Document Type : Research Paper

Authors

1 psychology, educational and psychology, alzahra university, tehran, iran.

2 psychology, Alzahra university,Tehran

3 psychology, alzahra university, tehran.

Abstract

The purpose of this study was the effectiveness of play package designed to increase moral conscience, self-control and taking social responsibility of talented primary school students. The research method was quasi-experimental with pretest-posttest with control group design. The population consisted of all girl students of the fourth, fifth and sixth grade of the 3rd district of Tehran. Then, 30 talented students were randomly selected and their intelligence was confirmed through Gardner's intelligence test. Students were randomly assigned into two groups of experimental (n=16) and control (n=14) groups. The designed play package was based on the theory and books related to the play and moral intelligence of Michele Borba (2001), and was approved by five child psychologists. This package was run for the experimental group for 9 one-hour sessions. The questionnaire used in the research was the Kurdlo Responsibility Questionnaire (2010), moral Intelligence by Ali Akbari Dehkordi, Golpayegani and Mohtashemi (1394) and Gardner Multiple Intelligence.The results of data analysis showed that the play package effectively increased conscience (p=0.003), self-control (p=0.006), and taking responsibility (p=0.001). The follow-up phase was not performed in this study because of time limitation and inaccessibility of the sample.

Keywords

-آروند، ژینوس و  شفیع­آبادی، عبدالله (1383). نقش خویشتن‌داری در موفقیت شغلی پزشکان. کارو جامعه، 55، 7-4.
-برک، لورا (2007). روان­شناسی رشد (از نوجوانی تا پایان زندگی)، ترجمه یحیی سیدمحمدی، جلد دوم، چاپ بیست و هشتم، تهران، نشر ارسباران.
-بدری گرگری، رحیم و واحدی، زهرا (1394). تأثیر اجرای برنامه فلسفه برای کودکان بر رشد هوش اخلاقی دانش­آموزان دختر. تفکر و کودک،6 (11)، 17-1.
-براتی احمدآبادی، هاجر؛ عریضی، حمیدرضا و نوری، ابوالقاسم (1389). رابطه بین جوسازمانی و وجدان کاری با عملکرد شغلی. فصلنامه روانشناسی کاربردی،1 (13)، 81-65.
-بوربا، میکله (2001). پرورش هوش اخلاقی: هفت فضیلت اساسی که برای درست رفتار کردن باید آموخت، ترجمه فیروزه کاوسی، تهران، انتشارات رشد.
-جعفری، علیرضا (1393). تأثیر بازی­های آموزشی بر رشد اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی. فصلنامه روانشناسی تربیتی،10 (33)، 85-71.
-جوادزاده، پدرام (1394). علل اجتماعی مهاجرت نخبگان ایرانی به دانشگاه­های آمریکا. مجله مدیریت فرهنگی،9 (28)، 111-95.
-حجت­پناه، حسین؛ امانی، زهرا و طالع­پسند، سیاوش (1397). رابطه رشد خودکنترلی و قضاوت اخلاقی بر پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان پایه پنجم. پژوهش‌های تربیتی، 5 (36)، 91-74.
-خرم­آبادی، راضیه؛ سپهری­شاملو، زهره؛ صالحی­فدردی، جواد و بیگدلی، ایمان (1397). مدل ساختاری کارکردهای اجرایی و روابط فرازناشویی با بررسی نقش میانجی خودکنترلی. فصلنامه روانشناسی شناختی،6 (1)، 57-46.
