Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD student in psychology, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran

2 Department of Educational Sciences ,Frahangian Unuversity,Tehran,Iran.

3 Associate Professor, Department of Psychology, Azadshahr Branch, Islamic Azad University, Azadshahr, Iran

4 Assistant Professor, Department of Psychology, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran

Abstract

The purpose of this research was to analyze the cognitive components that played a causal role in the process of persuasion to entrepreneurial behavior. The research method was qualitative and based on grounded theory. The statistical population of the research included all entrepreneurs of agricultural transformation industries in Mazandaran province in the time period of winter 1400 to spring 1401 and the statistical sample of the research was 21 organizational and theoretical experts who were identified by purposeful and snowball sampling method and studied using semi-structured interview method. The collected data were analyzed according to the method of Strauss and Corbin (1998). The findings of the coding process were 275 open codes, which after going through open, central and selective coding phases; 25 subcategories and 11 main categories were identified and classified in 5 axes, which are: cognitive motivation (the Perception of physiological needs & psychological needs), Cognitive context (Entrepreneurial attitude, learned entrepreneurial skills, personality and entrepreneurial traits), Interventionists (cognitive interventions),Strategies (Self-actualization, entrepreneurial thinking, structuring), and consequences (cognitive results, meta-cognitive results) around the central category (cognitive components of persuasion pattern). The results were formed in the form of paradigmatic and conceptual patterns. The findings of this research can be used at the macro level for national policy makers and executive managers of public and private sectors and at the micro level to persuading students and those interested in entrepreneurship.

