Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. Student in Exceptional Children Psychology Dept., university of Isfahan, Isfahan, Iran

2 Associate Professor, Exceptional Children Psychology Dept., university of Isfahan, Isfahan, Iran

Abstract

The aim of the present study was to Effectiveness of Child-Centered Neuropsychological Early Interventions Package on Cognitive and Social Performance of Children with Developmental Delay. The research method was a pretest-posttest quasi-experimental design with follow-up and control group. The research population consisted of 4-6 year-old children with developmental delay who were under training in kindergartens and preschool centers in Tabriz. The multistage random sampling method was employed in such a way that three regions were selected randomly and from each of them, three kindergartens and pre-school centers were randomly selected. The Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence-3 (WPPSI-III) and Vineland Adaptive Behavior Scale–II (Vineland-II) was administered on children for screening, and the number of 30 students with development cognitive and social delays and enjoyed inclusion criteria were randomly selected and divided into two experimental and control groups. Afterwards, a 16-session child-centered neuropsychological intervention program was performed on the experimental group and the control group did not receive any intervention. Data were analyzed by the repeated measures ANOVA using SPSS- 22. The results indicated that there was a significant difference between the subjects in the experimental group and control group in terms of cognitive and social performance in post-test and follow up stages (P <0.05). As a result, it can be concluded that a child-centered neuropsychological interventions package has led to an increase in cognitive and social performance in children with developmental delays.