-خرمائی، فرهاد؛ آزادی ده بیدی، فاطمه و حق­جو، شیوا (1395). مدل ساختاری رابطه فضیلت اخلاقی صبر با مشکلات تنظیم هیجانی در دانشجویان. فصلنامه پژوهش در سلامت روان‌شناختی، 10 (1)، 31-21.
-خسروی، حمید؛ عسکریان، مصطفی و نوه­ابراهیم، عبدالرحیم (1395). بررسی رابطه بین مؤلفه‌های وجدان کاری با تعهد سازمانی دبیران مدارس متوسطه پسرانه دولتی شهر تهران. دو فصلنامه پژوهش­های تربیتی، 32، 112-98.
-رحیمی، حمید؛ مدنی، سید احمد و محمدیان، آسیه (1394). بررسی رابطه بین هوش اخلاقی و سرمایه اجتماعی با مسئولیت­پذیری دانشجویان (مورد مطالعه: دانشگاه کاشان). فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 5 (1)، 125-101.
-رحیمی، مهدی و یوسفی، فریده (1389). نقش الگوهای ارتباطی خانواده در همدلی و خویشتن‌داری فرزندان. فصلنامه خانواده پژوهی، 6 (4)، 447-433.
-رضاپور میرصالح، یاسر؛ خردمند، طاهره و شاهدی، سمیه (1396). اثربخشی آموزش هوش اخلاقی بر عملکرد اجتماعی و مشکلات رفتاری. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری،12 (4)، 12-1.
-سفیری، خدیجه و چشمه، اکرم (1390). مسئولیت­پذیری نوجوانان و رابطه آن با شیوه­های جامعه­پذیری در خانواده. جامعه­شناسی آموزش‌وپرورش،1 (1)، 130-103.
-شیخ‌الاسلامی، راضیه و برزو، شیوا (1394). فرزندپروری و مسئولیت­پذیری در نوجوانان: نقش واسطه‌گری سبک­های پردازش هویت. روش­ها و مدل­های روان‌شناختی،6 (19)، 120-97.
-طالبی طاری، فاطمه (1394). نقش پیش‌بینی کننده ویژگی شخصیتی مادران بر کفایت اجتماعی و مسئولیت­پذیری دانش­آموزان دختر پایه ششم ابتدایی. پایان‌نامه جهت اخذ کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
-عاشوری، محمد و دلال زاده، فاطمه (1397). اثربخشی بازی‌درمانی مبتنی بر مدل‌ شناختی رفتاری بر مشکلات رفتاری و مهارت‌های اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی با اختلال نارسایی توجه-بیش‌فعالی. مجله توان‌بخشی،۱۹ (۲)، 115-102.
-علی­اکبری دهکردی، مهناز؛ علیپور، احمد و درنجفی­شیرازی، مهناز (1393). اثربخشی قصه‌گویی بر مؤلفه‌های هوش اخلاقی کودکان دختر پیش‌دبستانی در شهر اصفهان. دو فصلنامه شناخت اجتماعی، 3 (2)، 43-33.
-علی‌اکبری دهکردی، مهناز؛ گلپایگانی، الهه و محتشمی، طیبه (1394). ارائه مدلی برای سنجش هوش اخلاقی در کودکان. مقاله منتشرشده در کنفرانس بین‌المللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران: موسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ایلیا.
-فرخ­نژاد، خدانظر؛ سلیمی، قاسم و فدائیان، بهرام (1390). رفتار شهروندی سازمانی: تأملی بر رابطه وجدان کاری، سازش­پذیری با رفتارکاری مخرب. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 3 (7)، 96-76.
-فضل­الهی قمشی، سیف­اله (1394). مسئولیت­پذیری دانشجویان؛ عوامل تأثیرگذار و اولویت­ها. فرهنگ در دانشگاه اسلامی،5 (3)، 346-327.
-فیروزبخت، مهرداد (مترجم) (1394). روانشناسی بالینی فیرس، مفاهیم، روش­ها، حرفه (نوشته تیمونی جی. ترال و میچل جی. پرینستین). تهران: رشد.
-قلی­پور، آرین و روشندل اربطانی، طاهر (1389). مدیریت استعدادها کژکارکردهای رسانه­های جمعی در تشدید روند مهاجرت نخبگان. مجله پژوهش­های مدیریت،3 (8)، 35-19.
-کاظم­پور، اسماعیل و باباپور واجاری، مریم (1396). تأثیر آموزش صلح بر مسئولیت­پذیری دانش­آموزان. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 8 (4)، 82-65.
-کرباسچی، محمدرضا (1391). بررسی میزان تأثیر بازی بر هوش و خلاقیت دانش­آموزان ابتدایی منطقه سه شهر تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، گروه علوم تربیتی.
