Document Type : Research Paper

Authors

1 University of Tehran

2 Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran

3 Tehran university

Abstract

The purpose of this study was to investigate the role of mediator of hope in relation between attachment styles and academic buoyancy. Method: This study was a descriptive study and correlation and path analysis. The statistical population of the study consisted of all 10th grade male students of secondary school in Shiraz during the academic year of 1995-96. A total of 400 students were selected through multistage cluster sampling. To collect the data, Hazen and Shiver attachment styles questionnaires, Pamela Hindes Adolescents Hope Scale and Martin and Marsh's academic buoyancy scale were used. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and path analysis. Results: The results of correlation matrix table showed that there was a significant correlation between the majority of the present research which included the dimensions of attachment styles, hope and academic bouyancy (P <0.01). The results of path analysis indicated a significant role of mediating role of hope in the relationship between attachment styles and academic buoyancy. Conclusion: In general, it can be concluded that attachment styles and hope are two of the main factors for studying academic bouyancy.

Keywords

امانی، رزیتا؛ اعتمادی، عذرا؛ فاتحی­زاده، مریم و بهرامی، فاطمه. (1391). رابطه بین سبک‌های دل‌بستگی و سازگاری اجتماعی، دو فصلنامه روانشناسی بالینی و شخصیت. 19. 6.
ایزدی طامه، احمد؛ حسین زاده، مینا و آقاجری، عزت. (1393). رابطۀ سبک‌های دل‌بستگی با عزت‌نفس و امید در دانشجویان پرستاری. فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی زابل.6. 1.
بشارت، محمدعلی. (1384). هنجاریابی مقیاس دل‌بستگی بزرگ‌سال. گزارش پژوهشی، دانشگاه تهران.
جوکار، بهرام. (1386). نقش واسطه‌ای تاب‌آوری در رابطه بین هوش هیجانی و هوش عمومی با رضایت از زندگی. مجلۀ روانشناسی معاصر، 2. 4.
حسنی، سیدحسین. (1383). بررسی رابطۀ بین طرح‌واره‌های شناختی و سبک‌های دل‌بستگی در دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته‌ی روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی.
خدابخش، محمدرضا. (1391). رابطۀ سبک‌های دل‌بستگی با همدلی در دانشجویان پرستاری. نشریه پرستاری ایران، 25. 77.
خوشبخت، فریبا؛ صبری، مصطفی و گلزار، حمیدرضا. (1393). رابطۀ سبک‌های دل‌بستگی و سازگاری اجتماعی: نقش واسطه‌ای هوش هیجانی. روانشناسی تحولی: روانشناسی ایرانی، 11(42). 194-181.
دهقان­نژاد، سمانه؛ حاج­حسینی، منصوره و اژه‌ای، جواد. (1396). اثربخشی آموزش مهارت‌های مثبت اندیشی بر سازگاری اجتماعی و سرمایه‌های روان‌شناختی دختران نوجوان ناسازگار، فصلنامه روان‌شناسی مدرسه، (1)6، 67-49.
دهقانی­زاده، محمدحسین؛ حسین چاری، مسعود؛ مرادی، مرتضی و سلیمانی خشاب، عباس. (1393). سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوهای ارتباطات خانواده و ساختار کلاس؛ نقش واسطه‌ای ابعاد خودکارآمدی. فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، 10، 32، 1-30.
رامینه، مریم. (1392). نقش الگوی ارتباطی خانواده و تاب آوری در سازگاری تحصیلی دانش آموزان سال چهارم دبیرستان شهر یاسوج در سال تحصیلی 92-91، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید مدنی، آذربایجان.
رحیمی، مهدی و زارعی، الهام. (1395). نقش ابعاد دل‌بستگی بزرگ‌سالی در سرزندگی تحصیلی با واسطه‌گری ابعاد خودکارآمدی مقابله با مشکلات و کمال‌گرایی. فصلنامه علمی- پژوهشی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی. 3. 12. 70- 59.
رسولی، مریم؛ یغمایی، فریده و علوی مجد، حمید. (1389). ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس امیدواری نوجوانان در نوجوانان ساکن مراکز شبانه‌روزی. فصلنامه پایش، 34. 204-1977.
سبزی، ندا و فولادچنگ، محبوبه. (1394). نقش واسطه‌ای باورهای انگیزشی در رابطۀ بین حمایت اجتماعی ادراک‌شده و سرزندگی تحصیلی. مجله آموزش پژوهی. 2.
صادقی، مسعود؛ ویسکرمی، حسنعلی و چهری، پرستو. (1394). بررسی تأثیر آموزش بر درگیری انگیزشی دانش آموزان دختر استثنایی دوره دوم متوسطه شهرستان خرم‌آباد. همایش علمی و پژوهشی روانشناسی، علوم تربیتی و آسیب‌شناسی جامعه.
کاپلان، پاول اس. (1385)، روانشناسی رشد سفر پرماجرای کودک، ترجمه مهرداد فیروز بخت، تهران: نشر موسسه خدمات فرهنگی رسا،
کاکاوند، علیرضا؛ لبادی، زهرا و زارعی، شکرانه. (1392). رابطۀ بین کمال‌گرایی و سبک‌شناختی در دانش آموزان دختر دبیرستان‌های شهر کرج، فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، 27(9).
کرین، سی ویلیام. (1384). نظریه‌های رشد (مفاهیم و کاربردها). ترجمه غلامرضا خوی نژاد، رجایی تهران: انتشارات رشد.
کمری، سامان و شیخ‌الاسلامی، راضیه. (1395). نقش واسطه‌ای خوش‌بینی در رابطۀ بین سبک‌های دل‌بستگی افراد با میزان شادکامی و امید به زندگی آن‌ها. فصلنامه پژوهش‌های کاربردی در روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور.2. 2.
مرادی، مرتضی و چراغی، اعظم. (1393). الگوهای علی- تجربی از روابط بین ادراک از الگوهای ارتباط خانواده، ادراک از ساختار کلاس، انگیزش و خودگردانی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در نوجوانان دبیرستانی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 6، 1، 113-140.
مردانی حموله مرجان و حیدری، هایده. (1389). ارتباط خوش‌بینی و سبک‌های دل‌بستگی با رضایت زناشویی در کارکنان بیمارستان. فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره هشتم، شماره 1: 52-46.
 
