Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

owadays almost one seventh of people all over the world speak in “English” and numerous of the rest, learn it as a second or foreign language. Teaching and learning of this language is very important from political, social, cultural, scientific and international point of view. So, English as a subject has been embedded in curriculum of many formal educational systems. Teaching English in the formal educational system of Iran is started from guidance school and continued until pre-university. Word learning has an important role in foreign language learning process, because most of differences among languages refer to their word domain and many of them as Persian and English have very similarities in grammar domain. Learners to learn words for a long time may use many strategies that rehearsal (or rote memorization) seems to be the most prevalent of them. But, research has shown that this strategy is not so effective. Hence, researchers have examined more effective strategies such as mnemonic devices, for example keyword and mental imagery that effectiveness of them has been proved many times in different countries. The aim of this research is to examine the effectiveness of these two strategies in learning and retention of meaning of the English words in comparison to rote memorization among Guidance school pupils.

Keywords

روانشناسی تربیتی، تحقیق، تدریس، یادگیری. ترجمه حسن اسدزاده، حسین اسکندری، چاپ دوم 1388. تهران: عابد.
پرسلی، میشل؛ هارن، کارن.ا. راهبردهای یادگیری کدامند و چگونه آموخته می شوند؟ترجمه کوروش فتحی واجارگاه (72-1373). مجله رشد تکنولوژی آموزشی. سال نهم، شماره 1.
جولیا م. دبسن. (1373). تکنیک های مؤثر در تدریس محاوره انگلیسی. ترجمه ایرج وصالی. کرمان: انتشارات جهاد دانشگاهی.
دلاور، علی. (1387). احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی (با تجدیدنظر و اضافات). تهران: رشد.
لیل، آن رفوث؛ دوفابو، لئوناردو. (1375). راهبردهای یادگیری و یادسپاری، ترجمه علینقی (کمال) خرازی. تهران: نشر نی.
سیف، علی اکبر. (1387). روانشناسی پرورشی نوین. تهران: دوران.
شمیسا، علی. (1380). آموزش گام به گام تکنیک های تقویت حافظه بر اساس روش تصویرسازی ذهنی. تهران: گفتمان اخلاق.
قره آغاجی، سعید. (1379). مقایسه میزان یادداری کوتاه مدت و دراز مدت در یادگیری زوج‏های متداعی انگلیسی- فارسی به روش های واژه کلید و تکرار. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز.
کرمی نوری، رضا. (1378). چند نوع حافظه داریم؛ دیدگاه چند سیستمی. مجله تازه های علوم شناختی. سال اول، شماره دوم و سوم، تابستان و پائیز.
لوراین، هری. (1375). یادگیری= حافظه + اطلاعات، ترجمه احمد میرعابدینی. تهران: چکامه.
نیت ل. گیج و دیوید سی. برلاینر. (1374). روان شناسی تربیتی. ترجمه غلامرضا خوی نژاد و دیگران. مشهد: مؤسسة انتشارات حکیم فردوسی.
منابع انگلیسی
Anderson, J. R. (1995). Learning & Memory (An Integrated Approach). John Wiley & Sons, INC./U.S.A.
A.Y. Wang & et al., Keyword mnemonic and retention of second-language vocabulary words. Journal of educational psychology, 84, pp.520-528.
Atkinson, R. C. (1975). Mnemotechnics in second -language learning: American psychology,30.
Avila, E. & Sadoski, M. (1996). Exploring new applications of the keyword method to acquire English vocabulary. Language learning, 46.
Azimian E. A. (2000). The role of the Keyword Method on The Tranian Learner's Immediate and Delayed Recall of Foreign Language Vocabulary. Dissertation for M.A in University for Teacher Training.
Bower, G. H., & Hilgard, E. R. (1986). Theories of Learning. New Delhi: Prentice-Hall. Inc.
Bulgern, J. A. et al. (1998). The effects of a recall enhancement routine on the test performance of secondary students with and without learning disabilities. In M. A. Maastropieri & T.E. Scruggs, Enhancing schools success with mnemonic instruction, Internet.
Bulgern, J. A., Schumaker, J. B., & Deshler, D.D.(1994). The effects of a recall enhancement routine on the test performance of secondary students with and without learning disabilities. Learning Disabilities Research & Practice.
Cohen, A. D. (1987). The use of verbal imagery mnemonics in second language vocabulary learning. Studies in second language acquisition,9,pp.43_61.
Damandan, Sohila (1993) Vocabulary Development and The role of contextually Based Training. Allameh Tabataba’i University.
Douglas, Nelson, L. & McKinney, Vanessa M. (1998). Interpreting the Influence of Implicitly Activated Memories on Recall and Recognition. 1998 . vol. 105, N0, 2,229 -324
Ellis, N. & Beaton, A. (1993). Factors affecting the learning of foreign language vocabulary. Imagery keyword meditators and phonological short-term memory: Quarterly  journal of experimental psychology, 4, A. pp.533-558.
Gagne R. M. (1970). Condition of learning (2nd ed). Newyork: Halt, Reinehart & Winstion.
Pressly,M.et al.(1981). How does the keyword method affect vocabulary comprehension and usage? In J.R.
Pressly,M. & Levin, J.R.(1978). Development constraints associated with childeren's use of the keyword method of foreign language vocabulary learning. Language  learning,46,pp.379-395.
