Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

The Digital Access Index is a combined index that measures the possibility of cheap, extensive, comprehensive and equivalent access to ICT instrumental for citizens of a specific country or specific group. The aim of this study was to identify the relationship between access to the elements of the Digital Access index and participation motivation and efficiency of in-service training (ICDL). The research population included all women and men teachers that participated in in-service training terms (ICDL) course in Sardasht town. The sample comprised 176 teachers who were selected based on stratified random sampling. Method of collecting information was researcher-designed questionnaire. The reliability and validity of the instrument was estimated. The collected data were analyzed and the results showed that there is a significant relationship between the access to the elements of The Digital Access index and participation higher motivation and efficiency of in-service training (ICDL).

Keywords

ابیلی، خدایار .(1372).  نگاهی بر ضرورت آموزش سواد کامپیوتر. مجله آموزش بزرگسالان و توسعه، شماره 2، تهران.
بیابانگرد، اسماعیل .(1385). روا‏‏ن‏شناسی تربیتی (روا‏ن‏شناسی آموزش و یادگیری). تهران؛ نشر ویرایش.
پارسیان، علی .(1374). تئوری سازمان و طراحی ساختار. تهران، وزارت امور خارجه.
پرهیزگار، کمال .(1373). مدیریت منابع انسانی و اداره امور استخدامی. تهران، انتشارات آگاه.
تافلر، آلوین .(1362). موج سوم. ترجمه خوارزمی شهندخت، تهران، نشر نو.
حاجی‏قاسمی، قاسم .(1384). تهیه مدل برنامه درسی دوره‏متوسطه با رویکرد استفاده از فناوری اطلاعات وارتباطات(ICT). پایان نامه کارشناسی‏ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی تهران.
حاج آقا بزرگی، منیژه .(1386). بررسی تأثیر آموزش ضمن خدمت فناوری اطلاعات و ارتباطات بر مهار‏ت‏های شغلی کارکنان مرکز آموزش شرکت ملی نفت تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی تهران.
خدا پناهی، محمد کریم .(1381). انگیزش و هیجان. تهران، اتشارات سمت.
سیف، علی‏اکبر .(1383). روان‏شناسی تربیتی (روان‏شناسی آموزش و یادگیری). تهران، مؤسسه انتشارات آگاه.
صباغیان، زهرا .(1381). آموزش بزرگسالان جزوه درسی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی.
لرکیان، مرجان .(1383). ارزیابی طرح توسعه توانمندی معلمان در بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) از نظر شرکت کنندگان در دوره (ICDL)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان‏شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تربیت معلم تهران.
مانلی و همکاران .(1383) گواهینامه ‏بین‏المللی کاربری‏کامپیوتر. ترجمه متواضع، مرتضی، تهران، دیباگران.
موکیلی، آلکس و دانتزر، روبرت .(1384). انگیزش و هیجان، ترجمه گنجی، حمزه و پیکانی، علی. تهران، نشر ساوالان.
نفیسی، عبدالحسین. آرمان، هدف‏ها، سیاست‏ها و عنوان برنامه‏های فن‏آوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش. مجله تکفا، شماره 5و 6 (1383). قابل دسترسی در:
تاریخ بازیابی :3/7 /86
نور علیزاده، رحمان .(1383). ارزشیابی اثربخشی دوره‏های آموزشی شرکت سایپا بر عملکرد شغلی کارکنان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی تهران.
نوری نژاد، مریم، به نتایج آخرین رتبه بندی دیجیتالی کشورها، شاخص فرست دیجیتالی، تهران ،روزنامه ایران چهارشنبه 2 آبان 1386. فابل دسترس در: www.iran-newspaper.com.1386/860802/html/danesh.htm تاریخ بازیابی:15/2/86
 
 
DAI, ITU Digital Access Index (DAI) Worlds First Global ICT Ranking, (2003)
Economist, E-readiness rankings, A white paper from (2006) the Economist Intelligence unit ITU Digital Opportunity Index (DOI).
Emmer, E. T , & Eertson, C. M, & Worsham, M. E. (2003) Classroom management for  secondary teachers. Boston: Allyn and Bacon.
Norman, D. (1999). Why good products can fair: the personal computer is so complex, MIT press, US.
OECD, THE report of International Telecommunication union, (2001), Retrieved January 5, 2007 from:http://www.dataoecd/49/37/35930795/pdf.
Pintrich, O. R., & Schunk, D. H. (2002) Motivation in education. Upper saddle River, NJ: Prentice Hall.
Thamson, G. F. (2002).  A text book of human resource management , London.
Department for education and skills in the UK, (2002)  impact of ICT on learning & teaching, Becta. 
Trinidad, S. (2003) An Innovative Approach for Developing Multimedia Learning modules, Retrieved January 3, 2007 from: http://isedj.org/isecon/2001/34a/iscon.2001.defazio.pdf