Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD. Student in General Psychology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Professor, Psychology Dept., Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

3 Predictive Model of Problematic Internet Use: The Role of Insecure Attachment mediated by Emotion Regulation Strategies and Psychological Distress

4 Department of Educational and Personality Psychology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

Abstract

Abstract
The Internet has far-reaching effects on various aspects of human life and the extreme use of the Internet is associated with numerous personal and social harms. The present study investigates the mediating role of emotion regulation strategies and psychological distress in the relationship between insecure attachment and problematic internet use. The present study was descriptive-correlational and structural equation modeling. The statistical population of the present study was all students studying in the undergraduate and graduate courses of the Islamic Azad University, Research Sciences, Center and Karaj Branch in the academic year 2019-2020. By cluster sampling method, 397 people were selected as the sample group. Data collection tools included Problematic Internet Use Questionnaire, Cognitive Emotion Regulation Questionnaire, scale for Depression, Anxiety and Stress Scale and Adult Attachment Scale. Data analysis was performed by Pearson correlation coefficient and path analysis using LISREL software. The results showed that psychological distress (0.50), maladaptive strategies (0.23), adaptive strategies (-0.21), avoidant attachment (0.11), and ambivalent attachment (0.10) have the highest to the lowest correlation coefficient with harmful use of the Internet (P <0.05). Strategies for regulating emotional distress and distress also mediated the relationship between insecure attachment style and problematic internet use. Accordingly, in the field of designing the necessary measures to reduce the problematic internet use, programs can be developed to improve insecure attachment styles, emotion regulation strategies and psychological distress.