Keywords

برزگر بفرویی، کاظم و عموقدیری، مهسا. (1396). تأثیر بازی با لگو بر مهارت‌های اجتماعی کودکان پیش دبستانی. فصلنامه سلامت روان کودک، 3(4)، 130-143.
جان بزرگی، مسعود و نوری، ناهید. (1393). آموزش اخلاق، رفتار اجتماعی و قانون پذیری به کودکان. تهران: ارجمند.
جعفری، علیرضا. (1393). تأثیر بازی‌های آموزشی بر رشد اجتماعی کودکان پیش دبستانی. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 33(9)، 71-85.
جمالی فیروزآبادی، محمود و آقائی میبدی، آزاده. (1393). تأثیر قصه‏گویی بر مهارت‏های اجتماعی و رابطه کودک با والد کودکان پیش‏دبستانی. مجله تحقیقات روانشناختی، 22(3)، 90-79.
دهقان، فائزه، بهنیا، فاطمه، امیری، نسرین، پیشیاره، ابراهیم و صفرخانی، مریم. (1389). بررسی تأثیر استفاده از تمرینات ادراکی حرکتی بر احتلالات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال کبود توجه – بیش فعالی. تازه‌های علوم شناختی، 3(12)، 82-96.
رسولی، مریم و باقری لنکرانی، نرگس. (1388). بررسی تأثیر بازی درمانی بر تکامل اجتماعی کودکان 4 تا 6 ساله دچار تأخیر تکامل اجتماعی در شیرخوارگاه آمنه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
زینی، مرضیه، جعفری ندوشن، علی، خاکسار، الهام، بلوچی انارکی، محمد و متعبد، ناهید. (1397). اثربخشی مداخله بازی‌های توجهی بر عملکرد حافظه و یادگیری دیداری کودکان براساس رویکرد عصب شناختی. فصلنامه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، 14(48)، 17-1.
سلیمانی، فرزین، ساجدی، فیروزه و امیرعلی اکبری، صدیقه. (1393). تأخیر تکاملی کودکان و عوامل مرتبط با آن، نشریه علمی پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم‏پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، 85(24)، 61-70.
شاه میوه اصفهانی، آرزو. (1388). اثربخشی آموزش بازی‌های تطابقی بر رشد اجتماعی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی کودکان استثنایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان.
صنیعی آباده، سایه ناز و عابدی، احمد. (1396). اثربخشی برنامه آموزشی زودهنگام مبتنی بر پروژه کوئین بر توجه، حافظه و عزت نفس کودکان پیش از دبستان، پایان نامه کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
عابدی، احمد و ملک پور، مختار. (1389). اثربخشی مداخلات زودهنگام آموزشی – روانشناختی بر بهبود کارکردهای اجرایی و توجه کودکان با ناتوانی‏های یادگیری عصب – روانشناختی. رویکردهای نوین آموزشی، 1(5)، 65-86.
عمارتی، فرشته سادات، نمازی زاده، مهدی، مختاری، پونه و محمدیان، فاطمه. (1390). تأثیر بازی‏های دبستانی منتخب بر رشد ادراکی – حرکتی و رشد اجتماعی کودکان. پژوهش در علوم توانبخشی، 15(7)، 661-673.
کوثریان، مهرنوش، وحیدشاهی، کوروش، شفاعت، عارفه بیگم، عباسخانیان، علی، عزیزی، سعدی، شاهرخ، شبنم و اسدی، منا. (1386). غربالگری اختلالات تکاملی کودکان مهدکودک‌های شهر ساری در سال 1385). مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 59(17)، 69-75.
ملک پور، مختار. (1393). دایره المعارف کودکان با نیازهای خاص (استثنایی). اصفهان: نشر دارخوین.
ملک پور، مختار و نسائی مقدم، بیان. (1393). تأثیر شن بازی درمانی بر رشد شناختی کودکان ناتوان ذهنی آموزش پذیر. مجله پژوهش‏های علوم شناختی و رفتاری، 1(4)، 141-154.
وامقی، روشنک، امیرعلی، اکبری، صدیقه، ساجدی، فیروزه، سجادی، حمیرا، علوی مجد، حمید و حاجی قاسمعلی، سهیلا. (1394). مقایسه استرس و حمایت درک شده مادران کودکان 6 تا 18 ماهه با تأخیر تکاملی و تکامل طبیعی. مجله دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران (حیات)، 3(21)، 74-87. ‏
هدایتی، مهرنوش، قائدی، یحیی، شفیع آبادی، عبدالله و یونسی، غلامرضا. (1388). بررسی تأثیر اجرای برنامه فلسفه برای کودکان به صورت اجتماع پژوهشی بر بهبود روابط میان فردی در دانش آموزان. فصلنامه اندیشه‌های تازه در علوم تربیتی، 3(4)، 65-79.
یزدانی پور، نسیم و یزدخواستی، فریبا. (1391). اثربخشی بازی‌های گروهی بر مهارت‌های اجتماعی کودکان پیش دبستانی. تحقیقات علوم رفتاری، 3(10)، 221-228.
References
Baghooli, H., Toeiserkani and Chavooshi, B. (2009). Vineland Adaptive Behavior Scale for people with mental retardation, emotional disorders, and behavioral problems. Iranian Rehabilitation Journal. Volume 7, Issue 2.
BeckerWeidman, A. (2009). Effects of early maltreatment on development: a descriptive study using the Vineland Adaptive Behavior Scales-II. Child Welfare, 88(2).‏
Bulmer, L. (2011). The use of Lego® serious play in the engineering design classroom. Proceedings of the Canadian Engineering Education Association.‏
Cotugno, A. J. (2009). Social competence and social skills training and intervention for children with autism spectrum disorders. Journal of autism and developmental disorders, 39(9), 1268-1277.‏
Demirel, M. (2010). Primary School Curriculum for Educable Mentally Retarded Children: A Turkish Case. Online Submission, 7(3), 79-91.‏
Gresham, F. M., Van, M. B., & Cook, C. R. (2006). Social skills training for teaching replacement behaviors: Remediating acquisition deficits in at-risk students. Behavioral Disorders, 31(4), 363-377.‏
Gresham, F. M., Elliott, S. N., Vance, M. J., & Cook, C. R. (2011). Comparability of the Social Skills Rating System to the Social Skills Improvement System: Content and psychometric comparisons across elementary and secondary age levels. School Psychology Quarterly, 26(1), 27.‏
Guralnick, M. J. (1991). The next decade of research on the effectiveness of early intervention. Exceptional children, 58(2), 174-183.‏
Johns, B. H., Crowley, E. P., & Guetzloe, E. (2017). The central role of teaching social skills. Focus on Exceptional Children, 37(8).‏
Paterson, J., Iusitini, L., & Gao, W. (2011). Child developmental assessment at two-years of age: Data from the Pacific Islands Families Study. Pac. Health Dialog, 17, 51-63.‏
Russo, M. F., Vernam, J., & Wolbert, A. (2006). Sandplay and storytelling: Social constructivism and cognitive development in child counseling. The Arts in psychotherapy, 33(3), 229-237.‏
Sajaniemi, N., Mäkelä, J., Salokorpi, T., Von Wendt, L., Hämäläinen, T., & Hakamies-Blomqvist, L. (2001). Cognitive performance and attachment patterns at four years of age in extremely low birth weight infants after early intervention. European Child & Adolescent Psychiatry, 10(2), 122-129.‏
Soleimani, F., Teymouri, R., & Biglarian, A. (2013). Predicting developmental disorder in infants using an artificial neural network. Acta Medica Iranica, 347-352.‏
Sparrow, S. S., Balla, D. A., & Cicchetti, D. V. (1984). The VinelandAdaptive Behavior Scales. Circle Pines, MN: America Guidance Service.
Torabi, F., Amir Ali Akbari, S., Amiri, S., Soleimani, F., & Alavi Majd, H. (2012). Correlation between high-risk pregnancy and developmental delay in children aged 4–60 months. Libyan Journal of Medicine7(1), 18811.‏