بررسی رابطه ساختاری (تدوین مدل) تفکر انتقادی براساس سبک های یادگیری و نقش میانجی فراشناخت

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد علوم تربیتی مدیریت اموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

2 دانشیار میکروبشناسی، دانشکده پیراپزشکی- مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارتش، تهران، ایران.

3 کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه علامه طبابی، تهران، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش بررسی رابطه ساختاری (تدوین مدل) تفکر انتقادی بر اساس، سبک‌های یادگیری و میانجیگری فراشناخت در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارتش بود.این مطالعه به روش کمی و از نوع همبستگی انجام شد. شرکت کنندگان شامل 300 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارتش بودند؛ نمونه‌گیری به شیوه تصادفی طبقه‌ای انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه سبک یادگیری کلب (1985)، پرسشنامه فراشناخت ولز (1997)، پرسشنامه تفکر انتقادی ریکتس (2003) بود تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار Amos و به روش تحلیل مسیر انجام گرفت. یافته ها نشان داد سبک یادگیری تأملی، آزمایشگری فعال، انتزاعی به‌طور غیرمستقیم و با میانجی‌گری فراشناخت با تفکر انتقادی ارتباط معناداری در سطح P≤.01 وجود دارد؛ اما بین سبک یادگیری عینی به‌طور غیرمستقیم و با میانجی‌گری فراشناخت با تفکر انتقادی ارتباط معناداری وجود ندارد. بین سبک یادگیری تأملی، آزمایشگری فعال و انتزاعی با تفکر انتقادی ارتباط مستقیم و معناداری در سطح P≤.01 وجود دارد. اما بین سبک یادگیری عینی با تفکر انتقادی رابطه مستقیم معنادار وجود ندارد. همچنین بین سبک یادگیری تأملی، آزمایشگری فعال، عینی، انتزاعی به‌طور مستقیم با فراشناخت ارتباط معناداری در سطح P≤.01 وجود دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


بختیار نصرآبادی، حسنعلی؛ موسوی، ستاره و علی بخشی، فاطمه. (1390). نقش نگرش تفکر انتقادی و شیوه­های شناختی و کاوشگری در پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی، مجلهاندیشه‌های نوینتربیتی،7(4)، صص 115-138.

جنا آبادی، حسین. (1395) بررسی رابطه راهبردهای فراشناختی و خلاقیت با سبک‌های یادگیری در دانش‌آموزان با خواهر و برادرهای داری اختلاف بیرونی، درونی، هیجانی، دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری. 4(6). صص 1-16.

ساقی، سمیرا؛ چلبیانلو، غلامرضا؛ فاضل، امین و محمدی، مهدی. (1390). بررسی رابطه سبک‌های یادگیری و پیشرفت تحصیلی با واسطه‌گری راهبردهای آگاهی فراشناختی در بین دانشجویان، مجله علوم تربیتی، 14(13). صص 79-94.

سلیمانی­فر، امید؛ بهروزی، ناصر و صفایی مقدم، مسعود. (1394) شیوه‌های یادگیری و فراشناخت در پیش‌بینی تفکر انتقادی دانشجویان کارشناسی، راهبردهای آموزش در علوم پزشکی،. 8(1). صص 59-66.

صفرزاده، سحر و مرعشیان، فاطمه­سادات. (1394). رابطه تفکر انتقادی و فراشناخت با موفقیت تحصیلی در دانشجویان دختر، مجله علمی پژوهشی زن و فرهنگ،7(25). صص 29-43.

عطار خامنه، فاطمه و سیف، علی اکبر. (1388) تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری مطالعه فراشناختی بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانش اموزان، پژوهش نامه مطالعات روانشناسی تربیتی. (9). صص 58-74

قدم­پور، عزت الله و کشتی آرای، نرگس. (1392). اولویت‌های سبک‌های یادگیری و ارتباط آن با گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 13(11). صص 652-662.

نوحی، عصمت؛ صلاحی، سحر و سبزواری، سکینه. (1391). رابطه تفکر انتقادی با سبک‌های یادگیری در دانشجویان تحصیلات تکمیلی، گام‌های توسعه در آموزش پزشکی، 11(2). صص 179-186

 

Ahrari, S., Samah, B. A., Hassan, M. S. H. B., Wahat, N. W. A., & Zaremohzzabieh, Z. (2016). Deepening critical thinking skills through civic engagement in Malaysian higher education. Thinking Skills and Creativity, 22, 121-128.

