Document Type : Research Paper

Authors

1 University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran

2 Department of Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran

3 University of Tabriz, Tabriz, Iran

Abstract

This study aimed to compare the emotional processing, help seeking and goal achievement in students with high and low test anxiety. The research method is Descriptive with causal-comparative type. The population of this study consisted of all students of High School Level II of Ardabil city in the academic years of 2014-15, that of these, 160 students (80 ones per groups) were selected by random multi stages clustering sampling method and responded to the Backer emotional processing questionnaire, Ryan and Pentrich help seeking questionnaire, Midgley and et al achievement goals questionnaire and Spielberger test anxiety questionnaire. Multivariate Analysis of Variance was used to analyze the data. Results showed that there exist a significant differences between students with high and low test anxiety in terms of emotional processing, help seeking and goal achievement (P<0/01). So that compared with students low test anxiety, the average score of emotional processing techniques, accepting help seeking, Mastery and performance-approach goals of students with high test anxiety were significantly lower (P<0/01) and the average score of avoidance of help seeking and performance-avoidance goals were significantly more (P<0/01). Thus, we can conclude that emotional processing, help seeking and achievement goals are among the variables of interest in students with high test anxiety and requires programs for managing correctly of these variables.

Keywords

ابوالقاسمی، عباس. (1382). اضطراب امتحان، تشخیص، علل و شیوه‌های مقابلۀ مبتنی بر پژوهش. اردبیل: نیک‌آموز.
خرمائی، فرهاد و خیّر، محمد. (1386). بررسی رابطۀ هدف‌گرایی و رویکرد دانشجویان به یادگیری هدف. فصلنامۀ پژوهش‌های نوین روان‌شناختی، (7)2، 138-124.
درتاج، فریبرز. (1392). رابطۀ ارزش تکلیف و اضطراب امتحان: بررسی نقش واسطه‌ای جهت‌گیری هدف. فصلنامۀ روانشناسی تربیتی، (27)9، 113-98.
دلاور، علی. (1396). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: نشر ویرایش.
شیخ‌الاسلامی، علی و سیداسماعیلی قمی، نسترن. (1393). مقایسۀ تأثیر روش‌های آموزشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی و مهارت‌های مطالعه بر اضطراب امتحان دانش‌آموزان. مجلۀ روانشناسی مدرسه، (2)3، 121-104.
