نقش پیوند با مدرسه در وقوع زورگویی دانش آموزان دوره متوسطه اول شهر یزد

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه یزد

2 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه یزد

3 استادیار روانشناسی دانشگاه آزاد فیروز آباد

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش پیوند با مدرسه در میزان وقوع زورگویی دانش­آموزان انجام شد.روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش­آموزان دوره متوسطه اول شهر یزد می­باشد که در سال تحصیلی 1395-1394 مشغول به تحصیل بودند. از این جامعه تعداد 365 دانش­آموز با روش نمونه‌گیری خوشه­ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. داده­ها با استفاده از مقیاس پیوند با مدرسه و مقیاس زورگویی جمع­آوری و با استفاده از روش تحلیل واریانس یک‌راهه و تحلیل رگرسیون به شیوه همزمان تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین ابعاد پیوند با مدرسه و سه گونۀ زورگویی (زورگو، قربانی و زورگو / قربانی)رابطه منفی و معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که ابعاد پیوند با مدرسه به‌صورت منفی، سه گونه زورگویی (زورگو، قربانی و زورگو/ قربانی) را پیش­بینی می­کنند. همچنین نتایج تحلیل واریانس یک‌راهه نیز نشان داد که بین جنسیت و اقدام به زورگویی تفاوت معنادار وجود دارد، به‌طوری‌که پسران، بیشتر از دختران، اقدام به زورگویی می‌کنند، بیشتر از دختران، قربانیِ آن هستند و بیشتر از دختران، در نقش زورگو/ قربانی، قرار می‌گیرند.نتایج پژوهش حاضر نشان می­دهد که تقویت ابعاد پیوند با مدرسه می­تواند در کاهش پدیدۀ زورگویی مؤثر باشد.

کلیدواژه‌ها


برزگر بفرویی، کاظم و خضری، حسن. (1392). بررسی میزان شیوعِ انواع زورگویی در مدارس راهنمایی شهرستان یزد از دیدگاه دبیران. فصلنامه تعلیم و تربیت استثنایی، 13(7)، 26- 15.

دریاپور، الهه. (1392). بررسی رابطه جوّ مدرسه و رفتار زورگویی دانش‌‌آموزان مقطع متوسطه شهر یزد. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه یزد.

خضری، حسن. (1393). مدلِ رابطه‌ی علّی متغیرهای عمده‌ی اثرگذار- پیوند خانوادگی، شیوه‌های فرزند پروری، وضعیت اجتماع- اقتصادی خانواده، پیوند با مدرسه، زورگویی کردن و قربانی زورگویی بودن- با عملکرد تحصیلی دانش آموزان مقطع راهنمایی. پایان‌نامه دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.

Agnew, R. (1992). Foundation for a general strain theory of crime and delinquency. Criminology, 30, 47-87.

Archer, J. (2009). The nature of human aggression. International Journal of Law and Psychiatry, 32, 202-208.

Atik, G., & Guneri, O. Y. (2013). Bullying and victimization: Predictive role of individual, parental, and academic factors. School Psychology International, 34(6), 658-673.

Backus, A. S. (2010). The relationship between bullying behaviors and perceived school connectedness among middle school students (Doctoral dissertation, Kent State University).

Bandura, A., & Walters, R. H. (1977). Social learning theory.

Bayraktar, F. (2012). Bullying among adolescents in North Cyprus and Turkey: Testing a multifactor model. Journal of Interpersonal Violence, 27(6), 1040-1065.

Beaty, L. A; Alexeyev, E. B. (2008). The Problem of School Bullies; what the research tells us. Adolescence, 43 (169), 1-11.

Cassidy, T. (2009). Bullying and victimization in school children: the role of social identity, problem-solving style, and family and school context. Social Psychology of Education, 12(1), 63-76.

Catalano, R. F., & Hawkins, J. D. (1996). A theory of antisocial behavior. Delinquency and crime: Current theories (1996), 149.

Catalano, R. F., Haggerty, K. P., Oesterle, S., Fleming, C. B., & Hawkins, J. D. (2004). The importance of bonding to school for healthy development: Findings from the social development research group. Journal of School Health, 74 (7), 252-261.

Conners-Burrow, N., Johnson, D. L., Whiteside-Mansell, L., McKelvey, L., & Gargus, R. A. (2009). Adults matter: Protecting children from the negative impacts of bullying. Psychology in the Schools, 46(7), 593-604.

Espelage, D. L., & Holt, M. K. (2001). Bullying and Victimization during early adolescence: peer influences and psychosocial correlates. Journal of Emotional Abuse, 2(2/3), 123-142.

Gerler, E. R. (2004). Handbook of school violence. New York: Routledge.

Hawker, S. J., & Boulton, M. J. (2000). Twenty years’ research on peer victimization and psychosocial maladjustment: A meta-analytic review of cross-sectional studies. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 41(4), 441-455.

Hilooğlu, S., & Cenkseven-Önder, O. (2010). The role of social skills and life satisfaction in predicting bullying among middle school students. Elementary Education Online, 9(3), 1159-1173.

