Document Type : Research Paper

Authors

1 Professor, Tarbiat Mo'allem University

2 Assistant Professor, Tarbiat Mo'allem University

3 MA, Educational Psychology; email: mahdi_dasta@yahoo.com

Abstract

One of the main educational goals teachers and parents expect the students to attain is the ability to solve problems. The purpose of this study is to investigate the causal relationship between achievement goals and self-regulation strategies with math problem-solving performance. To this aim, casual-correlational research method was adopted, and two questionnaires on achievement goals (Elliot & McGregor, 2001) and self-regulation strategies (Pintrich et. al, 1991) as well as a math test were used. The results indicated that only motivational strategies had a direct impact on problem-solving. Moreover, mastery-approach and performance-approach goals had a direct impact on cognitive, metacognitive, motivational and resource management strategies but an indirect impact on problem-solving performance. The findings are in line with some earlier studies but in contrast with some others. The important point is the low variance of problem-solving performance. One of the factors contributing to such a low variance might be the fact that cognitive, metacognitive and resource management strategies have had no impact on problem-solving variable.

Keywords

بیرامی،‌منصور، هاشمی‌نصرت‌آباد، تورج، عبدالهی‌عدلی‌انصار، وحیده، علایی، پروانه. (1390). پیش‌بینی راهبردهای یادگیری، خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی براساس اهداف پیشرفت دانش‌آموزان سال دوم متوسطه شهر تبریز. مجله اندیشه‌های نوین تربیتی، 7(1)، 85-65.
حجازی، الهه.، رستگار، احمد.، جهرمی، رضا قربان. (1387). الگوی پیش‏بینی پیشرفت تحصیلی ریاضی: نقش اهداف پیشرفت و ابعاد درگیری تحصیلی. فصلنامه نوآوری‏های آموزشی. سال دهم. شماره 28
خرازی، سیدعلی‌نقی.، اژه‌ای، جواد.، قاضی‌طباطبایی، سیدمحمود و کارشکی، حسین. (1387). بررسی رابطه اهداف پیشرفت، خودکارآمدی و راهبردهای فراشناختی: آزمون یک الگوی علی. مجله روان‏شناسی و علوم تربیتی، 38(3)، 93-79.
عابدینی، یاسمین. (1388). مدل ساختاری پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان رشته ریاضی: نقش واسطه‌ای راهبردهای یادگیری در ارتباط میان اهداف پیشرفت و پیشرفت تحصیلی. مجله نوآوری‌های آموزشی، 8(32)، 117-98.
کارشکی، حسین. (1387). نقش اهداف پیشرفت در مولفه‌های یادگیری خودتنظیمی. تازه‌های علوم شناختی، 10(3)، 21-13.
محسن‏پور، مریم، حجازی، الهه.، و کیامنش، علیرضا. (1385). نقش خودکارآمدی، اهداف پیشرفت، راهبردهای یادگیری و پایداری در پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش‏آموزان سال سوم متوسطه شهر تهران. نوآوری‏های آموزشی، 5، 36-9.
مصطفایی، علی. (1387). بررسی اثربخشی آموزش مولفه‏های راهبردهای یادگیری خودتنظیمی مبتنی برمدل پینتریچ، بر خودکارآمدی، منبع کنترل و پیشرفت تحصیلی دانش‏آموزان پسر پایه سوم. رساله دکترا. دانشکده روان‏شناسی و علوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبائی.
 
 
 
 
منابع انگلیسی
Boekaerts, M., Pintrich, P. R., Zeidner. M. (2000). Handbook of Self-Regulation. Academic press.
Desoete, A؛ Royers, H؛ Busse, A .(2001). Metacognition and mathematical problem solving in Grade 3. Journal of learning disabilities, vol 34. no 5.
Elliot, A. J., & McGregor, H. A. (2001). A 2 x 2 achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 80, 501-519.
Elliot, A. J., McGregor, H. A., & Gable, S. (1999). Achievement goals, study strategies, and exam performance: a mediational analysis. Journal of Educational Psychology, 91, 549–563.
Iverach, M. R. (2007). The interaction of achievement goal orientations, self regulated learning and learning environment in high school science classrooms. Submitted in accordance with the requirements for the degree of doctor of philosophy in the Curtin University of Technology.
Linenbrink, E. A., & Pintrich, P. R. (2002). Motivational as enabler of academic success. School Psychology Review, 31(3), 313- 327.
Malpass,J.R., O’Neil,H.F., & Hocevar,D. (1999). Self-regulation, goal orientation, self-efficacy, worry, and high-stakes math achievement for mathematically gifted high school students. Roeper Review, 21(4), 281-288.
Middleton, J. A., & Midgley, C. (1997). Avoiding the demonstration of lack of  ability: An under explored aspect of goal theory. Journal of Educational Psychology, 89(4), 710- 718.
Middleton, M. j., & Midgley, C .(2003). The change in middle school students achievement goal in mathematics over time. Social Psychology of Education. 45. no 3.
Perels, F., Dignath, C. (2009). Is it possible to improve mathematical achievement by means of self- regulation strategies? Evaluation of an intervention in regular math classes. European Journal of Psychology of Education, 24(1), 17-31
Pintrich, P. R. & DeGroot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning component of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33-40.
Pintrich, P. R. (2000). Multiple goals, multiple pathways: The role of goal orientation in learning and achievement. Journal of Educational Psychology, 92, 544-555.
Pintrich, P. R., &  Schunk, D. H. (2002). Motivation in Education, Theory, Research, and psychology.
Pintrich, P. R., Smith, D. A. F., Garcia, T., McKeachie, W. J. (1991). A manual for the use of the motivated strategies for learning questionnaire (MSLQ). National Center for Research to Improve Postsecondary Teaching and Learning.
Tabachnick, B. G., Fidell, L. S. (2001). Using multivariate statistic. Allyn & Bacon. Needham Heights, Ma
Van Wyk. M. D. (2004). Self regulation for learners in a master’s course in computer- based education. Ph.D dissertation. Rand Afrikaans University. South Africa.
Vrugt, A. F. J. (2008). Metacognition, achievement goals, study strategies and academic achievement: Pathways to achievement. Metacognition Learning, 30, 123- 148.
Wolters, C. (1998). Self regulated learning and college student's regulation of motivation. Journal of Educational Psychology, 2, 234- 235.
Wolters, C. A. (2004). Advancing achievement goal theory: Using goal, structures and goal orientations to predict students' motivation, cognition and achievement. Journal of Educational Psychology, 96(2), 236- 250.