. Finally, an appropriate model based on blended approach and covering all key elements of the complete instructional design plan was presented.

Keywords

بیابانگرد، اسماعیل. (1384). روش‏های تحقیق در روان‏شناسی و علومتربیتی. تهران: نشر دوران.
دلاور، علی. (1382). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: انتشارات رشد.
زارعی زوارکی، اسماعیل، رستمی نژاد، محمد علی و ایزی، مریم. (1390). معماری مجدد آموزش عالی برای دانشجویان با نیازهای آموزشی ویژه بر اساس اصول طراحی جهانی برای یادگیری. فصلنامه روان‏شناسی افراد استثنایی، 113-134.
زارعی زوارکی، اسماعیل. ( 1387). طراحی مراکز یادگیری بر اساس الگوی ASSURE. تهران: انتشارات رشد فرهنگ.
زارعی زوارکی، اسماعیل. (a1386). معرفی الگوهای طراحی آموزشی. جزوه درسی در دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی (چاپ نشده).
زارعی زوارکی، اسماعیل. (b1386). بررسی دوره دکتری تکنولوژی آموزشی در سطح جهانی جهت ارائه برنامه‏ای جامع برای راه اندازی این دوره در دانشگاه علامه طباطبائی. فصلنامه علمی پژوهشی روان‏شناسی تربیتی‏، سال سوم‏، شماره 9‏، ص 1- 19.
فردانش، هاشم. (1383). مبانی نظری تکنولوژی آموزشی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‏ها (سمت).
گریسون‏، دی. آر. و اندرسون‏، تری. (2003). یادگیری الکترونیکی در قرن 21 ( مبانی نظری و عملی). ترجمه اسماعیل زارعی زوارکی و سعید صفایی موحد (1384). تهران: انتشارات علوم و فنون.
مک دونالد‏، ژانت. ( 2006). راهنمای یادگیری و تدریس تلفیقی. ترجمه اسماعیل زارعی زوارکی و وحید صالحی (1388). تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی.
موریسون‏، گری. آر‏، روس‏، استیون. ام. و کمپ‏، جرالد. ای. (2004). طراحی آموزش اثر بخش (ویرایش چهارم)‏، ترجمه غلامحسین رحیمی دوست. (1387). اهواز: انتشارات دانشگاه شهید چمران.
 
 
منابع انگلیسی
Henich, Robert and Others. (1999). Instructional media and technologies for learning. New York: Macmillan Publishing Company.
Keller, J. M. (2010). Motivational design for learning and Performance: the ARCS model approach. USA: Springer.
Kidd, Erry T. and Song, Holim. (2008). Handbook of research on systems and technology. USA: Information Science Reference.
Lee, J.Y., & Reigeluth, C.M. (2009).  Heuristic task analysis on e-learning course development: a formative research study. Asia Pacific Educational Review, 10(1), 169-181.
Reigeluth, C.M. (2009). Instructional theory for education in the information age. In C. M. Reigeluth and A. Carr-Chellman (Eds.), Instructional-Design Theories and Models, Volume III: Building a Common Knowledge Base.  New York: Routledge.
Reigeluth, C.M., & Duffy, F.M.  (2008). The AECT Futureminds initiative: Transforming America’s school systems.  Educational Technology, 48(3), 45-49.
Reigeluth, C.M., & Keller, J.B.  (2009). Understanding instruction.  In C. M. Reigeluth & A. Carr-Chellman (Eds.), Instructional-Design Theories and Models, Volume III: Building a Common Knowledge Base.  New York: Routledge.
Reigeluth, C.M., Watson, W.R., Watson, S.L., Dutta, P., Chen, Z., & Powell, N.D.P.  (2008).  Roles for technology in the information-age paradigm of education: Learning Management Systems. Educational Technology, 48(6), 32-39.
Siemens, George. (2006). Knowing knowledge. USA.  (It is available online at www.knowingnowledge.com).
Siemens, George. (2010 ) . Handbook of  emerging  technologies for learning . USA (It is available online at www.knowingnowledge.com).
Watson, S.L., & Reigeluth, C.M.  (2008). The learner-centered paradigm of education.  Educational Technology, 48(5), 42-48.
Watson, S.L., & Reigeluth, C.M. (2008). Community members’ perceptions on social, cultural changes and its implication for educational transformation in a small school district community. Journal of  Organizational Transformation and Social Change, 5(1), 45-65.
Zaraii Zavarki, E. & Toofaninejad, E. (2011). The Effect of Blended Learning on Students Mathematics Learning. In S. Barton et al. (Eds.), Proceedings of Global Learn Asia Pacific 2011 (pp. 1913-1916). AACE