Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

ICT-based education is the application of information and communication technologies in the process of teaching and learning. Educational justice can be defined as providing equal educational opportunities for all demanders of higher education. Educational justice can be achieved by ICT-based education through; providing equal educational opportunities, increasing the access to higher education and improving the quality of education.
The purpose of this research is to investigate the impact of ICT-based education on educational justice development. Therefore, the ex post-facto research method was adopted, and the statistical population covered 250 and 110 students benefitting from ICT-based and classroom-based educations, respectively. 104 ICT-based and 100 classroom-based students were also randomly selected as the sample volume. Data were collected through two researcher-made questionnaires whose content validity was approved by the supervisor and consulting advisor of the research. Their reliability was calculated by Cronbach's alpha coefficient as 0.89. Descriptive statistics was used to describe the collected data, and t-test was used to test the hypotheses and investigate the difference between the groups. Collected data were analyzed by SPSS software. The analysis of the data showed that all the hypotheses of the research were confirmed with a level of confidence of 95 per cent. Research findings also revealed that ICT-based education had the highest impact on increasing access to higher education by providing the opportunity of studying at home, expanding classroom borders and facilitating studying for jobholders. Its high expenses in Iran were, however, the most important obstacle for equal educational opportunities and increasing access to higher education.

Keywords

بابایی، محمود. (1389). مقدمه‌ای بر یاد‌گیری الکترونیکی. تهران: پژوهشگاه علوم و فن‌آوری اطلاعات ایران.
پور محمد باقر، لطیفه و پور محمد باقر، الهه. (1387). نقش فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش مراکز دانشگاهی. مجله فن‌آوری و آموزش، سال سوم، جلد 3 شماره 1، صص74- 68.
توسلی، غلامعباس. (1386). جامعه شناسی و آموزش و پرورش. تهران: علم.
سراجی، فرهاد و عطاران، محمد و علی عسگری، مجید. (1387). ویژگی‌های طرح برنامه درسی دانشگاه‌های مجازی ایران و مقایسه آن با الگوی راهنمای برنامه درسی دانشگاه مجازی. فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، شماره50، صص 118- 97.
عبد‌الّهی، سیّد مجید و زمانی، بی‌بی عشرت و ابراهیم‌زاده، عیسی و زارع، حسن و زندی، بهرام. (1389). شناسایی عوامل بازدارنده مشارکت مدرسان دانشگاه‌ها در دوره‌های یادگیری الکترونیکی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره56، صص 40-19.
علیخانی، علی‌اکبر. (1389). شیوه‌های تحول و بهبود آموزش عالی و پژوهش در ایران با تحلیل بر برخی مطالعات انجام شده. فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، سال سوم، شماره 1، تابستان 89، صص 31- 1.
کریمی علویجه، مهدی و شریف خلیفه سلطانی، سیّد مصطفی و بختیار نصر‌آبادی، حسن‌علی. (1388). چشم‌اندازهای کاربست فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند یاد‌دهی و یاد‌گیری آموزش عالی. فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، سال اول، شماره 4، بهار 88، صص198- 179.
گریسون، دی آر و اندرسون، تری. (1384). یادگیری الکترونیکی در قرن بیست‌و‌یکم. (ترجمه اسماعیل زارعی زوارکی و سعید صفایی موحد). تهران: انتشارات علوم وفنون.
منتظر، غلامعلی. (1386). مطالعه راهبردی توسعه اطلاعاتی نظام آموزش عالی در ایران. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره43، صص 26-1.
یعقوبی، جعفر و ملک محمدی، ایرج و ایروانی، هوشنگ و عطاران، محمد. (1387). ویژگی‌های مطلوب دانشجویان و اعضای هیأت علمی در یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی ایران: دیدگاه دانشجویان دوره‌های مجازی. ‌فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، شماره47، صص 173-159.
 
منابع انگلیسی
Angello, Consolata&Wema, Evans.( 2010). Availability and usage of ICT and e-resources by livestock researchers in Tanzania: Challenges and ways forward.Internationaljournal of education and development using information and communication technology, vol.6, issue1, pp-1- 13.
Levin, Henry.M.(2008).The economic payoff to investing in educational justice. Educational researcher ,Vol. 38, no.1,pp.5-20.
Mapua, Jephias.(2009).Confronting challenges to e-learning in higher education institutions. International journal of education and development using information andcommunication technology (IJEDICT), vol.5, issue 3, pp-101-114.
Naido, Sam.(2006). E-Learning, A Guide book of principles ,procedures and practices. New Delhi: Commonwealth Educational MediaCenter for Asia.
Punie, Y.&Zinbauer, D.& Cabrera, M. (2006). A review of the impact of ICT on learning. JRC technical notes, European commission, joint researcher center, institute for prospective technical studies. Available at :http:// www.JRC.ec.europa.eu/
Robinson, Brnadette.(2008).Using distance education and ICT to improve access, equity and the quality in rural teachers’ professional development in western China. International Review of research in Open and Distance Learning. vol. 9, number 1. 1-17.
Tiene, Drew.(2002). Addressing the global digital divide and its impact on educational opportunity. EMI 39:3/4- Icts and media, pp,211-222. Educational media international . Routledge.
Tomul, Ekber. (2009). Measuring regional inequality of education in Turkey: an evaluation by Gini index. Procedia Social and Behaviorial sciences, 1. 949-952.
UNESCO Institute of Statistics.(2009). Guide to measuring information and communication technologies (ICT) in education. Montreal: UNESCO Institute of Statistics. Available at :http : //www.uis.unesco.org
Zhang, Jianwei.(2004). Using ICT to prepare learners for the 21 century: The perspectives of the Eastern APEC economies. presentation for APEC Summit on Educational Innovation: Striking Balance: Sharing Practice from East and West. Beijing, 2004.