Hirao, K. (2011). Validation of a New Conceptual Model of School Connectedness and Its Assessment Measure. ProQuest LLC. 789 East Eisenhower Parkway, PO Box 1346, Ann Arbor, MI 48106.

Hirschi, T. (1969). Causes of delinquency Berkeley: University of California. Press.-386.

Hoffman, M. L. (1963). Parent discipline and the child's consideration for others. Child Development 34, 573-88.

Hong, J. S., & Espelage, D. L. (2012). A review of research on bullying and peer victimization in school: An ecological system analysis. Aggression and Violent Behavior, 17(4), 311-322.

Ireland, J. L., & Power, C. L. (2004). Attachment, emotional loneliness, and bullying behaviour: A study of adult and young offenders. Aggressive Behavior, 30(4), 298-312.

Joffre-Velazquez, V. M., Garcia-Maldonado, G., Saldivar-Gonzalez, A. H., Martinez-Perales, G., Lin-Ochoa, D., Quintanar-Martinez, S., & Villasana-Guerra, A. (2011). Bullying in junior high school students: general characteristics and associate risks. Boletín medico del Hospital Infantil de Mexico, 68, 177-185.

Konstantina, K., & Pilios-Dimitris S. (2010). School characteristics as predictors of bullying and victimization among Greek middle school students. International Journal of Violence and School, 11, 93-113.

Libbey, H. P. (2004). Measuring Student Relationships to School: Attachment, Bonding, Connectedness, and Engagement. Journal of School Health, 74(7), 275.

Loukas, A., Ripperger-Suhler, K. G., & Horton, K. D. (2009). Examining temporal associations between school connectedness and early adolescent adjustment. Journal of Youth and Adolescence, 38(6), 804-812.

Maddox, S. J., & Prinz, R. J. (2003). School bonding in children and adolescents: Conceptualization, assessment, and associated variables. Clinical Child and Family Psychology Review, 6, 31-49.

Meltzer, H., Vostanis, P., Ford, T., Bebbington, P., & Dennis, M. S. (2011). Victims of bullying in childhood and suicide attempts in adulthood. European Psychiatry, 26(8), 498-503.

Monks, C. P., Smith, P. K., & Swettenham, J. (2005). The psychological correlates of peer victimization in preschool: Social cognitive skills, executive function and attachment profiles. Aggressive Behavior, 31(6), 571-588.

Nation, M., Vieno, A., Perkins, D., & Santinello, M. (2007). Bullying in school and adolescent sense of empowerment: An analysis of relationships with parents, friends, and teachers. Journal of Community & Applied Social Psychology, 10. 1002-1024.

Olweus, D. (1993). Bullying in schools. Blackwell, Cambridge University Press, Massachusetts.

Pepler, D. J., Craig, W. M., Connolly, J. A., Yuile, A., McMaster, L., & Jiang, D. (2006). A developmental perspective on bullying. Aggressive Behavior, 32(4), 376-384.

Shuling, GAO. (2015). Relations among Future Orientation, School Bonding, and School Bullying in Adolescents in Rural China. Unpublished doctoral dissertation. The University of Hong Kong.

Slee, P. T. (1995). Peer victimization and its relationship to depression among Australian school children. Personality & Individual Differences, 18, 57-62.

Smith, P. K., & Brain, B. F. (2000). Bullying in the school. Aggressive Behavior, 26(1), 1222-1232.

Springer, A. S., McQueen, A., Quintanilla, G., Arrivillaga, A., & Ross, M. W. (2009). Reliability and validity of the student perceptions of school cohesion scale in a sample of Salvadoran secondary school students. Biomedical Central International Health and Human Rights, 9, 30-38.

Sprott, J. B. B., Jenkins., & Doob. (2005). The Importance of School: Protecting At-Risk Youth From Early Offending. Youth Violence and Juvenile Justice, 3, 1-59.

Stewart, E. A. (2003). School social bonds, school climate, and school misbehavior: a multilevel analysis. Justice Quarterly, 20(3), 575-604.

Vanderbilt, D., & Augustyn, M. (2010). The effects of bullying. Pediatrics and Child Health, 20(7), 315-320.

Vervoort, M. H. M., Scholte, R. H. J., & Overbeek, G. (2010). Bullying and victimization among adolescents: The role of ethnicity and ethnic composition of school class. Journal of Youth and Adolescence, 39(1), 1-11.

Volk, A. A., Camilleri, J. A., Dane, A. V., & Marini, Z. A. (2012). Is adolescent bullying an evolutionary adaptation? Aggressive Behavior, 38(3), 222-238.

Wilson, D. (2004). The Interface of School Climate and School Connectedness and Relationships with Aggression and Victimization. Journal of School Health, 74(7), 293-299.

Wood, W. & Eagley, A. H. (2002). A cross-cultural analysis of the behavior of women and men: implications for the origins of sex differences. Psychological Bulletin, 128(5), 699 -727.

Zaykowski, H. & Gunter, W. (2012). Youth victimization: school climate or deviant lifestyles? Journal of Interpersonal Violence, 27(3), 431-452.