Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

Abstract
he purpose of the present research was to studycurrent status of political education  in formal elementary curriculum. The method used was descriptive-analytical. The main research techniques were qualitative content analysis and document review. So, textbooks and curriculum framework of social studies, Persian language and Islamic education were used in analysis process. The results show that the current status of political education in the elementary curriculum is not desirable. Most of objectives are addressed cognitive and affective domain, while less attention has been paid to political skills or psycho-motor domain. Other findings revealed that content of political education have failed to provide a good opportunity for political education in elementary schools based on religious democracy theory. Although proposed teaching and evaluation methods and techniques appear to be optimal, however due to the weakness and shortcomings of educational content, cannot be affective. And finally between the mentioned curricula from the perspective of political education there is no coordination.

Keywords

آقازاده، احمد. (1385). اصول و قواعد حاکم بر فرایند تربیت شهروندی و بررسی سیر تحولات و ویژگی‏های این گونه آموزش‏ها در کشور ژاپن. فصلنامۀ نوآوری‏های آموزشی، سال پنجم، شمارۀ 17، صص 66- 45.
احسانی، محمد. (1379). تربیت سیاسی کارگزاران در سیره و کلام امام علی(ع). مجموعه مقالات همایش تربیت در سیره و کلام امام علی (ع). تهران: مرکز مطالعات تربیت اسلامی و با همکاری پژوهشکده حوزه و دانشگاه؛ موسسه آموزشی- پژوهشی امام خمینی؛ پژوهشکده تعلیم و تربیت و دانشکده علوم تربیتی و روان‏شناسی دانشگاه تهران.
افهمی، بنفشه. (1385). بررسی مضامین و آموزه‏های سیاسی درکتاب‏های درسی دوره ابتدایی. فصلنامه پژوهش‏های تربیت اسلامی. سال دوم، شماره 2، صص 28- 7.
بازرگان، عباس. (1387). مقدمه‏ای بر روش‏های تحقیق‏کیفی و آمیخته: رویکردهای متداول در علوم رفتاری. تهران: دیدار.
بست، جان. (1380). رو‏ش‏های تحقیق در علوم‏تربیتی و رفتاری. ترجمه حسن‏پاشاشریفی و نرگس طالقانی. تهران: رشد.
دفتر برنامه ریزی و تألیف کتب درسی. (1385). راهنمای برنامه درسی تعلیم و تربیت اسلامی دوره ابتدایی. تهران، وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دفتر برنامه ریزی و تألیف کتب درسی.
دفتر برنامه ریزی و تألیف کتب درسی. (1385). راهنمای برنامه درسی فارسی دوره ابتدایی. تهران، وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دفتر برنامه ریزی و تألیف کتب درسی.
دفتر برنامه ریزی و تألیف کتب درسی. (1385). راهنمای برنامه درسی مطالعات اجتماعی برای دوره آموزش عمومی (ابتدایی- راهنمایی). تهران، وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دفتر برنامه ریزی و تألیف کتب درسی.
دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتابهای درسی. (1381). کتابهای تعلیمات اجتماعی پایه سوم تا پنجم ابتدایی. تهران: وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، دفتر برنامه ریزی و تألیف کتاب‏های درسی.
دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتابهای درسی. (1387). کتابهای تعلیمات اجتماعی، هدیه‌های آسمان، و فارسی دوره ابتدایی. تهران: وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، دفتر برنامه ریزی و تألیف کتاب‏های درسی.
سبحانی نژاد، مهدی.(1379). مسئولیت‌پذیری اجتماعی در برنامه‌ریزی درسی کنونی دوره ابتدایی ایران و طراحی برای آینده. رساله دکتری. دانشگاه تربیت مدرس: دانشکده علوم انسانی.
شارع پور، محمود. (1383). جامعه شناسی آموزش و پرورش. تهران: سازمان مطالعه وتدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها.
شهرام نیا، امیرمسعود و ضیایی، آزاده. (1385). آموزش سیاسی از طریق کتب درسی و تأثیر آن در امنیت انسانی. مجموعه مقاله‏های همایش بین المللی امنیت انسانی در غرب آسیا. بیرجند: دانشگاه بیرجند.
علاقه بند، علی. (1386). جامعه شناسی آموزش و پرورش. تهران: روان.
