Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD Student, Department of Psychology, Bojnord Branch, Islamic Azad University, Bojnord, Iran.

2 Associate Professor, Department of Psychology, Qochan Branch, Islamic Azad University, Qochan, Iran

3 Ph.D. in Psychology, Lecturer at Farhangian University, Sabzevar Branch, Farhangian University, Sabzevar, Iran.

Abstract

The present study was conducted with the aim of comparing the effectiveness of brain-oriented learning and multi-sensory learning on the mathematical performance of third grade students with math disorders. This was a semi-experimental study with a pre-test and post-test design with a controlled. The statistical population of those third grade students with math disorder in Sabzevar Center for Learning Disorders was 50 people in the year 2022, of which 45 people were randomly selected and divided into three equal groups. The research tool was the scale for measuring the mathematics abilities of the third grade students of Tabriz (2009) and the experimental groups were given 8 sessions of 60 minutes separately under brain- oriented learning and multi-sensory training, and the control group did not receive any training. The data were analyzed by repeated measures variance analysis and Ben Ferroni post hoc test, and the results indicated the positive effectiveness of both methods on math performance, and the effectiveness of the brain learning method both in the post-test and in the follow-up period was more than multi-sensory training. Based on this survey, these two methods can be used to improve the mathematical performance of students with mathematical learning disabilities.

Keywords

Main Subjects

ارشد، محمد، و کاشفی ممقانی، شهرام. (1400). اثربخشی توانمندسازی مغزمحور بر کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی. مجله سلامت و جامعه، (15)2، 12-20.
انصاری اردلی، لیلا، مملکت دوست، فرح و زمانی بهبهانی، الهام. (1400). مقایسه اثربخشی روش آموزش‌های شناختی رفتاری، ادراک حرکتی و چند حسی فرنالد بر اختلال ریاضی، اختلال خواندن دانش‌آموزان ابتدایی مراجعه‌کننده به مراکز اختلال یادگیری در شهر تهران. اولین همایش ملی روان‌درمانی ایران. تهران: همایش ملی روان‌درمانی.
تاراج، میترا. (1399). مقایسه اثربخشی راهبرد یادگیری مغز محور و راهبردهای شناختی و فراشناختی بر بهبود عملکرد ریاضی دانش آموزان دختر ناموفق پایه سوم ابتدایی شهر ارومیه. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه ارومیه.
تبریزی مصطفی. (1389). درمان اختلالات ریاضی. تهران: فراروان.
جلالی، صغری، پورشافعی، هادی و دانشمند، بدرالسادات. (1398) تأثیر آموزش یادگیری مغز محور بر اضطراب و عملکرد تحصیلی درس ریاضی دانش‌آموزان. مجله روانشناسی مدرسه، 8(4)، 41-59.
حسن نیا، علی، نجفی، محمود و رضایی، علی‌محمد. (1395). مقایسه‌ی اثربخشی روش آموزش چند حسی فرنالد و کاربرد تدابیر یادیارها در بهبود مشکلات دیکته نویسی دانش‌آموزان پایه‌ی سوم ابتدایی دارای اختلال دیکته. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 5(3)، 122-144.
حسنی، مهدی، دستجردی، رضا و پاکدامن، مجید. (1394). تأثیر یادگیری مغز ـ محور (B.B.L) بر نگرش و پیشرفت تحصیلی درس ریاضی. مجله پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 12(20)، 61-73.
سیف نراقی، مریم و نادری، عزت‌الله. (1395). نارسایی‌های ویژه یادگیری، ویراست دوم، تهران: انتشارات ارسباران.
شیوندی، کامران و خلیلی، فروغ. (1399). مقایسه اثربخشی آموزش یادگیری مغزمحور و آموزش کارکردهای اجرایی بر عملکرد فراحافظه کودکان مبتلا اختلالات یادگیری خاص. فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، 16(56)، 257-280.
کاکاوند، علیرضا، دمرچلی، نسیم و شیرمحمدی، فرهاد. (1396). مقایسه تأثیر روش‌های چند حسی فرنالد و اورتون-گیلینگهام در بهبود مهارت خواندن دانش آموزان نارساخوان. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 7(1)، 100-118.
کریمی، یوسف. (1399) اختلالات یادگیری، مسائل نظری و عملی به انضمام مطالعات موردی، ویرایش دوم. تهران: ساوالان.
موسوی، رضیه و علی عطاری، یوسف. (1394). تأثیر دو روش درمان «چند حسی و ادراکی- حرکتی» در کاهش اختلال ریاضی دانش آموزان پسر و دختر پایه دوم و سوم ابتدایی، همایش بین‌المللی روانشناسی و فرهنگ زندگی، تهران: همایش روانشناسی و فرهنگ.
 
Al-Tarawneh, A., Altarawneh, A. F., & Karaki, W. K. A. A. A. (2021). Effect of Brain-based Learning in Developing Spatial Ability of Ninth Grade Students with Low Achievement in Mathematics. Journal of Educational and Social Research, 11(5), 141-141.‏
Amalia, P. N. (2021). Experimentation of Brain Based Learning Learning Community Towards Students’ Reasoning Ability on Sequences and Series Material.‏ Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 12(3), 131-151.‏
McCaskey, U., Von Aster, M., Maurer, U., Martin, E., O, & Kucian, K. (2018). Longitudinal brain development of numerical skills in typically developing children and children with developmental dyscalculia. Frontiers in Human Neuroscience, 11, 1-15
Moreau, D., Wiebels, K., Wilson, A. J., & Waldie, K. E. (2019). Volumetric and surface characteristics of gray matter in adult dyslexia and dyscalculia. Neuropsychologia, 127, 204-210
O’Brien, J., Ottoboni, G., Tessari, A., & Setti, A. (2021). Multisensory, verbal, visual-spatial and motor perception methods after an open or closed skill training session based on children's active memory. Journal of Cognitive Enhancement, 5(2), 141-154.
Pahor, A., Collins, C., Smith-Peirce, R. N., Moon, A., Stavropoulos, T., Silva, I., ... & Seitz, A. R. (2021). Facilitate multisensory training on working memory. Journal of Cognitive Enhancement, 5(3), 386-395.‏
Saleh, S., & Mazlan, A. (2019). The Effects of Brain-Based Teaching With IThink Maps and Brain Gym Approach towards Physics Understanding. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 8(1), 12-21.
Taneja, K. K., & Sankhian, A. (2019). effect of multi sensory approach on performance in mathematics at primary level. Reviewed and Refereed Journal, 5(2), 141-154.
Upadhyay, S. (2021). Brain based learnnig techniques for managing cognitive overload and improving working memory amongst undergraduates.‏