Raugh,M.R.,& Atkinson,R.C.(1975).A Mnemonic method for learning a second language vocabulary. Journal of Educational Psychology,67,1_16.
Sobhi Givi, Avaz(1995). Comparison of keyword on semantic_ context Methods of learning new Vocabulary Meanings. Dissertation for M.A. in Allameh Tabatabaii University.
Van Hell,j.G.& Candian Mahn(1998). A. Keyword mnemonics versus rote rehearsal: Learning concrete and abstract words by experienced and inexperienced learners. Language learning, 47, pp.%07_546.
Wang, A.Y.& Thomas,M.H.(1996).The Effect of imagery- based mnemonics on the long-term retention of Chinese characters. Language Learning. 42,359-376
روانشناسی تربیتی، تحقیق، تدریس، یادگیری. ترجمه حسن اسدزاده، حسین اسکندری، چاپ دوم 1388. تهران: عابد.
پرسلی، میشل؛ هارن، کارن.ا. راهبردهای یادگیری کدامند و چگونه آموخته می شوند؟ترجمه کوروش فتحی واجارگاه (72-1373). مجله رشد تکنولوژی آموزشی. سال نهم، شماره 1.
جولیا م. دبسن. (1373). تکنیک های مؤثر در تدریس محاوره انگلیسی. ترجمه ایرج وصالی. کرمان: انتشارات جهاد دانشگاهی.
دلاور، علی. (1387). احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی (با تجدیدنظر و اضافات). تهران: رشد.
لیل، آن رفوث؛ دوفابو، لئوناردو. (1375). راهبردهای یادگیری و یادسپاری، ترجمه علینقی (کمال) خرازی. تهران: نشر نی.
سیف، علی اکبر. (1387). روانشناسی پرورشی نوین. تهران: دوران.
شمیسا، علی. (1380). آموزش گام به گام تکنیک های تقویت حافظه بر اساس روش تصویرسازی ذهنی. تهران: گفتمان اخلاق.
قره آغاجی، سعید. (1379). مقایسه میزان یادداری کوتاه مدت و دراز مدت در یادگیری زوج‏های متداعی انگلیسی- فارسی به روش های واژه کلید و تکرار. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز.
کرمی نوری، رضا. (1378). چند نوع حافظه داریم؛ دیدگاه چند سیستمی. مجله تازه های علوم شناختی. سال اول، شماره دوم و سوم، تابستان و پائیز.
لوراین، هری. (1375). یادگیری= حافظه + اطلاعات، ترجمه احمد میرعابدینی. تهران: چکامه.
نیت ل. گیج و دیوید سی. برلاینر. (1374). روان شناسی تربیتی. ترجمه غلامرضا خوی نژاد و دیگران. مشهد: مؤسسة انتشارات حکیم فردوسی.
منابع انگلیسی
Anderson, J. R. (1995). Learning & Memory (An Integrated Approach). John Wiley & Sons, INC./U.S.A.
A.Y. Wang & et al., Keyword mnemonic and retention of second-language vocabulary words. Journal of educational psychology, 84, pp.520-528.
Atkinson, R. C. (1975). Mnemotechnics in second -language learning: American psychology,30.
Avila, E. & Sadoski, M. (1996). Exploring new applications of the keyword method to acquire English vocabulary. Language learning, 46.
Azimian E. A. (2000). The role of the Keyword Method on The Tranian Learner's Immediate and Delayed Recall of Foreign Language Vocabulary. Dissertation for M.A in University for Teacher Training.
Bower, G. H., & Hilgard, E. R. (1986). Theories of Learning. New Delhi: Prentice-Hall. Inc.
Bulgern, J. A. et al. (1998). The effects of a recall enhancement routine on the test performance of secondary students with and without learning disabilities. In M. A. Maastropieri & T.E. Scruggs, Enhancing schools success with mnemonic instruction, Internet.
Bulgern, J. A., Schumaker, J. B., & Deshler, D.D.(1994). The effects of a recall enhancement routine on the test performance of secondary students with and without learning disabilities. Learning Disabilities Research & Practice.
Cohen, A. D. (1987). The use of verbal imagery mnemonics in second language vocabulary learning. Studies in second language acquisition,9,pp.43_61.
Damandan, Sohila (1993) Vocabulary Development and The role of contextually Based Training. Allameh Tabataba’i University.
Douglas, Nelson, L. & McKinney, Vanessa M. (1998). Interpreting the Influence of Implicitly Activated Memories on Recall and Recognition. 1998 . vol. 105, N0, 2,229 -324
Ellis, N. & Beaton, A. (1993). Factors affecting the learning of foreign language vocabulary. Imagery keyword meditators and phonological short-term memory: Quarterly  journal of experimental psychology, 4, A. pp.533-558.
Gagne R. M. (1970). Condition of learning (2nd ed). Newyork: Halt, Reinehart & Winstion.
Pressly,M.et al.(1981). How does the keyword method affect vocabulary comprehension and usage? In J.R.
Pressly,M. & Levin, J.R.(1978). Development constraints associated with childeren's use of the keyword method of foreign language vocabulary learning. Language  learning,46,pp.379-395.
Raugh,M.R.,& Atkinson,R.C.(1975).A Mnemonic method for learning a second language vocabulary. Journal of Educational Psychology,67,1_16.
Sobhi Givi, Avaz(1995). Comparison of keyword on semantic_ context Methods of learning new Vocabulary Meanings. Dissertation for M.A. in Allameh Tabatabaii University.
Van Hell,j.G.& Candian Mahn(1998). A. Keyword mnemonics versus rote rehearsal: Learning concrete and abstract words by experienced and inexperienced learners. Language learning, 47, pp.%07_546.
Wang, A.Y.& Thomas,M.H.(1996).The Effect of imagery- based mnemonics on the long-term retention of Chinese characters. Language Learning. 42,359-376