Document Type : Research Paper

Authors

1 Shahid Chamran University of Ahvaz

2 Department of Educational Sciences, Educational & Psychology Faculty, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil

Abstract

The purpose of the present research was descriptive, analysis and synthesis analysis presented in the context of factors influencing self-regulation strategy in learning. This research method is the meta-analysis. The statistical population of the research includes all scientific and research articles, a research project at the Research Center of Education Organization and thesis at the University of Mohaghegh Ardebili and Razi between 1380 -1394. In the research carried out, 11 were selected for review. Data analysis was performed with the help of software Spss.vs.22, CMA2 & EXCEL. To calculate effect size used of G Hedges and fixed effect and random effect model, to study significant of frequency in research use of method counting (chi-square) and in order to combination effects size were used of T Vainer possible combination method. To fix the problem publication bias in primary studies used of chart funnel that shows publication bias in the primary study at test anxiety variable. To fix this problem was used for tow models of fixed and random effects of Dual and Tweedy fitness test. In order to cheek homogeneity studies I2 and Q test was used that showed the primary studies are not homogeneous. Also, The calculated effect size was significant for studies under both models fixed and random statistically for variable examined. Finally, 10 factors affecting the self-regulation strategy were identified and their significance evaluated. Among the identification factors, the highest index of the calculated effect size was related to the collaborative learning of the type of Jigsaw Variable.

Keywords

ابراهیم خانی، محمدرضا. (1394). رابطه تدریس تحولی با باورهای خودکارآمدی و یادگیری خودتنطیم دانش آموزان. پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته تحقیقات آموزشی. دانشگاه محقق اردبیلی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
احمدی، محمد سعید. (1393). اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی بر خودتنظیمی یادگیری دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهر زنجان. دانش و پژوهش در روانشناسی و کاربردی، 15 (1):120 -113.
برزگر، سبحان. (1392). اثربخشی آموزش یادگیری خودتنظیمی بر انگیزش تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال ریاضی مدارس راهنمایی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی. دانشگاه محقق اردبیلی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
پوراصغر، نصیبه؛ کیامنش، علیرضا؛ سرمدی، محمدرضا و زارع، عباس. (1397). مدل پیش‌بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان بر اساس متغیرهای فردی، باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی. فصلنامه پژوهش‌های نوین روان‌شناختی، 49: 41-72.
جلوه‌گر، افسانه؛ کارشکی، حسین و اصغری نکاح، سیدمحسن. (1393). تأثیر آموزش خودتنظیمی بر حل مسئله اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی دختر و پسر. مجله پژوهش‌های علوم شناختی و رفتاری. 4 (1): 155-166.
درخشان هوره، خدیجه. (1395). یادگیری خودتنظیم، راهبردی نو در یادگیری. ماهنامه تکنولوژی آموزشی، 26 (2): 26-29.
رزمی ویرثق، فاطمه. (1393). مقایسه راهبردهای خودتنظیمی، احساس شادکامی، منزلت و اعتماد اجتماعی در دانش آموزان تیزهوش و عادی. پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی. دانشگاه محقق اردبیلی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
سیف، دیبا. (1390). تهیه و اعتباریابی مقیاس راهبردهای خودتنظیمی ریاضی و رابطه مؤلفه‌های آن با هوش، هدف‌گرایی و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانی. مجله روانشناسی. 15 (2): 198-217.
سیف، دیبا و لطیفیان، مرتضی. (1384). بررسی رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای خود نظم ده دانشجویان در درس ریاضی. مجله روانشناسی، 32. 8(2) 420 – 404.
قاضی طباطبایی، محمود و ودادهیر، ابوعلی. (1390). فراتحلیل در پژوهش‌های اجتماعی و رفتاری. تهران: انتشارات جامعه شناسان.
کرمی، مرتضی؛ پاکمهر، حمیده و عقیلی، علیرضا. (1391). گرایش به تفکر انتقادی، یادگیری خودتنظیمی و موفقیت تحصیلی در بستر الگوی تدریس کاوشگری. فصلنامه تعلیم و تربیت، 116: 81 – 63.
کریمی مونقی، حیبن؛ محمدی، اعظم؛ صالح مقدم، امیررضا؛ غلامی، حسن؛ کارشکی، حسین و زمانیان، نازنین. (1393). مقایسه تأثیر آموزش به روش یادگیری مشارکتی و سخنرانی بر باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیم. مجله ایرانی آموزش در علوم پژشکی، 14 (5): 402 – 393.
مطلومیان، سعید؛ رستگار، احمد؛ صیف، محمدحسن و قربان جهرمی، رضا. (1393). نقش باورهای انگیزشی و درگیری شناختی بین پیشرفت تحصیلی قبلی و پیشرفت تحصیلی فعلی (الگوی تحلیل). پژوهش در یادگیری آموزشگاهی. 1(4): 54-42.
موسوی، ستاره؛ جبل عاملی، جلال و علی بخشی، فاطمه. (1391). رابطه بین مؤلفه‌های هوش هیجانی باورهای انگیزشی و خودتنظیمی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان. تحقیقات علوم رفتاری، 10(3): 192 – 179.
هاشمی، سیده زهرا. (1393). تأثیر یادگیری مشارکتی از نوع جیگ ساو در خودتنظیمی و انگیزش تحصیلی دانش آموزان ابتدایی. پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد در رشته تحقیقات آموزشی. دانشگاه محقق اردبیلی.
هومن، حیدرعلی. (1392). راهنمای عملی فراتحلیلی در پژوهش علمی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت).
واحدی، شهرام و قره آغاجی، سعید (1393). آزمون مدل راهبردهای یادگیری خودتنظیم در درس ریاضی بر اساس عوامل انگیزشی و واسطه‌گری هیجان‌های تحصیلی. فناوری آموزش و یادگیری. 1(1): 109-85.
 
