Document Type : Research Paper

Authors

1 . This paper was received on 1/10/2011 and approved on 8/4/2012.

2 Assistant Professor, Bu Ali Sina University of Hamedan; email: fuman47@gmail.com

3 . Assistant Professor, Bu Ali Sina University of Hamedan

4 MA, History and Philosophy of Education

Abstract

The present research aims to study the emphasis laid by guidance-school social sciences curriculum on the critical approach. The survey research was used as the research method, and the statistical population included all 85 teachers teaching social sciences at the guidance schools of District One of Hamedan Educational Department in the school year 2008-2009 as well as social sciences textbooks of grades one to three. Random sampling and census methods were applied to the statistical population to produce a statistical sample of 71 teachers and an equal number of textbooks. Data were collected through researcher-made questionnaires whose content validity was assessed by content validity and their reliability by Cronbach's alpha coefficient which was calculated as 0.81. Descriptive statistical indices along with non-parametric X2 and parametric independent t-test were used to describe the collected data. Research findings showed that social sciences curriculum places low emphasis on flexibility and risk-taking and medium emphasis on resourcefulness, inclusiveness and curiosity. In addition, there appeared to be no difference between male and female teachers' views on social sciences curriculum's emphasis on critical approach components.

Keywords

تفنگدار، ملیحه. (1386). نقش روش‏های آموزش در پرورش تفکر انتقادی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
رضایی، علی اصغر. (1389). بررسی تأثیر روش تدریس کاوشگری بر پرورش مهارت‏های تفکر فلسفی دانش‏آموزان دوره‏ی ابتدایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بوعلی سینا همدان.
شریعتمداری، علی. (1378). روان‏شناسی تربیتی، تهران، امیر کبیر.
عباسی، عفت. (1380). بررسی مهارت‏های مؤثر بر پرورش تفکر انتقادی در برنامه درسی جامعه شناسی دوره متوسطه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
عباسی یادکوری، مروارید. (1381). بررسی کتاب‏های جامعه‏شناسی دوره متوسطه از لحظ پرورش مهارت‏های تفکر انتقادی بر مبنای دیدگاه اجتماعی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه‏طباطبائی.
علیپور، وحیده. (1383). بررسی تناسب محتوی کتاب‏های علوم اجتماعی دوره راهنمایی با پرورش مهارت‏های تفکر انتقادی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
علیوندی وفا، مرضیه. (1384). بررسی رابطه نظریه انتقادی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان، پایان‏نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا(س).
فرمهینی فراهانی، محسن. (1383). پست مدرنیسم و تعلیم و تربیت. تهران .آییژ.
قادری، مصطفی. (1383). بسترهای فهم برنامه درسی، تهران، یادواره کتاب.
موسوی، امیر. (1386) بررسی محتوی کتاب مطالعات اجتماعی مقطع متوسطه در پرورش مهارت‏های تفکر انتقادی، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکز.
هابر ماس. (1379) نقدی بر پیش فرض های فروگذار معرفت شناسانه در تحقیقات تربیتی، ترجمه: هاشم فر دانش.
هاشمی، محمد. (1385). بررسی جایگاه تفکر انتقادی در محتوی کتاب‏های درسی پایه پنجم دوره ابتدایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
 
منابع انگلیسی
Beyer ,B.K,(1983)teaching critical thinking :A direct approach for social education, 49(4),297-303.
Guntir,M.A(2003)instruction models and approaches Boston, Allyn and bacon.
Lipman,M(1988)philosophy goes to school, philadelphia, temple university,press.
Lipman,M(1996)Growing up with philosophy, an encyclopedia, newyork,
Mcnilli,S and Dona(1992) critical thinking and innovations, ACCD, Macmillan.
Neal ,D,C(1990) the construction of subject matter ,teaching and teacher education, 5(1)1-20.
Rusbult ,C(2001)effect of problem-based learning on critical thinking ability and content knowledge of secondary agriculture students, missori colombia.
Rushton,a and etal (1991)teaching the child development from primary to diploma in social works, London house.
Scott,D(2008)Critical essays on major curriculum theorists, london and newyork, routledge.
Sirotnik ,K.A(1983)elementary and secondary classrooms, study of schooling in USA, Los angels school of education.
Stoner,smit(1999)critical thinking activities for nursing, philadelphia Lippincott williams and working press.
Thomas,F,N(1999)about the california critical thinking disposition inventory,indiana university center for post secondary research. available from: http:// liberals. wasbash. edu/clia/home.cfm.
Watson,G and Glaser, E.M(2000) measure the ability to think critically and problem solving, Harvard, university press.