Keywords

Main Subjects

احمدی‏کاشانی، عبدالله، نوری، پوریا، و طالبی، کامبیز. (1396). تحلیل فرآیند انتقال دانش در کسب‌وکارهای خانوادگی: رویکرد تئوری داده‏بنیاد. فصلنامه توسعه کارآفرینی، 11(2)، 201-220.
ازنب، الهام، محمدیان، بهزاد، و کریمی، آصف. (1400). شناسایی خطاهای شناختی در مذاکرات کارآفرینی با تمرکز بر پروژه‌های تأمین مالی جمعی. فصلنامه مدیریت نوآوری، 10 (3)، 89-113.
اسلامی، فاطمه، موسی‏پور، نعمت‏الله، و صادقی، علیرضا. (1399). مطالعه تجربه زیستۀ استاد راهنمای دوره کارآموزی در دانشگاه فرهنگیان. پژوهش‏های برنامه‏ریزی درسی، 10(2)(پیاپی 20)، 221-201.
آیزنک، ام؛ و، و کین، ام. تی. (1397). روان‌شناسی شناختی، زبان و تفکر، هیجان‏ها و هشیاری، ویرایش هفتم. ترجمه حسین زارع. تهران. انتشارات ارجمند.
بارون، رابرت، بیرن، دان، و برانسکامب، نایلا. (1399). روان‌شناسی اجتماعی، ویرایش یازدهم. ترجمه یوسف کریمی. تهران: انتشارات روان.
جدی‏گرگری، جواد، محب‏زادگان یوسف، و عزیزی، محمد. (1400). شناسایی مؤلفه‏های مؤثر بر آموزش کارآفرینی دانش‏آموزان دوره دوم متوسطه (رویکرد کیفی). مجلة پژوهش‏های برنامة درسی، 11(2)، پیاپی 22، 267- 244.
حکاک، سیده منصوره، فتحی آشتیانی، علی، و فراهانی، حجت‏الله. (1401). بررسی پایایی و روایی نسخه فارسی پرسشنامه سبک توجه. فصلنامه روان‌شناسی شناختی. 9 (4)، 121-106.
خرامان، آزیتا، زارع، حسین، علی‏زاده‏فرد، سوسن، و صفری‏نیا، مجید. (1401). تأثیر بازنمایی اجتماعی بر مالکیت ذهنی بدن: شواهد مبتنی بر خطای دست مصنوعی. فصلنامه روان‌شناسی شناختی، 10 (1)، 18-0.
دیبایی ناصر، محسن، و سبحانی‏نژاد، مهدی. (1398). طراحی مدل مفهومی نظام جامع آموزش کارآفرینی: ابعاد، عناصر و مؤلفه‌ها. دوماهنامه مطالعات برنامه‌ریزی آموزشی. 9(18)، 169-151.
رضیان، مسعود. (1397). طراحی مدل توسعه فرهنگ کارآفرینی مراکز آموزش فنی و حرفه‏ای استان اصفهان. پایان‏نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی موسسه آموزش عالی امین فولادشهر.
رید، اس. ک. (2013). روان‌شناسی شناختی. ترجمه اصغر فروع‏الدین‌ عدل؛ و الهام دیانتی‌زاده. تهران: نشر روان.
ریو، مارشال. (2018). انگیزش و هیجان. ترجمه یحیی سیدمحمدی. (1398). تهران: ویرایش.
زارع، حسین. (1397). روان‌شناسی شناختی، حافظه. آیزنک و کین. تهران. انتشارات آییژ.
زارع، حسین، و عبدالله زاد، حسن. (1395). مقیاس‌های اندازه‌گیری در روان‌شناسی شناختی، چاپ دوم. تهران: انتشارات آییژ.
شریف‏زاده، سید علی، اسکندری، حسین، برجعلی، احمد، فرخی، نورعلی، و سهرابی، فرامرز. (1399). شناسایی ویژگی‏های روان‏شناختی در انتخاب معلمان ابتدایی. فصلنامه روان‌شناسی تربیتی. 16(57)، 301- 282.
محمدی، محمود، و برخورداری، رمضان. (1397). کاربرد نظریه استعاره مفهومی لیکاف در آموزش تفکر خلاق. فصلنامه روان‌شناسی شناختی، 6 (4)، 46-35.
مصدق، لیلا، نصیری‏فرقانی، بابک، و زمانی‏مقدم، افسانه. (1399). ارائه مدلی به‏منظور ایجاد شبکه‏های یادگیری دانشجویی در تحصیلات تکمیلی دانشگاه‏های آزاد اسلامی شهر تهران. فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، 16 (57)، 220- 189.
مؤمنی‏راد، اکبر، علی‏آبادی، خدیجه، فردانش، هاشم، و مزینی، ناصر. (1392). تحلیل محتوای کیفی در آیین پژوهش: ماهیت، مراحل و اعتبار. فصلنامه اندازه‏گیری تربیتی، 12(4)، 222- 187.
نادری، فاطمه، آیتی، محسن، و خامسان، احمد. (1400). الگوی نظری اقدامات جاری معلمان برای شخصی‏سازی یادگیری دانش‏آموزان ابتدایی با استفاده از نظریه داده‏بنیاد. فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، 17(59)، 287- 253.
نجفی‏مقدم‏نژاد، مریم، آراسته، حمیدرضا، و رشادت‏جو، حمیده. (1399). ضرورت برنامه‏ریزی برای بالندگی کارآفرینی دانشجویان: مطالعه موردی. دو فصلنامه مطالعات برنامه‏ریزی آموزشی، 9 (18)، 22-1.
Ahmadi Kashani, A., Nouri, P., & Talebi, K. (2017). Analysis of knowledge transfer process in family businesses: A grounded theory approach. Journal of Entrepreneurship Development, 11(2), 201-220. [In Persian]
Alves, J., & Yang, W. (2022). Cognitive mechanisms in entrepreneurship competence: Its implication for open innovation. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 8(2), 65. https://doi.org/10.3390/joitmc8020065
Aznab, E., Mohammadian, B., & Karimi, A. (2021). Identifying cognitive errors in entrepreneurial negotiations with focus on crowdfunding projects. Journal of Innovation Management, 10(3), 89-113. [In Persian]
Bantial, A., & Radin, A. R. (2021). Hubungan kognitif, afektif dan tingkah laku dengan kerjaya keusahawanan pelajar tahun akhir prasiswazah [The relationship between cognitive, affective, and behavioral factors with entrepreneurial career intentions of final-year undergraduate students]. Advanced International Journal of Business, Entrepreneurship and SMEs, 3(7), 120–134.
Baron, R. A., Byrne, D., & Branscombe, N. R. (2020). Social psychology (11th ed.) (Y. Karimi, Trans.). Tehran: Ravan. (Original work published 2019). [In Persian]
Bergner, S. (2020). Being smart is not enough: Personality traits and vocational interests incrementally predict intention, status and success of leaders and entrepreneurs beyond cognitive ability. Frontiers in Psychology, 11, 204. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00204
Botha, M., & Morallane, H. (2019). Cognitive adaptability and narrow personality traits: Proposing a person–entrepreneurship fit for established entrepreneurs in South Africa. South African Journal of Business Management, 50(1), a1323. https://doi.org/10.4102/sajbm.v50i1.1323
Dibaei Nasr, M., & Sobhaninejad, M. (2019). Designing a conceptual model of comprehensive entrepreneurship education system: Dimensions, elements and components. Educational Planning Studies, 9(18), 151-169. [In Persian]