شیخ‌الاسلامی، علی؛ درتاج، فریبرز؛ دلاور، علی و ابراهیمی‌قوام، صغری. (1391). تأثیر آموزش برنامۀ کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر اضطراب امتحان دانش‌آموزان. فصلنامۀ پژوهش در نظام‌های آموزشی، (18)6، 15-1.
غفاری، ابوالفضل و ارفع‌بلوچی، فاطمه. (1390). رابطۀ انگیزش پیشرفت و خودپندارۀ تحصیلی با اضطراب امتحان در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد. پژوهش‌های روانشناسی بالینی و مشاوره، (2)1، 136-121.
غلامعلی‌لواسانی، مسعود؛ خضری‌آذر، هلمن؛ امانی، جواد و مال‌احمدی، احسان. (1389). نقش خودکارآمدی تحصیلی و اهداف پیشرفت در تنیدگی، اضطراب و افسردگی دانشجویان. مجلۀ روانشناسی، (14)4، 432-417.
قدم‌پور، عزت‌اله و سرمد، زهره. (1382). نقش باورهای انگیزشی در رفتار کمک‌طلبی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان. مجلۀ روانشناسی، (26)7، 126-112.
قلی‌زاده، مظفر؛ شکرکن، حسین و حقیقی، جمال. (1388). بررسی روابط ساده و چندگانۀ هدف‌های چهارگانه پیشرفت با اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی در دانش‌آموزان پسر سال اوّل دبیرستان‌های شهرستان ایذه. مجلۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، (3)14، 166-149.
کبیرنژاد، ساناز؛ علیلو، مجیدمحمود و هاشمی نصرت‌آبادی، تورج. (1388). پیش‌بینی تغییرات شاخص‌های پردازش هیجانی مبتنی بر شناخت‌واره‌های مزاحم نگرانی، کمال گرایی و نوع اختلال. مجلۀ روانشناسی بالینی، (1)1، 55-47.
لیهی، رابرت‌ال؛ تیرچ، دنیس‌دی؛ و ناپولیتانو، لیزا. (1393). تنکیک‌های تنظیم هیجان در روان‌درمانی. (ترجمه عبدالرضا منصوری‌راد، تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی، 2014). تهران: انتشارات ارجمند.
مال‌احمدی، احسان. (1392). تأثیر اهداف پیشرفت و اهداف اجتماعی بر کمک‌طلبی از همسالان در یک بافت آموزشی. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد چاپ نشده، دانشگاه تهران.
محمودی، حجت؛ عیسی‌زادگان، علی؛ امانی ساری‌بگلو، جواد و کتابی، افسانه. (1391). بررسی رابطۀ بین اهداف پیشرفت و عملکرد تحصیلی در دانش‌آموزان مدارس تیزهوشان و مدارس عادی: نقش میانجی‌گرایانۀ سبک‌های تفکر. مجلۀ علمی-پژوهشیپژوهش‌هایعلومشناختیورفتاری، (1)3، 68-49.
محمودیان، حسن؛ صفری، هادی؛ آقایی، حدیث؛ رضوانی‌فر، شیرین و میرمحمدتبار، سیدعبداله. (1391). مقایسۀ رفتارهای کمک‌طلبی تحصیلی در دانش‌آموزان عادی و دانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری ریاضی. مجلۀ ناتوانی‌هاییادگیری، (1)2، 119-107.
نریمانی، محمد. (1391). اثربخشی آموزش کنترل تکانه بر پردازش هیجانی، تکانشوری و حواس‌پرتی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال ریاضی. مجلۀ ناتوانی‌هاییادگیری، (2)2، 122-101.
وکیلی، رقیه، غلامعلی‌لواسانی، مسعود، حجازی، باقر و اژه‌ای، جواد. (1389). راهبردهای یادگیری، جهت‌گیری‌های هدف و اضطراب امتحان در دانش‌آموزان نابینای مقطع متوسطۀ شهر تهران. پژوهش در حیطۀ کودکان استثنایی، (1)10، 36-30.
 