فلیک، اوه. (1387). درآمدی بر تحقیق کیفی. ترجمه هادی جلیلی. تهران: نی.
قبادی، خسرو. (1383). نقش آموزش و پرورش در تحقق مردم سالاری دینی از منظر کتاب‏های درسی. مجموعه مقالات همایش ملی مهندسی اصلاحات در آموزش وپرورش. جلد دوم. تهران: وزارت آموزش وپرورش، پژوهشکده تعلیم و تربیت.
کاظمی، محمود. (1387). بررسی مبانی، اصول و اهداف تربیت مدنی و کیفیت انعکاس آن در نظام آموزش و پرورش ایران. رساله دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت. دانشگاه شهیدچمران، دانشکده علوم تربیتی و روان‏شناسی.
مجلل چوبقلو، محمدعلی. (1382). بررسی دیدگاه‏های معلمان در فرایند پرورش سیاسی- عقیدتی دانش‏آموزان مدارس ابتدایی شهرستان قم در سال تحصیلی 82- 1381. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته برنامه‏ریزی آموزشی. دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده روان‏شناسی و علوم تربیتی.
محمدی، بیوک. (1387). درآمدی بر روش تحقیق کیفی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
مرزوقی، رحمت الله. (1383). نقش آموزش و پرورش در تحقق جامعه مدنی مبتنی بر نظام مردم سالاری دینی. مجموعه مقالات همایش ملی مهندسی اصلاحات در آموزش و پرورش. جلد دوم. تهران: وزارت آموزش و پرورش، پژوهشکده تعلیم و تربیت.
مرزوقی، رحمت الله. (1384). تربیت مدنی از دیدگاه اسلام: رویکردی به پرورش سیاسی. فصلنامه تربیت اسلامی. سال اول، شماره 1، صص 107ـ 93.
معروفی، یحیی و یوسف زاده، محمدرضا. (1388). تحلیل محتوا در علوم انسانی: راهنمای عملی تحلیل کتاب‏های درسی. همدان: سپهر دانش.
ملکی، حسن. (1379). تعلیم و تربیت کودک و نوجوان از دیدگاه امام خمینی(ره). تهران: مدرسه.
ملکی، حسن. (1386). مقدمات برنامه‌ریزی درسی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها.
نادرپور، بابک. (1382). تاثیر خانواده و مدرسه در تربیت سیاسی و اجتماعی نوجوانان و جوانان. در: جمعی از صاحب نظران. خانواده و تعلیم و تربیت. تهران: انجمن اولیاء و مربیان، صص 204- 177.
منابع انگلیسی
Ahmad, I. (2004). Islam, Democracy and Citizenship Education: An Examination of the Social Studies Curriculum in Pakistan. Current Issues in Comparative Education, Vol. 7(1). pp39-49.
Chelmis, S. & Matsagouras, E. (2002). Citizenship education in the new inter-disciplinary national curriculum of Greece, In Ross, A. (ed). Future citizens in Europe. London: CiCe, pp63-72.
Chelmis, S. K. (1999). Citizenship Values and Political Education in Greek Primary School: An Historical Perspective, In Ross, A. (ed). Young Citizens in Europe. London: CiCe, pp65-71.
Cheung, Ch. & Leung, M. (1998). From Civic Education to General Studies: The Implementation of  Political Education into the Primary Curriculum. Compare; Vol 28, No1. Pp47-56.
Eurydice. E. (2005). Citizenship Education at School in Europe. Brussels: Eurydice, The information network on education in Europe. Available at: http://www.eurydice.org.
Howard, C. & Patten, S. (2006). Valuing Civics: Political Commitment and the New Citizenship Education in Australia. Canadian Journal of Education, 29(2) 454‐475.
Kerr,  David and Cleaver, Elizabeth. (2004). Citizenship Education Longitudinal Study: Literature Review - Citizenship Education One Year On – What Does it Mean?: Emerging Definitions and Approaches in the First Year of National Curriculum Citizenship in England. Research Report No 532. UK: National Foundation for Educational Research
Kerr, D. (2003). Citizenship Education in the Curriculum: An International Review. The School Field. Volume X, Number 3/4. pp 5-32.
Mizuyama, M. (2008). Citizenship Education in Japan. Available at: <http://www.york.ac.uk/depts/educ/ research/PLE_in_Japan_report.doc>
Smith, A., Fountain, S. & McLean, H. (2002). Civic Education in Primary and Secondary Schools in the Republic of Serbia. Belgrade: UNESCO
Smith, A. (2003). Citizenship Education in Northern Ireland: beyond national identity?. Cambridge Journal of Education, Vol. 33, No. 1, pp 15-31.