Envick, B. R. (2014). Achieving entrepreneurial success through passion, vision & courage: A cognitive model for developing entrepreneurial intelligence. Academy of Entrepreneurship Journal, 20(1).
Eslami, F., Mosapour, N., & Sadeghi, A. (2020). Lived experience of internship supervisors at Farhangian University. Curriculum Research, 10(2), 201-221. [In Persian]
Eysenck, M. W., & Keane, M. T. (2018). Cognitive psychology: Language and thinking, emotions and consciousness (7th ed.) (H. Zare, Trans.). Tehran: Arjmand. (Original work published 2017). [In Persian]
Gódány, Z., Machová, R., Mura, L., & Zsigmond, T. (2021). Entrepreneurship motivation in the 21st century in terms of pull and push factors. TEM Journal, 10(1). https://doi.org/10.18421/TEM101-42
Grégoire, D. A., Corbett, A. C., & McMullen, J. S. (2011). The cognitive perspective in entrepreneurship: An agenda for future research. Journal of Management Studies, 48(6), 1443–1477. https://doi.org/10.1111/j.1467-6486.2010.00922.x
Hakkak, S. M., Fathi Ashtiani, A., & Farahani, H. (2022). Reliability and validity of Persian version of Attention Style Questionnaire. Cognitive Psychology, 9(4), 106-121. [In Persian]
Hayton, J., Cacciotti, G., Giazitzoglu, J. A., Mitchell, R., & Ainge, C. (2013). Understanding fear of failure in entrepreneurship: A cognitive process framework (ERC Research Paper No. 3).
Huang, Y., Zhang, M., Wang, J., Li, P., & Li, K. (2022). Psychological cognition and women's entrepreneurship: A country-based comparison using fsQCA. Journal of Innovation & Knowledge, 7, 100223. https://doi.org/10.1016/j.jik.2022.100223
Jaddi Gargari, J., Moheb Zadegan, Y., & Azizi, M. (2021). Identifying components affecting entrepreneurship education for high school students (qualitative approach). Curriculum Research, 11(2), 244-267. [In Persian]
Khoraman, A., Zare, H., Alizadeh Fard, S., & Safari Nia, M. (2022). Effect of social representation on body ownership: Evidence from rubber hand illusion. Cognitive Psychology, 10(1), 0-18. [In Persian]
Kim-Soon, N., Ahmad, A. R., & Ibrahim, N. N. (2018). Understanding the motivation that shapes entrepreneurship career intention. In Entrepreneurship - Development Tendencies and Empirical Approach. IntechOpen. http://dx.doi.org/10.5772/intechopen.70786
Mohammadi, M., & Barkhordari, R. (2018). Application of Lakoff's conceptual metaphor theory in teaching creative thinking. Cognitive Psychology, 6(4), 35-46. [In Persian]
Momeni Rad, A., Aliabadi, K., Fardanesh, H., & Mazini, N. (2013). Qualitative content analysis in research methodology: Nature, stages and validity. Educational Measurement, 12(4), 187-222. [In Persian]
Mosadegh, L., Nasiri Farqani, B., & Zamani Moghaddam, A. (2020). Presenting a model for creating student learning networks in graduate studies at Islamic Azad Universities of Tehran. Educational Psychology, 16(57), 189-220. [In Persian]
Naderi, F., Ayati, M., & Khamsan, A. (2021). Theoretical model of teachers' current actions for personalizing elementary students' learning using grounded theory. Educational Psychology, 17(59), 253-287. [In Persian]
Najafi Moghaddam Nejad, M., Arasteh, H., & Rashadat Jou, H. (2019). The necessity of planning for students' entrepreneurship development: A case study. Educational Planning Studies, 9(18), 1-22. [In Persian]
Obschonka, M., Moeller, J., & Goethner, M. (2019). Entrepreneurial passion and personality: The case of academic entrepreneurship. Frontiers in Psychology, 9, 2697. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.02697
Overall, J. (2016). The dark side of entrepreneurship: A conceptual framework of cognitive biases, neutralization, and risky entrepreneurial behaviour. Academy of Entrepreneurship Journal, 22(2).
Pryor, C., Webb, J. W., Ireland, R. D., & Ketchen, D. J. (2016). Toward an integration of the behavioral and cognitive influences on the entrepreneurship process. Strategic Entrepreneurship Journal, 10(1), 21–42. https://doi.org/10.1002/sej.1204
Reed, S. K. (2013). Cognitive psychology (A. Faroughodin Adel & E. Dianatizadeh, Trans.). Tehran: Ravan. (Original work published 2013). [In Persian]
Reeve, J. (2019). Motivation and emotion (Y. Seyed Mohammadi, Trans.). Tehran: Virayesh. (Original work published 2018). [In Persian]
Rezayan, M. (2018). Designing a model for developing entrepreneurship culture in technical and vocational training centers of Isfahan province (Master's thesis). Amin Fouladshahr Higher Education Institute. [In Persian]
Sharifzadeh, S. A., Eskandari, H., Borjali, A., Farrokhi, N., & Sohrabi, F. (2020). Identifying psychological characteristics in primary teacher selection. Educational Psychology, 16(57), 282-301. [In Persian]
Tripopsakul, S., Mokkhamakkul, T., & Puriwat, W. (2022). The development of the entrepreneurial spirit index: An application of the entrepreneurial cognition approach. Emerging Science Journal, 6(3). https://doi.org/10.28991/ESJ-2022-06-03-05
Urban, B. (2012). Researching entrepreneurship from a cognitive perspective: A focus on necessity entrepreneurs in the Johannesburg area. African Journal of Business Management, 6(48), 11732–11742. https://doi.org/10.5897/AJBM11.2669
Zare, H. (2018). Cognitive psychology: Memory. Eysenck & Keane. Tehran: Ayizh. [In Persian]
Zare, H., & Abdollahzad, H. (2016). Measurement scales in cognitive psychology (2nd ed.). Tehran: Ayizh. [In Persian]