Authors

Abstract

The present research was designed to examine the role of training of critical thinking in improving problem solving and self-esteem in high school girls’ students and to give suggestions to psychotherapists, counselors, schedulers and educational experts for training and enhancing students’ critical thinking. The method of research is empirical and its statistical society comprised girls who were educating at a high school in Kalaleh town in academic year of 1385-86 (N=1000). We selected 22 students who scored low grades in critical thinking, problem solving and self-esteem tests randomly and devised them into two groups (experimental and control ones). We trained the critical thinking to the experimental group in 10 sessions. Then, the both groups examined by post-test. The data of pretest and post test analyzed using t-test. The finding of the present study revealed that the individual of experimental group who participated in training of critical thinking, obtained higher scores in problem solving skills and self-esteem, and also demonstrated better adjustment to others. In general, from the finding of this study it might be concluded that critical thinking may play a fundamental role in problem solving skills and self-esteem. At the end, researchers have presented practical suggestions and strategies.

Keywords

اکبری حقیقی نژاد، عبدالحسین .(1369). تأثیر سطح کلاس وجنسیت بر رشدتفکر منطقی. (پایان نامه کارشناسی ارشد). شیراز: دانشگاه شیراز.
بابامحمدی، حسن و خلیلی، حسین .(1383). مهارت‏های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سمنان. مجله آموزش در علوم پزشکی، دوره چهارم، شماره دوازدهم، صص29-23.
دوبونو، ادوارد .(1379). شش کلاه تفکر .ترجمه آذین ایزدی فر. تهران: انتشارات پیک بهار.
شریعتمداری، علی .(1375). «تفکر و تفکر انتقادی و تفکر خلاق». فصلنامه علمی، فرهنگی فرهنگستان علوم. تهران: فرهنگستان علوم، سال سوم، شمارۀ سوم.
شعبانی، حسن .(1378). تأثیرروش حل مسأله به صورت کار گروهی بر تفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایۀ چهارم ابتدایی شهرتهران. (پایان نامۀ دکتری). تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
طباطبایی، محمود؛ طالبیان شریف، جعفر و جلالی تهرانی، محمود .(1375). رابطه بین شرایط ارزشمندی، تفکرات غیرمنطقی وعزت نفس درمیان دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد. طرح پژوهشی، دانشگاه فردوسی مشهد.
صالحی فدردی، جواد .(1373). «اثرتعدد نقش و احساس رضایت از آن بر میزان عزت نفس و فشار روانی در دبیران زن». (پایان نامه کارشناسی ارشد). تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
عباسی، عفت .(1380). بررسی مهارت‏های مؤثر بر پرورش تفکر انتقادی در برنامه درسی جامعه‏شناسی در دوره متوسطه در سال تحصیلی80- 1379. (پایان نامه دکتری). تهران: دانشگاه تربیت معلم.
فتحی واجارگاه،کوروش .(1377). اصول برنامه ریزی درسی. تهران: ایران زمین.
فقیهی، فاطمه .(1378). اصلاح برنامه‏های درسی، پرورش مهارت‏های فکری. فصلنامه تعلیم و تربیت. تهران: سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش وپرورش، سال پانزدهم، شماره 3.
گرگری، رحیم بدری و فتحی آذر، اسکندر .(1386). «مقایسه تأثیر یادگیری مبتنی برحل مسأله گروهی و آموزش‏سنتی بر تفکر‏انتقادی دانشجو معلمان». مجله مطالعات تربیتی و روان‏شناسی، دوره هشتم، شماره دوم، صص 41-27.
مایرز، چت(بی تا). آموزش تفکرانتقادی. ترجمه خدایار‏ابیلی(1374). تهران: انتشارات سمت.
محمدیاری، اشرف .(1384). رابطه تفکر انتقادی مدیران گروه‏های آموزشی با مدیریت تغییر سازمانی. (پایان نامه کارشناسی ارشد). مشهد، دانشگاه فردوسی، دانشکده روان‏شناسی و علوم تربیتی.
نصری، مریم .(1383). اثربخشی گروه درمانی شناختی- رفتاری برافزایش میزان عزت نفس دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد. (پایان نامه کارشناسی ارشد). مشهد: دانشگاه فردوسی.
 
 
Bensley, D. A. (1998). critical thinking in psychology. United States of America: Brooks/cole publishing company.
Ennis, R. (1989). critical thinking and subject specificity: clarification and needed research. Educational Researcher, 18.
Kurfiss, J. G. (1998). critical thinking, theory, research, practice, and possibilities Washington, ERIC.
Lumsdaine, E. (1995). creative problem solving. Michigan, MC Graw- Hill, Inc.
Lipman, M. (1998). critical thinking-what can I be?. Educational Leadership. Volume 46, Number 1.
Paul, R. Bloom's taxonomy and critical thinking instruction. Educational Leadership. Volume 42, Number 8.
Perkins, C. & Murphy, E. (2006). Identifying and measuring individual engagement in critical thinking in online discussions: An exploratory case study. Educational Technology and Society, 9 (1), 298-307.
Richmond. J. E. D. (2007). Bringing critical thinking to the education of developing country professionals. International Education Journal, 8 (1), 1-29.
Suliman, W. A. & Halabi, J. (2006). Critical thinking, self-Steem, and state of anxiety of nursing students. Nurse Education Today.