Keywords

تاجیک، حسین، طالع پسند، سیاوش و رحیمیان بوگر، احسان. (1396). رابطه ساده و چندگانه تکانشگری، استرس ادراک شده و شادکامی با اعتیاد به اینترنت در کاربران ایرانی 15 تا 28 ساله فیس بوک. دو فصلنامه روانشناسی بالینی و شخصیت، 15(1)، 145-156.
توکلی، نازلی، جمهری، فرهاد و فرخی، نورعلی. (1393). رابطه سبک‏های دلبستگی و ترس از ارزیابی منفی با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان. فصلنامه اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 5(2)، 77-61.
پیری، زهرا، امیری مجد، مجتبی، بزازیان، سعیده و قمری، محمد. (1398). نقش میانجی راهبردهای مقابله‏ای در رابطه بین دشواری تنظیم هیجان و اعتیاد به اینترنت. افق دانش، ۲۶(۱)، 53-38.
چابکی، سید عزیز، بلیاد، محمدرضا، کاکاوند، علیرضا، تاجری، بیوک و زم، فاطمه. (1399). نقش میانجی سبک‏های دلبستگی، رابطه سلامت روان با اعتیاد به اینترنت در نوجوانان. ارمغان دانش، ۲۵(۴)، 544-557.
حسنی، جعفر. (1390). خصوصیات روان سنجی پرسش نامه نظم جویی شناختی هیجان. مجله روان شناسی بالینی، 3(7)، 73-83.
حسینی، فریده سادات، کریمی، فرزاد و نظرپور، محسن. (1397). نقش دشواری در تنظیم هیجان و افکار خودآیند منفی در تاکتیک‏های حل تعارض نوجوان و والدین. پژوهش‏های علوم شناختی و رفتاری، 8(14)، 77-94.
خانجانی، مهدی، شهیدی، شهریار، فتح آبادی، جلیل، شکری، امید، مظاهری، محمد علی و رحیمی نژاد، پیمان. (1394). اثربخشی برنامه تاب آوری پنسیلوانیا بر علائم افسردگی، اضطراب، استرس، نگرش‏های ناکارامد و خوش بینی دانشجویان. فصلنامه روان‏شناسی کاربردی، 4(36)، 19-35.
خانجانی، مهدی، قنبری، فرشته و نعیمی، ابراهیم. (1398). بررسی ارتباط کارکرد خانواده، سبک دلبستگی و سبک‏های تربیتی والدین با اعتیاد به اینترنت در نوجوانان. فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 10(37)، 121-142.
رحمتی، ف و صابر، س. (1396). مقایسه تنظیم شناختی هیجان و تاب آوری در دانش آموزان معتاد به اینترنت و دانش آموزان عادی. فصلنامه علمی-پژوهشی روانشناسی کاربردی، 11(4)، 596-579.
رستمی نژاد، محمد علی و شوکتی راد، احمدرضا. (1395). پیش بینی عضویت در شبکه‏های مجازی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان بر اساس سبک‏های فرزندپروری و سازگاری. فصل نامه روان شناسی کاربردی، 10(38)، 193-208.
References
Caplan, S. E. (2002). Problematic Internet use and psychosocial well-being: development of a theory-based cognitive–behavioral measurement instrument. Computers in human behavior18(5), 553-575.
Castilho, P., Martins, M. J., Pinto, A. M., Viegas, R., Carvalho, S., & Madeira, N. (2017). Understanding the effect of attachment styles in paranoid ideation: The mediator role of experiential avoidance. Journal of Contextual Behavioral Science, 6(1), 42-46.
Chen, L., & Nath, R. (2016). Understanding the underlying factors of Internet addiction across cultures: A comparison study. Electronic Commerce Research and Applications, 17, 38-48.
Chen, Q., Quan, X., Lu, H., Fei, P., & Li, M. (2015). Comparison of the personality and other psychological factors of students with internet addiction who do and do not have associated social dysfunction. Shanghai Archives of Psychiatry, 27(1), 36-41.
Clarke, P. B., Lewis, T. F., Myers, J. E., Henson, R. A., & Hill, B. (2020). Wellness, emotion regulation, and relapse during substance use disorder treatment. Journal of Counseling & Development, 98(1), 17-28.
Collins, N. L., & Read, S. J. (1990). Adult attachment, working models, and relationship quality in dating couples. Journal of personality and social psychology58(4), 644.
Collins, N. L., & Read, S. J. (1990). Adult attachment, working models, and relationship quality in dating couples. Journal of Personality and Social Psychology, 58(4), 644-663. 
Diamond, G., Mason, S., & Levy, S. (2019). Psychodynamic principles in attachment-based family therapy. In D. Kealy & J. S. Ogrodniczuk (Eds.), Contemporary Psychodynamic Psychotherapy (pp. 349-360): Academic Press.
Ercengiz, M., & Haydar, A. (2017). The role to predict the internet addiction of emotion regulation in adolescents. Sakarya University Journal of Education, 7(1),183-194.
Estévez, A. N. A., Jáuregui, P., Sánchez-Marcos, I., López-González, H., & Griffiths, M. D. (2017). Attachment and emotion regulation in substance addictions and behavioral addictions. Journal of behavioral addictions6(4), 534-544.
Fitzgerald, J. M., Klumpp, H., Langenecker, S., & Phan, K. L. (2019). Transdiagnostic neural correlates of volitional emotion regulation in anxiety and depression. Depression and anxiety36(5), 453-464.
Garland, E. L. (2021). Mindful positive emotion regulation as a treatment for addiction: from hedonic pleasure to self-transcendent meaning. Current Opinion in Behavioral Sciences, 39, 168-177.
Garnefski, N., Koopman, H., Kraaij, V. & Cate, R. T. (2009). Brief report: cognitive emotion regulation strategies and psychological adjustment in adolescents with a chronic disease. Journal of Adolescence, 32(2), 449-454.
Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and depression. Personality and Individual Differences, 30, 1311-1327.
Godlewska, B. R. (2019). Cognitive neuropsychological theory: Reconciliation of psychological and biological approaches for depression. Pharmacology & Therapeutics, 197, 38-51.
Greenfield, D. N. (2022). Clinical Considerations in Internet and Video Game Addiction Treatment. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 31(1), 99-119.
Gross, J. J. (2001). Emotion regulation in adulthood: Timing is everything. Current Directions in Psychological Science, 10(6), 214-219.
Joormann, J., & Stanton, C. H. (2016). Examining emotion regulation in depression: A review and future directions. Behaviour research and therapy86, 35-49.
Lovibond, P. F., & Lovibond, S. H. (1995). The structure of negative emotional states: Comparison of the Depression Anxiety Stress Scales (DASS) with the Beck Depression and Anxiety Inventories. Behaviour research and therapy33(3), 335-343.
McNicol, M. L., & Thorsteinsson, E. B. (2017). Internet addiction, psychological distress, and coping responses among adolescents and adults. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking20(5), 296-304.
Overall, N. C. (2019). Attachment insecurity and power regulation in intimate relationships. Current Opinion in Psychology, 25, 53-58.
Schröder, M., Lüdtke, J., Fux, E., Izat, Y., Bolten, M., Gloger-Tippelt, G., Suess, G. J., & Schmid, M. (2019). Attachment disorder and attachment theory – Two sides of one medal or two different coins? Comprehensive Psychiatry, 95, 152139.
Savolainen, I., Kaakinen, M., Sirola, A., & Oksanen, A. (2018). Addictive behaviors and psychological distress among adolescents and emerging adults: A mediating role of peer group identification. Addictive behaviors reports7, 75-81.
Szepsenwol, O., & Simpson, J. A. (2019). Attachment within life history theory: an evolutionary perspective on individual differences in attachment. Current Opinion in Psychology, 25, 65-70.
Tasca, G. A. (2014). Attachment and group psychotherapy: Introduction to a special section. Psychotherapy, 51, 53-56.
Yildiz, M. A. (2017). Emotion regulation strategies as predictors of internet addiction and smartphone addiction in adolescents. Journal of Educational Sciences and Psychology7(1).
 
 استناد به این مقاله: متحدین، مهرنوش، درتاج، فریبرز، قائمی، فاطمه و قربان جهرمی، رضا. (1401). مدل پیش بینی استفاده آسیب زا از اینترنت: نقش دلبستگی ناایمن با میانجیگری راهبردهای تنظیم هیجان و پریشانی روانشناختی. فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، 18(66)، 7-27.  doi: 10.22054/jep.2023.70153.3712
 Educational Psychology is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.