Ainsworth, M. D. S., Blehar, M. C., Waters, E., & Wall, S. N. (2015). Patterns of attachment: A psychological study of the strange situation. Psychology Press.
Bowlby, J. (1969). Attachment and loss: volume I: attachment. In Attachment and Loss: Volume I: Attachment (pp. 1-401). London: The Hogarth Press and the Institute of Psycho-Analysis.
Grewal, P. K., & Porter, J. E. (2007). Hope theory: A framework for understanding suicidal action. Death studies, 31(2), 131-154.
Hazan, C., & Shaver, P. (1987). Romantic love conceptualized as an attachment process. Journal of personality and social psychology, 52(3), 511.
Hazan, C., & Shaver, P. R. (1994). Attachment as an organizational framework for research on close relationships. Psychological inquiry, 5(1), 1-22.
Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2006). Academic resilience and its psychological and educational correlates: A construct validity approach. Psychology in the Schools, 43(3), 267-281.
Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2009). Academic resilience and academic buoyancy: Multidimensional and hierarchical conceptual framing of causes, correlates and cognate constructs. Oxford Review of Education, 35(3), 353-370.
Mikulincer, M., & Shaver, P. R. (2007). Boosting attachment security to promote mental health, prosocial values, and inter-group tolerance. Psychological inquiry, 18(3), 139-156.
Mikulincer, M., Shaver, P. R., & Pereg, D. (2003). Attachment theory and affect regulation: The dynamics, development, and cognitive consequences of attachment-related strategies. Motivation and emotion, 27(2), 77-102.
Seligman, M. E., Steen, T. A., Park, N., & Peterson, C. (2005). Positive psychology progress: empirical validation of interventions. American psychologist, 60(5), 410.
Snyder, C. R. (1994). The psychology of hope: You can get there from here. Simon and Schuster.
Snyder, C. R. (1995). Conceptualizing, measuring, and nurturing hope. Journal of Counseling & Development, 73(3), 355-360.
Snyder, C. R. (Ed.). (2000). Handbook of hope: Theory, measures, and applications. Academic press.
Snyder, C. R., Shorey, H. S., Cheavens, J., Pulvers, K. M., Adams III, V. H., & Wiklund, C. (2002). Hope and academic success in college. Journal of educational psychology, 94(4), 820.
van Leeuwen, C., Post, M. W., van Asbeck, F. W., van der Woude, L. H., de Groot, S., & Lindeman, E. (2010). Social support and life satisfaction in spinal cord injury during and up to one year after inpatient rehabilitation. Journal of rehabilitation medicine, 42(3), 265-271.
Wodward, L. William T.O, Lorrain T.B. (2013). Handbook of Adolescent Helth Psychology.