Azevedo, R., & Cromley, J. G. (2004). Does training on self-regulated learning facilitate students' learning with hypermedia?. Journal of educational psychology, 96(3), 523.
Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action. Englewood Cliffs, NJ, 1986.
Bembenutty, H. (2008). Self-regulation of learning and test anxiety. Psychology Journal, 5(3), 122-139.
Berry, C.A. (1992). Pervious learning experiences strategy beliefs and task definition in self-regulated foreign language learning. Contemporary Educational Psychology, 18, 318-336.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). (1985b). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum.
Grunschel, C., Schwinger, M., Steinmayr, R., & Fries, S. (2016). Effects of using motivational regulation strategies on students' academic procrastination, academic performance, and well-being. Learning and Individual Differences, 49, 162-170.
Kizilcec, R. F., Pérez-Sanagustín, M., & Maldonado, J. J. (2017). Self-regulated learning strategies predict learner behavior and goal attainment in Massive Open Online Courses. Computers & education, 104, 18-33.
Nietfeld, J. L., Shores, L. R., & Hoffmann, K. F. (2014). Self-regulation and gender within a game-based learning environment. Journal of Educational Psychology, 106(4), 961.
Nikos, M., & Gorge, P. (2005). Student’s Motivational Belifes, Self-regulaions Trategies Use, and Mathematics Achievement. Group for the psychology of mathematics Education, 3, 321-8.
Ozer, E. A., & Akgun, O. E. (2015). The effects of irrational beliefs on academic motivation and academic self-efficacy of candidate teachers of computer and instructional technologies education department. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 197, 1287-1292.
Pintrich, P. R. (2000). The role of goal orientation in self-regulated learning. In Handbook of self-regulation (pp. 451-502). Academic Press.
Pintrich, P. R. (2004). A conceptual framework for assessing motivation and self-regulated learning in college students. Educational psychology review, 16(4), 385-407.
Pintrich, P. R. (2004). A conceptual framework for assessing motivation and self-regulated learning in college students. Educational psychology review, 16(4), 385-407.
Pintrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of educational psychology, 82(1), 33.
Pintrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of educational psychology, 82(1), 33.
Pintrich, P. R., & Linnenbrink, E. A. (2004). Role of affect in cognitive processing in academic contexts. In Motivation, emotion, and cognition (pp. 71-102). Routledge.
Salamonson, Y., Everett, B., Koch, J., Wilson, I., & Davidson, P. M. (2009). Learning strategies of first year nursing and medical students: A comparative study. International Journal of Nursing Studies, 46(12), 1541-1547.
Schunk, D. H. (1989). Self-efficacy and achievement behaviors. Educational psychology review, 1(3), 173-208.
Schunk, D. H. (1991). Self-efficacy and academic motivation. Educational psychologist, 26(3-4), 207-231.
Schunk, D. H. (2005). Self-regulated learning: The educational legacy of Paul R. Pintrich. Educational psychologist, 40(2), 85-94.
Schunk, D. H., & Ertmer, P. A. (2000). Self-regulation and academic learning: Self-efficacy enhancing interventions. In Handbook of self-regulation (pp. 631-649). Academic Press.
Trouillet, R., Doron, J., & Combes, R. (2016). Metacognitive beliefs, environmental demands and subjective stress states: A moderation analysis in a French sample. Personality and Individual Differences, 101, 9-15.
Weinstein, C. E., & Mayer, R. E. (1986). The teaching of learning strategies In M. Wittrock (Ed.), Handbook of research on teaching (pp. 315-327). New Yourk, Macillan.
Winters, F. I., Greene, J. A., & Costich, C. M. (2008). Self-regulation of learning within computer-based learning environments: A critical analysis. Educational Psychology Review, 20(4), 429-444.
Zimmerman, B. J. (2015). Self-regulated learning: theories, measures, and outcomes.
Zimmerman, B. J., & Martinez-Pons, M. (1990). Student differences in self-regulated learning: Relating grade, sex, and giftedness to self-efficacy and strategy use. Journal of educational Psychology, 82(1), 51
Zimmerman, B., & ponz.J. (۱۹۸۸). Self-regulated learned. Which are the sub processes? Contemporary. Journal of education psychology, 11, 13-30.
Zimmerman, B.J., Schunk, D.H. (2011). Self-regulated Learning and Performance. Taylor & Francis, New York, USA.