-لندرت، گری (2002). بازی‌درمانی: هنر برقراری ارتباط. ترجمه فروزنده داور پناه. تهران: انتشارات رشد.
-متانی، مهرداد و کشاورز، علی (1397). بررسی ارتباط بین سرمایه اجتماعی سازمانی و وجدان کاری در بین کارکنان بانک مسکن شهر تهران. فصلنامه علوم اجتماعی، 12 (1)، 220-199.
-محمودی میمند، مطهره (1392). بررسی نقش بازی در پرورش تفکر کودکان از منظر فلسفه دوران کودکی. دانشگاه خوارزمی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. گروه تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت.
-میرزایی، طاهره؛ فراهانی، محمد نقی و حسنی، جعفر (1393). بررسی رابطه عواطف و وجدان با قضاوت اخلاقی. مجله روانشناسی شناختی، 2 (2)، 36-27.
-هاشمی، ویدا؛ بهرامی، هادی و کریمی، یوسف (1385). بررسی رابطه هوش هشتگانه گاردنر با انتخاب رشته تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان. روانشناسی، 10 (3)، 287-275.
-یاسمی نژاد، پریسا (1393). تأثیر آموزش هوش اخلاقی بر مسئولیت­پذیری، همدلی هیجانی، اخلاق تحصیلی و بخشودگی بین فردی دانش­آموزان دختر پایه سوم مقطع متوسطه. پایان‌نامه دکتری، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی.
-Augimeri, L. K., Walsh, M., Donato, A., Blackman, A., Piquero, A. R. (2018). SNAP (Stop Now And Plan): Helping children improve their self-control and externalizing behavior problems. Journal of criminal justice. 56. 43-49.
-Dementiy, L. I. and Grogoleva, O. Y. (2016). The structure of responsibility of preschool and primary school age children. Social and behavioral sciences. 233. 372-376.
-Ergin, B. and Ergin, E. (2017). The predictive power of preschool children's social behaviors on their play skills. Journal of education and training studies. 5 (9). 140-145.
-Furnham, A., Tang, L., Lester, D., O'Connor, R., Montgomery, R. (2002). Estimates of ten multiple intelligences: sex and national differences in the perception of oneself and famous people. Europen psychologist. 7 (4).
-Goldstein, S. (2015). The evolution of intelligence. In S. Goldstein, D. Princiotta, and J. A. Naglier, Handbook of intelligence: evolutioanary theory, historical perspective, and current concepts. New York: Springer.
-Lennick, D., Kiel, F. (2005). Moral intelligence: enhancing business performance and leadership success. Pennsylvania: Wharton school of the University of Pennsylvania.
-Molchanov, S. V. (2013). The moral development in childhood. Social and behavioral sciences. 86. 615-620.
-Moran, S. (2011). Multiple intelligence. In M. A. Runco & S. R. Pritzker, Encyclopedia of creativity (2nd). (pp. 161-165). Cambridge: Academic press.
-Savina, E. (2014). Does play promotes self-regulation in children? Early child development and care. 184 (11). 1692-1705.
-Sumaroka, M., and Bornstein, M. H. (2008). Play. In M. Haith and J. Benson, Encyclopedia of infant and early childhood development. (pp. 553-561). Cambridge: Academic press.
-Vazsonyi, A. T., Jiskrova, G. K. (2018). On the development of self-control and deviance from preschool to middle adolescence. Journal of criminal justice. 56. 60-69.