Baker, R., Thomas, S., Thomas, P. W., & Owens, M. (2007). Development of an emotional processing scale. Journal of Psychosomatic Research62(2), 167-178.
Butler, R. (2006). An achievement goal perspective on student help seeking and teacher help giving in the classroom: Theory, research, and educational implications. Help seeking in academic settings: Goals, groups, and contexts, 15-44.
Constans, J. I., Penn, D. L., Ihen, G. H., & Hope, D. A. (1999). Interpretive biases for ambiguous stimuli in social anxiety. Behaviour research and therapy37(7), 643-651.
Dewi, N., & Mangunsong, F. (2012). Contribution of Student's Perception Toward Teacher's Goal Orientation and Student's Goal Orientation as a Mediator in Test Anxiety on Elementary's Final Exams. Procedia-Social and Behavioral Sciences69, 509-517.
Elliot, A. J. (1999). Approach and avoidance motivation and achievement goals. Educational psychologist34(3), 169-189.
Elliot, A. J., & McGregor, H. A. (2001). A 2× 2 achievement goal framework. Journal of personality and social psychology80(3), 501.
Foa, E. B., & Kozak, M. J. (1986). Emotional processing of fear: exposure to corrective information. Psychological bulletin99(1), 20.
Ganzenmuller, L. (2006). Using Relaxation to Cue Memory and Improve Law School Admission Test Scores. ProQuest.
Gong, L., Li, W., Zhang, D., & Rost, D. H. (2016). Effects of emotion regulation strategies on anxiety during job interviews in Chinese college students. Anxiety, Stress, & Coping29(3), 305-317.
Hall, T. S. (2005). Is test anxiety a form of specific social phobia?. University of Maryland, College Park.
Harrison, J. A. (2011). Effects of a brief yoga intervention on test anxiety in fifth grade students (Doctoral dissertation, University of Dayton)
Hartman, H. J. (Ed.). (2001). Metacognition in learning and instruction: Theory, research and practice (Vol. 19). Springer Science & Business Media.
Lawson, D. J. (2006). Test anxiety: A test of attentional bias.
Liu, J. T., Meng, X. P., & Xu, Q. Z. (2006). The relationship between test anxiety and personality, self-esteem in grade one senior high students. Zhonghua yu fang yi xue za zhi [Chinese journal of preventive medicine]40(1), 50-52.
Mäkitalo-Siegl, K., Kohnle, C., & Fischer, F. (2011). Computer-supported collaborative inquiry learning and classroom scripts: Effects on help-seeking processes and learning outcomes. Learning and Instruction21(2), 257-266.
Matthews, G., & Wells, A. (2016). Attention and emotion: A clinical perspective. Psychology Press.
Midgley, C., Maehr, M. L., Hruda, L. Z., Anderman, E., Anderman, L., Freeman, K. E., & Urdan, T. (2000). Manual for the patterns of adaptive learning scales. Ann Arbor: University of Michigan.
Newman, R. S., & Schwager, M. T. (1995). Students’ help seeking during problem solving: Effects of grade, goal, and prior achievement. American Educational Research Journal32(2), 352-376.
Orbach, G., Lindsay, S., & Grey, S. (2007). A randomised placebo-controlled trial of a self-help Internet-based intervention for test anxiety. Behaviour Research and Therapy45(3), 483-496.
Orbach, G., Lindsay, S., & Grey, S. (2007). A randomised placebo-controlled trial of a self-help Internet-based intervention for test anxiety. Behaviour Research and Therapy45(3), 483-496.
Peasley-Miklus, C., & Vrana, S. R. (2000). Effect of worrisome and relaxing thinking on fearful emotional processing. Behaviour Research and Therapy38(2), 129-144.
Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., & Perry, R. P. (2002). Academic emotions in students' self-regulated learning and achievement: A program of qualitative and quantitative research. Educational psychologist37(2), 91-105.
Pintrich, P. R., & Schunk, D. H. (2002). Motivation in education: Theory, research, and applications. Prentice Hall.
Putwain, D. (2008). Do examinations stakes moderate the test anxiety–examination performance relationship?. Educational Psychology28(2), 109-118.
Ritchie, T. D., Sedikides, C., & Skowronski, J. J. (2016). Emotions experienced at event recall and the self: Implications for the regulation of self-esteem, self-continuity and meaningfulness. Memory24(5), 577-591.
Roberts, S., O'Connor, K., & Bélanger, C. (2013). Emotion regulation and other psychological models for body-focused repetitive behaviors. Clinical Psychology Review33(6), 745-762.
Ryan, A. M., & Pintrich, P. R. (1997). " Should I ask for help?" The role of motivation and attitudes in adolescents' help seeking in math class. Journal of educational psychology89(2), 329.
Schutz, P. A., Distefano, C., Benson, J., & Davis, H. A. (2004). The emotional regulation during test-taking scale. Anxiety, Stress & Coping17(3), 253-269.
Spokas, M. E., Rodebaugh, T. L., & Heimberg, R. G. (2007). Cognitive biases in social phobia. Psychiatry6(5), 204-210.
Story, P. A., Hart, J. W., Stasson, M. F., & Mahoney, J. M. (2009). Using a two-factor theory of achievement motivation to examine performance-based outcomes and self-regulatory processes. Personality and Individual differences46(4), 391-395.
Walton, R. L. (2002). A comparison of perceived stress levels and coping styles of junior and senior students in nursing and social work programs (Doctoral dissertation, Marshall University Libraries).
Weems, C. F., & Pina, A. A. (2010). The assessment of emotion regulation: Improving construct validity in research on psychopathology in youth—An introduction to the special section. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment32(1), 1-7.
Zou, Y., Leong, W., Yao, M., Hu, X., Lu, S., Zhu, X., ... & Ye, J. (2017). Test anxiety and telomere length: Academic stress in adolescents may not cause rapid telomere erosion. Oncotarget8(7), 10836.