Arslan, S. (2018). Investigating predictive role of critical thinking on metacognition with structural equation modeling. MOJES: Malaysian Online Journal of Educational Sciences, 3(2), 1-10.

Banning, M. (2006). Measures that can be used to instill critical thinking skills in nurse prescribers. Nurse Education in Practice, 6(2), 98-105.

DeCoux, V. M. (2016). Kolb's learning style inventory: A review of its applications in nursing research. Journal of Nursing Education, 29(5), 202-207.

Ellis, D. M., & Hudson, J. L. (2010). The metacognitive model of generalized anxiety disorder in children and adolescents. Clinical Child and Family Psychology Review, 13(2), 151-163.

Fisher, P. L., & Wells, A. (2008). Metacognitive therapy for obsessive–compulsive disorder: A case series. Journal of behavior therapy and experimental psychiatry, 39(2), 117-132.

Garrison, D. R., & Akyol, Z. (2015). Thinking collaboratively in educational environments: Shared metacognition and co-regulation in communities of inquiry. In Educational developments, practices and effectiveness (pp. 39-52). Palgrave Macmillan, London.

Hudlicka, E. (2005, March). Modeling interactions between metacognition and emotion in a cognitive architecture. In AAAI Spring Symposium: Metacognition in Computation (pp. 55-61).

Kim, B., Park, H., & Baek, Y. (2009). Not just fun, but serious strategies: Using meta-cognitive strategies in game-based learning. Computers & Education, 52(4), 800-810.

Kolb, A. Y., & Kolb, D. A. (2005). Learning styles and learning spaces: Enhancing experiential learning in higher education. Academy of management learning & education, 4(2), 193-212.

LALEH, M. M., MOHAMMADIMEHR, M., & JAME, S. Z. B. (2016). Designing a model for critical thinking development in AJA University of Medical Sciences. Journal of advances in medical education & professionalism, 4(4), 179.

Lyutykh, E. (2009). Practicing critical thinking in an educational psychology classroom: Reflections from a cultural-historical perspective. Educational Studies, 45(4), 377-391.

Martincová, J., & Lukešová, M. (2015). Critical thinking as a tool for managing intercultural conflicts. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 171, 1255-1264.

Nadi, M., Gordanshekan, M., & Golparvar, M. (2011). Effect of Critical Thinking, Problem Solving and Meta-Cognitive on Students' Self-Learning. Research in Curriculum Planning, 8(1-2), 53-61.

Nicholson, T., Williams, D. M., Carruthers, P., & Lind, S. E. (2016). Distinguishing Between Implicit and Explicit Measures of Metacognition in ASD.

Othman, N., & Amiruddin, M. H. (2010). Different perspectives of learning styles from VARK model. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 7, 652-660.

Pieterse, T., Lawrence, H., & Friedrich-Nel, H. (2016). Critical thinking ability of 3rd year radiography students. health sa gesondheid, 21(1), 381-390.

Smeltzer, S., Bare, B., Brunner, L. & Suddarth, D.)2005), Text Book of Medical Surgical Nursing, 10th Ed. Williams & Wilkins.

Stoner, M. (2011). Critical thinking for nursing,4thed, St, Louis: Mosby.

Suliman, W. A. (2006). Critical thinking and learning styles of students in conventional and accelerated programmes. International nursing review, 53(1), 73-79.

Wang, J., Spencer, K., & Xing, M. (2009). Metacognitive beliefs and strategies in learning Chinese as a foreign language. System, 37(1), 46-56.

Wells, A., Fisher, P., Myers, S., Wheatley, J., Patel, T., & Brewin, C. R. (2009). Metacognitive therapy in recurrent and persistent depression: A multiple-baseline study of a new treatment. Cognitive Therapy and Research, 33(3), 291-300.

Wilgis, M., & McConnell, J. (2008). Concept mapping: An educational strategy to improve graduate nurses’ critical thinking skills during a hospital orientation program. The journal of continuing education in Nursing, 39(3), 119-126.

Yanardöner, E., Kiziltepe, Z., Seggie, F. N., & Sekerler, S. A. (2014). The learning styles and personality traits of undergraduates: A case at a state university in Istanbul. The Anthropologist, 18(2), 591-600.