Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

The aim of present research was to study and comparison of identity styles of Shahed adolescent students and its related factors. In this research 366 students between 12-18 years old were selected from Tehran Shahed schools through stratified random sampling method. Data was collected by Identity Styles Inventory (ISI), Adolescence Coping Scale (ACS), and Family Functioning Scale (FFS). Results indicated that: (1) there are any significant differences between male and female students in identity styles except in diffuse/avoidant style, (2) the significant relationship was found between age, family functioning components and identity styles, and (3) a relationship was observed between coping and identity styles. Results showed that identity formation in Shahed  adolescents is the same as with other adolescents. In other hand, good affective relationship among family members can be influence in successful identity formation.

Keywords

آقاجانی، محمدحسین.(1381). هنجاریابی مقدماتی پرسش‌نامه سبک هویت روی دانشجویان کارشناسی دانشگاه‌های تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت معلم.
اثناعشری، مریم .(1378). بررسی رابطه بین الگوهای خانواده و باورهای مذهبی با وضعیت‌های هویت در نوجوانان شهر اصفهان. پایان‏نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد.
ادبی، راضیه. (1379). بررسی رابطه پایگاه هویت و سلامت روانی در اوایل و اواسط نوجوانی. پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده، تهران: دانشگاه الزهرا.
ارشدخرگردی، محمدرضا. (1381). عوامل اجتماعی مؤثر بر بحران هویت در بین دانشجویان کارشناسی دانشگاه تبریز. پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه تبریز.
اسماعیلی، جواد (1376). مقایسه بحران هویت در دانش‌آموزان تیزهوش و عادی پایه های سوم راهنمایی و اول دبیرستان شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت معلم.
ایرانفر، منیژه (1378). بررسی رابطه بین مفهوم ادراک خود با با هویت دانش‌آموزان دوم راهنمایی و سوم دبیرستان شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهرا
حجازی، الهه و فرتاش، سهیلا. (1385). تفاوتهای جنسیتی در سبکهای هویت، تعهد هویت و کیفیت دوستی. پژوهش زنان، دوره 4، شماره 3، صص 76 ـ 61
حسینی طباطبایی، فوزیه .(1377). بررسی ارتباط بین پایگاه هویت و سبک‌های مقابله با بحران در نوجوانان شهر مشهد. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهرا.
حسینی، منیژه .(1376). بررسی هویت با تأکید بر هویت شغلی و ارتباط آن با افسردگی در دانشجویان پزشکی و فنی - مهندسی دانشگاه رازی و علوم پزشکی کرمانشاه پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهرا.
دانشورپور، زهره؛ تاجیک اسماعیلی، عزیزا... ؛ شهرآرای، مهرناز؛ فرزاد، ولی ا... و شکری، امید. (1386). تفاوت های جنسی در صمیمیت اجتماعی: نقش سبکهای هویت. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال سیزدهم، شماره 4، صص 404 ـ 393
راستگو مقدم، میترا (1376). بررسی تحول شغلی از نوجوانی تا جوانی که در ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهرا.
رجایی، علیرضا؛ بیاضی، محمدحسین؛ و حبیبی پور، حمید. (1388). باورهای مذهبی اساسی، بحران هویت و سلامت عمومی جوانان. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی. سال ششم، شماره 22،  صص 107 ـ 97
شکرایی، زهرا (1380). بررسی و مقایسه پایگاه‌های هویت در بین دختران و پسران دانشجو. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
شکری، امید؛ تاجیک اسماعیلی، عزیزا...؛ غنایی، زیبا؛ و دستجردی، رضا. (1386). تفاوتهای فردی در سبکهای هویت و بهزیستی روانشناختی: نقش تعهد هویت. تازه‏های علوم شناختی، سال نهم، شماره 2، صص 46 ـ 33.
فرزانه خو، مرجان؛ یارمحمدیان، احمد؛ و مولوی، حسین. (1388). تأثیر عملکرد کلی خانواده بر وضعیت هویت دانش آموزان. مجله علوم رفتاری، دوره سوم، شماره 2، صص 142 ـ 135.
مکوند حسینی، شاهرخ. (1386). بررسی رابطه هویت یابی و سلامت روانی نوجوانان شاهد. مجله روانشناسی. سال یازدهم، شماره 2، صص 184 ـ 167.
موسوی، سعید (1375). بررسی رابطه بین شناخت خویشتن والدین فرهنگی و غیرفرهنگی و هویت یابی فرزند جوان آن‌ها در شهر اراک. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم.
 
 
Andrew, W. (2000). Spirituality and Education. London: Routledge Falmer.
Baetz, M.; Larson, D.B; Marcoux, G,; Brown, R; and Griffin, R. (2002). Religion in psychotherapy. Canadian Journal of Psychiatry, n47, pp159-168.
Berzonsky, M.D. (1992). Identity style and coping strategies. Journal of Personality. N60, pp 771-788.
Berzonsky, M.D. and Kuk, L.S. (2000). Identity status, identity processing style, and the transition to university. Journal of Adolescent Research. N15, pp 81-98.
Mayers, D.G. (2000). The funds, friends, and faith of happy people. American psychologist, n55, pp56-57.
Phillips, M. T. (2008). Age-related Differences in Identity style: a cross-sectional analysis. Current Psychology. N27, pp205-215